Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler fra og med 1/1-07.


Siri

Recommended Posts

NKK innfører fra 1. januar neste år nye utstillingsregler som skal harmonere mer med andre lands utstillingsregler. Her er de viktigste endringene:

Hva består forandringene i?

Regelverket er helt nytt, men det vil selvsagt være regler som er uendret. Språket er forsøkt gjort enklere og mye av teksten er flyttet for å gjøre regelverket logisk.

Her er de vesentligste endringene:

3 Utstillingsberettigede hunder

3.1 Krav

Permanent innført hund skal være omregistrert. Regelen om 6 måneders midlertidig opphold er dermed fjernet.

Utenlandsk eid border collie kan delta på internasjonale utstillinger uten å ha godkjent gjeterhundprøve for å konkurrere om CACIB.

Ved påmelding av uregistrert hund til LP og AG konkurranser må ID nummer oppgis.

3.6 Helsestatus

Tispe som er mer enn 5 uker drektig eller har valper under 8 uker kan ikke delta.

Hund som tidligere er utstilt og premiert kan delta på utstilling dersom testikler er fjernet på grunn av sykdom. Utstillingstillatelse for slik hund utstedes etter søknad av NKK. Kastrerte tisper gis generell dispensasjon.

4 Påmelding og påmeldingsavgift

4.1 Dersom ikke hele påmeldingsavgiften er innbetalt innen fristens utløp står det arrangøren fritt enten å returnere påmeldingen eller ilegge et tillegg på 50% av påmeldingsavgiften.

4.2.1 Full refusjon ved dommerendring. Frist for skriftlig innsendelse av startnummer er 3 dager.

4.2.2 Delvis refusjon av påmeldingsavgift. Arrangør kan påberegne seg et gebyr på 25% av påmeldingsavgiften dersom påmeldingen ikke aksepteres eller hunden har gyldig veterinærattest. Frist for innsendelse av veterinærattest er 3 dager.

5 Utstillers plikter og ansvar

5.9 Klandre dommer

Det er ikke tillatt i noe forum å klandre dommer eller åpenlyst kritisere dommerens bedømmelse.

5.10 Profileringsklær

Det er ikke tillatt for utstiller under bedømmelse å bære klær og lignende med synlig kennelnavn.

7 Dommere, funksjonærer og ringpersonell

Dommer kan kun fremvise hund til bedømmelse som han/hun, nærmeste familie eller partner eier, er medeier i eller har oppdrettet. Dommer kan ikke dømme hund vedkommende har eid, vært medeier i, solgt eller hatt i sin besittelse de siste 6 måneder. På internasjonale utstillinger gjelder FCIs regel om at dommer ikke kan melde på hund til utstilling hvor vedkommende selv dømmer.

På nasjonale utstillinger kan dommer melde på, men ikke personlig fremføre hund til bedømmelse på utstilling hvor vedkommende selv dømmer.

9 Gjennomføring av bedømmelse

Hunden kan bare meldes på i en klasse. Gratis påmelding i veteranklasse, dersom hunden var påmeldt i åpen eller championklasse i tillegg, bortfaller. Man konkurrerer om certifikatet også fra veteranklasse.

10 Bytte av påmeldt klasse

Etter påmelding kan valgt klasse ikke endres. (unntak: norsk utstillingschampionat oppnådd etter påmelding)

11 Generelle regler for kvalitets og konkurranseklasser

Individuell kvalitetsbedømmelse i alle klasser, også championklasse.

Konkurransebedømmelse i alle klasser, også åpen klasse.

Kun 4 (mot tidligere 5) plasseres.

Overlappende aldersbegrensninger i junior-, unghund- og åpen klasse. Man kan derfor velge hvilke klasse hunden skal bedømmes i.

Juniorklasse (JK): hunden må være fylt 9 måneder men være under 18 måneder første utstillingsdag.

Juniorkonkurranseklasse(JKK): Dommeren kan tildele særlig gode juniorer Hederspremie (HP) eller Certifikatkvalitet (CK) til hund av championkvalitet.

Unghundklasse (UK): Hunden må være fylt 15 måneder men være under 24 måneder første utstillingsdag.

Unghundkonkurranseklasse (UKK): Dommeren kan tildele særlig gode unghunder Hederspremie (HP) eller Certifikatkvalitet (CK) til hund av championkvalitet.

