Gå til innhold
Hundesonen.no

Bløter dere opp fòre?

Guest Maritus

Recommended Posts

Vi bløtet opp foret før og hadde hunder som ble veldig ustabile om de ville spise eller ei... Dessuten veldig dårlig ånde! Gikk da over til å fore tørt og alle problemer forsvant. Spiser det de får og alt blir borte. Ånden er nå også fin :P Pleier også å suplere med vom eller lunchbokser innimellom.

Dette med ikke å aktivisere like etter foring er selvsagt viktig, derfor mater vi dem på tider av døgnet hvor de normalt vil hvile en time eller to etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir helst foret tørt, fordi det skal være det beste for tennene. Men det hender at jeg i perioder bløter opp foret for å få hunden til å spise skikkelig. Hun har for eksempel litt trøbbel på varme sommerdager. Da halvbløter jeg foret, og ser jeg til at det kommer oppi både ekstra vann og kanskje en bitteliten appetittvekker :P Opplever ikke noe problem å "skjemme" henne bort litt sånn innimellom.

Min fikk også foret tørt da hun var valp, men som 2ne bløtte jeg det opp i verste tannfellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstmann får det tørt; han tygger nemlig før han svelger. Yngstemann får det oppbløtt. Han "hiver innpå" og svelger alt helt uten å tygge. Det har hendt at det har "klumpet seg" i halsen, og han har hostet halve måltidet opp igjen. Dette unngås når jeg bløter opp foret.

Har aldri tenkt på bakterier... Men regner med når magen tåler meitemark, gamle matrester i veikanten og sølevann så klarer den eventuelle bakterier i fòret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly får "suppe" - dvs at jeg heller vann over og serverer med en gang.

Dersom hun får det tørt, har jeg sett at magen "bukter seg" når hun spiser, og det ser i alle fall ikke spesielt trygt ut... :unsure: Får hun vann over, virker det rett og slett som det glir lettere ned.

Hun tygger ikke fôret uansett om det er vått eller tørt, så tannargumentet duger ikke for oss...

Jeg kunne sikkert ventet til vannet var tatt opp i fôret også, men orker rett og slett ikke å tørke en liter sikkel fra gulvet (det blir et par desiliter bare på de 15 sekundene det tar å øse oppi kulene og ha dem under springen) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Mine får vann over foret og får det servert med en gang. Synes det er greit å servere det sånn at de også får litt hjelp med å holde tennene fine.Tror det skulle blitt livlig her om de måtte gått å ventet på foret som sto og svellet på kjøkkenbenken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her får alltid noe "over" Royal Canin tørrföret, enten om det er vom eller lever eller bløt boksemat så det blir bløtet opp på den måten. Heller jeg vann over og det blir for bløtt vil de ikke ha det, de liker at det knaser i tørrföret når de spiser det virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg har hunder som ikke akkurat sluker maten sin så gir jeg det tørt... Sissi går som regel inn og henter seg munnen full av kuler, og liker og spise dem i stolen sin. Og doffen liker faktisk best når det er tørt. Men inimellom får dem fort halvbløtt da, som jeg blander ut med evt middagsrester hvis vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å fortsette å bløte opp maten til Boris blir litt eldre. Nå, mens han fortsatt er valp, klarer vi jo ikke å kontrollere aktiviteten hans. En annen grunn er at han er blanding av boxer og bichon frisè, og boxere har større kjangs for mavedreing. Vi har ikke noen problemer med å få han til å spise, da han er et matvrak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
    • Ja, det ble tre dager av 2025 det... Så her må det oppdateres med nye mål for 2025 for frøken Lilje: Blodspor: - Starte AK Nosework: - LGT - Merkeprøve(r) Kurs: - Passering - Nesearbeid (spor/søk) - Apport for moro skyld?    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...