Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H-Kylling.

Tiv

Recommended Posts

Lurte på Vitaminisert Kylling. Tok kontakt med V&H for en god stund siden, og da ble det sagt at kyllingen ikke var noe hunden kunne stå på hele livet, det ble for lite. Pølsene med vom og innmat var fullkost.

Stemmer dette, og hva skal man i så fall supplere med om han bare tåler kyllingen?

Jeg har ikke satt meg så godt inn i V&H og vet ikke hva det er laget av. Om det bare er rent kyllingkjøtt og vitaminer/mineraler, høres det jo unektelig litt magert ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka går på 50/50 av kyllingen og r/d tørrfor fra HILLS

Jeg har valgt kyllingen rett og slett fordi hun legger litt fort på seg og det var den magen hennes tålte best.

Hvis du hører noe mer anng dette kan du sende meg en PM da??

(vi holder vel praten vår i gang når det gjelder våre "syke" hunder??) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kunne selvsagt gitt halvt om halvt, men 'ekspertene' på råfòringen mener jo at hele hensikten blir borte. Skal hunden bli frisk MÅ den få helrått og ikke halv. Han funker bra på tørrfòret sitt, men jeg skjønner at han kunne blitt HELT bra om han fikk rått :) Hadde vært fristende å prøve, men jeg må bare finne rett type mat og noen som har gode kunnskaper om maten de selger. Dyrlegen gir god info om tørrfòret og tilpasning til sykdom, men råmatselgere vil ikke høre på meg når jeg sier at han ikke tåler ditt eller datt. Så tilbyr de meg å sende en palle mat og vel så det. Bor litt avsides, så jeg kan ikke bare stikke innom butikken og handle råmat.

Men nå fant jeg altså en som bor ti mil unna, har bare ikke fått tak i ham ennå.

Om kyllingen ikke er helfòr, så må det gå an å bruke det som grunnlag for hjemmelaget. Men da må jeg finne ut hva som mangler og hva jeg skal bruke for å få fullkost ut av det. Siden han er så lite tolerant er det ikke så mange ting jeg kan benytte meg av.

Ja, kan sende deg en PM om jeg finner ut mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tåler ikke vom eller andre storfeprodukter. Eller dvs, han kan få noen få skjeer 3-4 dager på rad, så går det ikke mer. Han må jo ha en solid porsjon hver dag og ikke bare av og til, og ikke kan jeg drive og bytte mat flere ganger i uka heller.

Hender jeg gir ham rå kylling, og det går stort sett greit. Han fiser stygt av det, og det betyr at kroppen ikke tåler det så veeldig godt, og jeg vet av erfaring at fising betyr at det blir verre. Noen ganger går det riktig så fint, men jeg vet ikke hvorfor. Er godt mulig det er forskjell på merkene og hva bonden har gitt kyllingen å spise?

Vil gjerne prøve kyllingpølsa, men jeg kan ikke kjøpe inn en palle i tilfelle det ikke går. Samtidig bør det være et fòr som ikke krever tilsetting av for mange ting for å bli balansert, jeg har ikke så mye kunnskaper om tegn på over-eller underskudd av stoffer, og hvordan man skal tilpasse det. Fullfòrpølse hadde vært ok, det krever ikke noe mer enn at man legger rett mengde i skåla.

AlternatiVet selger vel flere kjøttyper, eller iallefall gjorde de det før. Å lage mat fra grunnen av og bruke en proteinkilde han ikke er vant til, hadde vært bra. Da ville jeg valgt and eller kanin. Men sånt finnes ikke her. Kaninavl i garasjen er ikke helt min greie..Å lage mat fra bunnen av betyr at man kan teste ut alt fra protein til karbohydrater og ulike typer vitamintilskudd, men da må jeg ha litt hjelp fra noen som kan det. De andre hundene er ikke så ømfintlige, så da kunne jeg tatt ting mer på sparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forresten noe jeg tror må være en superidè! Skal kjøpe inn flere pakker kylling og gi ham minst en gang for dagen, i tillegg til tørrfòret, og se hvordan det går. Fungerer det rimelig bra, prøver jeg kyllingpølsa. Funker det ikke, kan jeg teste ut ulike merker og se om det blir noen forskjell. Jøss, så lur jeg er på morgenkvisten :) Dessverre får jeg ikke ta i kylling med innvoller og det hele. Er et eggeri nedi bakken, men jeg vil ikke ha selvdøde eller syke høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kylling vomen som jeg forer på skal være fullverdig for hele livet etter det produsenten sier.

