Gå til innhold
Hundesonen.no

Min vakre fôrhest Gneist


Toller

Recommended Posts

Da har jeg akkurat fåt meg en ny fôrhest: Gneist!

En nydelig kaldblodsvallak på 6 år. Veldig trygt og fint lynne, og en hest med stor personlighet.

Følsom på signaler. Generelt en glad og fin hest! :)

Han har faktisk to blå øyne! Noe som ikke er så normalt..

dsdas.jpg

Ser ut som om jeg må prøve å hopep han ja ;) Hopper nok ikke fullt så høyt som dette med rytter men... Her løshopper han i allefall 1.35

lshopper1.jpg

Pene gutten :)

penegutten.jpg

Han går veldig fint til å være en x-traver på 6 år! :)

rir.jpg

galop.jpg

4t.jpg

Gleder meg til fortsettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag prøvde jeg han på banen.. Kjeempefin! :) Bortsett fra gallopen hans... Den er jo litt urytmisk og flat men. Nå skal jeg også fikse instruktør, så da har jeg alt jeg trenger *lykkelig* :D

Øhøm... ja :blink:

gneist017.jpg

Han har så kule øyneee!

gneist021.jpg

gneist024.jpg

gneist029.jpg

Etter vi hadde vært på banen var han ganske svett.. Så jeg tok han med på en ekstra skrittetur med kun grime og leietau. Har ikke noe problem med å stole på denne hesten, selv om jeg ikke tror mamma liker at jeg red uten hjelm... :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
I dag prøvde jeg han på banen.. Kjeempefin! :D Bortsett fra gallopen hans... Den er jo litt urytmisk og flat men. Nå skal jeg også fikse instruktør, så da har jeg alt jeg trenger *lykkelig* :D

Øhøm... ja :)

Etter vi hadde vært på banen var han ganske svett.. Så jeg tok han med på en ekstra skrittetur med kun grime og leietau. Har ikke noe problem med å stole på denne hesten, selv om jeg ikke tror mamma liker at jeg red uten hjelm... :tongue:

Fyyy deg!

Selv om du stoler 100% på hesten så skal du ikke ri uten hjelm!

Dessuten går det vel aldri an å stole 100% på en hest. Du må jo også stole på omgivelsene du rir i, og på deg selv!

hihi, jeg har også ridd i bare grime og leietau og uten hjelm, men det skal jeg aldri_aldri gjøre igjen!

Det var dagens skjennepreik, Jeanette :blink::tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyyy deg!

Selv om du stoler 100% på hesten så skal du ikke ri uten hjelm!

Dessuten går det vel aldri an å stole 100% på en hest. Du må jo også stole på omgivelsene du rir i, og på deg selv!

hihi, jeg har også ridd i bare grime og leietau og uten hjelm, men det skal jeg aldri_aldri gjøre igjen!

Det var dagens skjennepreik, Jeanette :blink::tongue:

HAHAHA :Laugh:

Men det var en rolig skrittetur i skogen.. Dessuten sa jeg ikke 100%, sa bare at jeg stolte på han! :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
HAHAHA :Laugh:

Men det var en rolig skrittetur i skogen.. Dessuten sa jeg ikke 100%, sa bare at jeg stolte på han! :tongue:

Alt kan hende, selv på en rolig skrittetur i skogen :)

Du må ikke gjøre tante Christine sint vet du :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan hende, selv på en rolig skrittetur i skogen :)

Du må ikke gjøre tante Christine sint vet du :blink:

Nå skal du ikke trå på for tynn is her frøken! :tongue:

Som jeg har sagt tidligere (i en annen tråd).. Visse sjangser må man t her i livet! :shocked:

Jeg lever bare en gang jeg *stolt*

hihihi :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig pen!

Litt av et vær da, noen av bildene rir du i bikini, de neste bildene er det snø i bakgrunnen, lol!

Vell, det gikk fint denne gangen uten hjelm, kanskje ikke neste gang.... :closedeyes:

Jeg pleier å si til meg selv at jeg kanskje ser dum ut og føler meg ubehagelig med hjelm og sikkerhets vest men tenk hvor dum og ubehagelig jeg føler meg vis jeg faller av og må sitte i rullestol da.

Jeg mener at det er visse ting man ikke bør ta en sjanse på, tross alt så lever du jo bare en gang som du selv sa.

Hadde ikke vært så kjekt liv vis du måtte sittet i rulle stol, ikke no serlig ridning på deg da nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig pen!

Litt av et vær da, noen av bildene rir du i bikini, de neste bildene er det snø i bakgrunnen, lol!

Vell, det gikk fint denne gangen uten hjelm, kanskje ikke neste gang.... :closedeyes:

Jeg pleier å si til meg selv at jeg kanskje ser dum ut og føler meg ubehagelig med hjelm og sikkerhets vest men tenk hvor dum og ubehagelig jeg føler meg vis jeg faller av og må sitte i rullestol da.

Jeg mener at det er visse ting man ikke bør ta en sjanse på, tross alt så lever du jo bare en gang som du selv sa.

Hadde ikke vært så kjekt liv vis du måtte sittet i rulle stol, ikke no serlig ridning på deg da nei...

NÅÅ syne jeg vi skal roe ned her.. Hjelmen ble glemt i forbifarta, har aldri problemer med å bruke den.

