Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt hundehold


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Etter at du kom til sonen, har hundeholdet ditt blitt endret på noen måte? Har du fått tips herfra, som har fått deg til å lykkes?

Kom igjen! Jeg vil høre positive sonenhistorier! :whistle:

Meg selv da: Sluttet med straff i treningen og begynte å trene med klikker :ahappy: Det kaller man et stort hopp :)

Ellers så har jeg lært utrolig mye, og kommet minst et steg lengre i treninga, pga tips osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med straff, og begynte med positiv forsterkning. Ble mer åpen for andre ting enn godbit som belønning, og har lært enormt om alt fra hunderaser til trening til.. ja. Alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin tråd! harselv tenkt på å lege en slik, men da trenger jeg ikke det :whistle: jeg har lært endel om psykisk behov. jeg har også sluttet medfysisk straff.. nå i det siste har jeg tatt frem klikkeren! :ahappy: etter vi har mer positiv trening, har meg og hunden mye bedre forhold! jeg er mer opptatt av detaljer i hundeholdet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo fått masse ny lærdom her da. Og så var det vel her jeg fikk inspirasjon til å starte med agility,som har vist seg å være noe av det morsomste jeg har gjort på lenge,og som jeg kommer til å fortsette med i all framtid så lenge jeg har hund til det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal jeg begynne? :whistle: Ja, sonen har forandret mitt hundehold. Ikke bare sonen, men det har absolutt hatt sitt å si. Alt fra fremgangsmåter til å lære inn øvelser, tips og hjelp til problemer, er blitt mye mer åpen for positiv trening, og treningen min er blitt mer positiv, og det negative er nå mer presis og nøyaktig. Jeg har lært mye om raser, deres behov, valpeproblemer så vell som unghund og "vanlige" problemer.

Masse! :ahappy: Pleier å si at det er disse faktorene som har lært meg mest om hund:

-hundefolkene rundt meg

-min egen hund

-sonen

selfølgelig er det andre ting også, litt fra bøker osv, men disse tre faktorene har virkelig hjulpet, mye. Har vært medlemm her i to, snart tre år nå, og hundeholdet mitt ville ikke vært særlig bra uten sonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, hundeholdet mitt har ikke egentlig forandret seg etter jeg begynte å lese på sonen. Det største spranget mitt i forhold til treningsmetode var da jeg begynt å trene og gå på kurs i hundeklubben min (i motsetning til der jeg starta på valpekurs). Der lærte jeg utrolig mye. Og ved at onklen min fikk meg til å begynne å abonere på canis. Jeg gjør det ikke nå lenger, men jeg lærte veldig mye i starten og ble mer bevist. Og jeg lærte veldig mye av å drive med hundekjøring i to år (så om mange år når jeg endelig får muligheten vil jeg få meg eget spann - finnes ikke bedre følelse :whistle: ).

Jeg leser og prøver å lære av mange dyktige hundetrenere jeg møter og leser. Så plukker jeg ut det jeg syns er riktig/fornuftig og passer i situasjonen og for den hunden. Så jeg trener ikke hund etter en spesiell treningsmetode, men kombinerer det jeg tror blir riktig. Eller etter min egen alt ettersom hvordan man ser det. Derfor er det også mange som har bidratt til at jeg trener hund som jeg gjør. Og dere på sonen er absolutt "en" av dem.

Jeg har lært aller mest av hunden min og dem jeg har trent sammen med, men jeg har lært masse gjennom å følge med å sonen og fått ett interessant innblikk i hvordan andre har hund, deres gleder og problemer i hundeholdet og treningen. Det er ikke uten grunn at jeg tilbringer ganske mye tid på å lese her i perioder (kanskje det også et symptom på abstinenser etter å kunne ha hund her jeg bor...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen har ikke gjort så mange endringer i mitt hundehold nei.

Men jeg har lært mye mer her om avl og oppdrett enn jeg har klart å lese meg fram til i bøker.

