Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere myndeeiere..( og dere andre også da)


Sissi

Recommended Posts

En ulempe med mynde i hus er jammen meg de er noen frekke tyvradder!

Doffen har for tiden blitt en veldig god og bedagelig og rolig hund og ha i hus.

MEN noe han ikke gir opp.. er og stjæle, eller skal man si forsyne seg av det han mener er hans rett.

Altså han VET det ikke er lov, men er det ingen som ser han, gjelder plutselig ikke reglene lengre for hva han ikke får lov til lengre, det er som de sier " ute av syne, ute av sinn "

Kan jo nevne noe av det Doffen har "forsynt" seg med de siste 2 ukene:

*Et stort antall brødskiver både ferdig påsmurt og ikke

*2 leverpostei bokser

*et halvt brød

*restene av middagen som stå på ovnen som jeg skulle spare til neste dag( hadde ikke rukket og fått pakket den inn i kjølpeskapet)

*åpnet kjøkkenskapet og dratt ut en pakke grøt

* en pakke majones

*tom smørboks.. men alikavel like ulovlig da den står på benken.

*En tomat

*papir

*en pose søppel

*1 bæsj bleie fra søppeldunken ( med lokk) på badet

*En bamse fra lekekassen til gullet

+ han stjæler brød fra hendene til gutten min, stikker snuten inn mellom sprinklene på lekegrinden..

Og er sikkert en del jeg har oversett..

Ulempen er når man har en åpen stue og kjøkkenløsning, med en halv vegg imellom da, så kjøkkenbenken/ovnen er akkurat ute av synsfeltet.

Altså må ikke tro jeg ikke passer på, og som regel er jeg nøye med og "hundesikkre" alle rom hundene har tilgang på, men med 1 åring i hus så blir det fort til man blir litt "vimsete" og ikke altid husker på alt. Er jo hektiske dager så doffen nyter i fulle drag med og som i dag... da han stakk av med leverpostei boksen mens vi spiste frokost :rolleyes:

hehehehe må jo si det er vel en del av sjarmen (utrolig nok) ved disse myndene.. det er som de tar seg livets fulle rett til hva nå faller dem inn. Og det er vist en selvfølge og være snill og "lydig" mens matmor/far ser deg.. og kanskje ikke fullt så snill når de har ryggen til :unsure::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja,jeg får nå høre av min mor at han er frekk som fy,men i forhold til din så er han ikke det nei ;) *fnis*

Han kan finne på å stjele fra benker og bord dersom det skulle bli overlatt noe til seg selv der,men som regel lar han ting være. Han stjeler ikke hvis det er noen til stede da. Middagsrester på kjøkkenbenken får stå i fred,men passer på å dytte det langt innpå benken så ikke fristelsen skal bli så stor :rolleyes: .Og ellers har jeg blitt vedlig flink til å rydde etter med da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg mynde, men min kjære gordon setter tispe som døde for ett år siden hadde kleptopoter(eller hva man nå kan kall det). Med en svært god luktesans navigerte hun seg rundt på kjøkkenet som bare det. Husker den gangen da hun stjal en hel sjokoladekake! ;)

Ellers så har jeg i dag forhindret min kjære irske setter i å smake på pinnekjøttet til julaften... ;);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det noen sa: "Mynder stjeler ikke, de forsyner seg"? Stemmer bra med min erfaring, i hvert fall. Har bare innfunnet meg med at det er sånn.

japp er vel bare sånn det der.. :rolleyes:;)

men er jo sikkert mange som ikke er like ivrige med og "forsyne" seg ;) så derfor syntes jeg det er litt morro og høre med de andre myndeeiere om hvordan det er hos dem ;)

Kom gjerne med noen morsome historier også ;)

Kan jo fortelle en jeg ler mye av i ettertid, det var ikke stor bragden til Doffen kanskje, men den var så elegant gjennomført og viser bare hvorfor kanskje de slipper unna med en del også B)

Var på besøk hos noen venner av oss, på bordet lå et eple med en lang stilk på..

Doffen betraktet oss på avstand før han kom med en veldig rolig bestemt gange bort til bordet, legger hodet litt på skakke, snikker snuten frem og tar tak i stilken på eple med fortennede, før han bare tusler like rolig bort som ingen ting var gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min var på bordet da hun var liten og forsynte seg av middagen. I ren refleks kastet jeg meg over hunden og gav den en lekse den sent vil glemme. Aldri mer har hunden tatt av bordet. Jeg lar aldri ting stå fremme uten oppsyn for å forhindre at hunden skal ta. Har også barnegrind til kjøkkenet. Hun har også prøvd seg å ta søppel, da har vi skremt hunden med masse støy og bråk. (satt ut felle, og listet oss innpå og bang! hoppet frem)

Igår glemte jeg å sette lokket på fortønna. Da gikk hunden bort å begynte å spise (jeg satt på et annet rom), jeg hørte noen lyder så jeg sjekket det ut. Hun ble litt "tatt på fersken aktig " da jeg så henne, men det var jo min feil uansett. Sa bare fy til henne og hun gikk å la seg. Hennes mat er jo hennes mat, så hun regnet vel med at det var bare å spise ;)