For det andre så er ikke alle disse bildene av meg, ingen er av meg faktisk. Det er kun tredje pulje med bilder jeg har tatt. De andre har jeg fått av eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skulle fram til var at selv om det gikk bra denne gangen så kan det være at det ikke går bra ved senere anledninger...

Jeg har ikke noe i mot at du gjør det, men når du sier at det er visse sjangser en må ta her i livet så er jeg uenig i det i denne sammenhengen.... Hvorfor skal du egentlig ta sjangsen på å ri uten hjelm?

Hva er det som er så gøyt med å ri uten hjelm som får deg til å sette livet ditt i fare...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah.. I dag prøvde jeg å ta bilder med meg oppå hesten, med selvutløser. Det var et døfødt prosjekt fra starten. Jeg hadde 10 sek på meg til å hoppe opp på han, snu han langt nok bort fra kamera og prøve å få han til å gå pent. Jeg ga opp dette gangske fort fordi jeg bare fikk et bilde hvor hele hesten var med... men som dere ser, ikke akkurat gullbilde for å si det sånn:

gdags049.jpg

Det går veldig bra med oss fortsatt. Red på banen i dag, og han gikk som en drøm. Merker at jeg er litt ubalansert og slurvete i arbeidet mitt, siden jeg har hatt en ganske lang pause.. Men det blir stadig bedre!

Har ikke hoppa med han enda, fordi banegrunnlaget har vært for hardt. Tenkte å kanskje prøve å starte han, men tror så fall at jeg starter dressur. Hvis jeg bare får kontroll på gallopen hans!

Jeg har fått nummeret til en instruktør på stallen der banen er, så da er det bare å dame meg opp til å ringe. Skal bli godt å ri for instruktør igjen! :twitch:

PS! I dag var jeg flink Christine! Red skrittetur MEED hjelm :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Gah.. I dag prøvde jeg å ta bilder med meg oppå hesten, med selvutløser. Det var et døfødt prosjekt fra starten. Jeg hadde 10 sek på meg til å hoppe opp på han, snu han langt nok bort fra kamera og prøve å få han til å gå pent. Jeg ga opp dette gangske fort fordi jeg bare fikk et bilde hvor hele hesten var med... men som dere ser, ikke akkurat gullbilde for å si det sånn:

gdags049.jpg

Det går veldig bra med oss fortsatt. Red på banen i dag, og han gikk som en drøm. Merker at jeg er litt ubalansert og slurvete i arbeidet mitt, siden jeg har hatt en ganske lang pause.. Men det blir stadig bedre!

Har ikke hoppa med han enda, fordi banegrunnlaget har vært for hardt. Tenkte å kanskje prøve å starte han, men tror så fall at jeg starter dressur. Hvis jeg bare får kontroll på gallopen hans!

Jeg har fått nummeret til en instruktør på stallen der banen er, så da er det bare å dame meg opp til å ringe. Skal bli godt å ri for instruktør igjen! :twitch:

PS! I dag var jeg flink Christine! Red skrittetur MEED hjelm :ahappy:

Tante er utrolig stolt!! :D

Høres ut som en herlig fôrhest du har fått tak i deg...Jeg og vil ha hest på fôr igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For en nydelig hest, må si jeg misunner deg en så esklusiv farge deling :D Det heter forresten glassøye, ikke blå øyne, og det er ikke så uvanlig som en skulle tro. Jeg vet om en hel skokk her jeg bor, men jeg synes det er nydelig! Jeg red uten hjelm en gang og da gikk det galt, veldig galt. Uansett hvor mye du stoler på hesten, deg selv, omgivelser og alt, NOE kan alltid skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Mhmf... Jeg kvier meg litt for å legge ut disse bildene, for jeg er SVÆRT missfornøyd. Men det er jo de få bildene jeg har av meg og Gneist'ærn.

0 grunn til panikk.. Jeg er fullt klar over sitsen min på bildene - IKKE bra.

Anyways.. Her er go'klumpen :D

Gnagsår på skulderne "/

dsfsfafaffafaaffaaf.jpg

hhthrere.jpg

grgrrgwee.jpg

Min venninne Stine og Gneist'ærn

hgfdhs.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jaa, det er han :P

Men man får erfaringer fra alt! Og fra denne hesten har jeg lært at jeg aldri skal kjøpe meg en omskolert traver! :) Man blir jo aldri ORDENTLIG kvitt de traver-faktene hans. Etter en del longering kan jeg se resultater i gallopen hans da! :P

Han skal for første gang starte i sprang 22. april :P Så det går fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Han var bare utrolig skjønn!!

Skikkelig sjarmør!! :)

Men man får erfaringer fra alt! Og fra denne hesten har jeg lært at jeg aldri skal kjøpe meg en omskolert traver! :D Man blir jo aldri ORDENTLIG kvitt de traver-faktene hans. Etter en del longering kan jeg se resultater i gallopen hans da! :)

Det som er viktig når man omskolerer travere er å ta en "rolig periode" Aldri press de opp i gallopp selv om de traver (heller ikke press ham i raskt trav heller)

Man skal gjøre ting rolig, som om man begynner å innri hesten på en måte.

Kjenner en kaldblods som er en perfekt ridehest og en utmerket traver. Han har herlig galopp og ser ut som om han er trenet til ridning (og ikke trav) hele livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...