Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundelukt


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Hadde akkurat en kosemoserunde med en labrador rett utenfor her - kom inn og merker at hendene STINKER hund - motbydelig. Jeg har skrubba hendene, men synes enda lukta sitter i.

Uvant som jeg er med med bikkjer som lukter hund tenker jeg stadig at folk må jo kjenne den motbydelige stanken? Eller gjør de ikke det?

Det er få raser som ikke lukter hund - belgeren er den eneste vi har hatt i heimen som med få unntak aldri lukter hund uansett vær og føreforhold - selv ikke våte lukter de hund. Jeg skriver med få unntak, for malledyret vi hadde lukta hund, og valpen - Tjukken - lukter litt fordi han ikke er så nøye på om han vaser i bæsjen sin når han bæsjer i hundegården - men utover det så lukter de ikke.

Rottisen derimot - stakkars - hun stinker. Nybada lukter hun mer hund enn noe annet ........ ekkelt. Teppene hennes også - de lukter pyyyyh - mens belgerne kan ha sine tepper i lange tider uten at det er behov for vask, må rottisen sine vaskes ukentlig om det ikke skal stinke.......

Rottisen kommer antagelig til å måtte gå inn i samme baderutine som min første hund - en golden - dvs. grundig bad hver 6. uke - ellers kommer jeg rett og slett ikke til å orke å ha henne innendørs..

Mitt spørsmål - kjenner ikke folk at hunden lukter hund? Eller liker man lukten?

Når henda mine lukter som en St. Bernhard som har bodd ute hele livet og aldri blitt badet etter å ha klappet en hund så sliter jeg skikkelig med å forstå at folk ikke kjenner stanken.

(for de som aldri har opplevd den vanvittig jævlige lukta av eksempelsvis ubada St.Bernhard, Nuffe og andre store velpelsa raser - ta en tur på utstilling og bare gå en liten runde rundt ringen de holder til i så skjønner dere hva jeg mener ......)

Hmmm......... jeg lurer på om jeg kanskje egentlig ikke liker hunder he he he - for jeg liker faktisk ikke lukta de fleste hunder har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel kanskje med hundelukt, som med annen type lukt. Man venner seg til den, og "kjenner" den ikke. Synes eks de første gangene i et nytt fjøs er mye verre luktmessig sett, enn når jeg har gått der en ukes tid. Men enkelte steder så venner man seg aldri til lukta uansett...

Noen hunder lukter noe helt enormt. Så det er jo litt rart at de ikke kjenner den... Men vi venner oss kanskje til det meste? Med tanke på hvilke forhold enkelte mennesker bor under, så vil jeg tru at vi er ganske tilpassningsdyktige mtp lukt...

Eldstemann i huset her lukter lite. Selv når han er våt, så har han ikke utpreget hundelukt. Bortsett fra den gangen han hadde vært litt for mye i fjøset, og jeg skulle bade han til NV utstilling. Den lukta da, fikk hundelukt til å føles som blomster. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunde og hestelukt har endt opp som det samme hos meg. Det er en positiv lukt...jeg liker den.. ikke new foundlender og golden retriever som er våt og møkkete lukt.. det blir for mye... Men lukten av mine egne hunder (når de ikke har rullet seg i noe) liker jeg kjempegodt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri likt hundelukt noe spesiellt, og jeg bader hunden hvis hun begynner å lukte. Hun lukter ikke så mye hund som andre, og det går litt tid før hun begynner å lukte. (lukter ikke hund i bilen min heller) Andre sine hunder syns jeg stinker. :P Spes. langhårete. Og våt hund kombinert med hundeånde er jo grusomt.. :P Så generellt lukter ikke hunder godt nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rambo lukter ikke så veldig muye hund, synes jeg. Jeg har ikke lenger oversikt over hvor ofte jeg bader han, nå er det sånn at jeg bader han når det lukter, eller nå, når det blir jul :P

Det verste er for eksempel en golden som er fettete og ekkel i pelsen, og samtidig stinker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en labrador... Og innimellom kan hun stinke noe forferdelig. I perioder mer enn andre, men nå er det kjempelenge siden vi har reagert på at hun lukter heslig - med unntak av når hun har vært i sjøen en tur og nå når hun har vært operert og det har kommet væske fra såret over på nettingsaken hun hadde for å holde plasteret på plass. Dessuten har hun en skjerm som stinker litt.

