Gå til innhold
Hundesonen.no

Nesetarget på felt


Poter

Recommended Posts

Tenker litt rundt nesetarget som feltatferd... har begynt innlæringen slik det stod beskrevet i siste nummer av Canis, hvor hunden først skal touche hånden før den skal touche noe på bakken. Når man er på stadiet med å touche hånden har jeg tenkt på om det kanskje ikke vil være hensiktsmessig å allerede da lære hunden å ha kroppen sin på en spesiell måte, altså helt bein. Ikke på skrå, men beint rett frem. F. eks stille den opp ved en vegg når man trener. Slik at atferden ikke bare blir å touche hånden, men å stå med rett rygg, fire labber på linje og touche. Da får hunden inn et touchmønster hvor den blir rett i kroppsretningen sin. Den skal jo aldri stå skeivt på feltet uansett, men komme ned og ha kroppen i retning fremover. Det blir på en måte bakpartskontroll på feltet. Med det skulle man tro at hunden vil ha vanskeligere for å falle ned med bakbeina når man går over til touch på et hinder.

Eller vil kroppsretningen komme av seg selv senere når en fokuserer på at hundens forlabber skal være nærmest mulig hindersluttet?

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så du gjorde det (og leste det tidligere) :icon_redface: Har selv gjort det samme :D Men når tenker du å begynne å variere din posisjon? Enn så lenge får man jo bare variert høyre eller venstre side. Jeg tenker som så at varieringen av posisjon begynner når targeten ligger på bakken, da er også touchene blitt sikre nok og generalisering kan begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så du gjorde det (og leste det tidligere) :icon_redface: Har selv gjort det samme :D Men når tenker du å begynne å variere din posisjon? Enn så lenge får man jo bare variert høyre eller venstre side. Jeg tenker som så at varieringen av posisjon begynner når targeten ligger på bakken, da er også touchene blitt sikre nok og generalisering kan begynne.

Ja, så tänker jag också. Jag vill hellre satsa på intensitet och säkerhet till en början, sedan blir nog generaliseringen ganska enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...