Åpen klasse (AK): Hunden må være fylt 15 måneder første utstillingsdag.

Åpen konkurranseklasse (AKK): 4 hunder plasseres. Dommeren kan tildele Certifikatkvalitet (CK) til hund av championkvalitet

Brukshundklasse (BK): fra fylte 15 måneder

Alt I: For de rasene som tidligere hadde bruks-/jaktkrav for deltakelse i Vinnerklasse (elghunder, spetser, fuglehunder, støvere)

Alt II: For raser som har brukskrav for oppnåelse internasjonalt championat, men ikke brukskrav for norsk championat.

Brukshundkonkurranseklasse (BKK): For raser fra Alt I deles certifikatet ut i denne klassen til beste hund som ikke er fullcertet. For raser fra Alt II deles certifikatet ut i BHK/BTK.

Championklasse (CHK): Klassen er obligatorisk for norske champions (unntatt for raser fra brukshundklasse Alt II). Andre nasjonale og internasjonale champions kan delta og senere konkurrere om Certifikatet i BHK/BTK. Det gis også her kvalitetsbedømmelse.

Championkonkurranseklasse (CHKK): Hunder av championkvalitet tildeles CK.

Veteranklasse (VK): Klassen er åpen for hunder som første utstillingsdag har fylt 7 år.

Veterankonkurranseklasse (VKK): Dommer kan tildele velholdte veteraner Hederspremie (HP) eller Certifikatkvalitet (CK) til hund av championatkvalitet. Kun hunder med CK skal delta i Beste Hannhund/Tispe klasse. OBS: Hunder som deltar i veteranklasse konkurrerer ikke om CACIB.

Beste hannhundklasse (BHK)/Beste tispeklasse (BTK): Klassen er åpen for alle rasens hunder som har fått CK eller Cert (BKK alt I). Certifikatet tildeles beste hund fra klassene JK, UK, AK, BK, VK.

På internasjonale utstillinger konkurreres det om CACIB og res CACIB i denne klassen. CACIB tildeles best plasserte hund fra klassene UK, AK, BK, CHK. Res CACIB tildeles nest best plasserte hund fra de samme klasser.

For raser med CACIB til fargevarianter skal også uplasserte hunder i BHK/BTK vurderes for CACIB/res CACIB.

Avlsklasse - AVKL: Klassen må ikke bestå av mer enn en 2.premie. Grupper av enhetlig og utmerket kvalitet tildeles HP

Oppdretterklasse - OPPDKL: Samme som avlsklasse

Finalekonkurranser: 4 hunder plasseres. Dersom arrangør finner det hensiktsmessig, f.eks pga antall deltagende raser, kan to eller flere grupper bedømmes under ett. Sammenslåing av gruppefinaler skal annonseres i dommerlisten

0.premie: Årsaken til premieringen skal anføres på kritikkskjemaet. Hunder som 3 ganger får 0.premie pga gemytt gis utstillingsforbud

KIP: Årsaken til premieringen skal anføres på kritikkskjemaet.

--------------------------------

Dette ser jo greit nok ut tror jeg ? Jeg bare lurer på hvilke krav som stilles for å gå i bruksklassen alt.2 ? Det nevnes det ikke noe om, men kanskje det er lagt inn ett eller annet sted ?

Det skal visstnok avholdes en rekke møter rundt omkring i landet for å klargjøre regelverket for interesserte :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg ble fryktelig forvirret jeg - glad Ace er junior endel måneder fremover så jeg kan lære meg systemet på utstillinger fremover :P

Det ER jo litt forvirrende med nye ting, men dette er vel egentlig likt det de har i Danmark antar jeg - dog er jeg som sagt usikker på kravene for å stille i bruksklassen (men har sendt mail til NKK med spørsmål om det :P).

Men er det bare JEG som har gått glipp av at det har vært slike endringer på trappene ? Jeg liker jo å tro at jeg er rimelig oppegående på regler og endringer og det som ellers skjer i hunde-norge, men dette har jeg altså gått glipp av - jeg ble NOE overrasket må jeg si :P.

