Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaste posen i andres søppel


Flash

Recommended Posts

Kaster i offentlige søppelkasser da jeg bor i byen. Men når jeg bodde på Mørkved, så hendte det at jeg kastet i private søppelkasser.

Jeg forstår at folk kan bli litt irritert. Det er jo i bunn og grunn eierens ansvar å kvitte seg med avfallet, ikke deres. Men å bli så sur, det kan jeg bare ikke forstå. Søppel er søppel, som sagt tidligere.

Det verste jeg ser, er folk som går ute i naturen, bikkja driter, de plukker opp i en såkalt biopose, også kaster de den i naturen. Bioposer råtner mye fortere enn vanlige poser. Men hva i herrens navn får dem til å tro at det rotner fortere om det ligger i en pose, enn om det ligger ute i fri natur?

Dyr driter i naturen. Sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg spør jeg......

Altså, er jeg på tur i tettbygd strøk (hvilket strengt tatt ikke er nødvendig når man bor i skogen, men miljøtrening er miljøtrening) - så plukker jeg opp bæsjen, bærer posen med meg til jeg kommer til ett hus der folk er ute, da spør jeg pent om jeg kan få kaste posen i søpla - og da svarer folk alltid ja og så ser de så tåpelig blide ut samtidig................ og mange mumler litt i barten "det skulle vært flere sånne hundeeiere"....

I min barndoms heimbygd har jeg ett helt arsenal av "godkjente" søppelkasser til mitt formål - der jeg bor nå går jeg skjelden flere ganger på ett sted så jeg sliter litt med å huske hvor jeg har spurt - men på en annen side, det finnes offentlige søppelspann - og får jeg ikke spurt noen eller finner en offentlig en - ja, så bærer jeg bæsjen med meg hjem...... enkelt og greit.

At folk virkelig av og til HATER bæsjeposer i søpla er det ingen tvil om, jeg bodde en periode hjemme hos mine foreldre med to hunder - og plukket alltid opp bæsjen i boligfeltet - kastet ALDRI posen i ikke godkjente søppelspann, men fikk allikevel skylden for en pose tydeligvis, for den havnet i POSTKASSA til mine foreldre...

Siden jeg tvilte på at folk var villige til å gå langt med bæsjen tok jeg runden i husa i nærheten MED posen og spurte hvem som hadde lagt den der - kom til ett hus hvor en unge åpna, jeg spurte om ungen visste hvem som hadde lagt posen i mine foreldres postkasse og dumme ungen svarte "det var pappa" - da ba jeg om å få snakke med "pappa" - spurte hvorfor, hvorpå vedkommede svarte at den lå i søppelkassen hans og det skulle han ha seg frabedt, hvorpå jeg overleverte posen og sa "da er den ikke min, for jeg har aldri brukt din søppelkasse til sådant - så eieren får du finne ett annet sted" - så gikk jeg.......... og tilbake på trappen med en bæsjepose i hånden stod mannen å bare måpte...

Det får være grenser for hvor sær man har lov å være liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg kan skjønne at enkelte ikke liker å få posene i søpla. Ikke noe problem med det i det hele tatt - og i de aller fleste tilfeller kaster jeg heller ikke hos andre. Men jeg skulle på flere timers langtur i skauen (der det ikke finnes søppelkasser) og hadde alle lommer fulle av leker, godbiter, hodelykt etc. Hans søppelkasse var den siste før skogkanten.

Jeg reagerte mest på det enorme sinnet over noe jeg trodde var en bagatell - man skulle tro jeg hadde bæsja i sofaen hans liksom... Hadde han vært noenlunde i vater, hadde jeg sannsynligvis bare beklaget og lovet at det ikke skulle gjenta seg.

Mulig det bare er jeg som er liberal og laidback, men jeg lurer vel egentlig mest på hvordan sånne folk reagerer om det virkelig skjer noe dramatisk i livene deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid "Du kan velge; enten legger jeg en pose i søppelen din, ellers lar jeg være å plukke den opp. Hva velger du?"

Jeg synes i alle fall det er bedre å stille søppelkassene til disposisjon, enn å ha hundedritt liggende over alt på bakken. Forøvrig burde kommunene absolutt være flinkere til å sette opp offentlige søppelkasser, for det er det svært lite av her jeg bor. Da ender det med at de som bor på "utsatte steder" til stadighet får fylt OPP søppelen sin med dritt, noe jeg kan forstå er utrolig irriterende, om man ikke får plass il sin egen søppel, og regelrett betaler for at andre skal få tømme sitt i din kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om kraftig reaksjon! Flaks at ikke det var han jeg måtte ringe på hos og be om å få en pose den gangen bikkja jeg gikk tur med bæsja stort i en oppkjørsel, og jeg hadde glemt pose :D

At folk klarer å bry seg om en liten hundepose er ganske utrolig. Men jeg synes jo at hvis folk er så knytta til søppelkassa si at de må skrive lapp eller lage oppstyr, så kan de få lov til å ha søpla si i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har har jo vært så elskverdige at de har slengt en bæsjepose opp i gården vår... <_< Sannsynligvis har de trodd at jeg har latt bæsjen ligge et sted eller no.. Jeg plukker alltid opp og bruker kun offentlige eller vår søppelkasse... Men neida. Den bæsjen måtte jo komme fra oss! Vi bor jo tross alt bare i et boligområde der nok av hunder går...!

