Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe vs. hannhund


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hei :)

Kan noen som har både tispe og hannhund svare på noen spørsmål? :lol:

Hvordan gjør dere det i løpetiden?

Og hva er fordelene/bakdelene ved å ha en hannhund og ei tispe i hus, samtidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Deler hundegården når de er ute. Inne brukes truse på tispa og på det verste må de veksle litt på å være i bur. Hannhunden vi har nå er det lite tull med under tispenes løpetid. Streiker litt på matfronten men er grei ellers :lol:

MEN, vi har hatt et rent ******* med kombinasjonen på to hunder før vår nåværende! Vi satte dem aldri bort, men gikk en søvnløs tid i møte... En ble rene utbryterkongen - klatret over eller gravde seg under.. HELT håpløs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det går kjempe fint å ha både hann hund og tispe i huset jeg :lol: Når det gjelder løpetid, så har jeg alltid fått noen venner til å passe hannhunden i et par uker. Denne løpetiden som kommer nå, så sender jeg Tassa hjem til foreldrene mine. For per i dag så bor vi med 3 hannhunder, så da er det litt greit å sende vekk tispen i stede :)

Vet ikke helt hva mer jeg skal skrive, for jeg finner ikke noen problemer med dette rett og slett :( Så du får bare spørre hvis det er noe mer du lurer på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Takk for svar :lol:

Har jo en hannhund som blir veldig "heit" med løpetidstisper i nærheten...

Planen på hund nummer 2 var vel hannhund, men jeg heller mer mot tispe nå. Har et lite intrykk av at de er mer enklere å ha med og gjøre, også er de vel mer førerorienterte?

Og om det blir tispe, så kan jo Milo eventuelt dra på jakt(om det er i jaktsesongen selvfølgelig) med pappa, også får vi noen til å passe på han etter jakta, sånn til løpetiden er ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har jo en hannhund som blir veldig "heit" med løpetidstisper i nærheten...

Planen på hund nummer 2 var vel hannhund, men jeg heller mer mot tispe nå. Har et lite intrykk av at de er mer enklere å ha med og gjøre, også er de vel mer førerorienterte?

Og om det blir tispe, så kan jo Milo eventuelt dra på jakt(om det er i jaktsesongen selvfølgelig) med pappa, også får vi noen til å passe på han etter jakta, sånn til løpetiden er ferdig..

Det går nok kjempe fint :( Hvis ingen kan passe Milo for deg, så har dere vel et hundepensjonat i nærheten hvor han kan være? ;) Det løser seg alltid :P

Dette med valg av kjønn er vanskelig. Jeg liker best tisper, men kan ikke si helt hvorfor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Det går nok kjempe fint :) Hvis ingen kan passe Milo for deg, så har dere vel et hundepensjonat i nærheten hvor han kan være? :( Det løser seg alltid ;)

Dette med valg av kjønn er vanskelig. Jeg liker best tisper, men kan ikke si helt hvorfor :lol:

Hundepensjonat er det ikke snakk om... Men jeg kjenner/vet at flere som kan passe han for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt tispe og hannhund før.Var aldri noe problem. Nå ble den ene hannhunden kasterert etterhvert pga andre problemer men den andre var det heller ikke sååå mye styr med. Begge var i utgangspuktet veldig..."virile" typer, men ingen av de viste noe alvorlig intresse for tispa utenom de dagene hun sto. Andre løpetisper derimot var intressante i hele perioden.. de dagene hun sto pleide jeg å bare være ekstra påpasselig når jeg var der og skille de fysisk når jeg ikke var tilstede. Planen er å gjøre det samme med disse to når Lyra vokser til :lol: Loke er uansett ikke den verste på løpetisper så det bør gå bra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann

Jeg har tispe og hannhunder og det jeg pleier å gjøre. Jeg er jo utrolig heldig og det er at jeg har to stuer så når tispene har løpetid så er damene oppe på den ene stuen. Der er aldri hannhundene uanset om det er løpetid eller ikke. Ser de reagerer litt ved ståperiode men ikke så veldig mye. Når man går tur så går de hver for seg.

