Gå til innhold
Hundesonen.no

HJELP! Hva gjør jeg??

Mirai

Recommended Posts

Ehhmm.. det går jo fint ann å leke med hunden uten at dere begynner å bite hverandre da! Ball leker, draleker, Gjemsel er jo supertrening, så lenge det alltid er hunden som finner deg)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes igrunn vi er veldig forskjellige, spesiellt nå som vi har enda en jakt person her.. Vi driver med utstilling, agility, lydighet, familiehund osv.osv. Dessuten er vi veeeldig forskjellige i måten å oppdra hund på. Likheten er vel at alle har fine, relativt veltipassede hunder.. Men det burde jo igrunn de fleste hundefolk ha. Så like, det synes jeg ikke vi er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya skrev:
Synes igrunn vi er veldig forskjellige, spesiellt nå som vi har enda en jakt person her.. Vi driver med utstilling, agility, lydighet, familiehund osv.osv. Dessuten er vi veeeldig forskjellige i måten å oppdra hund på. Likheten er vel at alle har fine, relativt veltipassede hunder.. Men det burde jo igrunn de fleste hundefolk ha. Så like, det synes jeg ikke vi er!

Enig, syns ikke alle her inne er så spesielt like.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya skrev:
Ehhmm.. det går jo fint ann å leke med hunden uten at dere begynner å bite hverandre da! Ball leker, draleker, Gjemsel er jo supertrening, så lenge det alltid er hunden som finner deg)..

Finn en lek hunden min liker da. Jeg har prøvd litt av hvert.

Leker er det ikke vits og kjøpe fordi de tyger hun bar sun, baller liker hun ikke, og enest leken vi kan gjøre inendørs er og leke slos. Vi leker jo ute og da, men da leker vi sisten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyra skrev:

Jeg mente ikke at rassene deres var like men hvilke raser dere liker.

At de rasene vi liker er like? Men, ehm, de fleste her har vel den rasen de liker omtrent best. Så da blir vel det egentlig akkurat det samme? Vi liker da forskjellige raser vi, og ingen av oss er like. Det nærmeste du kommer er liksom Benedicte og jeg som begge har labradorer og er fan av klikkertrening og den greina av treningsmetodene. Og ikke en gang vi er like, så jeg kan ikke si at jeg helt skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyra skrev:

Finn en lek hunden min liker da. Jeg har prøvd litt av hvert.

Leker er det ikke vits og kjøpe fordi de tyger hun bar sun, baller liker hun ikke, og enest leken vi kan gjøre inendørs er og leke slos. Vi leker jo ute og da, men da leker vi sisten. :)

Gjør som bikkja mi og jeg da: Lekesloss uten å bite. Så slipper vi å få vondt. Dessuten så vil jeg anbefale den lille Tinkaleken. få bikkja opp på toppen av trappa, kast opp en ball, oppfordre hunden til å slippe ballen så den dunker nedover trappa (for Tinka kom det helt naturlig) og kast opp ballen igjen. Hunden slipper ballen, du kaster den opp igjen osv. Morsomt, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wesminster skrev:

Gjør som bikkja mi og jeg da: Lekesloss uten å bite. Så slipper vi å få vondt. Dessuten så vil jeg anbefale den lille Tinkaleken. få bikkja opp på toppen av trappa, kast opp en ball, oppfordre hunden til å slippe ballen så den dunker nedover trappa (for Tinka kom det helt naturlig) og kast opp ballen igjen. Hunden slipper ballen, du kaster den opp igjen osv. Morsomt, faktisk.

Wilma liker ikke baller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyra skrev:

Kan du si meg hvordan du leker med hunden din da???

Jeg legger meg ned i hennes høyde og leker med henne. Dytter på henne og lekesloss med henne. Men biter IKKE!!!!! Man skal ikke bite hunden!

Det kan jo bare gjøre vondt verre :-o

Det går an å leke med munnen men ikke bite #-o Jeg legger ofte ansiktet ned i pelsen på Pito men biter ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg.... #-o

Du bør kanskje begynne å tenke litt over hvorfor hunden din er usikker og/eller aggressiv? Jaja...

Like hunder har vi i alle fall ikke! Her er jo alt fra chihuahua til irsk ulvehund! Og like treningsmetoder har vi heller ikke! Alt fra Nordenstam til klikkertrening! Jeg forstår ikke hva du mener altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyra: jeg kan nok ikke gi deg flere råd, da jeg sjelden leker med hunden inne. Hos oss er det sånn at vi skal være rolige og fine inne, og viltre og lekne ute. Har en hund som er en smule vanskelig å roe ned når hun først er i hundre; PLUSS parkett gulv..:) Men du kan vel lekesloss UTEN å la hunden bite deg, eller bite tilbake???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyra skrev:

Jeg skrev ikke for og skryte fordi det vil jeg ikke.