Det er ganske lett å få stempel på seg av idiotiske, hjernedøde folk, så det er sikkert lurt som Belgerpia sier å spørre folk om man kan kaste i søpla deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster posene i private søplekasser når det ikke er en offentlig eller vår søplekasse i nærheten. Og det har jeg fått kjeft for noen ganger. Men da sier jeg alltid at det må da være mye bedre at jeg tar den opp å kaster den enn at folk trokker i den og klager på at jeg ikke tar den opp. Også går jeg før noen får sakt noe mer. Men jeg faktisk også fått veldig ros for at jeg ikke lar den ligge igjen, og til og med fra en person som kjefta på meg for at jeg kasta posen i hans søplekasse :D Må si jeg lo litt for neg selv da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I strøket vårt var dette tydeligvis ett så stort problem at det ble tatt opp på møte, ett privat ett sådant, der ingen hundeeiere var med. Men det slo litt galt, for mannen som inviterte til møtet ihvertfall, og endte med at alle protestantene, som mente at dette ikke var noe stor sak hang en plakat på søppelkassene sine med tegning som viste at vi var velkommen til å kaste i demmes søppelkasser og noe mer gjødsel utenfor mannens hus.

Jeg har stort sett bare kastet i min eller offentlige søppelkasser, hvis ikke så har jeg alltid spurt, men det gjør det jo noe enklere med plakater da, så jeg klager ikke.

Nå har mannen begynt å klage på bjeffing og ungehyl da, så han blir kanskje aldri helt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd å bli kjefta huden full fordi jeg kastet posen i en søppeldunk som sto langs veien. Og Marco ble jo ikke akkurat overlykkelig over at en stor fremmed mann kjeftet på meg, så han boffet på han. Da ble han jo bare mer sint og sa at han skulle få hunden min avlivd. Jeg gikk uten å si ett ord.

Har ikke hørt noe mer, men jeg kaster ikke posen i andres søppeldunker lengre. Jeg skjønner jo at folk blir irriterte. Søppla mi står ved veien og jeg som har hunder bryr meg jo ikke, men vi er jo forskjellige. Men det er jo ganske unødvendig å bli så sint da. Passe på hjertet ditt da mann! (sa ikke det altså, men hadde lyst)

Jeg har også lest ett innlegg i TB der det sto om dette. At søppeldunken var privat og at hundeeiere ikke måtte kaste posen i dem. SÅ jeg tror vi bare må bøye oss og ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang lå det den ruken med hundesbæsj rett under postkassa vår, noe som vi ikke så og klarte å miste deler av posten i. Yes.. Da er det god grunn til å irritere seg over at folk ikke plukker opp bæsjen til hunden etter seg, og bruk gjerne søppelkassen vår til å hive posen da, sier jeg! Heller en pose med bæsj i søppelkassen enn en stor ruke med bæsj rett utenfor eiendommen..

Jeg er ikke så glad i å kaste bæsjeposen i andres søppelkasser i frykt for å bli oppdaget og få en omgang med kjeft - ikke at jeg egentlig kan forstå hvorfor noen vil reagere på den måten, men dersom jeg skal på lang tur, gidder jeg ikke bære på en illeluktende pose med bæsj i heller. Ærlig talt...

Jeg ser meg alltid rundt når jeg skal kaste posen - er det noen på veien, i bilen eller vinduet som kan se det :D

Jeg vet ikke hvorfor jeg er så nervøs for å bli oppdaget, men det er vel det at jeg har hørt så merkelige historier om folk som overreagerer. Men om jeg en dag blir oppdaget, skal jeg nok si noe som:

- "Jeg kan godt la bæsjen ligge igjen på bakken, hvis du heller vil det. Får håpe at du ikke tråkker i den da, i så fall.. Kanskje bedre med en pose med bæsj i en søppelkasse utenfor huset, enn på skoen inne i huset. Hvor foretrekker du lukten?"

Hehe, tror ikke jeg klarer å si alt det da,men.. tror dere tok poenget :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster aldri posen i andres søppelkasser med mindre jeg er 100% sikker på at ingen er hjemme og at ingen ser meg. :icon_redface: Jeg liker nemlig ikke å få kjeft, så jeg gjør det jeg kan for å unngå det. Har forøvrig snakketøyet i orden, så jeg ville nok alltids kommet med noen kraftige gloser tilbake dersom jeg hadde fått kjeft for å putte en hundepose i andres søppelkasser...