Bur er jo litt skummelt har hørt om hannhunder som har brytet opp bur og parret seg til og med igjennom sprinklene.. Og løpetid truse er hvert fall ikke noe sikkert og la hundene gå sammen. Man må passe på hele tiden d er utrolig mye de får till hvist de bare vill. Så pass på...

Lykke til

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde to Schäfere var det ikke noe problem. Kunne gå tur med dem sammen hele tiden. Jeg skilte dem på natten, da fikk hannhund ligge inne hos meg. (er ikke våken nok til evt hoppe mellom bloddråpene tidlig på morgenen) Dem var med på jobb så jeg hadde ikke problemer med at jeg måtte la dem være alene. Om jeg måtte dra noen steder uten dem så tok jeg en ut i hundegården (med tak, 3 vegger og ikksolert hundehus)

Forje hannhund jeg hadde i hus (Springer) var det litt værre med, han peip og peip 24t i døgnet når Blaze nærmet seg. Han sov også på sove rommet når hun løpte, men reiste på besøk til venner/famillie når hun var i høyløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine - i og med at vi begge har fuglehunder.... Husk at en del tisper er hormonelle før/under og etter løpetid, noe som kan påvirke jakten! Vi merket GODT på vår yngste her i huset hvordan hun våknet for FULLT da den hormonelle biten var ferdig... En hannhund er stort sett stabil!

Og - selvsagt - følges det godt med under løpetiden, også innendørs med både truse og bur :lol: Etter ymse erfaring med hannhund under løpetid skulle jeg ønske vi kunne klone ham vi har nå :lol: Vil nok alltid ha en hannhund i hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Christine - i og med at vi begge har fuglehunder.... Husk at en del tisper er hormonelle før/under og etter løpetid, noe som kan påvirke jakten! Vi merket GODT på vår yngste her i huset hvordan hun våknet for FULLT da den hormonelle biten var ferdig... En hannhund er stort sett stabil!

Og - selvsagt - følges det godt med under løpetiden, også innendørs med både truse og bur :lol: Etter ymse erfaring med hannhund under løpetid skulle jeg ønske vi kunne klone ham vi har nå :lol: Vil nok alltid ha en hannhund i hus...

Hmmm...Det er jo noe ved det også da...

Nei, får egentlig bare finne mer positivt/negativt, også bruke laang tid på å bestemme meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme situasjon Christine, men her i huset har vi bestemt oss for tispe nå. Det kan jo ikke skje noe verre enn at en av dem må bo et annet sted en stund. Jeg har en datter som gjerne tar imot Pippin når tispen løper, og oppdretteren hennes sier at de også kan ta henne hvis det passer for dem akkurat da. Det blir nok en årnings! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :lol:

Har jo en hannhund som blir veldig "heit" med løpetidstisper i nærheten...

Planen på hund nummer 2 var vel hannhund, men jeg heller mer mot tispe nå. Har et lite intrykk av at de er mer enklere å ha med og gjøre, også er de vel mer førerorienterte?

Og om det blir tispe, så kan jo Milo eventuelt dra på jakt(om det er i jaktsesongen selvfølgelig) med pappa, også får vi noen til å passe på han etter jakta, sånn til løpetiden er ferdig..