Hadde jeg ikke hatt grind til kjøkkenet ville jeg ikke hatt søppel tilgjengelig, eller hatt det i skap eller i en dunk med lokk. Og så ryddet av benker. Mener at man fint kan hindre hunden i å stjele. Man må bare være mer kreativ enn hunden ;)

Men hunden vår har aldri tatt noe i vårt nærvær, da får den virkelig høre. Har møtt endel frekke hunder som har trykket nesen neddi lomma mi når jeg har godbiter der, og enser ikke noe jeg sier. Jeg tar jo heller aldri fysisk i andres hunder, det er eiers ansvar. En gang var samboer på skitur og han satt og hvilte seg med ei brødskive da en løs hund kom rett bort til han og nappet brødskiva ut av hendene på han. Eieren sa ingenting, og samboeren min ble så paff at han ikke fikk reagert.. ;) Sånn blir jeg sur av! Man må lære hunden sin manerer!

Nei ingenting får jeg mer vondt av i sjelen enn å se hunden som står med labber på bord og benker og forsyner seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang var samboer på skitur og han satt og hvilte seg med ei brødskive da en løs hund kom rett bort til han og nappet brødskiva ut av hendene på han. Eieren sa ingenting, og samboeren min ble så paff at han ikke fikk reagert.. ;) Sånn blir jeg sur av! Man må lære hunden sin manerer!

Nja, det tror jeg vel ikke akkurat min ville funnet på - da måtte det være noen hun kjente godt ;-) Og selvsagt ville jeg beklaget. Jeg tar selvsagt fra henne ting som ikke er hennes, men jeg bruker i grunnen lite kjeft (kun når jeg ikke gidder å reise meg fra sofaen...).

Nei ingenting får jeg mer vondt av i sjelen enn å se hunden som står med labber på bord og benker og forsyner seg ;)

I sjelen? Du verden. Da skal du nok ikke ha en mynde...

Når det er sagt: Det er klart myndene våre stjeler - de får jo ikke mat ellers, stakkars ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sjelen? Du verden. Da skal du nok ikke ha en mynde...

;) Nei det tror jeg virkelig ikke. Ikke som det høres ut ihvertfall. Da hadde det bare blitt bråk i huset ja. :rolleyes:

Men mange bryr seg ikke like mye. noen tenker jaja pytt pytt og legger ikke så mye i det, mens jeg er en av de som har nulltoleranse for sånnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Nei det tror jeg virkelig ikke. Ikke som det høres ut ihvertfall. Da hadde det bare blitt bråk i huset ja. :rolleyes:

Men mange bryr seg ikke like mye. noen tenker jaja pytt pytt og legger ikke så mye i det, mens jeg er en av de som har nulltoleranse for sånnt.

hehehehe mannen min hadde også null toleranse for sånt liksom ;)

Men etter og ha fått doffen i hus er blitt "vant" med at alle ting kan man ikke ha kontroll over :rolleyes:

Men du verden så spennde det er og bo sammen med en whippet hehe.. finnes egentlig så mye rart de finner på, og faktisk bringer det oftere mer latter enn sinne fram ;)

Faktisk kan man ikke ha mynder hvis man er av den typen som blir "for streng" eller hva nå jeg skal kalle det.. mynder er utrolig sensetive til hvem de plukker ut som sine mennesker... er i grunn litt som katter kasnje.

Man må fortjene seg deres tillit og kjærlighet ;) og når man har den.. ja da er det virkelig verdt alt tullet de kan finne på..

Men "vanlige" hundefolk vil nok aldri helt forstå dette, før dem evt var nødt og dele hus med en mynde av noe slag.

Som sagt er det mange som rister på hodet når vi er på tur, og jeg altid har med pledd til mine hehe..

Altså ikke bare hvis vi skal gå turen da.. men hvis det er noe grilling osv innvolvert... så mine dyr også kan ta seg en pause i bakken. Hvis ikke blir det mye "Henge på matmor/far og mase" ja..

Så er man myndeier er man myndeeier.. man blir ofte mer tolrant ovenfor mye.

For uansett er det virkelig en utrolig morsom hundetype og ha i hus og dele livet med.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min xhund Dennis var kriminell til å stjele, luringen klarte 1 gang å få opp kjøleskapet/fryseren når vi var på jobb. Hehe det eneste som ikke var fortært var 1 egg! Fornøyelsen varte ikke lenge for gutten var alvorlig forspist, så det ble brekkmiddel hos veterinæren, å det som kom opp var utrolig mye så veterinæren tok det på vekten... godt over 8kilo!

