Gå til innhold
Hundesonen.no

Går det an å få slutt på stjeling av mat?


Ingvild

Recommended Posts

Desember er måneden for å fikse de største problemene! Eller i alle fall prøve..... Jah.

Tinka er litt over tre år nå. Hun er vår første hund, og en grisk labrador. En fin måte å prøve å forebygge stjeling av mat hadde selvsagt vært å ikke la det stå framme osv osv osv. Det har vi ikke gjort, for Tinka er vår første hund, og vi visste ikke sånt på forhånd. Derfor har Tinka klart å lykkes en del med det å stjele.

Vi har prøvd å si nei og ta henne i nakkeskinnet mens hun stjeler, men dette har overhodet ikke hatt noen effekt. Riktignok er det vel nesten to og et halvt år siden vi prøvde sist gang, men jeg tviler på at det har særlig mye mer effekt på henne nå.

Etterhvert har det gått fra å ikke bare stjele mat fra kjøkkenbenker og bord, men også brød fra lukket brødskuff, mat jeg eller andre holder i handa osv. Hun har ingen problemer med å åpne dører - døra til tørrfôret har dermed fått krok på seg høyt oppe slik at hun ikke skal klare å vippe den opp (hun har nemlig klart å åpne kroker langt mer kompliserte enn den vi har på denne døra). Kjøkkenet (eller Tinkas eldorado) ligger åpent til stua, stua ligger åpent til trappa, og trappa ligger åpent til gangen. Med andre ord: Det går ikke an å la henne bare være i gangen, for da går hun opp til stua, og går hun opp til stua går hun likeså godt inn på kjøkkenet og åpner en skuff eller to der.

Dette har ført til at når vi ikke har oversikt over henne - altså når hun er alene hjemme samt om natta - er Tinka plassert i en binge (stengt av med barnegrind) under trappa. Ikke verdens triveligste tilværelse, men langt bedre enn å ligge i bur. Dette er helt nødvendig, for ellers vil hun altså gå rett opp på kjøkkenet og forsyne seg. Det tar sikkert ikke lang tid før hun lærer seg å åpne kjøleskapet eller hoppe helt opp på benkene heller...

Hun er, som nevnt, også så frekk at hun stjeler rett fra oss, eller når vi er til stede (hun har ingen hemninger for å forsyne seg av kjøkkenbenkene om vi sitter og eter middag). Hun har lykkes med stjelinga veldig mange ganger, og jeg er derfor redd det er helt umulig å lære henne til å ikke forsyne seg som hun selv vil. Matlysten hennes er helt ekstrem, og hun kan hoppe opp fra dyp, snorkende søvn om hun kjenner lukta av mat eller lyden av matskåla hennes osv.

Jeg lurer på om noen her har råd om hvordan det eventuelt går an å lære henne av dette? Er det i det hele tatt mulig? Jeg vil gjerne ha en hund som kan gå løs i hele huset hele døgnet rundt, men om hun ikke lærer seg å la maten være i fred, så er det totalt uaktuelt dessverre. Jeg har foreldre som nekter å sette opp dør mellom stua og kjøkkenet - så det er heller ikke en aktuell løsning.

Jeg klikkertrener, så eventuelle løsninger som bygger på de samme prinsippene blir varmest mottat - men alt av tips er verdt å komme med. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun Fanny som skriver her inne innimellom har trent en av deres hunder på klikkersk vis til å ikke stjele av bord og benker? Mener jeg har lest noe om det i bloggen hennes..

Sånn ellers, så nei, jeg tror ikke du kan avlære stjeling på en hund som er så matvrak som det du beskriver. Det mest effektive - i mine ikke-klikkerske øyne - vil i såfall være å gå inn med en real straff som virkelig gjør inntrykk.

Jeg tror det finnes noe "rottefelle"-lignende greier laget av gummi, som kan legges på benken og som klapper sammen over nesa til hunden i det den utløser fella, men jeg er ikke sikker på om den funker? Jeg har og hørt folk bygge fancy feller med f.eks byggeklosser som raser ned når hunden berører de, som i teorien skal skremme hunden fra å gå på benken igjen.

