Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene bort gjeting av andre hunder..


Aya

Recommended Posts

Felix er som regel en veldig snill og grei hund omkring andre hunder, men han har en lyte; han gjeter hvis de ikke vil leke med han. Han gjeter løpende hunder ved å legge seg ned og stirre de i senk, men det er en ting. Hunder som ikke løper og leker blir sirklet inn, nappet etter osv. Dette er IKKE OK for meg, jeg vil ikke ha en bøllehund, og de andre hunden liker det selvsagt ikke. Hittil har jeg pleid å si klart i fra at det ikke er lov til å gjete, sagt nei, eventuelt tatt han i bånd, og sendt han avgårde foran oss. Men er det noen som har noen andre tips til å få dette bort? Han gjeter ikke andre ting som er uønskede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mannen til søstra mi har border og drevet en god del med gjeting osv. Sanna gjorde også dette må å gjete andre hunder når de ikke klarer å holde tritt med en spretten border :wub: Det de gjorde var å si "nei" ta henne bort og begynne på nytt og kanskje la den andre hunden få en liten pustepause. hehe.. Ser bare på Marco.. Når han lekte med Puma ble jo han helt pumpa, mens Puma var jo like gira..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix er som regel en veldig snill og grei hund omkring andre hunder, men han har en lyte; han gjeter hvis de ikke vil leke med han. Han gjeter løpende hunder ved å legge seg ned og stirre de i senk, men det er en ting. Hunder som ikke løper og leker blir sirklet inn, nappet etter osv. Dette er IKKE OK for meg, jeg vil ikke ha en bøllehund, og de andre hunden liker det selvsagt ikke. Hittil har jeg pleid å si klart i fra at det ikke er lov til å gjete, sagt nei, eventuelt tatt han i bånd, og sendt han avgårde foran oss. Men er det noen som har noen andre tips til å få dette bort? Han gjeter ikke andre ting som er uønskede.

Er det ikke en gjeter hund du har kjøpt deg da? Kjøper en seg en gjeterhund må en vel ha en vis forståelse for att den gjør nettopp det som den i mange genersjoner er avlet for å brukes til? Hvis en kjøper seg en fugglehund må en ha forståelse for att den vil jakte på fuggel og kjøper en seg en harehund må en også ha forståelse for att den kan ta seg en runde for å jage hare.

Disse egnskapene kan sikkert trennes mer eller mindre bort men det trenger ikke være så lett bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at man må ha en viss kontroll da. Tenk visst den begynner å gjete barn? Det blir ikke særlig popolært. Jeg har og hatt fuglehund og det har Aya og.. Vi begge har hatt Gordon Setter og det er hunder som ikke kan sammelignes med en gjeterhud. Greitt nok at en hund har en god del instinkter vi mennesker aldri får bukt med, men litt kontroll er det vel mulig å ha både på fuglehund og gjeterhund?

Må jo kunne si nå kan du gjete og nå kan du ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at man må ha en viss kontroll da. Tenk visst den begynner å gjete barn? Det blir ikke særlig popolært. Jeg har og hatt fuglehund og det har Aya og.. Vi begge har hatt Gordon Setter og det er hunder som ikke kan sammelignes med en gjeterhud. Greitt nok at en hund har en god del instinkter vi mennesker aldri får bukt med, men litt kontroll er det vel mulig å ha både på fuglehund og gjeterhund?

Må jo kunne si nå kan du gjete og nå kan du ikke??

Jo da, du har nok rett i det ja. Og det er ganske så greit å har kontroll på hundene når en har dem i bånd og når en har den helt inntil seg.Når de kommer på en vis avstand er det veldig lett for att innstinktene tar overhånd da. Hvis en ikke vil att dette skal skje er det vel bare normal lydighets rening som skal til? Har en hund som bestandig kommer på innkalling så er det vel bare å kalle den inn når den feks begynner å gjete eller jakte for den del. En kan jo også feks lære den å lystre feks SITT. Da er det "bare" å få den til å sette seg når den begynner med noe som en ikke vil att den skal drive på med.

