Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingsvalper


Mirai

Blandingsvalper er  

18 stemmer

  1. 1.

    • Bra
      4
    • Skandale!
      4
    • Greit om det er tjuvparring
      10
    • Noe jeg planlegger
      0


Recommended Posts

Guest Vicky

de fleste raseklubbene krever mentaltesting. jeg ville aldri kjøpt hund som ikke hadde mentaltestede foreldre. Sånn kvalitets sikrer man hundenes fremtid. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Vi har en blandingshund, men jeg er likevel imot bevisst avl av blandinger! Hvorfor skal man avle fram blandinger når det allerede er så mange å velge mellom. Hjelp heller noen av dem som ikke har fått en sjanse!!! :D Synest ikke det er noe at man synest naboen sin hund er pen så da vil man ha valper med den... [-X Men man er ikke sikret hvis man får renrasede hunder heller, noen venner av oss har boxer, og den er full i allergi! Vi skulle få renraset , men den ble syk(!!!!) så da ble det ikke noe av.

At Nemi kom til oss var bare flaks, hun var da ni mnd og trengte et hjem. Om hun er et resultat av besvisst avl, det vet jeg ikke, men jeg vet blandingen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står i stamtavla om hunden har bestått mentaltest.

Feil...

Det er foreløpig kun de svenske stamtavlene som har laget plass til "kjent mentalstatus" i sine stamtavler! Og KORAD er IKKe en tittel du får om du kun har kjent mentalstatus (dvs, tatt en mentaltest), da det er mange forskjellige mentaltester å ta!

MH,FA,ZTP,BH,K-test,KORAD,og så husker jeg ikke hva de kaller det i Russland akurat nå...

Men ikke alle disse gir titler! Det er ZTP og KORAD som gjør..

Odin f.eks, har godkjent MH test, men dette gir ikke en off. tittel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjmpe fint at det kreves, men samtidig så er man jo ikke sikre på hvordan gemyttet blir, det kommer jo så mye ann på miljø, eier osv, men et godt utgangspungt har man jo.

Helt korrekt. Det er nemlig mange som ikke tester hundene sine før de er fyllt 2år, så de da har et bedre grunnlag for å kunne klare en mentaltest,og det er mange som øver inn de forskjellige momentene!

Det er derfor lurt å se på alderen på når hunden er testet - de skal helst være så ung som mulig, så man da får et mest mulig ærlig svar. :wink:

Ikke at det er vanlig å "jukse", men det er greit å ha i bakhodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...