Gå til innhold
Hundesonen.no

anti-drasele


swimzy

Recommended Posts

jeg har ett stort problem med min golden retirver hann på 13 månder! han drar så utrolig mye og jeg har prøvd alle utveier utenom strupebånd og anti- drasele---tenkt litt på den selen...men har også hørt at det kan være skadelig hvid hunden ikke er ferdig utviklet enda..noen som har noen erfaringer som dere kan dele med meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp sele, belte og strikk og bruk det på tur, så trener du båndtrening ved siden av. Det vikgste er å være 110% konsekvent, uansett hvilke metode du velger, om du ikke klarer det kobler du ham i selen. Folk her inne kan sikkert forklare deg en del forskjellige fremgangsmåter. Antitrekkselen fjerner bare trekkingen (om du er heldig), den lærer ikke hunden noe som helst. Det samme med en strup/dressurlenke - du må bruke den aktivt for å skape læring.

Antitrekksele setter jeg aldri på et levende vesen igjen, mine foreldre prøvde på setteren en gang og hun endte opp hårløs og med gnagsår/sår der remmene lå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at den kan ødelegge endel på brystpartiet hvis hunden ikke er ferdig utviklet...

Har du prøvd den du har rundt nesa? Så det på SOS hundehjelpen og ei venninne av meg bruker det på leonbergeren sin! Den fungerer utrolig bra!! Bamse er blitt så snill å gå tur med nå, før så gikk jeg rett på trynet hvis han så en katt eller no... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså slik grime du mener rundt nesen?? alt ser så brutalt ut!!

men er det ikke slikt at i sele kan de få lov å dra så mye de vil da?? han er så utrolig sterk...til å med samboern syntes han er for sterk for han og han er en rimelig sterk gutt egentllig...

Det er ikke lett altså!

Trodde leonberger var utrolig lette hunder å ha med å gjøre, så de kan dra de også altså!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv prøvd antidra sele, men syns ikke den var veldig effektiv. Grime er bedre hvis du er plaget med at hunden drar, og det er mer skånsomt enn antidra selen. Har ikke det største problemet med at hunden drar så hardt, men noen ganger er hun mer stresset og gira og drar mer. Da bruker jeg grimen, eller som nødløsning tar båndet rundt magen. Bruker kjetting til vanlig, og syns det hindrer også trekking. Husk at hunden skal ikke gå og kveles på turen. Da er det brukt feil. du skal kun korrigere hvis hunden drar, og så rose når den går pent. (hvis du velger å trene på den måten).

Jeg må hele tiden ha hunden under kontrollert gåing i bånd, for hvis ikke må hunden være helt løs. Å bruke sele går ikke, da drar hunden meg og jeg går konstant og stritter i mot med all min kroppsvekt noe som er veldig slitsomt og plagsomt.. Noen ganger er jeg ikke i humør til å trene hunden i like stor grad (og jeg kan ikke slippe hunden overalt heller) , så da tar jeg på et hjelpemiddel som gjør det lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså slik grime du mener rundt nesen?? alt ser så brutalt ut!!

Det er vel noe av det 'snilleste' å bruke om du ikke har tenkt å lære den å ikke trekke men bare hindre den å trekke.

men er det ikke slikt at i sele kan de få lov å dra så mye de vil da?? han er så utrolig sterk...til å med samboern syntes han er for sterk for han og han er en rimelig sterk gutt egentllig...

Derfor strikk og belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vhordan funker strikken??

For jeg har belte til han som jeg bruker til å gå tur!

jeg trener som du, roser masse og masse belønning når han går pent og korrigerer han når han går galt! men poenget et at sekundet vi kommer utenfor porten på huset vårt så drar han heeele tiden og jeg må stritte imot heele tiden...blir så sliten!

Men jeg kan prøve ut dette! syntes bare at grime høres og ser så fælt ut, ser ut som hundene er mannevond jo!! strupebånd syntes jeg blir litt vel tøft for en golden retriver egentlig, for de er så sarte i seg! merker odin er det ihvertfall!!

men takk for gode råd, skal prøve det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror Maria mener er at når du går turer, bruk sele og magebelte, så du klarer å gå uten å bli dratt over ende. Og så trener du heftig båndtrening ved siden av, men som trening, ikke tur. Det er vanskelig å være hundre prosent konsekvent om du skal trene på hver eneste tur du går, i kanskje flere måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vhordan funker strikken?

Bare et kobbel med strikk inni så det svikter litt og du får ikke rykk og støt i ryggen. Om du fester det mellom belte og sele blir det enklere både å gå og holde igjen. Tren båndtrening for seg selv og få evt en time med en instruktør som ser hva dere gjør feil og hva dere gjør riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råder deg til å prøve å trene hunden din til å ikke trekke. Vi har hatt bra resultater ved disse metodene:

1: Når hunden trekker: Stopp! Og ikke start å gå før hunden har sluttet å dra. Når hunden har roet seg, ros han mye og start å gå igjen. Gjenta det hele turen.

Eller;

2: Når hunden trekker: Stopp, snu og gå tilbake! Når han har roet seg, snu igjen og gå samme retning du var på vei.Ros mye når han ikke trekker.

Skal ikke si dette er universalmetodene, men det har fungert bra hos våre tidligere hunder som trakk noe enormt i båndet Hadde Sibirian Huskyer tidligere. Blant annet en eldre tispe som ikke hadde lært å gå ordentlig i bånd før hun kom til oss som voksen. Henne bruke vi denne "Snu og gå tilbake metoden på" og dette skjønte hun. Essensen er å lære hunden at han kommer ingen vei når han trekker. Som vipsen sier; Ei anti-dra sele vil ikke lære hunden å gå pent, det hindrer han bare å trekke, dog kan det være effektivt der og da.

