Gå til innhold
Hundesonen.no

Min vakre fôrhest Gneist


Toller

Recommended Posts

Da har jeg akkurat fåt meg en ny fôrhest: Gneist!

En nydelig kaldblodsvallak på 6 år. Veldig trygt og fint lynne, og en hest med stor personlighet.

Følsom på signaler. Generelt en glad og fin hest! :)

Han har faktisk to blå øyne! Noe som ikke er så normalt..

dsdas.jpg

Ser ut som om jeg må prøve å hopep han ja ;) Hopper nok ikke fullt så høyt som dette med rytter men... Her løshopper han i allefall 1.35

lshopper1.jpg

Pene gutten :)

penegutten.jpg

Han går veldig fint til å være en x-traver på 6 år! :)

rir.jpg

galop.jpg

4t.jpg

Gleder meg til fortsettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag prøvde jeg han på banen.. Kjeempefin! :) Bortsett fra gallopen hans... Den er jo litt urytmisk og flat men. Nå skal jeg også fikse instruktør, så da har jeg alt jeg trenger *lykkelig* :D

Øhøm... ja :blink:

gneist017.jpg

Han har så kule øyneee!

gneist021.jpg

gneist024.jpg

gneist029.jpg

Etter vi hadde vært på banen var han ganske svett.. Så jeg tok han med på en ekstra skrittetur med kun grime og leietau. Har ikke noe problem med å stole på denne hesten, selv om jeg ikke tror mamma liker at jeg red uten hjelm... :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
I dag prøvde jeg han på banen.. Kjeempefin! :D Bortsett fra gallopen hans... Den er jo litt urytmisk og flat men. Nå skal jeg også fikse instruktør, så da har jeg alt jeg trenger *lykkelig* :D

Øhøm... ja :)

Etter vi hadde vært på banen var han ganske svett.. Så jeg tok han med på en ekstra skrittetur med kun grime og leietau. Har ikke noe problem med å stole på denne hesten, selv om jeg ikke tror mamma liker at jeg red uten hjelm... :tongue:

Fyyy deg!

Selv om du stoler 100% på hesten så skal du ikke ri uten hjelm!

Dessuten går det vel aldri an å stole 100% på en hest. Du må jo også stole på omgivelsene du rir i, og på deg selv!

hihi, jeg har også ridd i bare grime og leietau og uten hjelm, men det skal jeg aldri_aldri gjøre igjen!

Det var dagens skjennepreik, Jeanette :blink::tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyyy deg!

Selv om du stoler 100% på hesten så skal du ikke ri uten hjelm!

Dessuten går det vel aldri an å stole 100% på en hest. Du må jo også stole på omgivelsene du rir i, og på deg selv!

hihi, jeg har også ridd i bare grime og leietau og uten hjelm, men det skal jeg aldri_aldri gjøre igjen!

Det var dagens skjennepreik, Jeanette :blink::tongue:

HAHAHA :Laugh:

Men det var en rolig skrittetur i skogen.. Dessuten sa jeg ikke 100%, sa bare at jeg stolte på han! :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
HAHAHA :Laugh:

Men det var en rolig skrittetur i skogen.. Dessuten sa jeg ikke 100%, sa bare at jeg stolte på han! :tongue:

Alt kan hende, selv på en rolig skrittetur i skogen :)

Du må ikke gjøre tante Christine sint vet du :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan hende, selv på en rolig skrittetur i skogen :)

Du må ikke gjøre tante Christine sint vet du :blink:

Nå skal du ikke trå på for tynn is her frøken! :tongue:

Som jeg har sagt tidligere (i en annen tråd).. Visse sjangser må man t her i livet! :shocked:

Jeg lever bare en gang jeg *stolt*

hihihi :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig pen!

Litt av et vær da, noen av bildene rir du i bikini, de neste bildene er det snø i bakgrunnen, lol!

Vell, det gikk fint denne gangen uten hjelm, kanskje ikke neste gang.... :closedeyes:

Jeg pleier å si til meg selv at jeg kanskje ser dum ut og føler meg ubehagelig med hjelm og sikkerhets vest men tenk hvor dum og ubehagelig jeg føler meg vis jeg faller av og må sitte i rullestol da.

Jeg mener at det er visse ting man ikke bør ta en sjanse på, tross alt så lever du jo bare en gang som du selv sa.

Hadde ikke vært så kjekt liv vis du måtte sittet i rulle stol, ikke no serlig ridning på deg da nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig pen!

Litt av et vær da, noen av bildene rir du i bikini, de neste bildene er det snø i bakgrunnen, lol!

Vell, det gikk fint denne gangen uten hjelm, kanskje ikke neste gang.... :closedeyes:

Jeg pleier å si til meg selv at jeg kanskje ser dum ut og føler meg ubehagelig med hjelm og sikkerhets vest men tenk hvor dum og ubehagelig jeg føler meg vis jeg faller av og må sitte i rullestol da.

Jeg mener at det er visse ting man ikke bør ta en sjanse på, tross alt så lever du jo bare en gang som du selv sa.

Hadde ikke vært så kjekt liv vis du måtte sittet i rulle stol, ikke no serlig ridning på deg da nei...

NÅÅ syne jeg vi skal roe ned her.. Hjelmen ble glemt i forbifarta, har aldri problemer med å bruke den.

