Jump to content
Hundesonen.no

millis`s akvarier

millis

Recommended Posts

William (guppy-gutt)

williamnb7.jpg

Amber & Medusa (kampfisk jenter)

kampjenteneoo4.jpg

Morgan (algespiser)

morganej9.jpg

Lucky & Kelly (pansermaller)

luckykellykh8.jpg

Jeg syns dette bildet ble så stilig, da det lyser i øya på den ene(klarer ikke se forskjell på dem)

Corryer er de som er på det siste bildet ditt. :lol:

Og det en stimfisk bør være min. 5 stk. for å trives, dvs. du har for lite kar til de (blir ca. 6 cm. lange).

Også er grusen din for grov denne fisken.

Ja det var dagens moralpereken. :)

Blir litt oppgitt jeg :lol:

Noen folk som jobber i dyrebutikker burde ha bedre greie på dyra di selger...

Dyrebutikk mannen som fant denne grusen til meg pekte jo rundt i akvariene om hva jeg kunne ha i mitt lille 20literskar. Han oppfordra meg til å kjøpe et par Corryer (se jeg har lært noe nytt :) ) fordi di rydda så bra etter di andre fiskene. Hun som henta fiskene jeg valgte, stod jo også å påstod at kampfisken hennes hadde det mye bedre i bollen sin en i det kjempestore akvariet hennes. Den følte seg jo så ensom der... :)

Grunnen til at samtalen kom inn på kampfisk var for at det stod ca 7-10stk store(drikke) plastglass der på et brett med en kampfisk-hann i hvert av dem. Jeg syns skikkelig synd på dem... Fikk lyst til å kjøpe alle sammen, men hvor skulle jeg hatt dem da?

Du er ikke alene om å bli det, men kjøp deg en bok eller to om akvarier og akvariefisker og les litt om fiskene før du bestemmer deg for å kjøpe dem. Det sparer deg for mye penger og bekymringer.

Feil veiledning og mangelfull kompetanse vedrørende akvarie er et velkjent og frustrerende problem blant erfarne akvarister - for nybegynner også som kan gi opp hobbyen fordi de får feil råd.

Et eksempel: jeg dro ned forrige uke til den lokale zoo-butikken for å kjøpe ny dame til Palettciklidehannen min. Palettciklider er den vanligste av alle dvergciklider og det finnes ingen zoo-butikk i Norge som ikke har den. Da jeg spurte om de hadde paletter fikk jeg til svar: Hva er det??? En dvergciklide sa jeg. En fisk spurte dama om da. Ja svarte jeg og fikk kontra beskjeden: hvordan ser den ut? GRØSS OG GRU!!

Corryene leter etter mat (de er ikke avfallsspisere som mange påstår/tror) i sanden med sine tentakler ("hårene" rundt munnen) og for skarp sand eller grov grus gjør at de rett og slett kan skade seg.

Kampfisker lever opprinnelig i sumper/rismarker og hannene har STORE territorier alene, hunnene er streifere og stikker innom hannens territorie når hun er rognstinn. Etter at eggene er lagt jager hannen henne bort. Så at en kampfisk trives bedre i en bolle/kopp enn i et akvarium bl.a. fordi den blir ensom er noe av det dummeste jeg har hørt. En kampfiskhann bør ikke gå i et akvarie på mindre enn 20-30 liter for å trives optimalt. At en fisk overlever er ikke det samme som at den trives...

Kjempe flotte!

Synd med de fiskene i de glassene :) Fysj at dem kan gjøre sånt. I vår dyrebutikk bor de i små sånne veldig små kar eller glass eller hva jeg skal si...

Men de har 4 kar tror jeg som de bytter på å la kampsikene gå i. Altså det er vell 5 kampfisker der, nei 7 også er det 2 som har det smått også bytter de på hvem som får være i de andre store karene.

Er 2 kampfisker som går oppi der med plantene, i hvertsitt plante kar eller hva jeg skal kalle det også er det 3 stk som går i vanelige kar og 2 som går i de småe glass greiene

• 1 month later...

Da har 60literen stått lenge nok og fiskene er kjøpt inn :)

Her er resultatet:

dsc02122rs9.jpg

dsc02156xo2.jpg

dsc02148lv6.jpg

dsc02125ng1.jpg

dsc02127bm1.jpg

Da har jeg følgende i 60literen: 2kampfisker, 1guppy (nr.2 døde), 2pansermaller, 1 Ancistrus (de hadde jeg fra før)

så har jeg kjøpt 1hannguppy og 4 hunner, 2hann platy og 2hunner, 3albino pansermaller :)

Nå er jeg på jakt etter et billig akvarie til som jeg har tenkt å ha sand i, da skal pansermallene få bo der tenkte jeg. Blir det noe yngel skal di få bo der også. Får jeg til dette så ønsker jeg meg bare en Ancistrushann. Da er jeg rå fornøyd :) Venter på flyteplanter jeg har kjøpt over nettet også.

• 1 month later...
  • 2 weeks later...
Flotte akvarier :)

Skulle bare si at det minste du har bilde av,er faktisk bare på 13 liter. Det er et akvarie fra Netthandelen,har makent selv.