Om dere straffer henne for å stjele, KAN hjelpe på at hun stjeler uhemmet selv om dere er tilstede, men noen varig løsning er det neppe..

Motivasjonen for et matvrak av en hund til å stjele, er selvsagt veldig høy. Skal man ha noen varig endring av den atferden, må motivasjonen for å ikke stjele være enda høyere.. Og med enkelte matvrak, så tror jeg ikke at man kan finne en så stor motivasjon at man blir kvitt problemet (skuler på visse sorte hundedyr her i heimen <_< )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun Fanny som skriver her inne innimellom har trent en av deres hunder på klikkersk vis til å ikke stjele av bord og benker? Mener jeg har lest noe om det i bloggen hennes..

Sånn ellers, så nei, jeg tror ikke du kan avlære stjeling på en hund som er så matvrak som det du beskriver. Det mest effektive - i mine ikke-klikkerske øyne - vil i såfall være å gå inn med en real straff som virkelig gjør inntrykk.

Jo, jag försöker (med gott resultat, faktiskt) träna odågorna här hemma att inte hoppa på bänkar och bord - när jag är i rummet. Lämnar inte hundarna ensamna ihop med stjälbar mat - men så har de inte heller lärt sig att öppna skåp och dörrar... Thomas rottis, däremot, stjäl allt hon kommer över (och hennes definition på mat är vid - lypsyl, p-piller, avmaskningsmedel, öronrens, stearinljus etc.). Jag hade nog inte försökt lära henne av med det... Har de väl lärt sig det så är det nog väldigt svårt att få bukt med problemet och om man skulle försöka så kräver det nog en väldigt stor insats...

Kul att du läser min blogg, förresten :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke stjeler aldri mat fra stuebordet... uansett hvor i verden jeg befinner meg og hvor god maten er. Har ikke gått inn for å lære han det egentlig..han var fæl til å rappe når jeg fikk han. han stjal gjerne fra tallerknen min når jeg satt der <_<

Det eneste jeg har gjort er å være kjapperee enn han når jeg ser han tenker tanken og nå tror han faktisk at det ikke går ann hehe... Tviler sterkt på at den taktikken fungerer på Tinka :o

Men hans tjeler som en ravn fra kjøkkenet noe som har forverret seg drastisk de siste ukene av en eller annen grunn. Siste påfunn var en HEL pose med Frolic i går som selvfølgelig kom ut igjen på stuegulvet i natt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de "gamle" metodene, dette er jo straff og du bruker klikk så du vil kanskje ikke bruke den, men den går ut på å stable endel tomme blikkbokser (hakka tomater og sånt) oppå hverandre, og feste ett snøre i en av de på bunnen, og feste noe mat i andre enden av snøret. legg maten på kjøkkenbenken og vent til hunden stjeler. Meningen er at sjokket av bråkende blikkbokser skal forbides med stjeling, og hunden vil derfor ikke stjele mer. Har aldri prøvd dette selv, men det hadde nok virket på min skatt som er veldig redd for bråketing, men kanskje ikke for en som ikke synes sånt er skummelt. Kanskje greit å bruke en tråd som er spiselig, hvis du prøver dette, ulltråd eller noe, i tilfelle hunden ikke synes dette er skummelt og spiser seg ferdig. Fisketråd er vel farligere å spise tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de "gamle" metodene, dette er jo straff og du bruker klikk så du vil kanskje ikke bruke den, men den går ut på å stable endel tomme blikkbokser (hakka tomater og sånt) oppå hverandre, og feste ett snøre i en av de på bunnen, og feste noe mat i andre enden av snøret. legg maten på kjøkkenbenken og vent til hunden stjeler. Meningen er at sjokket av bråkende blikkbokser skal forbides med stjeling, og hunden vil derfor ikke stjele mer. Har aldri prøvd dette selv, men det hadde nok virket på min skatt som er veldig redd for bråketing, men kanskje ikke for en som ikke synes sånt er skummelt. Kanskje greit å bruke en tråd som er spiselig, hvis du prøver dette, ulltråd eller noe, i tilfelle hunden ikke synes dette er skummelt og spiser seg ferdig. Fisketråd er vel farligere å spise tror jeg.