MEN dersom du er usikker på om den får i seg nok så har jeg funnet et tilskudd som du kanskje vil bruke, da er jo hunden dekket inn.

Har ikke prøvd det selv.

http://www.diggidog.no/productdetails.php?...amp;kategori=76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte den da jeg laget mat sist, faktisk.

Jeg skal kjøpe inn kylling av et bestemt merke og se, går det ikke bytter jeg til et annet. Kjenner en som ikke tåler egg og fisk, men kjøtt skal gå bra. Viste seg at han tålte noen av kyllingene vi kjøpte, mens andre ikke gikk.

Nå fungerer han bra på tørrmaten, så istedetfor å kutte tørrmat og lage råmat med flere ingredienser i, fortsetter jeg heller med tørrmat og tilsetter en og en ting av det jeg vil prøve ut. I verste fall vil kun rent kjøtt gå, og da får han fortsette på tørrmat/kjøtt, ingen kan leve av bare tørt kjøtt. Er iallefall en god begynnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nei, kyllingen går visst ikke så bra, iallefall ikke hver dag. Han har fått ett lår for dagen, og nå begynner magen å bli løs. Han gulper veldig mye, det lukter surt og stygt og i dag kastet han opp. Luktet møkk av det. Har holdt på i tre dager, og tror jeg må ta en pause. Vet ikke hvor langt jeg skal tøye det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tiv!

Det du beskriver høres likt ut som med min hund, desverre. Symptomene til din hund er noe annerledes men min hund tåler heller ikke stort av mat og tilsetningstoffer. Etter en gastroskopisk undersøkelse på veterinærhøgskolen ble vi anbefalt av Ellen Skanche (spesialist på magetarm problematikk) å starte Sophus på Eukanuba Dermatosis, og han er blitt så bra i magen.. ! :D (Halleluja!)

Om Dermatosis kan hjelpe din hund, vet ikke jeg, men jeg vil tro at Ellen Schanke kan hjelpe deg å finne ut av hva som er galt med hunden din eller henvise deg til noen som kan hjelpe dere, om du ikke allerede har vært der?

Send meg en PM om du vil ha mer informasjon.. ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv:

Han går på dermatosis og har gjort det en god stund. Vi har prøvd mange andre tørrfòrtyper, flere merker, men ikke noe annet går. Hills z/d var noenlunde bra, men dermatosis er bedre.

Han bruker kortison for å dempe blant annet allergi, og mange mener at han ville klart seg helt uten dette om han bare fikk råmat. Føler meg som en drittsekk mange ganger, fordi jeg ikke klarer å fòre ham rått. Vi har prøvd, men kroppen hans godtar nesten ingenting. Skjønner ikke hva det kommer av, en hund burde jo tåle vanlig, rå mat. Vet jo at kjøttype betyr noe, men hittils har jeg ikke funnet noe kjøtt han kan stå på i lengre tid.

I dag er han bedre. Han fikk bare tørrmat i går.

Renate: Skal fremdeles se om jeg får tak i V&H. Vi skal ta en pause så magen hans får roet seg, så får vi prøve nærmere jul. Er godt mulig han vil reagere anderledes på det. Vi har ikke så mange andre alternativer enn dette. NP tør jeg ikke prøve nå, det inneholder altfor mange ting som jeg vet fra før at han ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv:

Han går på dermatosis og har gjort det en god stund. Vi har prøvd mange andre tørrfòrtyper, flere merker, men ikke noe annet går. Hills z/d var noenlunde bra, men dermatosis er bedre.

