Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellige typer hundefor

Ina

Recommended Posts

Nå er det igjen ca 12 kilo med LABB her i huset. Og siden det er såååå mange som sier at det nærmest er gift for hunden, så lurer jeg på litt forskjellig.

Kan jeg få din erfaring med foret du har brukt/bruker? Hvorfor byttet dere for? Hva er positivt/negativt med de forskjellige fortypene?

Pris på de forskjellige fortypene?

- Labb

- Royal Canin

- Eukanuba

- Hills

- Olivers

- Specific

- Andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Syns Eukaneuba er ett veldig bra for.. :D

Koster litt over 500 kr for 15 kg.

Det ble så dyrt så jeg sluttet med det, men skal begynne med det igjen nå snart.. :P Det eller royal canin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Eukaneuba er ett veldig bra for.. :D

Koster litt over 500 kr for 15 kg.

Det ble så dyrt så jeg sluttet med det, men skal begynne med det igjen nå snart.. :P Det eller royal canin.

Hva foret du med når du slutta med Eukanauba? Rettere sagt, hva forer du med nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Eukanuba og er veldig fornøyd!

Avføring er bra, og det virker som om hun liker det.

Kan ikke fortelle så mye om hvordan pelsen er fordi hun har allergi (klør av seg pelsen :D ). Det er ikke fòr allergi da. Trudde dyrlegen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg bruker selv Hills. Dette er et litt dyrt for, men det er utrolig bra mener jeg. Alle hunder er forskjellige, så Hills har forskjellige fortyper og smaker, så man finner noe for hver hund. dessuten merker man ekstrem forskjell på pelsen! Den røyter mindre, også blir pelsen friskere. Dette foret har vi brukt på tre av valpekullene. Syns det er det beste :D men det er veldig individuellt, så jeg ville valgt ut ifra det hunden mener :P ta med deg for tester, så ser du hvem hunden liker best :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite spørsmål til (graver og spør jeg nå.. :oops: )

Hvor mye mat får hunden din hver dag?

Ei jeg kjenner har en voksen rotweilerhann. Hun sier han får 0,5 kg Royal om dagen. Hvis han skulle gått på LABB så måtte han ha fått 3-5 kg om dagen for å dekke de samme behovene. Kan dette stemme!?

I "brukerveiledningen" for LABB står det at en voksen hund på 50 kilo skal ha 0,6 kg.

Hvorfor skal jeg ikke fore på LABB? Hvorfor skal jeg bytte fòr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amy har aldri blitt foret med noe annet en royal canin..

Synes dette er et for som fungerer kjempefint så ser ingen grunn til å bytte.. :wink:

Kan jo fortelle at når Amy var valp fikk hun noe utseltt i nakken.. Tok ho med til dyrlegen og de første de spurte om var om eg foret ho med labb! De kunne fortelle om utrolig mange hunder som fikk alergi ol, når de hadde blitt foret med labb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du fornøyd med Labb og hunden liker det, så må du bare fore med det.

Jeg begynte med eukanuba: men sluttet pga. prisen

Så ble det Labb: men slutta med det fordi hunden flasset og klødde

Så har jeg prøvd maxdog: det var greit, men hunden ble litt matlei og kløen fortsatte.

coop xp : hunden likte det ikke i det hele tatt, og jeg syns det luktet stygt også..

Så ble det Pedegree: Var helt greit for men hunden spiste så mye av det og fikk så mye avføring. Også at flassen og kløen ikke gikk helt bort.

Og nå har det endt opp på Troll hundefor: Det koster 330 kr for 20 kg. så prisen er kjempeflott! Det er norskprodusert og har gode råvarer. + omega3 og ølgjær som gir en utrolig fin og glansfull pels! Ho har ikke flass lengere og alle kommenterer hvor fin pels ho har. Legger ved en link hvis dere vil lese mer om foret:

http://www.troll-hundefor.no/

Så mye måtte vi prøve, så er så glad for at vi endelig har funnet er for som er bra for oss, iforhold til prisen og at hunden ikke klør eller flasser. :D

Og så får hunden 10 dl for om dagen ca. +/- ettersom om ho gjør noe minder eller mer ilpøpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Precept Plus og vom til mine to hunder.Kjempefornøyd med det,men Precept plus er litt dyrt,246 kr. for 3 kg,men siden jeg har to små hunder(Pomeranian og Papillon) går det bra å fore de med det siden de har en 3 kg. sekk i flere måneder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at noen syntes at 500kr for kvalitetsfôr er dyrt...vi vil vel gi hunden vår det beste for at den skal yte sitt beste for oss og ikke bli syk?

Jeg har brukt Specific hele tiden med unntak av en liten periode nå med Olivers, men hun fikk allergi av det så da måtte jeg begynne å fôre med Specific igjen.

Nå spiser hun godt igjen og klør ikke i ørene mer, angrer på at jeg byttet, men hørte på andre som sa at det fôret var såå bra...

For 15 kg Specific Fibril (slankefôr) betaler jeg 502kr og har sekken i ca 2mnd.