Jag skulle tro att metoden fungerar bra på hundar som stjäl för första gången, men en hund som har blivit så utstuderad i sitt stjälande bryr sig nog inte nämnvärt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en omtrent like matgal hund som deg Westminster, og jeg har dessverre måttet gi opp og venne meg til å fjerne mat fra bord og benker dersom jeg forlater rommet. Har prøvd både straff, "bråkefelle" og positiv forsterkning for alternativ adferd - til ingen nytte.

Hun har lykkes med å stjele uten konsekvenser, og JEG har i alle fall ikke funnet noen form for straff eller alternativ belønning som klarer å matche motivasjonen for å stjele mat.

Strengt tatt er jo problemet lite for oss som ikke har smårollinger som vifter med mat i nesehøyde - det blir en vane å rydde bort etter hvert... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har gjort er å være kjapperee enn han når jeg ser han tenker tanken og nå tror han faktisk at det ikke går ann hehe... Tviler sterkt på at den taktikken fungerer på Tinka :P

Men hans tjeler som en ravn fra kjøkkenet noe som har forverret seg drastisk de siste ukene av en eller annen grunn. Siste påfunn var en HEL pose med Frolic i går som selvfølgelig kom ut igjen på stuegulvet i natt :P

Den taktikken fungerer nok ikke på Tinka, dessverre... Har hun bestemt seg for å ta noe så gjør hun det samme hva, og om jeg prøver å ta det før henne risikerer jeg bare svære bittmerker på fingrene og en hund som fornøyd fikk tak i maten etter litt ekstra kamp.

En Frolicpose er ingenting! :P

En av de "gamle" metodene, dette er jo straff og du bruker klikk så du vil kanskje ikke bruke den, men den går ut på å stable endel tomme blikkbokser (hakka tomater og sånt) oppå hverandre, og feste ett snøre i en av de på bunnen, og feste noe mat i andre enden av snøret. legg maten på kjøkkenbenken og vent til hunden stjeler. Meningen er at sjokket av bråkende blikkbokser skal forbides med stjeling, og hunden vil derfor ikke stjele mer. Har aldri prøvd dette selv, men det hadde nok virket på min skatt som er veldig redd for bråketing, men kanskje ikke for en som ikke synes sånt er skummelt. Kanskje greit å bruke en tråd som er spiselig, hvis du prøver dette, ulltråd eller noe, i tilfelle hunden ikke synes dette er skummelt og spiser seg ferdig. Fisketråd er vel farligere å spise tror jeg.

Det er ikke alle ting som er like praktisk mulig å klikkertrene for å si det sånn, og i visse tilfeller har jeg overhodet ingen problemer med å gå bort fra prinsippene mine om det overhodet ikke er hensiktsmessig å trene etter dem.

Allikevel vil det nok ikke fungere på Tinka å prøve å skremme henne med lyd. For det første har hun jo fått stjælt så mange ganger, og for det andre er hun ikke særlig pyse. Skvetter til litt, og ferdig med det liksom. En gang velta hun hele salongbordet. En tallerken ble knust og flere kopper og diverse annet skranglet rundt henne, men hun stod bare og åt av maten som hadde stått på bordet... Avreagerer rimelig kjapt med andre ord.

Jeg har en omtrent like matgal hund som deg Westminster, og jeg har dessverre måttet gi opp og venne meg til å fjerne mat fra bord og benker dersom jeg forlater rommet. Har prøvd både straff, "bråkefelle" og positiv forsterkning for alternativ adferd - til ingen nytte.

Hun har lykkes med å stjele uten konsekvenser, og JEG har i alle fall ikke funnet noen form for straff eller alternativ belønning som klarer å matche motivasjonen for å stjele mat.

Nei, sant - det kunne sikkert funket å belønne henne med svinesteik og ribbe for å ikke stjele det siste av brødet. Det kunne sikkert funket å strømme henne for å stjele mat. Men ærlig talt - det er jo hverken aktuelt eller sannsynlig å gjøre det.

