Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektig tispe


Baby

Recommended Posts

Ei jeg kjenner via et forum har oppdaget at tispa deres er drektig. Hun er 3 år gammel og det var mannen hennes som kjøpte henne for en mnd siden. De skulle bruke henne til jakt. 'puppene har blitt store og rosa, hun har lagt på seg og nå har også melken kommet.

Noen som vet hvor lenge det er til fødsel når det er kommet melk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekket det hos en veterinær uansett? Det kan jo i teorien også være inbildt svangerskap...

Ja, de skal selvfølgelig det. Men legger de på seg masse når det er innbilt da?

Men ingen som vet hvor lenge det er til fødsel når melka har kommet? Eller er det induviduelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men vet dere når man som regel pleier å se at hunden begynner å legge på seg?

Hannen som sansynligvis er far til dette kullet er også sønn til tispa. Forrige eier var helt uvitende om dette, han ventet egentlig løpetid på henne i februar.

Men er det veldig sansynlig at det blir noe galt med valpene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke opplevd at tispene har særlig melk før fra rundt fødselen, jeg.. Men den eneste sikre måten å se hvor langt hun har kommet i drektigheten er vel å ta et røntgenbilde.

Da kan man se utifra benstruktur etc på valpene - om det er nesten fødsel eller litt mere tid å vente.

Nå vet man jo absolutt ikke noe om hvem som er far til disse valpene, da - når tidl. eier ikke engang merket at hun verken hadde løpetid eller parret seg - så det kan jo være hvem-som-helst av hannhunder innenfor en mils omkrets...

Ja, til og med flere hanner - så man kan virkelig få et "brokete" kull utav henne.

Misdannede valper kan komme i de beste familier - og de tar man jo vekk rett etter fødsel uansett. Resten av valpene vil nok vokse opp til å bli helt normale og forhåpentligvis trivelige og sunne familiehunder - selv om det kanskje er en mor-sønn parring.

Så det går sikkert greit nok, skulle jeg tro.

Hils og ønsk lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :barfy:

Tidligere eier hadde to hannhunder, men begge var sønner av tispa. De har også en hannhund selv, men tispa legger vel ikke på seg så mye at hun har en ordentlig gravidmage når hun kun er toppen 4 uker på vei isåfall?

Vel, de har time hos dyrlegen mandag så da finner de vel utav mer om hvor langt hun er på vei håper jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis nye eier kjøpte hunden for en måned siden, kan jo hunden i realiteten være godt på vei i svangerskapet hvis man vet at det ikke skjedde etter at nye eier tok over hunden. Hunder er drektig i 9 uker nokså presist, så hvis det skjedde hos forrige eier kan fødselen starte rett som det er, eller om maks fire-fem uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Denne "gravid-magen" synes sjelden før i alle fall 6 uker inn i drektigheten synes jeg.. Så hvis den er skikkelig "sprengt" og man kanskje også kjenner bevegelse.. Tja, da ville jeg anta at hun får valper i løpet av en uke eller to.

Siste døgnet er det (ofte) lite bevegelse på dem, og da bør man ha gjort klart for å ta imot en liten (eller stor) gjeng..

Lykke til hos vet'en - håper de ikke finner noe, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...