For det andre så er ikke alle disse bildene av meg, ingen er av meg faktisk. Det er kun tredje pulje med bilder jeg har tatt. De andre har jeg fått av eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skulle fram til var at selv om det gikk bra denne gangen så kan det være at det ikke går bra ved senere anledninger...

Jeg har ikke noe i mot at du gjør det, men når du sier at det er visse sjangser en må ta her i livet så er jeg uenig i det i denne sammenhengen.... Hvorfor skal du egentlig ta sjangsen på å ri uten hjelm?

Hva er det som er så gøyt med å ri uten hjelm som får deg til å sette livet ditt i fare...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah.. I dag prøvde jeg å ta bilder med meg oppå hesten, med selvutløser. Det var et døfødt prosjekt fra starten. Jeg hadde 10 sek på meg til å hoppe opp på han, snu han langt nok bort fra kamera og prøve å få han til å gå pent. Jeg ga opp dette gangske fort fordi jeg bare fikk et bilde hvor hele hesten var med... men som dere ser, ikke akkurat gullbilde for å si det sånn:

gdags049.jpg

Det går veldig bra med oss fortsatt. Red på banen i dag, og han gikk som en drøm. Merker at jeg er litt ubalansert og slurvete i arbeidet mitt, siden jeg har hatt en ganske lang pause.. Men det blir stadig bedre!

Har ikke hoppa med han enda, fordi banegrunnlaget har vært for hardt. Tenkte å kanskje prøve å starte han, men tror så fall at jeg starter dressur. Hvis jeg bare får kontroll på gallopen hans!

Jeg har fått nummeret til en instruktør på stallen der banen er, så da er det bare å dame meg opp til å ringe. Skal bli godt å ri for instruktør igjen! :twitch:

PS! I dag var jeg flink Christine! Red skrittetur MEED hjelm :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Gah.. I dag prøvde jeg å ta bilder med meg oppå hesten, med selvutløser. Det var et døfødt prosjekt fra starten. Jeg hadde 10 sek på meg til å hoppe opp på han, snu han langt nok bort fra kamera og prøve å få han til å gå pent. Jeg ga opp dette gangske fort fordi jeg bare fikk et bilde hvor hele hesten var med... men som dere ser, ikke akkurat gullbilde for å si det sånn:

gdags049.jpg

Det går veldig bra med oss fortsatt. Red på banen i dag, og han gikk som en drøm. Merker at jeg er litt ubalansert og slurvete i arbeidet mitt, siden jeg har hatt en ganske lang pause.. Men det blir stadig bedre!

Har ikke hoppa med han enda, fordi banegrunnlaget har vært for hardt. Tenkte å kanskje prøve å starte han, men tror så fall at jeg starter dressur. Hvis jeg bare får kontroll på gallopen hans!

Jeg har fått nummeret til en instruktør på stallen der banen er, så da er det bare å dame meg opp til å ringe. Skal bli godt å ri for instruktør igjen! :twitch:

PS! I dag var jeg flink Christine! Red skrittetur MEED hjelm :ahappy:

Tante er utrolig stolt!! :D

Høres ut som en herlig fôrhest du har fått tak i deg...Jeg og vil ha hest på fôr igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For en nydelig hest, må si jeg misunner deg en så esklusiv farge deling :D Det heter forresten glassøye, ikke blå øyne, og det er ikke så uvanlig som en skulle tro. Jeg vet om en hel skokk her jeg bor, men jeg synes det er nydelig! Jeg red uten hjelm en gang og da gikk det galt, veldig galt. Uansett hvor mye du stoler på hesten, deg selv, omgivelser og alt, NOE kan alltid skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Mhmf... Jeg kvier meg litt for å legge ut disse bildene, for jeg er SVÆRT missfornøyd. Men det er jo de få bildene jeg har av meg og Gneist'ærn.

0 grunn til panikk.. Jeg er fullt klar over sitsen min på bildene - IKKE bra.

Anyways.. Her er go'klumpen :D

Gnagsår på skulderne "/

dsfsfafaffafaaffaaf.jpg

hhthrere.jpg

grgrrgwee.jpg

Min venninne Stine og Gneist'ærn

hgfdhs.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jaa, det er han :P

Men man får erfaringer fra alt! Og fra denne hesten har jeg lært at jeg aldri skal kjøpe meg en omskolert traver! :) Man blir jo aldri ORDENTLIG kvitt de traver-faktene hans. Etter en del longering kan jeg se resultater i gallopen hans da! :P

Han skal for første gang starte i sprang 22. april :P Så det går fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Han var bare utrolig skjønn!!

Skikkelig sjarmør!! :)

Men man får erfaringer fra alt! Og fra denne hesten har jeg lært at jeg aldri skal kjøpe meg en omskolert traver! :D Man blir jo aldri ORDENTLIG kvitt de traver-faktene hans. Etter en del longering kan jeg se resultater i gallopen hans da! :)

Det som er viktig når man omskolerer travere er å ta en "rolig periode" Aldri press de opp i gallopp selv om de traver (heller ikke press ham i raskt trav heller)

Man skal gjøre ting rolig, som om man begynner å innri hesten på en måte.

Kjenner en kaldblods som er en perfekt ridehest og en utmerket traver. Han har herlig galopp og ser ut som om han er trenet til ridning (og ikke trav) hele livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...