EDIT:

Og da fikk jeg kjapt svar fra NKK: for å stille i bruksklassen må alle bruksmeritter være oppnådd FØR man får stille i denne klassen. Man kan også stille nasjonal champion i bruksklassen. Så da blir jo valgets kval: hvilken klasse skal man så stille i ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer med å forstå alt rundt bruksklassene jeg også... Så vidt jeg forsto ble Certet delt ut i BKK for de rasene som hører innunder alt. 1. Men er det da enda et cert som deles ut i BHK/BTK for disse rasene? Eller er det kun det ene i BKK? (Regner nesten med det siden disse rasene opprinnelig måtte ha brukspremiering for å kunne være med i VK) Og er det ikke ofte håpet om å få et cert som får folk til å melde seg på, og dermed vil det bli veldig få deltagere i "ikke-bruksklassene" siden de ikke har noen sjanse til å få certet allikevel?

Og hva legger de i at det ikke skal være lov å kritisere dommeren i noe forum? Er det f.eks. ikke lov å sende inn klage til NKK om en dommer oppfører seg helt på trynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da fikk jeg kjapt svar fra NKK: for å stille i bruksklassen må alle bruksmeritter være oppnådd FØR man får stille i denne klassen. Man kan også stille nasjonal champion i bruksklassen. Så da blir jo valgets kval: hvilken klasse skal man så stille i ? :P

Oi, det blir faktisk ett stort kval! Jeg (Vi) som har brukshunder vil jo gjerne vise at hunden er mer enn bare bra eksteriør. Ved å stille bruksklassen får man på en måte vist det, men så er jo det noen som mener at dommere dømmer opp hunder dem alt vet er Championer.... (og vinne er jo noe jeg gjerne vil :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det blir faktisk ett stort kval! Jeg (Vi) som har brukshunder vil jo gjerne vise at hunden er mer enn bare bra eksteriør. Ved å stille bruksklassen får man på en måte vist det, men så er jo det noen som mener at dommere dømmer opp hunder dem alt vet er Championer.... (og vinne er jo noe jeg gjerne vil :P )

Ja, dette blir et vanskelig valg for oss som gjerne vil vise at hundene ikke bare er pene, men også brukbare :P. Pr i dag er det bare to norske briarder som oppfyller kravene til å gå i bruksklassen, så den blir uansett VELDIG liten ja :P. Det blir vel et spørsmål om taktikk kanskje: for dommere fra enkelte land vil det lønne seg å stille i bruksklassen, mens det for f eks engelske dommere vil være smart å stille i chk ???

Petra: For hunder under alternativ 1 vil det kun deles ut ett cert - i bruksklassen. De andre får nøye seg med CK :-). Disse rasene har jo alltid hatt krav om bruksmeritter for sine nasjonale championat, så der vil det jo ikke bli noen endring i så måte. Jeg er imidlertid glad for at certet deles ut i BHK/BTK for andre raser. Da blir kampen om certet mer reell og den "vakreste" hunden får det uavhengig av om den har bruksmeritter eller ikke (for utstillinger ER jo faktisk en skjønnhetskonkurranse - lik det eller ei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette blir et vanskelig valg for oss som gjerne vil vise at hundene ikke bare er pene, men også brukbare :P. Pr i dag er det bare to norske briarder som oppfyller kravene til å gå i bruksklassen, så den blir uansett VELDIG liten ja :P. Det blir vel et spørsmål om taktikk kanskje: for dommere fra enkelte land vil det lønne seg å stille i bruksklassen, mens det for f eks engelske dommere vil være smart å stille i chk ???

Petra: For hunder under alternativ 1 vil det kun deles ut ett cert - i bruksklassen. De andre får nøye seg med CK :-). Disse rasene har jo alltid hatt krav om bruksmeritter for sine nasjonale championat, så der vil det jo ikke bli noen endring i så måte. Jeg er imidlertid glad for at certet deles ut i BHK/BTK for andre raser. Da blir kampen om certet mer reell og den "vakreste" hunden får det uavhengig av om den har bruksmeritter eller ikke (for utstillinger ER jo faktisk en skjønnhetskonkurranse - lik det eller ei).

Sikkert dumt spørsmål, men hva i bruks må hunden gått igjennom (øvelser)? Og hvilke resultater?

Er helt blåst på utstilling :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål, men hva i bruks må hunden gått igjennom (øvelser)? Og hvilke resultater?