Min erfaring er jo med settere. Disse er snolle som lam de og til daglig er de ganske så lydige også. Men enkelte ganger når det flakser ryper forran dem virker det som både dressur og hørsel er borte........

Poenget mitt var att hvis man overhode ikke ønsker eller tollererer en vis form for gjeting vel ikke en gjeterhund en skal satse på. Det er jo nettopp gjeting mange av den ELSKER, det er jo nesten hele livet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var att hvis man overhode ikke ønsker eller tollererer en vis form for gjeting vel ikke en gjeterhund en skal satse på. Det er jo nettopp gjeting mange av den ELSKER, det er jo nesten hele livet deres.

Den skal vel gjete sau og ikke hunder vel? Som at en setter tar stand på rype og ikke nabobikkjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal vel gjete sau og ikke hunder vel? Som at en setter tar stand på rype og ikke nabobikkjen.

Hadde det vært så enkelt så hadde det vel ikke vært noen sak. Det er vel husdyr de skal gjete på ja men jeg tror nok innstinktene og lysten til å gjete er alt for stor til att du bare får den til å gjete husdyr er jeg redd.

Jeg håper att de som avler på feks gjeterhunder legger vekt på å avle på de hundene som er gode til nettopp å gjete. Jeg mener det blir helt feil å satse på de som er fine å se på og har dårlige gjeter egenskaper. Hvis de gjør det så kommer bruksegenskapene til disse rasene til å bli ødelagt.

Når det gjelder feks setter så SKAL faktisk de ta stand på andre hunder som står. Dette kalles å sekundere. Dette er dessverre en egenskap som ikke er en selvfølge lenger, mye pga av jaktprøver der dette ikke nødvendivis blir satt så stor pris på.

Det er klart alle disse medfødte egenskapene kan overstyres med dressur men det er ikke så lett bestandig. Men alt er vel opp til den som skal lære hundene dette da. Hvis feks innkallingen sitter 100% er det jo "bare" å kalle inn når den begynner å gjete. Sitt kan vel sikkert brukes også, hovedsaken er att hunden uten unntak lystrer dette.

Men jeg mener nå fremdeles att de som kjøper seg en hund må finne seg i att den rasen de velge seg er avlet til ett helt spesielt bruk. Hvis man ikke setter pris på eller aksepterer de egenskapene som den rasen har bør en velge en annen rase. Har en først kjøpt en gjeterhund må en iallefall finne seg i att det KAN bli mye jobb for å trene bort alle de nedarvede instinktene som den hunden har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda- det er gjeterhund jeg har kjøpt meg, men dette er bare bølleadferd som får utslag når han blir frustrert (fordi andre hunder ikke vil leke f.eks). I mine øyne er ikke dette tillat adferd, i likhet med gjeting av biler, sykler og barn (og der gjeter han ikke). Sau og ku, derimot, der er helt greit og selvsagt ønsket. Tror jeg fortsetter i samme spor, og som Marcoograya sier, å avbryte leken når han holder på sånn, ta han bort og vise at det ikke er lov.. Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel ikke det at det kan bli mye jobb som er spørsmålet her! Aya spør etter råd om hvordan!

Hun har hatt BC før og hun vet hva hun har å jobbe med...

Jeg syns det blir helt feil å sammenlikne en gjeter og en jeger (for å si det sånn) Ja det er drifter og år med avl som har fått fram de egenskapene, men de er to vidt forskjellige egenskaper.

Uansett, jeg mener at en BC skal gjete når den får beskjed om det, akkurat som en jakthund skal jakte når den får beskjed om det, ikke ellers!

Ja det ligger naturlig for en BC å gjete, men det behøver ikke bety at den skal gjøre det hele tiden for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix er som regel en veldig snill og grei hund omkring andre hunder, men han har en lyte; han gjeter hvis de ikke vil leke med han. Han gjeter løpende hunder ved å legge seg ned og stirre de i senk, men det er en ting. Hunder som ikke løper og leker blir sirklet inn, nappet etter osv. Dette er IKKE OK for meg, jeg vil ikke ha en bøllehund, og de andre hunden liker det selvsagt ikke. Hittil har jeg pleid å si klart i fra at det ikke er lov til å gjete, sagt nei, eventuelt tatt han i bånd, og sendt han avgårde foran oss. Men er det noen som har noen andre tips til å få dette bort? Han gjeter ikke andre ting som er uønskede.

