Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie

Taz

Recommended Posts

Skrevet

Ikke for å henge ut noen..

Men er en på det turområdet hvor jeg bor som har en Border Collie.

Han bruker hele turen på å spenne en fotball til hunden.. HELE tiden..

Hele turen opp, mens de er der oppe og hele turen ned igjen..

Border Collien er alså fiksert på denne ballen HELE tiden..

Hver gang de går på tur med den så spenner de denne ballen til den..

Diego ville hilse, men Border Collien så ikke på han engang..

Er ikke dette på en måte dyremishandling? (For å sette det veldig på spissen)

Hunden blir jo helt ensformig.. Usosial og helt ball fiksert..

Den har jo ikke tid til å gå på do engang, for den ikke kan slippe ballen av syne.. Syns jo synd på hunden..

Skrevet

Dette er ikke bra nei! BC og fotball/kaste pinner fungerer ikke bra sammen! Det blir sykelig for hunden, han sitter å dirrer å venter på at eieren skal kaste den pinnen eller sparke den ballen, så han kan løpe å hente den, så eieren kan gjenta dette!

Hørt om BC'er som blir helt syke hvis de ikke får den "stimulansen" ofte nok. De har altså blitt så avhengige av dette at de MÅ ha det!

Jeg kaster ikke pinner til Eso, og sparker ikke fotball med ham. Har sett og hørt nok skrekkhistorier, så det unngår vi.

En sløv måte å aktivisere hunden på sier jeg.. Eieren sitter i en stol å kaster pinne, hunden løper fram og tilbake å henter/leverer..

Guest Vicky
Skrevet

ville ikke kastet ball til en BC. Det er som Eso sier... den kombinasjonen er dårlig... :D

Skrevet
ville ikke kastet ball til en BC. Det er som Eso sier... den kombinasjonen er dårlig...  :D

Mnja, vet ikke om Eso sier så mye her han ligger på dyna si å sover jeg da men.. :P Hihi..

Skrevet

Det hadde jeg ikke hør før om BCen :-o Det var ikke bra nei, tenk om den ikke får gjordt sitt ute fordi den er "avhengig" av ballen? :D

Skrevet

Vi har en border collie blanding, og her i hjemmet er pinner strengt forbudt. Hun kan ta de opp og leke med dem selv, men ikke noe kast og hent! Hun blir helt fiksert og det virker som alt som går gjennom hodet hennes er pinne, pinne pinne... Finnes andre koseligere måter å aktivisere henne! :-)

Skrevet

Det er jo det som er så dumt med å aktivisere BC'er med ball..

De blir jo syke i hodet.. Det må ha ballen..

Syns synd på den hunden asså..

Skrevet
Oversatt: hvor sitter ballen fast  :wink:

Hvor sitter ballen fast? *forvirret* :oops:

Skrevet

Hehe.. Ok.

Nei, er en helt vanlig fotball som han spenner til hunden..

Hunden henter ballen og han spenner den igjen..

En ond sirkel..

Han tror sikkert det er alt en Border Collie trenger og at den har godt av det.... :D

Skrevet

Han kaster ballen? Hmm.. Kanskje han syns det er gøy og at hunden også liker det så godt at han bare fortsetter. Stakkars bikkje.

Skrevet

Han kaster den av og til ,men som regel så spenner han den..

Stakkars,stakkars hund.. :P

Skrevet

Ohh.. Sorry.. Dialekt til tusen her alså.. :oops:

Kom ikke på ett annet ord for det i farten, så bare skrev det.. :P

Men Sparker er hva jeg mente.. :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...