Er helt blåst på utstilling :unsure:

Det er overhodet ikke noe dumt spørsmål det, men svaret vil variere avhengig av rase :P. Dette er kravene til rasene i gruppe 1 som har brukskrav:

GRUPPE 1 - BRUKS-, HYRDE- OG GJETERHUNDER:

Australsk cattledog, australsk kelpie, beauceron, border collie, bouvier des flandres, briard, groenendael, laekenois, malinois, picard, pyreneisk gjeterhund, saarloos wolfhond, schäferhund, sydrussisk ovtcharka, og tervueren:

To CACIB (vunnet i to forskjellige land), samt minst IPO I. Eller: SchH I. Eller: Opprykk til klasse B på tjenestehundprøve etter NKKs program i Norge. Eller: Godkjent som lavinehund i klasse A i Norge. Eller: Opprykk til «högre klass» på bruksprøve i Sverige. Eller: Tjenestehundcertifikat i Sverige. Eller: Godkjent som trekkhund (DRH II) i Sverige. Eller: Minst godkjent gjeterhundprøve ved lokalprøve i Sverige. Dessuten gjelder tyske og østeriske importer med Sch II SG.

Øvrige raser i gruppe 1: Fire CACIB.

Opprykk til klasse B på tjenestehundprøve etter NKKs program i Norge betyr at man har opprykk til klasse B innen Nordisk bruks (som administreres av Norsk Brukshundsports Forbund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Oi, det blir faktisk ett stort kval! Jeg (Vi) som har brukshunder vil jo gjerne vise at hunden er mer enn bare bra eksteriør. Ved å stille bruksklassen får man på en måte vist det, men så er jo det noen som mener at dommere dømmer opp hunder dem alt vet er Championer.... (og vinne er jo noe jeg gjerne vil :P )

Ehh...... (må hviske litt til) det er ikke sånn at om du har en N Uch så kan den stille i bruksklasse - for å stille i bruksklasse så MÅ man ha bruksmerittene for internationalt championat - dvs. for våre raser - opprykk til B i bruks. Har man det kan man stille i brukshundklasse uansett hvilken klasse hunden tidligere tilhørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh...... (må hviske litt til) det er ikke sånn at om du har en N Uch så kan den stille i bruksklasse - for å stille i bruksklasse så MÅ man ha bruksmerittene for internationalt championat - dvs. for våre raser - opprykk til B i bruks. Har man det kan man stille i brukshundklasse uansett hvilken klasse hunden tidligere tilhørte.

Du må gjerne snakke litt høyere altså :P.

Jeg tipper det vil bli litt misforståelser rundtomkring her gitt - selv om det jo er klart som en skyfri dag - egentlig :P. Men hvem er det som passer på at en hund som stiller i bruksklasse HAR de rette merittene ? Når ikke engang NKK greier å håndtere slike regler mener jeg...

Jeg må for n'te gang nevne at det for min rase er en hund som kan skilte med S UCH-tittel - til tross for at den IKKE har oppnådd merittene for slik tittel (kravene er de samme som for INT UCH). Dette takket være at NKK ikke kjenner regelverket i Sverige for oppnåelse av utstillingschampionat for rasen. NKK sier til SKK at hunden har bruksmeritter, og SKK stoler på NKK uten selv å sjekke ut... hunden har stilt 3 ganger i klasse D i bruks den - med opprykk til C på tredje forsøk, samt en gang i det gamle schäferhundprogrammet med opprykk fra laveste klasse og til det som DA kaltes klasse B i det programmet (noe som ikke engang er i NÆRHETEN av å kunne sammenlignes med NBF-programmet). Ehhhhh.... jeg har muligens fått en liten "hang-up" på denne saken, men jeg synes det er så graverende og feil at jeg blir bare helt matt. Og verken NKK eller SKK ser ut til å ville gjøre noe med saken nå i ettertid, selv om de er gjort oppmerksom på det både fra meg og raseklubben. Utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg synes kanskje det mest spesielle med det hele er dette med at dersom det blir 4 championer plassert i beste hanne/tispe klasse, så blir det ikke delt ut cert. Kommer til å bli mye vanskeligere å bli champion i Norge fremover...

Og da tenker jeg "så bra" jeg........... Man SKAL måtte jobbe litt for championatet - og en hund som blir champion BØR etter min mening kunne matche andre champions - dvs. skal man være verdig ett championat så bør man være i stand til å konkurrere med det beste.