Frem til GS-tispen vår døde forrige høst, så hadde vi en hannhund og en tispe sammen. Det var et styr i løpetiden. Hannhunden som aldri løp etter tisper til vanlig ble helt forstyrret. Han enset ikke når du snakket til ham, og pep hele natten(han bodde på rommet mitt, tispen i stuen). Da vi puttet tispen i hundegård ute så stod han med potene i vinduskarmen og forsøkte å få øye på henne ute. Han var helt "vekke" og tenkte bare på hvordan han kunne komme seg bort til tispen. En gang klarte han også det, da vi var på hytten, men vi satte en abortsprøyte på tispen. Ellers fungerte de VELDIG godt sammen resten av året :lol:

Du kan jo ikke regne med at det er jaktsesong hver gang tispen din har løpetid :lol:

Av de hundene vi har hatt har alle tispene, med unntak av én, vært desidert mindre førerorientert enn hannhundene. Det er i hvert fall slik det har vært her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille jente har ikke hatt sin første løpetid enda, men regner med det skal gå veldig greit. Man får bare passe godt på når man har dem sammen og når man drar vekk får man skille dem på et vis, at de er i hvert sitt rom med låste dører ellerno. Så kan man jo bytte på å ha dem i hundegården hvis en har det.

Av de hundene vi har hatt har alle tispene, med unntak av én, vært desidert mindre førerorientert enn hannhundene. Det er i hvert fall slik det har vært her i huset.
Nå har jo jeg verdens minste sammenligningsgrunnlag siden vi bare har og har hatt en av hvert kjønn, men her hos oss er det også slik at tispa er mye mer førerorientert enn hannen. Nå er de jo av forskjellige rase selv om begge er fuglehunder, så dette spiller sikkert inn litt. I tillegg har ikke den minste våknet på fugl enda og heller ikke hatt sin første løpetid enda, så vet jo ikke hvor mye hun forandrer seg etter disse tingene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det forøvrig sies at vår førerorienterte tispe var en schäferhund :lol: vorsteh, elghund, gordon setter tispene vi hadde var lite førerorientert. Hannhundene har vært myyye mer trofast :lol: Men det var altså min erfaring, og jeg har ikke hatt 1000 hunder akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset blir hannhunden "gal" nå løpetiden nærmer seg toppen. Vi har forsovet muligheter til å sperre dem av på hvert sitt sted, men av hensyn til nattesøvnen til både oss og hundene sendes hannhunden til "svigers" i den værste peroden. Der har de valgt å ha kun hannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
For den som også går jaktprøver høst og vinter kan det fort bli kjedelig når tispene er hormonelle 3 uker FØR løpetid - 3 uker UNDER løpetid - og 3 uker ETTER løpetid.... Går fort bort litt viktig tid der <_< Så BARE et eksempel var det ikke...

Hehe, det som jeg skrev var et eksempel.... :lol:

Men hmm..jo, angående alle ukene som går bort i løpetiden(blir vanskelig å dra på trening, jakt osv..) Så tror jeg kanskje det er best for meg med hannhund...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for melding Christine :lol: Jeg sier ikke at alle tisper er like hormonelle, men mange er det! Med løpetid som oftest to ganger i året.. Her har tispene justert seg til å få det sånn nogenlunde samtidig, så de har løpetid juli/august og januar/februar.

Når det gjelder dette med "mykhet" tispe kontra hannhund, så tror jeg dette er like individuellt innenfor de to kjønnene som MELLOM kjønnene. Du får tøffe tisper og hanner / myke tisper og hanner. Så jeg vet ærlig talt ikke om dette er så vesentlig. Tydeligvis mange som tror at tisper er lettere...

Vet at vi har en ES oppdretter til her inne, så det ville være moro å høre dine synspunkter også B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løpetispe og hannhund sammen nå.. Tispa er bare 2 dags løp, MEN så har jeg en hannhund med en testikkel i buken, så han er ekstra hormonell! Har også hatt besøk av løpetisper her før, og han er helt idiot!

Gudskjelov har jeg liten rase, så når han blir gal her i huset, taper jeg på en pampers rundt snoppen, også tar jeg en barnebody utenpå der... Da kommer ikke snoppen til, og jeg slipper å bekymre meg såååå mye! Selvom jeg uansett holder et øye ekstra med de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...