Han bruker kortison for å dempe blant annet allergi, og mange mener at han ville klart seg helt uten dette om han bare fikk råmat. Føler meg som en drittsekk mange ganger, fordi jeg ikke klarer å fòre ham rått. Vi har prøvd, men kroppen hans godtar nesten ingenting. Skjønner ikke hva det kommer av, en hund burde jo tåle vanlig, rå mat. Vet jo at kjøttype betyr noe, men hittils har jeg ikke funnet noe kjøtt han kan stå på i lengre tid.

I dag er han bedre. Han fikk bare tørrmat i går.

Jeg skjønner så inderlig godt hvordan du har det..

Jeg har også følte meg som en drittsekk når jeg prøver å fôre med kjøtt.. Forleden forsøkte jeg å gi elgkjøtt som godbit (siden lydigheten er på vei ut av vinduet uten god forsterker..) og det tålte han ikke. En hund som ikke tåler elgkjøtt, hvordan er det mulig..? Desverre så tåler han lite og ingenting, men Eukanuba Dermatosis har gjort underverker for han, og i fare for å provosere mage/tarm betennelsen mer har jeg nå gitt opp. Han får kun Dermatosis og fiskeoljer (Salmopet) og så får han leve sine dager som en lykkelig ulydig hund.. Det er unektelig sprøtt at våre hunder ikke tåler råfôring, men er det sånn, så er det sånn, desverre... Jeg har også diskutert V&H kylling med daglig leder der flere ganger, og foreløpig har den for høy fettprosent for at Sophus kan tåle den. Noe å tenke på om han reagerer på mye fett?

Noe som kan fungere for deg er om du tørr-steker kyllingen (ikke i fett eller olje). Kyllingen blir da lettere opptagelig for tarmen, noe som kan hjelpe. Personlig er jeg skeptisk til helt rå foring av bla kylling pga risiko for salmonella og campylobacter, det er helt krise for hunder som våre å få en slik infeksjon.

Jeg håper dere finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Tiv. Mye mulig du har tenkt på dette før, men jeg måtte nevne det da jeg så du helst ville prøvd han på kanin (eller and). Det finnes utrolig mange kaninoppdrettere i dette land som selger kjøttet sitt billig (man kan f.eks få istand avtaler), og å kontakte avlsklubben i nærheten av deg og spørre tror jeg kunne vært smart. Hilsen forhenværende kaninavler;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en hund som har slitt med kronisk mage/tarm infeksjon i 3,5 år nå. Han har vært gjennom uttallige undersøkelser og utredninger, prøvd mange forskjellige medisiner i flere runder, prøvd alt av for og dietter. Vi var på nippet til å gi opp tidligere i år da veterinæren foreslo å prøve råforing.

Siden han også har allergi for strofeprodukter var V&H Kylling det beste alternativet og etter å ha foret tre hunder på detter foret i et halvår kommer jeg aldri til å bruke tørrfor igjen!

De får V&H Kylling, litt råe høner og lam i ny og ne og selolje og dette fungerer kjempefint - jeg har fått tilbake hunden min! Han har kun hatt en eller to dager med diare det site halvåret og det skyldes ene og alene stress, mot "normalen" de siste årene med 4-5 dager diare i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya:

Slo meg på den jeg, og fant en kaninoppdretter like i nærheten. Hun snakket ikke så godt norsk, og da jeg sa jeg skulle ha kjøtt, var det like før hun la på. Tror de drev med kosekaniner :D Søkte på nettet, men finner ikke kanin på Helgeland, annet enn kjæledyr. Mulig det var noe i Trøndelag, men jeg må sjekke litt mer. Tror jeg skal finne mer info om hver enkelt før jeg spør fremmede folk om de vil donerer kaninen til hundemat! hehe..

Takk for tipset!

Colliegirl.