For belgerens del vil det vel ikke bli særlig problematisk - det er skjelden flere enn fire championer påmeldt så det vil vel alltid være en som kan få certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da tenker jeg "så bra" jeg........... Man SKAL måtte jobbe litt for championatet - og en hund som blir champion BØR etter min mening kunne matche andre champions - dvs. skal man være verdig ett championat så bør man være i stand til å konkurrere med det beste.

For belgerens del vil det vel ikke bli særlig problematisk - det er skjelden flere enn fire championer påmeldt så det vil vel alltid være en som kan få certet.

Jeg ser hva du mener, men dette vil jo enda en gang favorisere de rasene med få påmeldte hunder. I den ene rasen min er det alltid enormt mange påmeldte hunder, og de aller fleste er veldig bra. Det betyr at i vinnerklassen er det nesten alltid flere hunder som er gode nok til å få certet, så statistisk sett er sjansen til å få det ganske liten. Hvis man også må konkurrere mot veteraner og champions så er jo sjansene betydelig mindre. Spesielt om det er sånn som noen sier over her at dommere gjerne "foretrekker" de som allerede er champions. Mens i andre raser har man kanskje en hund i AK, en i CK og en i veteran, da vil AK-hunden riktignok få en konkurrent ekstra (veteranen) med de nye reglene, men den økningen i antall konkurrenter er jo forsvinnende liten i forhold til de større rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh...... (må hviske litt til) det er ikke sånn at om du har en N Uch så kan den stille i bruksklasse - for å stille i bruksklasse så MÅ man ha bruksmerittene for internationalt championat - dvs. for våre raser - opprykk til B i bruks. Har man det kan man stille i brukshundklasse uansett hvilken klasse hunden tidligere tilhørte.

Var vell jeg som misforsto denne setningen: Man kan også stille nasjonal champion i bruksklassen.

Men jeg har alle brukskravene og slik jeg forsto det så kan jeg da velge om jeg vil stille i bruksklassen eller Champion. Vet ikke hvem av oss som har missforstått jeg? :P Jeg trodde ikke at en Nasjonal champion kunne stille bruksklassen på bakgrunn av Utstillings championat, men om dem har oppnådd WCC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. disse bruksprøvene eller ikke, så holder jeg meg til taktikken: Bedre å holde kjeft å bli antatt som dum - enn å åpne den og bevise det"..

Så den diskusjonen får dere ha for dere selv, MEN jeg lurer på om de ikke har bommet litt mht cert-tildelingen, jeg..

Under forklaringen om Championklasse (CHK) står det tydelig: "Andre nasjonale og internasjonale champions kan delta og senere konkurrere om Certifikatet i BHK/BTK."

Men under Beste hannhundklasse (BHK)/Beste tispeklasse (BTK) står det: "Klassen er åpen for alle rasens hunder som har fått CK eller Cert (BKK alt I). Certifikatet tildeles beste hund fra klassene JK, UK, AK, BK, VK." - altså er ikke CHK nevnt her..

En S UCh som da stiller i CHK her i Norge - vil den da kunne få cert?

Ellers har SKK også gjort endel tilsv. endringer også gjeldende fra 1/1 07. Men de informerte langt tidligere om det.. Er ellers enig med Siri - rart man ikke har hørt noe som helst om dette tidligere i år. Skulle jo tro at det skulle blitt gjort kjent før tre uker før de trer i kraft..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk, akkuratt når jeg trodde jeg hadde fått god kontroll på utstilling så blir det forandreinger :P

Men det jeg lurer på er har de nå kuttet ut vinnerklassen? For det står følgende på Unghundklassen:

Dommeren kan tildele særlig gode unghunder Hederspremie (HP) eller Certifikatkvalitet (CK) til hund av championkvalitet.

Og hvem får CK og hvem får HP? Får man HP så der man ferdige, mens får man CK så går man videre i BHK/BTK?

Beste hannhundklasse (BHK)/Beste tispeklasse (BTK): Klassen er åpen for alle rasens hunder som har fått CK eller Cert (BKK alt I). Certifikatet tildeles beste hund fra klassene JK, UK, AK, BK, VK.

Så det kan altså bli delt ut cert til f.eks tre tisper, et i JK, et i UK og et i AK?

