Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilvenning av nytt for og avføring


MonicaT

Recommended Posts

For snart 5 uker siden byttet jeg for ( normal tilvenning ) men avføringen er veldig lys ( lyse brun/gul ).

Selv etter så mange uker .......

Det betyr vel at hunden ikke nyttegjør seg foret bra nok ? Bør jeg derfor bytte for igjen eller prøve en ny sekk med samme for og se om avføringen endrer seg.

Hun har aldri reagert sånn før når jeg har byttet for, så synes jo dette er litt merkelig. Ihvertfall siden det har vært sånn i flere uker. Har kun gitt henne tørrfor for å se om hun eks reagerte å VH, tyggebein etc men avføringen er like lys på bare tørrfor som sammen med VH .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg vil tro at det kommer an på hvor lys og annerledes avføringen egentlig er.. Husker for mange år siden da en venninne byttet fôr fra Eukanuba til Hills - og da gikk avføringen til alle hundene i kennelen fra å være mørk, nesten sort, til klart lysere nærmest gulbrun farge.

Det var ikke noe problemer med det, og hundene fortsatte sine lange og sunne liv - bare med litt lysere etterlatenskaper.

Ellers merker jeg på mine at hvis de får rå bein vil avføringen nærmest umiddelbart bli gråhvit. Så kanskje det er mere kalk i det nye fôret, fargestoffer - eller noe slikt?

Det jeg ville frem til er at det er ikke sikkert at det gjør noe som helst for for hunden.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For snart 5 uker siden byttet jeg for ( normal tilvenning ) men avføringen er veldig lys ( lyse brun/gul ).

Selv etter så mange uker .......

Det betyr vel at hunden ikke nyttegjør seg foret bra nok ? Bør jeg derfor bytte for igjen eller prøve en ny sekk med samme for og se om avføringen endrer seg.

Hei MonicaT!

Jeg har alltid hørt at dess mørkere avføring dess bedre fôr, men jeg er ikke 100% sikker på om fargen er et kvalitetsstempel eller ikke..

Det som er viktig, og som forteller noe om opptaket er mengde og konsistens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hvilken farge som kommer ut har litt med hvilken farge det er på fôret. Hills f.eks er et mye lysere fôr enn eukanuba eller Royal Canin.

Alikevel må man jo også ta i betrakning hvordan avføringen ellers ser ut. Om den er slimete, løs, hard ol. har ofte mer å si enn hvilken farge den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...