Men sånn bortsett fra det, så har hun bare hatt normal, god hundelukt i en lang periode. Sist gang jeg tenkte at "nå, nååå stinker hun" var da hun gikk på et annet fôr - og det er vel kanskje ganske essensielt. Hunder har vel lettere for å lukte om de går på et fôr de ikke fungerer optimalt på.

For å svare på spørsmålet ditt: Jo, man merker det om hunden sin lukter vondt. Men grensa for hva som bare er lukt og hva som er vond lukt er vel svært varierende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe man vender seg til.

Diego har en ånde som dreper.. Lukter helt ******, noe jeg IKKE klarer

å vende meg til, men han lukter i gjengjeld ikke hund i det hele tatt..

Domino lukter litt hund av og til, men ikke noe jeg merker før det går for lang tid mellom hvert bad.

Jeg har ingenting i mot hundelukt, med mindre det er nuffelukt og sånt.. Det blir litt for mye hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene vi trener på skolen, som står ute døgnet rundt, de STINKER! Blir nesten kvalm...

Men Ask lukter kun når han er våt. Pelsen er selvrensende, så er ikke mye lukt derfra. Ikke ruller han seg i ting heller.

Man blir vant med egen hunds lukt trur jeg, men det er nok ikke alle hunder/raser som lukter like mye. Husker at søskenbarnet mitt ville ha wheaten fordi moren mente de var den eneste som ikke luktet hund. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke våre lukter noe særlig, det har vel kanskje med den korte pelsen å gjøre. De bader i myrer og Varja ruller seg av og til i kudrit. Sistnevnte lukter litt med det samme, men det tar ikke så lang tid før lukten er vekke, de holder seg veldig rene selv. De lukter ikke engang når de har bada i myrvann, dvs de lukter myrvann men ikke den forferdelige våt hund lukta.

Enkelte hunder synes jeg stinker noe helt forferdelig, det har stort sett vært retrievere som har stinket synes jeg uten at jeg har noe forklaring på hvorfor.

Det kan jo hende at jeg er vant til lukta på våre hunder og at andre synes den stinker, det har jeg i grunnen ikke kommet på og spørre folk om. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solo lukter bare godt hun.. Hun har alltid myk og deilig pels som lukter godt og føles ren. :P Selvfølgelig kan det lukte dritt av snuta hennes om hun har vært bortpå noe, men av pelsen lukter det ingenting. Jeg bader henne skjelden, for det trengs ikke. Om sommeren bader hun mye selv i ferskvann da. Jeg kan telle på en hånd hvor ofte jeg dusjer henne i løpet av et år.

Men jeg er enig i det du sier.. Kjenner ikke folk lukten av sin egen hund? Jeg møtte på to hunder i går som bare stinka så sinnsykt ille. Føler meg så fisefin når jeg prøver å unngå at de kommer borti jakka mi liksom.. hehe... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi lukter heller ikke, så det så! :rolleyes: Bare deilig skog og vinterlukt og søt kosehundlukt i øra! Hun badet siste gangen i august, tenker jeg. Shampoen var vannliljeblomster og friskt skogsvann! Nei, hun er nok sin mor (Solo) opp av dage på det punktet og bader ikke innendørs, hvis hun ikke har fått noe dritt i pelsen. Hvorfor skulle hun det? Hun er da ikke skitten eller fet i pelsen og lukter altså ikke vondt! :P

Men for å holde meg litt til emnet, så er stinkehunder ganske allergifremkallende her i gården og ganske uapetittelige å klappe! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine stinker :P De lukter godt.. ikke noe spesiell hundelukt! .. De lukter kun når de er våte og det syns jeg lukter godt :P hehe.. Da vi hadde Golden Retriever for mange år siden så kjente man lukt, skikkelig å.. hun lukta veldig, men vendte jo oss til det da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg av den oppfatning at de fleste hundeiere kan vaske hunden sin mye oftere enn det de gjør.. Jeg har ikke tall på alle de søte snille hundene jeg har møtt i mitt liv som har hatt feit skitten pels og en egen eim av "eau de bikkje".

Her i huset blir tepper, seng, halsband og hund vasket ofte. Bikkjelukt er ikke noe jeg liker, og jeg vil ikke at folk skal lukte hunden min før de ser han, når de kommer inn i huset mitt eller bilen min, eller på tur for den saks skyld..