Gjelder fortsatt det samme reglene for å blir Nuch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk, akkuratt når jeg trodde jeg hadde fått god kontroll på utstilling så blir det forandreinger :P

Men det jeg lurer på er har de nå kuttet ut vinnerklassen? For det står følgende på Unghundklassen: Og hvem får CK og hvem får HP? Får man HP så der man ferdige, mens får man CK så går man videre i BHK/BTK?

Så det kan altså bli delt ut cert til f.eks tre tisper, et i JK, et i UK og et i AK?

Gjelder fortsatt det samme reglene for å blir Nuch?

Forskjellen nå er at man ikke har noen vinnerklasse, men konkurranseklasse i alle klasser, og der deles det ut enten CK eller HP. Får man HP er det takk og farvel den dagen, mens CK kvalifiserer til deltakelse i beste hannhund/tispe-klasse. Og det er HER man deler ut cert - altså må man få en CK FØRST (fra junior, unghund, åpen, bruks eller veteran), for så å konkurrere om certet i beste hannhund/tispe-klasse (dersom det da ikke er krav til jakt/bruksprøver for oppnåelse av championat - da må hunden gå i bruksklasse hvor certet deles ut for disse). Hundene må uansett ha 3 cert for å få championat - ett må være tatt på NKK-utstilling og ett etter fylte to år :P.

Da jeg stilte i Danmark for noen år siden, så var det en norsk hund som feilaktig var påmeldt i championklassen. Han var norsk champion, men ikke dansk. Eier håpet jo selvsagt på å få cert på ham, men siden han stilte i championklassen kunne han ikke konkurrere om cert. Derfor er det nok feil dersom det står slik du sier, Susanne ! Det skal ikke gå an å få cert for utenlandske champions som stiller i championklassen (slik jeg forstår det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sann:)

I Danmark er det slik at da stiller Championklassen først slik at dommerene får se kvaliteten på en Champion først før de så begynner med junior klasse. De som skal gå videre får da Ck. Når dommeren gir ut Ck så betyr dette at hunden din er av Championatkvalitet og kan konkurrere om cert. Hvist d da er ingen fra Junior, åpenklasse osv. som står blant de 4 så må dommeren plassere helt til han får en Certvinner. I og med at hvist han har gitt ut ck på forhånd så må han gi ut cert.

I Sverige gjør de det sånn at de starter med de laveste klassene også der må man ha ck for å gå videre for å konkurrere om cert og i BT/BH klasse så gis Certet ut til slutt og der plasserer de til de får en vinner av Cert.. men tellende på f.eks listen er jo de 4 plasserte.. D er jo ikke alltid en cert vinner plasserer seg blant de 5 beste som var før heller. Så certet skal utleveres så fremt til at noen har mottat ck i de andre klassen utenom champonklasse sefølgelig..

Sånn har jeg forstått det.

hehe ikke enkelt dette.

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke - ang. påmelding er det jo litt kult hvis man har en hund som er mellom 15-18 mndr - hvor man da faktisk får velge om man vil stille i junior, unghund eller åpen klasse...

Husker i Danmark for mange år siden - da var det tre kullbrødre som stilte i tre forskjellige klasser (og vant alle)..

Er hunden over 24 mndr - så er det åpen (champion eller veteran) som gjelder.

Er den under 15 mndr må man stille i juniorklassen.

Er den mellom 18 og 24 mndr kan man velge mellom unghund og åpen klasse.

Ja, jeg er enig i at man nok skal forstå at hunder som stiller i champ.kl. IKKE konkurrerer om certet i BHK/BTK, men det står likevel spesifisert: "Andre nasjonale og internasjonale champions kan delta og senere konkurrere om Certifikatet i BHK/BTK.

I de Svenske reglene står det spesifisert at dersom utenlandsk champ. meldes på i chk så kan den ikke få cert.

I de Danske reglene er det spesifisert at cert ikke kan vinnes av hunder som er påmeldt i champion veteran eller seniorklasse.

I Sverige kan dog veteranene konkurrere om cert i BHK/BTK. MERK - I Sverige har de nå også endret så veteranklassen er for hunder over 8 år - ikke 7 som her..

Og på så "godt norsk" det er skrevet på info'n fra NKK står det faktisk at det skal deles ut 4 cert til hvert kjønn, også..

Det står: "Certifikatet tildeles beste hund fra klassene JK, UK, AK, BK, VK." Uteglemt et lite "eller" nest sist i setningen, kanskje..

