Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkerinnlæring på valp


PsychoLynx

Recommended Posts

Hva gjør jeg så? Nå har jeg prøvd å betinge inn klikker på Luna i 1 ukes tid, men den bikkja bryr seg filla om lyden! Det virker som hu ikke hører den egentlig. (veit hu hører da, men ja..) og langt mindre at hu klarer å koble LYD med GODBIT.

Har brukt frolic som godbiter. Hu kan krafse på meg og VIL HA GODBITEN, så det bør ikke være at den ikke er BRA NOK heller liksom. Hu bare skjønnr ikke dette med klikk - godbit.

Har klikket med det samme bikkja fikk godbiten i kjeften i begynnelsen, om det var at hu fikk den fra meg, eller akkurat det tiendedels sekundet da tunga plukket den opp fra gulvet, men nope.. Null connection der asså.

Tips? HAr nå så smått begynt å lære inn sitt, gi labb og "bli" med en "svak" utgave av "lokk og lur" metoden. Gir henne små hint om hva hu skal gjøre, og sier BRA mens hu får godbit. Dette lærer hu fort av. MEn, det var den klikker tingen da.. jeg føler selv at jeg klarer bedre å "treffe rett" med bruk av klikker enn med bruk av ordet "bra". Sikkert fordi det som regel tar kortere tid for ting som skjer i hodet mitt å få fingrene til å reagere, enn kjeften.. (er vel derfor jeg sier så mye dumt også, kjeften rekker ikke reagere på at hjernen ber meg holde munn) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør jeg så? Nå har jeg prøvd å betinge inn klikker på Luna i 1 ukes tid, men den bikkja bryr seg filla om lyden! Det virker som hu ikke hører den egentlig. (veit hu hører da, men ja..) og langt mindre at hu klarer å koble LYD med GODBIT.

Har brukt frolic som godbiter. Hu kan krafse på meg og VIL HA GODBITEN, så det bør ikke være at den ikke er BRA NOK heller liksom. Hu bare skjønnr ikke dette med klikk - godbit.

Har klikket med det samme bikkja fikk godbiten i kjeften i begynnelsen, om det var at hu fikk den fra meg, eller akkurat det tiendedels sekundet da tunga plukket den opp fra gulvet, men nope.. Null connection der asså.

Tips? HAr nå så smått begynt å lære inn sitt, gi labb og "bli" med en "svak" utgave av "lokk og lur" metoden. Gir henne små hint om hva hu skal gjøre, og sier BRA mens hu får godbit. Dette lærer hu fort av. MEn, det var den klikker tingen da.. jeg føler selv at jeg klarer bedre å "treffe rett" med bruk av klikker enn med bruk av ordet "bra". Sikkert fordi det som regel tar kortere tid for ting som skjer i hodet mitt å få fingrene til å reagere, enn kjeften.. (er vel derfor jeg sier så mye dumt også, kjeften rekker ikke reagere på at hjernen ber meg holde munn) :lol:

Har du boken "Klikkertrening for din hund"? Hvis ikke vil jeg anbefale deg den :) Du skal egentlig klikke og SÅ gi godbit. Ikke legge den på gulvet og SÅ klikke når hun tar den opp. Tror ikke hun helt skjønner sammenhengen då.

Du kan gjerne bruke ordet "BRA!" i stedet for klikkeren, eller i tillegg til den. Så lenge du bruker det rett og at det holdes hellig (ALLTID godbit etter ordet "BRA!")! Men klikkeren er best å bruke under innlæring av nye øvelser da denne er veldig presis.

Jeg lar andre få gi bedre tips, da jeg er på skolen og må jobbe videre;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal henge deg altfor mye opp i om hunden kobler godbit med klikkerlyden. Hun har nok fått det med seg selv om hun ikke følger den "oppskriftsmessige" standarden med å bråsnu seg :) Har sett på hunder før at de trenger slets ikke å hoppe i taket hver gang de hører klikke-lyden, men forstår likevel tegninga når man bare setter igang med trening. Bare kjør igang med å klikke for ting hun tilfeldigvis gjør så går dette seg til det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal henge deg altfor mye opp i om hunden kobler godbit med klikkerlyden. Hun har nok fått det med seg selv om hun ikke følger den "oppskriftsmessige" standarden med å bråsnu seg :) Har sett på hunder før at de trenger slets ikke å hoppe i taket hver gang de hører klikke-lyden, men forstår likevel tegninga når man bare setter igang med trening. Bare kjør igang med å klikke for ting hun tilfeldigvis gjør så går dette seg til det :lol:

Instämmer! Bara sätt igång och träna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, Marit, det var IKKE det jeg sa! :P Jeg satser på at du postet dette før du melda meg :P Klikk, gi godbit. Ha godbiten i hånden eller lomma, klikk og gi godbiten i munnen på henne. Etter hvert kan du variere hvordan du serverer godbiten, både med å kaste den eller leke med den. Men bra du spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...