Har også prøvd noe som heter Triumph Nuggets (15kg 450kr), men det syntes Chicka var "æsj!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren brukte Royal Canin på valpekullet, men etter en måneds tid fikk Tinka flass av det så vi byttet til Hills. Det fungerte hun forsåvidt bra på, men da vi så en fortest (ikke den som ble dratt tilbake, men en annen en som jeg ikke husker navnet på), hvor LABB ble rost veldig mye, bestemte vi oss for å prøve det siden det kostet et par hundrelapper mindre for mere for. Vi merket ikke noe forskjell på Tinka fra da hun brukte Hills til da hun brukte LABB, men etterhvert nå så har det gått litt i bølgedaler. Hun får Biola annenhver dag, men hadde det ikke vært for det så vet jeg egentlig ikke om LABB hadde holdt mål, sånn gjennomsnittlig sett.

Nå har Tinka vært på kennel i to uker, hvor hun har blitt fôret på Lone Star, og hun kom hjem med skinnende blank pels og bra avføring. Så det spørs om vi ikke bytter til Lone Star etterhvert. Enten det, eller Hills.

Så lenge fôret fungerer for deg selv og hunden din,så ser jeg ingen grunn til å bytte bare fordi det ikke fungerer for alle andre hunder. Jeg tror de dårlige ryktene LABB har fått er litt som de dårlige ryktene f.eks. amstaff og schäfer har fått - når to hunder ikke fungerer på LABB blir det spredd mest mulig rykter om det, mens om tre hunder ikke fungerer på Eukanuba så blir det ikke sagt så mye om det. På samme måte som med amstaff vs golden retriever. Jeg sier ikke at det er sånn, men jeg tror nok et til en viss grad er den påstanden sann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig veldig stort fler tall av hunder som fôres på LABB som ikke tåler det.

LABB kommer fra Felleskjøpet og har ikke like god kvalitet som annet kvalitets hundefôr, dette gjelder faktisk fôr for hester fra Felleskjøpet også, bare søppel.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Eukanuba, men pga dårlig matlyst byttet jeg til Royal Canin, som til og med jeg syns at lukter bedre :D Dette falt tydeligvis i smak hos Mona, og nå spiser hun ALLTID opp i motsetning til før.

Det koster 519,- for 15 kg.Ligger vel på samma prisnivået som Eukanuba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Eukanuba, men pga dårlig matlyst byttet jeg til Royal Canin, som til og med jeg syns at lukter bedre :D Dette falt tydeligvis i smak hos Mona, og nå spiser hun ALLTID opp i motsetning til før.

Det koster 519,- for 15 kg.Ligger vel på samma prisnivået som  Eukanuba.

Hvor mye får hun pr dag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får både Eukanuba og Royal Canin, blander jeg. :wink:

Er veldig bra med begge de.

Ifølge dyrlegen min er Eukanuba det beste foret, men desverre er det ike alle hunder som liker det.

Jeg syns heller ikke det er dyrt med 500 kr for kvalitetsfor.. Det er jo ikke så mye mer enn butikkfor da? Dvs ca 33 kr kiloen jo. :wink:

Jeg leste forøvrig på canis at Pedigree og labb kan fremkalle hudallergier og ørebetennelse hos hunder, vet ikke om det kan ligge noe i det, men Lady, mammas tispe fikk pedigree før og hun var veldig plaget med ørebetennelser, så byttet de over til eukanuba og ørebetennelsene forsvant. har ikke hatt en eneste etter det. I tilegg har hun fått mye bedre kondisjon.. vet ikke om det har noe med saken å gjøre da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste forøvrig på canis at Pedigree og labb kan fremkalle hudallergier og ørebetennelse hos hunder, vet ikke om det kan ligge noe i det, men Lady, mammas tispe fikk pedigree før og hun var veldig plaget med ørebetennelser, så byttet de over til eukanuba og ørebetennelsene forsvant. har ikke hatt en eneste etter det. I tilegg har hun fått mye bedre kondisjon.. vet ikke om det har noe med saken å gjøre da.  :wink:

Det har ALT med saken å gjøre! Desverre er det så altfor få som innser betydningen og konsekvensene av korrekt foring..!

Din mor sin tispe, er kun en av maaaange tilfeller! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ALT med saken å gjøre! Desverre er det så altfor få som innser betydningen og konsekvensene av korrekt foring..!

Din mor sin tispe, er kun en av maaaange tilfeller! :P

Ja jeg misstenkte jo det også da. Og jeg fortalte henne hva jeg hadde lest på Canis og overtalte henne til å skifte.. :P

DEssuten er hun litt overvektig og Eukanuba har jo light for... *argumentere, argumentere* :D:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste forøvrig på canis at Pedigree og labb kan fremkalle hudallergier og ørebetennelse hos hunder, vet ikke om det kan ligge noe i det, men Lady, mammas tispe fikk pedigree før og hun var veldig plaget med ørebetennelser, så byttet de over til eukanuba og ørebetennelsene forsvant. har ikke hatt en eneste etter det. I tilegg har hun fått mye bedre kondisjon.. vet ikke om det har noe med saken å gjøre da.

Jeg skrev litt høyere opp:

Jeg har brukt Specific hele tiden med unntak av en liten periode nå med Olivers, men hun fikk allergi av det så da måtte jeg begynne å fôre med Specific igjen.  

Nå spiser hun godt igjen og klør ikke i ørene mer, angrer på at jeg byttet, men hørte på andre som sa at det fôret var såå bra...

Så det har en sammenheng det vetrinærene sier om kvalitetsfôr og butikkfôr...

Jeg trodde egentlig at Olivers skulle være av såpassgod kvalitet at allergien ikke skulle oppstå, men det gjorde den..

Jeg kommer aldri mer til å kjøpe fôr annet sted enn hos vetrinæren eller i dyrebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...