Men, men - vi blir nok raskt vant til dette her.

Men personlig synes jeg det er fryktelig synd å miste vinnerklassen. Der var det så tydelig hvem som egentlig fikk cert'et - vinneren (for de fleste raser) - mens nå vil det være vanskeligere for både utstillere og publikum å faktisk SE hvem som vinner cert. Dvs for de av oss som kjenner hundene er det jo ikke noe problem, men..

Dessuten er det synd på en måte til når reglene blir slik. For oss som stiller flere hunder av hvert kjønn - f.eks. en unghund og en champion. Så kan man vie "alt" til unghunden frem til og med cert-konkurransen. Etter dette kan man overlate den til nærmest hvemsomhelst for å bare vise den frem i BHK/BTK - da man der selv vil prøve å prioritere championen sin.

NÅ må man ha en skikkelig proff handler også til unghunden - da konkurransen faktisk står om certifikat i BHK/BTK.

Et "luksusproblem" - ja så absolutt - men et praktisk og meget reelt problem for de som har hunder som ser ut som en "dårlig stappa potetsekk" uten sine faste handlere..

Av andre ganske drastiske endringer:

Hunder som tidligere er utstilt og premiert kan få stilles selv om de har fått fjernet testiklene pga sykdom.

Vi får igjen mere penger enn tidligere hvis hunden blir trukket pga veterinærattest (tidligere 50% - nå 75%)

Man kan ikke lenger melde på i både veteran og champion/åpen - man må velge en av dem

Individuell kvalitetsbedømmelse i championklasse (ergo kan man få "blått" der også nå..)

Og, Belgerpia - det blir nok utdelt cert selv om de 4 plasserte i BHK/BTK allerede er champions. Da må dommeren bare finne frem til den "beste av resten" etterpå..

Det blir spennende å se hvor mye kaos det blir de første gangene, da... :P

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bardmand - tenk deg om så ser du at det faktisk er enklere nå med de nye reglene.

Aldersgrensene må helt enkelt "pugges" - Junior 9-18, Unghund 15-24, Åpen - over 15 mndr.

Men så blir det enklere, da ALLE klassene blir bedømt likt - kvalitetsvurdering (1-2-3 premier, 0 eller KIP).

Alle med rødt blir plassert 1-4.

I Junior, Unghund og Veteran kan de få HP; men i ALLE klassene kan de få CK.

ALLE med CK skal inn og konk. i beste hann/tispeklasse - den høyeste plasserte som ikke har stilt i champ.klasse får automatisk cert'et.

CACIB gies til den beste hunden og res.CACIB til nr. 2 bortsett fra til noen som har stilt i Junior eller Veterankl.

"Elementært, Dr Watson"

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Og på så "godt norsk" det er skrevet på info'n fra NKK står det faktisk at det skal deles ut 4 cert til hvert kjønn, også..

Det står: "Certifikatet tildeles beste hund fra klassene JK, UK, AK, BK, VK." Uteglemt et lite "eller" nest sist i setningen, kanskje..

Den biten står litt bedre forklart i PDF utgaven, der står det at Cert deles ut i BHK/BTK klasse (for alle unntatt BKK alt 1) - og kan tildeles beste hund fra de andre klassene.

Nå har imidlertid jeg ringt NKK (som ganske mange andre) og faktisk fått det forklart også jeg da, fordi forvirringen har vært total. Det som menes er at de hunder fra JK, UH, AK, VET - som har fått CK - konkurrerer i BHK/BTK om certet - som kun en får.

Og, Belgerpia - det blir nok utdelt cert selv om de 4 plasserte i BHK/BTK allerede er champions. Da må dommeren bare finne frem til den "beste av resten" etterpå..

Nei Susanne - ifølge NKK (etter samtale) så vil det ikke bli utdelt Cert - det er KUN 4 hunder som skal plasseres og certet skal deles ut til en av disse som da ikke er champion fra før. Så om 1-4 er N Uch så blir det ikke utdelt Cert. I alle fall ifølge NKK.

Jeg synes ikke det var så vanskelig å forstå dette her jeg da, sånn egentlig - jeg blir mer forvirra av det alle andre skriver *ler* - Hvilket var grunnen til at jeg ringte NKK selv, for jeg ble helt satt ut av alle tolkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...