Tillegg hadde han diare i en uke etterpå, etter det så ble det lastereimer fast spent på kjøleskapet når vi dro på jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajas: stakkars vovven.. nei fullt så ille er ikke Doffen ;) han har for det første ikke så mye matlyst til og overspise seg på de måten.. hvis han stjæler mer enn hva han kan spise, blir det gravd ned i teppet hans.. som jeg tilfeldigvis finner noen dager etterpå.. pga lukta feks hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix er en mynde sånnsett. Talløse ganger har han blitt tatt/skremt når han har stjålet fra bord og benker, talløse ganger har vi belønt for å la være, for å ikke ta. Han forblir en notorisk tyv. Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde vitterlig ikke at værre tjuvradder enn en Basenji fantes, men her ser det da jommen meg ut til at de får konkurranse.

Her i huset må all mat boltes vekk på Basenji-trygge steder (les: i låste skuffer eller høye skap) da alt annet brytes opp og fortæres med stor lyst.

Slikt vet jeg jo, så jeg passer godt på å aldri forlate maten uten sikkerhets-vakt. Men alle vet ikke slikt... så da min far skulle passe jentene her for noen uker siden hadde han brød i lukket - men ikke låst- brødskuff (som var i snute høyde), og en pakke kjeks på benken. Da han kom inn på kjøkkenet etter noen andre gjøremål fant han hverken brød eller kjeks; kun to glade basenjier med smuler rundt værhårene og en aning stor mage...

La oss si at dette ikke er første gang, garantert ikke vil bli siste gang, og at listen over "disse ting har blitt stjålet" er for lang til å bli husket (også prøver jeg da også å fortrenge den)

*sukk* Den som har en Basenji som ikke forsyner seg av ubevoktet mat skal jeg personlig skrive et *Jeg er veldig imponert*- diplom til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da han kom inn på kjøkkenet etter noen andre gjøremål fant han hverken brød eller kjeks; kun to glade basenjier med smuler rundt værhårene og en aning stor mage...

... også så mye bedre slik "forbuden frukt" smaker, da - tror neppe mitt gull hadde tatt til takke med tørt brød om jeg bød henne det - men om hun får forsyne seg selv, blir det en annen sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med ei med noen borzoien en gang, og hun hadde faktisk satt kjetting og lås på kjøleskapet sitt. ;)

Her stjeles det lite når jeg har bare mine sammen. Dvs ingenting som ikke har falt på gulvet (da er det "fritt vilt"). Men Nirm er helt utrulig i større flokker. Han har både forsynt seg med pizza og slikket på erter da...

Første hunden min stjal noen skiver med leverpostei fra en veske på en hundeutstilling en gang... ;) (Kunne jo ikke legge tilbake en halvspist skive syntes jeg, så han fikk spise den opp....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... også så mye bedre slik "forbuden frukt" smaker, da - tror neppe mitt gull hadde tatt til takke med tørt brød om jeg bød henne det - men om hun får forsyne seg selv, blir det en annen sak...

hehe Doffen elsker tørtt brød han :rolleyes:

Så her i huset har vi fått en merkelig vane, at han hører når man skjærer opp et fersk brød, da kommer han styrtene og venter på skalken hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han stjeler ja???!! ;)

Jo, det kan jeg love! Alt han kan klare å komme over, og det er jo ikke så rent lite når en tenker på høyden hans!

Så her i huset har jeg pent måttet lære meg at deler man hus med disse spesielle skapningene så får man vitterlig også ta sine forhåndsregler! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke stjeler aldri fra stuebordet. Det har han lært at ikke er mulig tenk..men hvis han venter pent og ligger i ro så får han matrester. Kjøkkenbenken derimot er han ram på.Jeg har svært sjelden mat stående fremme der( jeg lager meg mat og rydder inn igjen liksom - bor jo alene) men han er kjapp til å ta pusematen hvis han når den (han klatrer faktisk!). Han er også drivende dyktig til å rappe med seg godbitposer etc fra benkene, men der er han samtidig såpass dum at han kommer å levererer de til meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har et ekte "Mynde hus", Sissi ;) Ja, vi er nok "litt" spesielle, vi myndefolk ;)

Var på besøk, hos ei venninde, hun har MANGE Italienske mynder, et par Salukier, og gud vet hva resten er (mynder). Jeg hadde bakt en kake. Først hadde jeg ganske store problemer, med å komme meg, inn døra. En flokk hoppende "småinger", som sikkert var mer opptatt av kaka, enn, de var av meg ;) Når jeg endelig, kom meg inn, i stua, satte jeg kaka, HØYT oppe, på en seksjon.

Da kom det en tørr bemerkning: "Der kommer, et ekte myndemenneske, ja".

Jada, de forsyner seg. Det gjør de, med verdens største selvfølge. Akkurat, som det er deres "rett".

Jeg har lakt ned mye jobb, hos mine Whippeter, på akkurat dette "adferds mønsteret". Det jeg har oppnådd, er at de ikke tar noe, når jeg er tilstede, men snur jeg ryggen til, er alle innlærte manerer glemt!

Sånn er det. Derfor er det ikke alle mennesker, som passer, til å være mynde eiere. Så at det var skrevet, før, her i tråden. Helt enig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...