Takk for at du sa det til meg, har ikke vært sikker på hvor mange liter det har vært for jeg fikk det av en venn. Vi tippa 20liter, men etter å ha fått flere akvarier så har jeg trodd det har vært 15liter. Men da er det oppklart, 13liter er notert :)

• 2 months later...

Oi, nå er det lenge siden jeg har oppdatert her altså!

Får se å ta noen bilder veldig snart, men kan jo fortelle hva som svømmer rundt hjemme hos meg nå ;)

13-14literen: 3guppy jenter (ei født her :P )

60 literen: Platyer, kampfisk jente og ei algespiserinne (ancistrus)

50literen= babykar :P Der er det 3platybabyer, en guppygutt (ung fisk) og 40-50 Mollyer som kom i går uten at jeg ante at det var noe på gang! Mamman er hvit. Så er det 5pansermaller og en algespiserkar (ancistrus)

40literen: her er 4voksene Mollyer 2hvite og to hvite med flekker og Kampfiskgutten min :P

Krabbe gutten min er desverre død :ahappy:

Jeg aner ikke hva som skjedde, han virket jo så fornøyd der han satt å gomla på det meste. Hadde eget platå også. En dag lå han stille, jeg trodde det bare var skallskifte, men det var det ikke :ahappy:

Han stakk av en gang under vannskiftet , fant ham igjen midt på stuegulvet inntulla i en hybelkanin. Jeg skylte den av ham å puttet ham i karet igjen. Karnsje han ikke tålte det? Blir nok en ny krabbe senre, men ikke enda.

RIP Tasselhoff :yes:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ede har for første gang sittet alene utenfor en butikk. Trodde IKKE det skulle gå bra, fordi han tåler ikke at jeg forsvinner ut av syne. Trening har ikke hjulpet. Han er og blir en rockestjerne på alle måter. Diva vokalist. Han protesterte så heftig under øvelsene i forkant at jeg revurderte hele ærendet. Vurderte spørre om hjelp fra forbipasserende, men det kom ingen, så vi hadde ikke andre valg. Det fikk bli konsert. Da jeg omsider entret butikken for det nødvendige ærendet, så satt han som et skolelys uten en lyd. Hvorfor? Fordi under de såkalt desentiverende øvelsene så forsvant jeg bare. Magisk borte i en interdimensjonal portal bak en stolpe. Gone forever without a trace i inntil sekunder av gangen. Mental abuse. Da jeg faktisk gikk inn, så kunne han se meg entre butikken gjennom vinduet og hadde kontroll på hvor jeg var og materien oppførte seg slik den i følge naturlovene burde og alt var fint. Ikke en lyd. Bare satt der og så på. Da vet jeg det til siden. Har forøvrig glemt å ta bilder på ever so long. Flere uker gammelt er vel vintage, så det fikk et filter  
    • Kors i taket! Trussel om anmeldelse gjorde vei i vellinga, så i dag kom det melding fra NKK med eierskifte som jeg måtte godkjenne! Da er saken løst 🤗
    • At de aldri har hatt syke hunder synes jeg høres rart ut. Men det er ikke alt man kan se på forhånd, og at en hund utvikler en plage som er vanlig hos rasen er nok en risiko dere må ta. At hunden ikke er registrert på dere er en annen sak. Det burde dere jo få ordnet, og jeg synes det er noe NKK burde rådgi dere om hva dere skal gjøre når oppdretter ikke responderer. 
    • Hei. Det ligger tilbakemeldinger fra tidligere kjøpere både på facebooksiden til kennelen og på googlesiden. Kennel har drevet i flere år og har mange hunder registrert i NKK. Ja, valpen hadde vetattest og chip. Vi kontaktet Dyreid også og der hadde de ingenting registrert på Idnummeret som fulgte helseattesten, men de begrunnet det med at ikke alt var i orden med NKK-registreringen. Nå som det er ordnet så har Idnummeret dukket opp hos dyreid, men valpen står da på oppdretter. Vi ble ikke informert om risiko for utvikling av noen helseproblemer i det hele tatt. Oppdretter sa mens vi stadig fikk svar at hen aldri har hatt syke hunder noen gang. 
    • Hva mener du med registrert oppdretter og anmeldelser? Hvor er disse anmeldelsene fra, har dere snakket med tidligere kjøpere?  Det er ikke oppdretter som er registrert i NKK, men foreldrehundene. Dette bør man såklart sjekke på forhånd, men ser også ut til å stemme i dette tilfellet siden valpene omsider er registrerte. Det kan også være lurt å sjekke om oppdretter er registrert hos raseklubben og kullet er godkjent etter deres retningslinjer, eventuelt hvorfor ikke. De fleste raseklubber har rimelige krav som de fleste seriøse oppdrettere følger, men det finnes unntak både når det gjelder krav og seriøsitet der også. Hadde valpen veterinærattest og chip ved levering? Hvis valpen hadde anlegg for å utvikle sykdom da så skal det være dokumenter, og kan være grunnlag for avslag i pris eller heving av kjøp. Har dere kontaktet Dyreidentitet om dette? 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...