Det er forresten helt utrolig hva folk reagerer på, ikke rart at det er krig her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Da jeg var rundt 10 år så glemte jeg en bæsjepose hjemme på tur. En mann som sto ute på verandaen sin så det hele og kjefta meg huden full! :icon_redface: Fikk slengt en pose i tryne på meg, og gjett hvem som presisterte med å hive posen i hans søppelbøtte da? Tror aldri jeg har fått så mye kjeft i hele mitt liv jeg..Ble jo livredd for mannen...

Hehe, det sitter ganske kraftig igjen i meg, og hver gang jeg går forbi så korter jeg inn båndet og øker hastigheten.

Her om dagen så gikk jeg og pappa tur med Milo og jeg trodde jeg hadde igjen bæsjeposer, men det var tomt. Milo satte seg typisk nok ned ved huset til mannen, og jeg slengte båndet til pappa og stakk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier å legge bæsjeposen inntil veikanten og latt den ligge der til jeg kommer tilbake, så tar jeg den med meg hjem å kaster den i søppeldunken. hunden bæsjer tidlig på turen så da er det ikke lange veien jeg må bære på posen, men så hender det jo at vi går rundt ett eller annet sted, slik at jeg ikke kommer tilbake samme veien jeg gikk, så da pleier jeg å finne meg en søppeldunk som ser litt forlatt ut, det er rett og slett ikke veldig fristende å bære på en bæsjepose i lange tider.. men altså, helst vil jeg slippe å kaste posene i andres søppel fordi jeg er redd de skal ta meg på fersken og gi meg en skikkelig skyllebøtte. på en måte kan jeg jo forstå at enkelte syns det er irriterende å få en haug med bæsjeposer i søpla de ikke har bedt om liksom, men samtidig skjønner jeg ikke at folk kan hisse seg sånn til de grader opp over en liten bæsjepose en gang i blant, det viktigste er trossalt at man plukker opp bæsjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface:

Jeg kaster aldri posen i andres søppelkasser. Søppelkassene er private, og det er ikke alle som liker å få bæsjeposer i søppelkassen sin. Bæsjepose lukter(spesielt hvis det er varmt i været) hvis man ikke får de knytt 100% tett, og det er ikke alle som gjør det. Dessuten, man tenker kanskje at det er greit å hive en pose i søppelkassen til en fremmed, men hva hvis dette er en plass hvor mange hunder ferdes og dermed tenker alle slik. Det kan tilslutt bli mange poser på den måten. Jeg kaster kun posen i offentlige søppelbøtter, hvis ikke lar jeg den ligge og tar den med meg på hjemveien igjen.

Her må jeg si at jeg tenker som Nina, men må innrømme at det er veeeldig fristende å kaste posen i nærmeste søppelkasse, og det hender jeg gjør det også. Men det hender også at jeg bærer posen hjem i egen søppelkasse også da... :icon_redface:

Det verste jeg ser er når det legges igjen gjenknytte poser i naturen... hva er vitsen? I alle fall ikke særlig miljøvennlig, og ikke er det særlig hyggelig å se på når en går tur heller. Tror det kan være med på å skape ennå flere "hundehatere," dessverre :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det å kaste en hundepose i andres søppelkasse er noe å reagere så kraftig på. Men på en annen side forstår jeg dem godt.

Jeg går å venter på valp nå, så jeg kan jo se på saken fra to forskjellige hold.

I alle disse årene jeg ikke har hatt hund ville jeg blitt litt små irritert hvis noen hadde kastet en bæsjepose i min søppelkasse. Jeg ville ikke gått bort å kjeftet på personen. Jeg ville heller bare oversett det. Heldigvis kaster ikke alle bæsjeposene sine i min søppel, så derfor kunne jeg latt det passere.

Men når jeg selv får hund tror jeg kanskje jeg benytter meg av andres søppelkasse en gang i blant.

Det blir som flere av dere sier her: Man kan enten velge mellom å ha møkka liggende i oppkjørselen sin, eller man kan godta en bæsjepose i søppelkassa.

Jeg ville helt klart godt for det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye styr det har vært for at hundeeiere skal plukke opp bæsjen etter hundene sine, også skal man ikke få lov til å kaste dem i den søpplekassa som passer! Hva er disse søpplekassene til da? Jo, SØPPEL! Jeg blir like sjokkert hver gang jeg hører om sånne idiotiske mennesker, har de virkelig ikke andre ting å henge seg opp i? Sånne folk har fritidsproblemer spørr du meg! :wallbash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som flere av dere sier her: Man kan enten velge mellom å ha møkka liggende i oppkjørselen sin, eller man kan godta en bæsjepose i søppelkassa.