Jeg får vel heller gå tilbake til å foreslå kjøkkendør et parogsytti ganger til, selv om jeg veit at det forslaget blir nedstemt av mine foreldre (forstå det den som kan).

Strengt tatt er jo problemet lite for oss som ikke har smårollinger som vifter med mat i nesehøyde - det blir en vane å rydde bort etter hvert... :P

Vi rydder og rydder. Det ble fort en vane, men det er alltids en brødfjøl som kan slikkes på (vi bytter fjøla etterpå, ta det med ro alle sammen) eller, om hun er i det riktige dristige humøret, så går det jo alltids an å åpne en av skuffene vi har på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har gjort er å være kjapperee enn han når jeg ser han tenker tanken og nå tror han faktisk at det ikke går ann hehe... Tviler sterkt på at den taktikken fungerer på Tinka :P

Men hans tjeler som en ravn fra kjøkkenet noe som har forverret seg drastisk de siste ukene av en eller annen grunn. Siste påfunn var en HEL pose med Frolic i går som selvfølgelig kom ut igjen på stuegulvet i natt :P

Den taktikken fungerer nok ikke på Tinka, dessverre... Har hun bestemt seg for å ta noe så gjør hun det samme hva, og om jeg prøver å ta det før henne risikerer jeg bare svære bittmerker på fingrene og en hund som fornøyd fikk tak i maten etter litt ekstra kamp.

En Frolicpose er ingenting! :P

En av de "gamle" metodene, dette er jo straff og du bruker klikk så du vil kanskje ikke bruke den, men den går ut på å stable endel tomme blikkbokser (hakka tomater og sånt) oppå hverandre, og feste ett snøre i en av de på bunnen, og feste noe mat i andre enden av snøret. legg maten på kjøkkenbenken og vent til hunden stjeler. Meningen er at sjokket av bråkende blikkbokser skal forbides med stjeling, og hunden vil derfor ikke stjele mer. Har aldri prøvd dette selv, men det hadde nok virket på min skatt som er veldig redd for bråketing, men kanskje ikke for en som ikke synes sånt er skummelt. Kanskje greit å bruke en tråd som er spiselig, hvis du prøver dette, ulltråd eller noe, i tilfelle hunden ikke synes dette er skummelt og spiser seg ferdig. Fisketråd er vel farligere å spise tror jeg.

Det er ikke alle ting som er like praktisk mulig å klikkertrene for å si det sånn, og i visse tilfeller har jeg overhodet ingen problemer med å gå bort fra prinsippene mine om det overhodet ikke er hensiktsmessig å trene etter dem.

Allikevel vil det nok ikke fungere på Tinka å prøve å skremme henne med lyd. For det første har hun jo fått stjælt så mange ganger, og for det andre er hun ikke særlig pyse. Skvetter til litt, og ferdig med det liksom. En gang velta hun hele salongbordet. En tallerken ble knust og flere kopper og diverse annet skranglet rundt henne, men hun stod bare og åt av maten som hadde stått på bordet... Avreagerer rimelig kjapt med andre ord.

Jeg har en omtrent like matgal hund som deg Westminster, og jeg har dessverre måttet gi opp og venne meg til å fjerne mat fra bord og benker dersom jeg forlater rommet. Har prøvd både straff, "bråkefelle" og positiv forsterkning for alternativ adferd - til ingen nytte.

Hun har lykkes med å stjele uten konsekvenser, og JEG har i alle fall ikke funnet noen form for straff eller alternativ belønning som klarer å matche motivasjonen for å stjele mat.

Nei, sant - det kunne sikkert funket å belønne henne med svinesteik og ribbe for å ikke stjele det siste av brødet. Det kunne sikkert funket å strømme henne for å stjele mat. Men ærlig talt - det er jo hverken aktuelt eller sannsynlig å gjøre det.

Jeg får vel heller gå tilbake til å foreslå kjøkkendør et parogsytti ganger til, selv om jeg veit at det forslaget blir nedstemt av mine foreldre (forstå det den som kan).