Det må være at han ikke får anledning til å gjøre det... enkelt ikke sant? Jeg er helt enig i at du ikke skal tillate slik tullball! Jeg har ikke noen andre gode råd enn å unngå slike situasjoner, eventuelt legge på en slutt komando. (så litt sent at du hadde fått samme svar)

Hadde det vært så enkelt så hadde det vel ikke vært noen sak. Det er vel husdyr de skal gjete på ja men jeg tror nok innstinktene og lysten til å gjete er alt for stor til att du bare får den til å gjete husdyr er jeg redd.

Jeg håper att de som avler på feks gjeterhunder legger vekt på å avle på de hundene som er gode til nettopp å gjete. Jeg mener det blir helt feil å satse på de som er fine å se på og har dårlige gjeter egenskaper. Hvis de gjør det så kommer bruksegenskapene til disse rasene til å bli ødelagt.

Hehe, en gjeter som ikke gjeter alt mulig annet er pr def en dårlig gjeterhund? Ja nå har jeg sett det å gitt sann. Min gjeterhund, fra de heftigste linjene blandt gjetere, gjeter KUN sau. Han har ikke fått lov til å holde på med noe annet ikke at det har vært så krevende å jobbe vekk heller, men gjete sau gjør han til gangs. Artig å høre at han er dårlig gjeter. Gjeterinstinktene blir nok ivaretatt hos de aller fleste oppdrettere. Og jeg er rimlig sikker på at Aya vet hva hun har mellom hendene, siden hun har fetteren til mitt "faenskap".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre rådene du har fått her: stopp ham når han begynner med bøllinga si, hvis ikke blir den nok bare værre -snakker av erfaring :) Er ikke bestandig lett denne leken til disse gjeterhundene våre, virker som de lett går over til bølling, spesielt når de er ung. Det er vel sånn med de fleste tenåringsgutter :rolleyes: Men jeg har tro på at ved å stoppe dem i de situasjonene hvor de gjør det, så lærer de seg at det ikke lønner seg, evt gi dem en annen oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest lignende tråder før her og andre steder, om det være seg alt fra biler til nå hundegjeting, og det som vel har vært svaret - såvidt jeg husker - fra de drevne BC-folkene har vært å ikke tillate det fra FØRSTE stund.

Og hvis dette er en unghund, så må han jo ha vist tendensene lenge? Eller har de bare blitt forsterket nå? Det kan jo være, slik det var noen som påpekte i en annen tråd, at selv blikk og en ørliten senking i holdning innebærer "gjeting" i hundens hode, så det gjaldt visst å være svært nøye - og se enhver antydning, og stoppe den.

Da får du desto mer å avlære nå. Det er veldig enkelt: Ha en innkalling og en stoppkommando som sitter, det trener du selvsagt inn i andre sammenhenger. Så lærer du deg raskt å se NÅR han har TENKT å begynne å gjøre det - er du observant, plukker du opp de første signalene tidlig, og så kaller du inn.

Er han i en bølleperiode, slik du mener, ja, kanskje han ikke bør få gå sammen med andre hunder en periode - eller løs, til han er mer på nett igjen eller du har gitt ham andre arbeidsoppgaver der han får utfoldet seg. Det er ikke noe verre enn folk som har litt oppkjeftige hannhunder i en viss periode, som må holde dem unna de situasjonene som fremkaller det - til hormonene har roet seg, og man har etablert et annet mønster.

Alle hunderaser har sine særtrekk, det vet man når man kjøper dem, og da må man jo også være tidlig NOK ute for å hindre at det går overstyr. Slike rasetrekk kan gå i ball hvis hundene er understimulert, eller de er i "rette alderen", eller andre grunner - og det må man jo også være forberedt på, og sørge for at man har "verktøyet" til å hanskes med det, som en susende innkalling ut av ENHVER situasjon.

