Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan vet man om man har en dominant valp?

:)Kine

Recommended Posts

Spørsmålet mitt er ganske enkelt. Hvordan vet jeg om valpen min er dominant? Jeg har hørt at man skal legge valpen som en baby i armkroken og se hvor lang tid det tar før den roer seg ned. Jeg har prøvd dette, men det varierer jo så mye! Det er alt fra å roe seg ned med en gang til å protestere i 15 min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel av de som tror at dominans hos hund både er relativt, og først og fremst i forhold til andre hunder av samme kjønn. Hvorvidt en hund blir dominant eller ikke, tror jeg også er et resultat av både arv og erfaring (kanskje mest det første), og må ses i sammenheng med hvilke hunder som inngår i flokken.

Lang tids observasjon av hunden i samspill med andre hunder må til for å si om hunden er utpreget dominant eller ikke. Jeg tror ikke den jevne hundeeier all verdens bruk for den informasjonen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man skal legge valpen som en baby i armkroken og se hvor lang tid det tar før den roer seg ned. Jeg har prøvd dette, men det varierer jo så mye! Det er alt fra å roe seg ned med en gang til å protestere i 15 min!

om hunden din er dominant eller ikke veit jeg ikke, men at å legge hunden i armkroken for å teste hvor lang tid det tar før den roer seg og utifra det se om hunden er dominant tror jeg mer er en myte. det vil jo helt komme ann på hvor rolig valpen er og hvor vant den er med å slappe av, jeg tror ikke man kan se om hunden er dominant på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i dominant???

Har intrykk av at "dominant" har forskjellig betydning for forskjellige folk. Litt som det er med "lederskap" og andre ord som egentlig ikke sier så mye...

Jeg har liten tro på disse valpetestene. Noe kan den sikkert si om valpen der og da, men en voksen hund er en god blanding av både arv og miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge en valp ligger i armkroken?

Det kan jeg forsikre deg at ikke gir noen som helst resultater i hvorvidt din hund er dominant eller ikke. Det kan handle om hvor aktiv hunden din er, om den er trøtt eller kanskje den til og med er redd og prøver å komme seg fortest mulig vekk.

Jeg tror ikke på dominans mellom hund og menneske. Jeg tror heller det har med hva hunden selv vil, hva den får mest ut av. Kanskje du har en hund som liker og ligge i armkroken, og da vil den forsatt fobli liggende eller så har du en hund som heller vil springe rundt som en gal, og da vil den høyst sannsynlig ikke bli liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at om du legger en valp på rygg og måler hvor lang tid den bruker på å roe seg ned, så finner du ut hvor trygg den er, ikke hvor dominant den er..

Hvor dominant en hund blir, er vel et resultat av arv, oppdragelse, erfaring og flokksammensetning. En hund som er dominant i en "flokk", er ikke nødvendigvis dominant i en annen. Eldstetispa mi er i utgangspunktet ikke veldig dominant, og der hun vokste opp hadde hun vel minst to tisper over seg i rang. Hos meg derimot, har hun vært eldstetispa hele tiden, og fått lov til å være sjefen av både oss folkene og hundene. Møter hun ei tispe med "mer" i seg derimot, er hun plutselig ikke veldig dominant igjen.

Ovenfor folk finnes hun ikke dominant i det hele tatt..

Valpen her har forøvrig blitt spaghetti så fort man har løftet henne opp, hun stoler fullt og fast på at det går helt fint så hun slapper av når hun løftes opp. Eldstetispa kan ikke fordra å bli løfta i det hele tatt, og ligger helst ikke på rygg - ikke fordi hun er dominant, men fordi hun blir usikker i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er ganske enkelt. Hvordan vet jeg om valpen min er dominant? Jeg har hørt at man skal legge valpen som en baby i armkroken og se hvor lang tid det tar før den roer seg ned. Jeg har prøvd dette, men det varierer jo så mye! Det er alt fra å roe seg ned med en gang til å protestere i 15 min!

Jeg tror ikke du vil få vite det egentlig. Dominant ovenfor hvem? Å ha valpen på fanget kan være nyttig fordi den lærer seg å bli håndtert og ikke minst å roe seg. Jeg tror ingenvalp protesterer heftig sammenhengene i 15 minutter. Inne i mellom er det et eller at par sekunder hvor den er rolig og poenget er da å gripe fatt i de fragmentene. Det er nøkkelen til at den får lov å komme ned. Så bygger man på og valpen lærer seg å bli håndtert og forholder seg rolig.

Dominant? Phø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en del av valpetester som brukes en god del rundt i verden, der man ser etter initiativ, hvor aktiv eventuelt passiv, hvor mye "fightervilje", evne til å tolerere ulike ting, samarbeidsvilje/egenvilje etc som er i hver valp.

Slike tester er alltid omdiskuterte, men kan også by på endel "pekepinner", tror jeg. Men vitsen er da både å kjenne foreldrenes egenskaper, og å se kullet under ett, ville jeg tro. Alternativt har jeg prøvd å komme på besøk så jeg kan sitte og observere valpene lenge, mens de leker etc. Gode oppdrettere med øye for hund og adferd kan plukke relativt presis ut hvem som er de myke, og hvem som er kullets råtass. Jeg har en av sistnevnte kategori, og det var tydelig fra tidlig av i valpekassa.

Husker med gamlehunden også, der "testet" vi hundene ufrivillig; vi skulle fotografere valpene, tok dem ut, og observerte at mens tre av hannene helst ville inn - det var rått og kaldt en tidlig vår - så ville "min" hannhund fortsette å være ute, og utforsket friskt omgivelsene. Han hadde mer initiativ og pågangsmot enn de andre, det var helt tydelig.

Det er jo et godt, gammelt råd å ta en av de "midlere" valpene, heller enn både den veikeste og den mest frempå, hvis man er en vanlig hundeeier. Men det krever jo at man ser kullet, og ser de ulike momentene inn i en sammenheng - der også det å legge valpen på ryggen inngår. Men ikke bare den ene tingen der!

Vitsen er jo også at man ser det inn i en helhet, og også kjenner linjene bak kullet - da får du det tydeligste bildet. Så vil jo utrolig mye være opp til hundeeier. Men å gi den krevende, bossy hannvalpen i kullet til noen som bare skal ha en "kose- og pusehund"... det går ikke nødvendigvis så bra.

Ellers kan du jo lese mer her:

http://www.kirovet.no/index_page0007.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...