Han her tåler ikke fiskeolje en gang, har prøvd flere typer inkl.Baddakys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slo meg på den jeg, og fant en kaninoppdretter like i nærheten. Hun snakket ikke så godt norsk, og da jeg sa jeg skulle ha kjøtt, var det like før hun la på. Tror de drev med kosekaniner :) Søkte på nettet, men finner ikke kanin på Helgeland, annet enn kjæledyr. Mulig det var noe i Trøndelag, men jeg må sjekke litt mer. Tror jeg skal finne mer info om hver enkelt før jeg spør fremmede folk om de vil donerer kaninen til hundemat! hehe..

Takk for tipset!

Hvis du holder til i Trondheimsområdet, så driver Øya Videregående Skole med trønderkanin, det er kjeledyr og ikke kjæledyr :P Du kan jo sende en mail til en lærer som heter Arnt, han står vel for salg av smådyr? Kan være at han veit om noen med trønderkanin nærmere deg og, om Kvål i Melhus blir for langt unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya:

Slo meg på den jeg, og fant en kaninoppdretter like i nærheten. Hun snakket ikke så godt norsk, og da jeg sa jeg skulle ha kjøtt, var det like før hun la på. Tror de drev med kosekaniner :) Søkte på nettet, men finner ikke kanin på Helgeland, annet enn kjæledyr. Mulig det var noe i Trøndelag, men jeg må sjekke litt mer. Tror jeg skal finne mer info om hver enkelt før jeg spør fremmede folk om de vil donerer kaninen til hundemat! hehe..

Takk for tipset!

Colliegirl.

Han her tåler ikke fiskeolje en gang, har prøvd flere typer inkl.Baddakys.

http://www.kanin-nkf.net/ Gå inn på oppdrettere. Veldig mange oppdrettere av større raser (Fransk Vedder, Belgisk Kjempe, Hvit land, Trønderkanin, thyringer (til en viss grad) Alaska, Californian osv.) driver og med slakteproduksjon. Ser du etter litt eldre menn uten hjemmeside (kremt) er kanskje sjansen enda større. Jeg kan tipse deg om en haug, men de bor i drammensområdet; blir muligens litt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal finne ut litt mer. Spurte dyrlegen men hun visste ikke om noen her. Snakket med damen på dyrebutikken også, men hun visste heller ikke. Trondhjemsområdet blir en 6 timers kjøring, men det kan jo finnes noen nordafør.

Skal høre med som fòrer rått her omkring, de har kanskje oversikt.

Takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lam hadde nok vært bra, men jeg har ikke råd til det. Kilosprisen er ganske høy, men akkurat nå er vel fårikålkjøtt noenlunde rimelig. Det eneste lammekjøttet man får tak i her utenom sesongen, er llår og koteletter, og begge deler har for høy kilospris. Men du har helt rett i at lam er noe av det beste å bruke på sensitive hunder. Gav barf til en miniatyr en gang, og da brukte jeg lam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å snakke med en bonde? og eller kjøpe store porsjoner av gangen? Og fryse dem ned? Om du snakker med en suae bonde kn du jo spørre hva de gjør med eldre sauer som dør eller må bli avlivet under fødsel eller slikt?? Eller så kan du jo gå og handle i noen invandrer slakte butikker der har de mye lam hele året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvandrerbutikker finnes ikke her. Man får kjøpt halalkjøtt på coop, det er det nærmeste man kommer innvandring :) Vet sannelig ikke hva bøndene gjør med syke dyr, det kommer kanskje an på hva som feiler de. Er noen småbønder her.

Spurte iallefall dyrlegen ang.kaninkjøtt, men det finnes ingen som hun visste om. Hun syns forøvrig det var bedre å fortsette å gi ham dermatosis siden han fungerer bra på det. Jeg kjøper ikke fòr der, så det var ikke pga salget hun sa det.

Kontaktet også kaninavlslaget, eller hva det het, men svaret derfra var litt uforståelig. Fikk inntrykk av at spørsmålet om ''kjelekaniner'' ikke hørte inn under det de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...