Og er det NOE en BC-eier burde få til, er det jo innkalling - også fra en gjetesituasjon. Eller? Dette skal jo være hundene som er samarbeidets mestere, og som skal lyde gjeteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Akela. Han har en nesten hundre prosent sikker innkalling, også fra gjetesituasjoner med dyr. Han har også en marsj-ordre som jeg har brukt når han har begynt å bølle, altså sende han foran meg og de andre hundene noen meter. Det er ikke så fryktelig morsomt, og han tar fort hintet- og slutter der og da. Så å stoppe han når han er i gang er ikke et problem, det er mer det å avlære dette for alltid. Jeg lar heller ikke andre hunder "ordne opp"- det er kjipt og dårlig gjort ovenfor den andre hunden, som slett ikke skal ha det ansvaret- synes jeg. Men tusen takk for alle råd, jeg skal jobbe videre med dette jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe atferd bare er så nedarvet gjennom mange generasjoner, at det alltid vil finne et utløp - om ikke annet enn gjennom et brennende ønske om å gjøre det?

Men alt roer seg jo ned, og jeg husker hvor intenst visse ting var for eldstehunden her da hun var yngre. "Jeg vil, jeg vil, jeg vil", selv om hun ikke fikk lov eller ble bedt om å gjøre noe annet. Det dempet seg med årene, men det "rykker" litt en gang i blant ja!

Karen din er vel godt nok aktivert, men kanskje han har litt hang til at noe skal skje hele tiden? Han "spiller" deg ikke litt ut, for å få kommando så han kan GJØRE noe? Eller er det "bare" reinspikka gjeting? De kan være ganske utspekulerte :)

Var en hund i parken her, en bruksavlet sak der eieren mistet litt interessen for trening en tid. Hunden begynte å "gjøre ugagn", og løpe bort for å late som han skulle ta fotballen til sommerfolket og sånn. Vi spionerte litt på ham mens eier lot som ingenting - hele greia gikk omtrent slik; hunden flyr bort mot fotballfolket på gresset, eier roper, og så kommer hunden i full guffe (er en strålende innkalling på den, og den drømmer om ballen som en sjelden gang vanker). Så ropte ikke eier, og da stopper hunden nær ballen og bare står og venter, "roper'n ikke nå snart"? Da går det kjapt rundt der oppe, han kjedet seg og prøvde å sette eieren sin i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det, han er en utspekulert liten fyr.. Var på tur i går hvor han bare bøllet og plagde de andre hundene i starten, så vi tok han i bånd en tre ganger når han tullet, og da ga han seg. Vi møtte riktignok en hund på hans størrelse med hans mentalitet som ville leke, og da var det ikke noe gjeting (selvsagt). Jeg tror rett og slett han blir fryktelig frustrert av at han ikke får leke med de andre hundene, og tipper litt over i gjeting/stress (som den gode ni mnd gamle bc gutten han er). Men det er jo tross alt bedre å få gå løs uten å leke med de andre enn å måtte gå i bånd, så siden han ikke er direkte uintelligent går det nok inn etter noen repitisjoner av båndtvang;) Hvis jeg tar han i bånd uten noen kommando vil jo det og forhindre at han bøller bare for å få ting til å skje. Tusen takk for rådene folkens- de virker jo allerede:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle hvordan jeg har gjort det. Gobben har jo stått i bånd i 5 år, gjeter på alt og alle. Når jeg fikk han var han helt ekstrem. Det jeg gjorde var å ta på han ei langline. Når han begynte å gjete på de andre hundene. tråkket jeg på lina, rykket 3 kjappe små rykk for å få oppmerksomheten hans, og så var det "NEI". Etter å ha gjort dette på endel turer slapp jeg kan løs. Når han begynte å gjete sa jeg "NEI" eller knurra til han, da slutter han. Han er mest ekstrem hvis han går løs på en vei, og det er andre hunder rundt. Da skal han gjete hundene og meg. Derfor har jeg lagt inn en komando som betyr at han skal slutte med gjetingen, og gå fremover på veien.

Ble litt rotete :rolleyes: Hvis du lurer på noe, er det bare å spørre :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...