Slike rene praktiske ting. Også enkelte diskusjoner i debattkjelleren har vært lærerike. Men ingen drastiske endringer i hundeholde mitt nei :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeholdet mitt har forandret seg en del fra da vi fikk til Tinka og til nå, men ikke pga sonen. Eneste er at jeg fikk litt ekstra motivasjon og turte å melde meg på konkurranselydighetskurs, men hadde nok gått det uansett. Jeg har nok lært litt praktiske ting, men ikke noe som har forandret mitt hundehold av vesentlig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter to ganske forskjellige, men likevel rimelig normaltfungerende hunder, fikk vi Solo for snart to år siden. Hun var voksen, snill, men litt forsiktig av seg. Dessuten var hun en toller med behov for å bli brukt. Sommeren etter kom datteren Fibi i retur og av en eller annen grunn havnet hun også hos oss. :)

Den høsten skjønte vi at vi måtte skoleres for å kunne imøtekomme prinsessas noe spesielle behov. Vi har lært mye både på kurs, gjennom hundevenner og egentrening. Men nå er det jo ikke sånn at når et problem er løst, så er verden enkel og rosenrød. Det er mer sånn at jo mer man får til og forstår, jo mer forstår man også at man ikke kan. Bak hver dør er det ti nye. :shocked:

Når jeg da altså har stått foran en av disse dørene, eller midt i døråpningen, har dere sonister vært til stor hjelp. Både som støtte ved å bekrefte at det jeg gjør faktisk er funksjonellt, selvom det ikke alltid virker sånn, eller med nye tips og råd om veien videre. Her tenker jeg spesiellt på spor, passering ( :) ) og diverse små og store begivenheter vi opplever!

Jeg har også måttet svelge noen kameler (her tenker jeg f.eks på arv vs miljø, Akela), men det er jo bare flott at selv en gammel tante kan lære noe nytt!

Så om hundeholdet mitt ikke er forandret pga sonen, er det forandret pga hund og sonen er jammen god å ha i perioder der det butter litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser her og noe nytt lærer man jo!

Man får motivasjon til å fortsette.

Og råd har man tatt i mot.

Men endring i hundehold er det neppe.

Men blir spennende å se om jeg lærer noe nytt nå som det kommer valp.

Er jo 7-8 år siden jeg hadde liten valp, så man glemmer jo så mye.

Jeg er i alle fall glad for at det finnes forum hvor man kan spørre og grave:)

Men man må jo også være kritisk, det finnes mange gode råd men ikke alle passer nettop til deg og fin hund. Fasitt finnes det ikke, det har jeg lært:)

Mer jeg lærer, mer innser jeg hvor mye mer en må lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg tenkte litt feil når jeg la ut et innlegg.. det jeg har lært er av treningene jeg går på og linker jeg leser på osv, men hundesonen oppmuntra meg til å gå på trening! Og når jeg leser noe på sonen, kan jeg spør om dette på tening om hva andre synest osv.. så egentlig er det jo ikke sonen som har forandret hundeholdet mitt, men det har påvirket det, og jeg tenker over det som står her på sonen (ikke alt, men noen ting) så det påvirker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt hundehold har ikke hatt noen drastiske forandringer etter at jeg kom til sonen, men jeg har jo etter hvert fått mere kunnskap. Mye på grunn av dere her på dyresonen. Mere kunnskap om alt fra hundens helse, til hundetrening har gjort at jeg har blitt mer sikker på hvordan jeg skal ta meg av hunden min på riktig måte. Hadde jeg kommet opp i en situasjon med hunden min nå ville jeg tenkt på alt jeg har lest meg til og fått svar på her inne, og jeg hadde taklet situasjonen på en helt annen måte enn det jeg ville gjort for to-tre år siden. For å ta et eksempel: Hvis hunden min hadde fått magedreining ville jeg nå visst hvordan jeg skulle takle den situasjonen. Det er det ikke sikkert jeg hadde visst, hvis ikke det var for at noen mennesker her på sonen har fortalt meg om det tidligere. Det er mange ting man ikke lærer før helt vanlige mennesker, som er hundeeiere som deg selv, forteller deg det på en enkel måte. Forumet er en fantastisk måte å lære på. Tusen takk for all kunnskap dere har gitt meg her inne alle sammen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Egentlig ikke. Jeg har forandret mye treningsmetoder siste årene, men det har vært før jeg starta på sonen. Så sonen kan nok ikke ta noe "ære" for det. :icon_redface:

Eneste er at jeg har blitt en enda større burmotstander, etter å ha lest hvor mange som oppbevarer hundene sine som burhøns...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lært enormt mye. I og med at jeg kom hit nesten rett etter jeg fikk min første hund er jeg usikker på om jeg har forandret hundeholdet. Jeg er iallefall blitt mer åpen for andre treningsmetoder. Jeg har vel prøvd med på flere metoder, men tror ikke det er sonen alene som er skyld i det. Det kan jo godt være at jeg hadde prøvd ut flere metoder uansett, det vet jeg jo ikke nå. Som sagt har jeg lært enormt mye, og diverse småting i hundeholdet mitt er nok forandret takket være sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...