Jeg ville helt klart godt for det siste.

Men det er ikke sånn det er - er det vel? Mannen med søppelkassen har ikke valgt at du skulle skaffe deg hund. Det er ikke han som skal måtte velge mellom drit i oppkjørselen og pose i spannet - men du som hundeeier som skal ta hensyn! Hundeeiere er dem som er i fåtall og etterhvert har mindre og mindre rettigheter (kanskje nettopp grunnet folk med hund som bare tar seg til rette?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke sånn det er - er det vel? Mannen med søppelkassen har ikke valgt at du skulle skaffe deg hund. Det er ikke han som skal måtte velge mellom drit i oppkjørselen og pose i spannet - men du som hundeeier som skal ta hensyn! Hundeeiere er dem som er i fåtall og etterhvert har mindre og mindre rettigheter (kanskje nettopp grunnet folk med hund som bare tar seg til rette?).

Er veldig bra sagt altså! Vi har jo ikke noe rett til å være frekke mot folk som ikke vil ha bæsjeposer i søpla si! Ja det er lite å hisse seg opp for, MEN vil de ikke så bør vi faktisk respektere det! Er tross alt deres eiendom! Send heller et brev til kommunen og be de sette opp flere offentlige søppelkasser!

Må bare legge til det at vi har faktisk valgt å skaffe oss hund selv! Da har vi også valgt å ta med oss de negative sidene av hundeholdet! Men ærlig talt! Hvor mye veier nå egentlig en bæsjepose?! Tåler man ikke å bære med seg det, så er det jo noe galt et sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver dritten i alle bossdunker tilgjengelig.

Har til og med lent meg over gjerder for å rekke bort til spannet

Om noen ikke vil ha posen i dunken sin, da skal de vite det, at neste gang legger jeg den i hagen deres istedet. :icon_redface:

Det er godt noen påtar seg oppgaven med å skape flere hundehatere :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunnen veldig enig med noen av de siste innleggene her. Greit nok det er latterlig å bry seg om en liten pose i søpla. Men det spiller ingen rolle om de har god eller dårlig grunn til å nekte, det er deres søppel og de trenger ikke forklare seg på hvorfor de ikke vil ha bæsj der.

Det er en ting å prøve seg, men når folk sier ifra at de ikke liker det, da må man nesten respektere det. Skal man begynne å krangle så får man fokusere på måten de snakker til deg, de må klare å være siviliserte selv om de misliker hunder.

Selv har jeg aldri hatt hund i Norge, og det har aldri plaget meg om noen hiver posen i søpla hos oss. Men jeg kommer ikke til å bruke en hvilken som helst søppelkasse som om det er min fulle rett. Og hvis noen fersker meg i å "låne" søpla deres, så skal jeg ikke være frekk, det er min hund og mitt bæsjeproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg et lengre innlegg under denne tråden igår, men nettet mitt fant ut at det var på tide å "nekte" meg tilgang, så det hele forsvant :icon_redface:

Men altså, en ting er hvis det står på bosset at de ikke ønsker hundeposer. Men hvis det ikke står, så kaster jeg oppi der. Hva som er folks problem, det ser jeg ikke. Jeg har personlig aldri hatt noe problem med det.

Jeg ser faktisk ingen forskjell ved at jeg kaster fra meg noe annet boss (altså, iskaffe boks eller kakepose eller sånt, ikke en hel søppelpose liksom :icon_redface:) eller en hundepose. Bedre at det går i et spann enn at det ligger og flyter på gateplan.

Men dette har blitt diskutert på Canis for lenge siden, og da var det noen som argumenterte med at søppelfolkene faktisk kan nekte å tømme bosspann hvis det ligger hundeposer i... Dette ville jo gjøre det veldig urettferdig for den uheldige eier av bosset. Men altså, jeg nekter å tro at dette stemmer.. det er jo for teit!

En annen ting er, at såfremt bosspannene står utenfor på fortau, så tror jeg egentlig ikke at eierne kan være så eiesyke over dem. Hadde de stått inne i hagen, så ville det jo vært noe ganske annet. Men når det ikke ryddes inn (som de vel faktisk egentlig skal), så har de ikke mye de skulle ha sagt..

Søppel er søppel, heller i en tønne enn på fortauet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke rart at folk blir negative til hundeeiere. "Enten kaster jeg posen i søpla di eller så lar jeg den ligge i hagen din" HVA er det for noe holdning? Er jo ikke deres problem at vi har skaffet oss hund.

En bæsjepose er ærlig talt ikke så vanskelig å bære med seg, så jeg skjønner ikke helt problemet. Selv om jeg ikke hadde brydd meg noe om at noen hadde kasta en pose i vår søppelkasse, så er det faktisk endel som reagerer på det. Da syntes jeg man burde respektere det, i stede for å begynne med "trusler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...