Min hund ikke har selvrensende pels eller ikke-luktende pels, han har nemlig borrelås pels.. som drar med seg drit inn i huset, stinker når den er våt og floker seg når den er skitten.. <_< Så jeg er veldig nysgjerrig på alle de hundeiere som insisterer på at hunden deres ikke lukter hund. Det er godt mulig det er sant, men jeg må si jeg lurer fælt på om de har spurt andre om hvordan hunden deres lukter? Dvs naboen eller noen som ikke har hund..?

Det er fort gjort å bli "immun" mot hundens lukt, og det tror jeg _mange_ hundeeiere er. En pekepinn kan være at om du stryker hånden gjennom hundens pels og fingrene og håndflaten blir gråaktig etter en liten stund, da vil jeg påstå at det er på tide med et bad, selv om hunden ikke lukter vondt...

Hunder som bor inne trenger ikke et tykt fettlag i pelsen, og blir hunden vasket med godt utblandet hundeshampo (1:10) så kan hunden vaskes med god samvittighet, så ofte du bare orker. God vask! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg av den oppfatning at de fleste hundeiere kan vaske hunden sin mye oftere enn det de gjør.. Jeg har ikke tall på alle de søte snille hundene jeg har møtt i mitt liv som har hatt feit skitten pels og en egen eim av "eau de bikkje".

Så jeg er veldig nysgjerrig på alle de hundeiere som insisterer på at hunden deres ikke lukter hund. Det er godt mulig det er sant, men jeg må si jeg lurer fælt på om de har spurt andre om hvordan hunden deres lukter? Dvs naboen eller noen som ikke har hund..?

Det er fort gjort å bli "immun" mot hundens lukt, og det tror jeg _mange_ hundeeiere er. En pekepinn kan være at om du stryker hånden gjennom hundens pels og fingrene og håndflaten blir gråaktig etter en liten stund, da vil jeg påstå at det er på tide med et bad, selv om hunden ikke lukter vondt...

Hunder som bor inne trenger ikke et tykt fettlag i pelsen, og blir hunden vasket med godt utblandet hundeshampo (1:10) så kan hunden vaskes med god samvittighet, så ofte du bare orker. God vask! :P

Jeg skrev vel at jeg ikke tror at våre hunder lukter mye/stygt. Og vi bader dem så og si aldri. Likevel blir en aldri skitten på fingra uansett hvor mye man klør og klapper på dem. Men må kanskje finne meg noen 'ikke-hundefolk' og spørre for sikkerhets skyld. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine lukter iallefall ikke noe hund hehe.. men så er ikke whippet kjent for det heller da :P

Men hvis doffen derimot pisser på frambeina hans da.. er jo en annen sak hehe..

Men foreldrene mine hadde en rottis tispe.. og hun stinket titt og ofte ja spes når hun var våt

For noen uker siden passet jeg en boerboel tispe her hjemme, og hun står mye i hundegård, så det var rett i dusjen hos oss når hun kom hit, for hele huset luktet stramt hund etter 5 min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min lukter ikke og er heller ikke fettete i pelsen, men så har han kort og fin pels også da. Ingen har heller sagt at han lukter så :P

Leonbergeren lukta litt til vanlig og mye når han var våt, jeg kjente det ikke når hunden var tørr, men fikk høre av folk som ikke hadde hund at det luktet.

Jeg prøver også å unngå å klappe illeluktene hunder og det fettlaget du får på hendene er ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandinghunden min lukter ikke i det hele tatt. Om han blir gjennomvåt kan det lukte litt. Den forrige hunden min (korthåret vorsteh) luktet heller ikke spesielt mye hund, men hun måtte vaskes oftere en den jeg har i dag på grunn av at det ble mye fett i pelsen om hun gikk lenge uten et bad. Jeg passet en cocker spaniel som alltid stinket selv om han var nyvasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel en del med type pels å gjøre, og hva pelsen er ment for. Newfoundland og retrievere er har jo pels som er ment å beskytte mot vann, så det er vel naturlig at den er feitere enn en del andre hunders pels - og da lukter det mer. Man venner seg sikkert til det en del, men må innrømme at jeg av og til reagerer på hunder som lukter stramt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hva synes du er gjennomtenkt da? Har mye erfaring med hund. Jeg har to voksne hunder fra før av.
    • Hvis det er gjennomtenkt og du kan argumentere godt for det, så kan det jo være greit. Men du skulle vært ganske erfaren med hund og hatt bruk og konkrete planer å vise til hvis jeg skulle vurdert det som oppdretter.
    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...