Ja jeg biter hunden min under lek fordi bege to bitter hverandre, jeg begyner og bitte først når hun begyner og bitte, bruker til og med og lage jokse hale som hun drar og sliter i også. Jeg biter nå ikke hul i huden på henne da.

Alle har sin måtte og holde på med hunde hold på, men jeg synes folk her inne er litt like i hundehold og rasser, så jeg føler meg ikke helt inn her. Men dette er hva jeg tror.

For meg virker det som at folk mener at hunder er ikke til og leke med. Men hunder kan man faktisk leke med. Jeg hadde aldri giddet og hat en hund fordi den skal kun konkurerest meg, å skal man leke med hunden sin så kan man kun kaste en kjep til den, slik er ikke jeg altså.

Skjønner deg je Tyra :P Broren min pleier å herje skikkelig med Romeo. Når dom leker i stua hører je både Ole(broren min) og Romeo knurre :D(bare lek da).. Ole går ofte i med tenna, og Romeo hopper unna. :P Dom har det kjempe moro!

Det høres veldig fælt ut å bite hunden sin, men hvis du ser på hunder i lek så biter jo dom hverandre med mye skarpere tenner enn det vi har :P

Nei, alle må få lov tel å leke med hunden sin på sn måte uten at andre skal henge dom etter halsen for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Det er jo mange som sier det at hvis hunden din biter deg så skal du bite den tilbake for å ta igjen og vise at det kan du også gjøre.

Biter ikke en st. bernhardshund ganske hardt?

Vel... Skjønner ikke at du kan føle deg utilpass i forumet fordi du mener alle er like. Tror ikke vi kunne blitt mer forskjellige. Det er mange raser her inne jeg ikke liker, men som jeg av utseende og etter hva eierne forteller meg om hunden liker, nettopp fordi det er den hunden. Ikke rasen. Tviler på at 200 stk liker akkurat de samme hundene og trener på den samme måten.

Vel, jeg tror ikke jeg skal bruke rådet ditt om å bite tilbake, for hun ser ikke på det som lek. Hun ville antakelig bitt meg ganske hardt tilbake.