Lykke til :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke snbefale antitrekk sele, da de ofte kan lage gnagsår i armhulene (vet ikke hva det heter på hunder :P ) Jeg hadde sånn grime til min første hund, helt skånsom og utrolig efektiv. Etter 6-12 mnd sluttet jeg å bruke den og han var ikke den samme hunden lenegr. Han gikk fint og jeg fikk aldri noen plager med at han drog i båndet lenger. Ambefaler den :o Men ville helst prøvd dette med å stoppe og snu først, kan jo hende det hjelper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv slitt med båndtreningen helt siden starten, og prøvd det aller meste. De klassiske treningsmetodene som stopp når hunden drar, fungerer dårlig for min hund. Hun er alt for sta selv, og jeg har en dårlig tålmodighet og blir fort sur når jeg bare blir stående der når vi skal ut på tur..

Å snu når hunden drar er også dårlig for hunden min er glad unasett hvilken vei vi går. <_<

Uansett vært og prøve :o Mange hunder tar den treningen bra. Mye kommer an på deg selv også. Her er jeg ærlig og sier jeg har ikke gjort den beste jobben. Skulle begynt mye tidligere med det. Lagt mye større vekt på det. Nå går det ganske bra, men det beste for min del er korreksjon hvis hunden drar. Virker bedre enn andre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk Bajas dro han i båndet, men jeg rykket en gang, sa på plass og fikk han inn til meg.

Holdt på sånn et par uker, da jeg stoppet kom han automatisk på plass. Så dro han igjen...

En periode gikk han ganske fint, ikke fot, men dro heller ikke.

På kurs fikk han på seg strupebånd, rakk aldri å forberede meg, treneren tok min bjeffende hund fra meg, tredde på dette halsbåndet. Hun snappet i båndet og sa på plass. så gikk hun rett frem, snudde brått, snappet i båndet og hunden måtte bli med. 2 minutter senere gikk han fint i bånd og han har ikke bjeffet siden!

Så enkelt!

Da vi kom hjem, med vanlig halsbånd, prøvde jeg samme metode, men må bruke strupebåndet innimellom for at han skal forstå, at dette gjelder, enten han har sitt halsbånd eller sele! Ikke lov å dra likevel!

Jeg tar noen turer frem og tilbake, vender med ham! Han får godbiter og belønning!

Samme med selen!

viktig å ikke la hunden kvele seg og pese. Men stoppe den!

Vi kan stoppe, han må komme på plass, eller vi kan snu!

Et kort snapp, ikke lange forsiktege, og mange smårykk!

alt i alt er det ikke så slemt og brutalt som det kan virke som, kort prosess.

Og hunden er glad når den skjønner hva du vil! Og den slipper å pese og stresse og dra på tur!

Lykke til Swimzy!

Unasett hva du velger, du må VISE hva du vil, være konsekvent! og trene på ulike steder!

Var mye vanskeligere å trene på jordet og i skogen hvor han var vant med å gå fritt!

Men det går bedre og bedre her, litt tilbakefall innimellom!

Og golden tåler fint struebåndet! Tror nok Bajas er sartere enn stabeiset golden! Tihi! Hyler bare han ser øredråpene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg rykket en gang, sa på plass og fikk han inn til meg.

Husk for all del å si noe før dere korrigerer, ellers skjer det ingen læring og dere er dønn, dønn urettferdige. Altså: Nei (dette er uønsket) På plass (dette vil jeg du skal gjøre) *napp* (få hunden til å gjennomføre ønsket adferd) og sååå belønne at den gjør det riktige!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, Odin er virkelig sterk og nesten umulig å holde, Swimzy. Tenkte jeg fikk opplyse andre her litt som ikke kjenner dere.

Odin er GEDIGEN til å være golden, og Swimzy på sin side er ikke av de største :P Jeg ser liksom for meg deg med belte og Odin i strikk forann.. du kommer til å sprette etter, og det vil garantert ikke bli godt for ryggen din...

Eneste jeg ser på som løsning her er dette med å trene trene trene, bruke halsbånd og trene på å gå pent. Stoppe når han drar, vente til han ikke drar osv. MEN; dere trenger en løsning som kan brukes slik at dere faktisk FÅR gått tur med han mens dere trener.. Og jeg tror faktisk at "anti trekk sele" eller sånn grime kan hjelpe her, MENS dere trener på å gå pent i vanlig bånd liksom.

Da tar dere turen ut i hagen for å trene på å gå pent med vanlig halsbånd, men da han skal ut å GÅ TUR i begynnelsen, kan dere bruke anti trekk utstyr... Bare sånn at dere faktisk FÅR gått tur uten at både dere ig bikkja blir totalt utslitte!

Anti trekk selene kan manipuleres noe for at de ikke skal lage gnag sår oppunder "armhulene". En Irsk Ulveund jeg kjente til før gikk kun med ånn sele, men eierne hadde sydd på sånn ratt trekk i sauskinn på de snorene som går oppunder "armene", så da gnagde de hverken på hud eller hår. Og di fikk gått lange turer uten å slite ut hverken seg selv eller hund.

Men, trene trene trene... Det er det eneste som funker. Og ikke forvent å komme av gådsplassen de første treningsturene ut... Det kan fort ta 10 min å gå 10 m. :P

Ellers er jo Odin langt fra på nett om dagen, så prøv å finne en forsterker han vil jobbe litt for evnt også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...