Strengt tatt er jo problemet lite for oss som ikke har smårollinger som vifter med mat i nesehøyde - det blir en vane å rydde bort etter hvert... :P

Vi rydder og rydder. Det ble fort en vane, men det er alltids en brødfjøl som kan slikkes på (vi bytter fjøla etterpå, ta det med ro alle sammen) eller, om hun er i det riktige dristige humøret, så går det jo alltids an å åpne en av skuffene vi har på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har gjort er å være kjapperee enn han når jeg ser han tenker tanken og nå tror han faktisk at det ikke går ann hehe... Tviler sterkt på at den taktikken fungerer på Tinka :P

Men hans tjeler som en ravn fra kjøkkenet noe som har forverret seg drastisk de siste ukene av en eller annen grunn. Siste påfunn var en HEL pose med Frolic i går som selvfølgelig kom ut igjen på stuegulvet i natt :P

Den taktikken fungerer nok ikke på Tinka, dessverre... Har hun bestemt seg for å ta noe så gjør hun det samme hva, og om jeg prøver å ta det før henne risikerer jeg bare svære bittmerker på fingrene og en hund som fornøyd fikk tak i maten etter litt ekstra kamp.

En Frolicpose er ingenting! :P

En av de "gamle" metodene, dette er jo straff og du bruker klikk så du vil kanskje ikke bruke den, men den går ut på å stable endel tomme blikkbokser (hakka tomater og sånt) oppå hverandre, og feste ett snøre i en av de på bunnen, og feste noe mat i andre enden av snøret. legg maten på kjøkkenbenken og vent til hunden stjeler. Meningen er at sjokket av bråkende blikkbokser skal forbides med stjeling, og hunden vil derfor ikke stjele mer. Har aldri prøvd dette selv, men det hadde nok virket på min skatt som er veldig redd for bråketing, men kanskje ikke for en som ikke synes sånt er skummelt. Kanskje greit å bruke en tråd som er spiselig, hvis du prøver dette, ulltråd eller noe, i tilfelle hunden ikke synes dette er skummelt og spiser seg ferdig. Fisketråd er vel farligere å spise tror jeg.

Det er ikke alle ting som er like praktisk mulig å klikkertrene for å si det sånn, og i visse tilfeller har jeg overhodet ingen problemer med å gå bort fra prinsippene mine om det overhodet ikke er hensiktsmessig å trene etter dem.

Allikevel vil det nok ikke fungere på Tinka å prøve å skremme henne med lyd. For det første har hun jo fått stjælt så mange ganger, og for det andre er hun ikke særlig pyse. Skvetter til litt, og ferdig med det liksom. En gang velta hun hele salongbordet. En tallerken ble knust og flere kopper og diverse annet skranglet rundt henne, men hun stod bare og åt av maten som hadde stått på bordet... Avreagerer rimelig kjapt med andre ord.

Jeg har en omtrent like matgal hund som deg Westminster, og jeg har dessverre måttet gi opp og venne meg til å fjerne mat fra bord og benker dersom jeg forlater rommet. Har prøvd både straff, "bråkefelle" og positiv forsterkning for alternativ adferd - til ingen nytte.

Hun har lykkes med å stjele uten konsekvenser, og JEG har i alle fall ikke funnet noen form for straff eller alternativ belønning som klarer å matche motivasjonen for å stjele mat.

Nei, sant - det kunne sikkert funket å belønne henne med svinesteik og ribbe for å ikke stjele det siste av brødet. Det kunne sikkert funket å strømme henne for å stjele mat. Men ærlig talt - det er jo hverken aktuelt eller sannsynlig å gjøre det.

Jeg får vel heller gå tilbake til å foreslå kjøkkendør et parogsytti ganger til, selv om jeg veit at det forslaget blir nedstemt av mine foreldre (forstå det den som kan).

Strengt tatt er jo problemet lite for oss som ikke har smårollinger som vifter med mat i nesehøyde - det blir en vane å rydde bort etter hvert... :P

Vi rydder og rydder. Det ble fort en vane, men det er alltids en brødfjøl som kan slikkes på (vi bytter fjøla etterpå, ta det med ro alle sammen) eller, om hun er i det riktige dristige humøret, så går det jo alltids an å åpne en av skuffene vi har på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...