Apropos, du kaller det en lek. Hvordan avslutter du en lek der hvor hunden biter deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• "Vi har hatt en fin dag," var hva jeg tenkte da jeg tok bilde av Ede som leker konge på haugen i solnedgang etter en fin tur. Han liker leke kongen på haugen, uten å bry seg om mutterns småhysteriske worries for å utvikle HD i nedoverbakke, så får håpe det kommer litt mer snø før det blir bart.  Apropos bart, så har han heldigvis fortsatt det, men resten.. Jeg vet ikke hva jeg skal si.  Etter en god treningsøkt avsluttet med freestyle til musikk var det altså dags for å trene mer på maskinklipp -_-  Trodde det skulle bli riktig med den innstillingen, altså. Var sååå sikker på at det ble riktig lengde,  men nei. Da skaden først var skjedd var det ikke så mye annet å gjøre enn å fullføre.  Ede har nå skikkelig måne, og jeg holdt på å le meg ihjel av synet og flausen i å lage en sånn klovn av han. Han ble veldig utilpass av at jeg lo så fælt og tisset på gulvet twice uten noen forvarsel etterpå.  Tok bilde fordi det var sjeldent. Han pleier ikke ha uhell inne. Det der kom som en reaksjon på min reaksjon på hvordan han ble seende ut av den tabben min. Vel. Det går likar no, etter masse kjærleik og forsikringer om at alt er bra. Han endte med å like følelsen av å få nuss og suss og kos rett på huden på hodet hvor det før var masse pels.  Planen videre: Ut på nettet for å shoppe ekstrautstyr til maskinen. Forsikre Ede om at mamma vil alltid være glad i deg selv om de andre ler seg skakke av hvordan du ser ut nå. Akuttfase omsorg for å hindre utvikling av PTSD fra dette er øverste prioritet den nærmeste tiden. 
    • Gratulerer! Og lykke til framover.
    • I dag blir Lexi 6 år! 🥳  vi fikk ikke tatt noen prøver i fjor, og trente ikke så mye som vi har gjort tidligere. Men i år SKAL vi ta en prøve 😂  vi sliter fremdeles med stress og det vil vi sikkert alltid gjøre, og jeg må alltid minne meg selv på å være rolig i lydigheten og ikke belønne for «mye» 🙈  Har så vidt begynt å tenke på hund nr 2. Var egentlig bankers på malle, men nå etter 6 år med stress så har jeg tenkt bitte litte på schæfer selv om jeg egentlig har sagt at jeg ALDRI skal ha det pga pels og lyd 😂 Har litt tid å være forvirra på heldigvis  😂  Men utenom stress i trening så er hun virkelig verdens beste, snilleste og enkleste hund ❤️❤️               
    • Det finnes et potensiale her for at det du driver med bare bygger utholdenhet og du får en mye-vil-ha-mer-situasjon. Om intensjonen din er å slite ut hunden hver dag, finnes det andre ting du kan gjøre. Har ei venninne som nettopp startet i hundekjører-VM på Røros. Hun snakker mye om å spare unge hunder for høy påkjenning ala høy fart over lang strekke, om man ønsker å beholde hunden en stund. Tips kan være å trene start og stopp, myk start så det ikke blir kraftg rykk i lina, passeringer, tempoendring osv. Variasjon er også noen som kan vurderes, å bare drive med kjøring/trekk kan fort bli for ensidig belastning. Men jeg driver ikke med hundekjøring så mitt beste tips er nok å få deg et medlemsskap i en hundekjøringsklubb og tren med/lær av de.
    • Det er veldig opp og ned med iver og motivasjon for gjøre noe på cue. Noen ganger er han superflink og kjapp og ivrig, andre ganger gir han inntrykk av å ikke forstå hva jeg vil. To skritt frem og ett tilbake. Det går fremover. Første skamklipp ble begått i går. Ble altfor kort på beina og jeg mistet guiden på raseklippen fra oppdretter, nå er han lik lengde over det hele. Eller i teorien lik lengde overalt. Finner stadig lengre tuster her og der. Maskinklipp er mye vanskeligere enn jeg trodde, fordi ålemarken har masse soft spots han absolutt ikke vil ha den maskinen borti. Å gå over med saks var en nervepirrende løsning, da ålemarken mangler konseptforståelse av hva skarp gjenstand er for noe. ..men det gikk da. Han er forbausende rolig og medgjørlig hva angår klipp med saks. Ingen bestikkelser nødvendig.  Vi har fått øvd på å ha maskinen på hodet og ørene, uten å tørre faktisk klippe noe der før jeg er sikker på å få fullføre. Det var tidkrevende å få tillit til å føre maskinen på hode og kinn i det hele tatt. Å stå heeeelt rolig mens muttern kløner og knoter med å barbere pent virker som en like tidkrevende prosess som å få en voksen border collie til å slutte gjete på impuls.  Fikk etter mye feiling også lov til å holde og fikle med pelsen mellom øynene. Vi skal nemlig ikke noen bart i panna, eller monobrow, som den yngre garde kaller det. En kjekk herremann har velfriserte øyebryn. Hvor lenge vi må trene på å holde hodet rolig mens jeg fomler og lugger i pelsen der før muttern tør å åpne saksen så nært øynene hans, det aner jeg ikke, men det blir neppe denne uka.  Labbene tok vi med saks. Forbausende enkel å ha med å gjøre i den prosessen der.  Vi måtte helt til andre siden av byen for å få tak i nappestål. Blir også en læringsprosess. På turen fikk vi tatt flere ulike busser, bl.a. med bevegelig gulv. Helt kewl med det.  Mye lyd inne på butikken da vi møtte en svensk lapphund på 5 måneder. De to ville hilse og leke, men Ede husket at han skal bli veloppdragen herremann og tok oppgavene på alvor da muttern ba om fot og posisjonsbytter med ryggen til den andre som bare ble geiliedet ut av det ene mennesket i paret sitt istedenfor å tilbys alternativ adferd der inne i situasjonen. Ede oppdaget også at det er bedre å snakke med dyp, lav stemme, og valgte fortsette kommunisere med lavmælt herrerøst istedenfor øreskjærende bjeff da han oppfattet kontrasten i mutterns humør og at sistnevnte kommunikasjonsform faktisk var lønnsom.  Tok en spasertur gjennom sentrum og møtte et troll muttern synes var et fint motiv, men da telefonen var fisket frem fra lomma hadde Ede mistet interessen, så muttern måtte kline litt chillballs utsatt for klimaendringer på trollet for å få ham bort til det igjen. Ede ble forvirret og lurte på hva jeg egentlig ville. Fikk ikke det fine motivet jeg så mens telefonen lå i lomma, men han ble stående lenge nok til ETT bilde, og det ble som det ble, med skampklipte bein og forvirret valp fra en dårlig vinkel.  Nye eventyr og nye muligheter i morgen.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...