Gå til innhold
Hundesonen.no

Skrekk og gru


Djervekvinnen

Recommended Posts

Æsj. vinteren har kommet og med det kommer også mørketiden! :D Og her i nord blir det mørkt, tidlig mørkt. På det værste blir det mørkt i 1-2 tiden på dagen.. Og dette er ikke så ideelt for hundefolk. Eller ihvertfall meg. For jeg syns vinterhalvåret går ut over turene til meg og hunden. jeg går ute i et konstant mørke, så regner det, blåser, snør masse, sørpe og isholker.. Altså jeg kommer meg ikke ut i skogen eller på fjellet. Og på ski er jo håpløs her ved kysten, da snø bare varer en dag eller to før regnet kommer..

Jeg syns det er drit surt å gå ute i slikt vær. Man vil hest kjappe seg. Og så blir det jo samme gå ruten hver dag nesten.. Så kjeedelig. Er kun i helgene jeg får med meg dagslyset og kan gjøre litt mer og kjøre andre steder. Å bale seg vei i snø /sørpe/isholker i skogen er et pes, Ihvertfall når det er mørk og du er litt nervøs for elgen som lusker.. :unsure: Og ake eller stå på ski hvis det går an er et mareritt. For Hera blir helt mongo og uler og skriker som den værste husky. Er flaut :P

Huff.. og vinteren er jo ikke over før i mai jo! Hva skal jeg egentlig finne på disse mørke dagene?? For å variere? Håper på tips! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tips fra meg, dessverre. Synes også det er for j..lig. "November er ikke en måned, det er en fornærmelse," sa et klokt hode en gang. For så vidt er det greit å ha en hund som ikke er så forferdelig glad i kulde og blåst heller, men skulle ønske det både var litt lysere og mer framkommelig, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Min hund elsker å være ute uansett vær! Det er litt kjipt da :P

Ja å flytte sørover for vinteren er en ide, men ikke veldig realistisk. Midnattsolen har vi om sommeren. Om vinteren er solen helt borte.. :D Så ja november, desember, januar og februar er lange svarte måneder..

Klart er jo digg å være ute når det er fullmåne, stille og litt nysnø på bakken. Men hvor ofte er det liksom? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* jeg liker mørketiden jeg :wub: : Men, selvsagt, sånn været er her nå så er det jo utrolig kjipt. Ekkelt slaps, glatt og vått. Skikkeli utrivelig, ønsker meg snø å minusgrader. Men at det skal holde seg så stabilt her på kysten er å håpe på for mye. Men ifjor i januar og februar var det jo kjempefint her, med skikkelig snø og minusgrader.

Og jeg må innrømme at jeg er glad for at Buster ikke er her nå, sånn som været og føret er. Men selve mørketiden er helt uproblematisk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mørketiden er helt grei jeg da, selv om det er mørkt mange ganger når jeg kommer hjem fra skolen. Nå har vi litt mer stabilt med tanke på været enn hva dere har, så det er mye å finne på. Man kan sparke tur, gå på ski, legge gobitsøk/spor i snøen, trene muskler ved å gå i dyp snø, gå på skarsnøtur i måneskinn og nordlys og andre ting. Bare lysten som setter stopper på hva man kan gjøre ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, er ikke så glad i mørketiden jeg heller. Har samme problemene som du har. På sommeren kan jeg godt finne på å dra en tur på fjellet kl. 23:00 på kvelden med bikkja, så nå føler jeg meg veldig innestengt. Jeg blir drittlei av å gå tur etter gangstien hver kveld. I kveld dro jeg faktisk en tur i lysløypa med hunden. Jeg har funnet ut at det ikke er så mange skigåere der etter kl. 21:00, så da er vi nesten alene der og Luke kan springe litt løs uten at vi får kjeft for at vi tråkker i skiløypa. (Jeg bruker alltid å gå ved siden av løypa)

Ellers så bruker vi av og til å møtes noen stykker på en opplyst parkeringsplass og trene litt. Nei, jeg gleder meg veldig til våren og lyset kommer tilbake :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips:

- De fleste steder har lysløype og går man utenom rushen ( etter kl 19/20 ) så treffer man som regel lite folk og man har lys

- Kjøpe en god hodelykt og gå tur i skogen likevel

- Lage hundetreff og gå tur sammen med andre. Gjerne med hodelykt og i skogen, så de hundene som vil de kan få løpe løse.

- Finne nye ruter man kan gå. Kjedelig å alltid gå de samme.

- Trene sirkus kunster inne ( mental trening )

Var noe jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper snøen noe på å gjøre det lysere? Om en stund blir det svarte natten her før fire (jada, veldig synd i oss), men da er det til gjengjeld helt mørkt fordi det ikke er snø..

snøen hjelper endel på lyset. Om det er stjerneklart og måneskinn er det ikke noe finere en å være ute i skogen :wub: Men av og til blir det litt for mye av det gode (snøen) og da er det vanskelig å komme seg nån vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Delta på flere treninger på hundeklubben kanskje

- Eller trene mer inne

- Skiturer etter hvert

- Trene på søk og gå spor

...er jo noen forslag :wub:

Mørketida kan være kjedelig (har erfaring med det jeg og :) ), men så er det innmari deilig når sola kommer også da (forhåpentligvis på soldagen).

Også har dere jo midnattsola om sommeren.

Et pluss og et minus (synes noen) med å bo i nord :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo mørkt så forferdelig tidlig, når jeg går hjem fra skolen har mørket allerede kommet godt i gang..Jeg elsker snø, men hvor mye snø ser vi til i disse dager?

Jeg vil gå på skitur med Maria og hundene :wub: Men det er nok en stund til det gpr da, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, dette hørtes ikke bra ut. Jeg som er så mørk redd, kommer aldri til å flytte nord over :wub: Jeg satt her å klaget over at det ble tidlig mørkt her, da va vel klokken 17.00... :D

Det er vel bare å ta på seg gode klær, og reflex dekken på hunden å komme seg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gruer meg.. her har ikke snøen kommet enda, men regner som bare det. det er så kjedelig på vinterstid! jeg synest det er koselig en dag med fin snø og stor måne! dagene det bare er slaps ute, går jeg somregel den samme kjedelige ruta.. jeg liker ikke isen, jeg spenner så musklene når jeg går, for å konsentere meg om å ikke dette. jeg er glad jeg har en liten hund som i ikke klarer å dra meg på slep på isen!

jeg glede meg til hytteturer! da kan han løpe over hele vannet og hoppe i snøen så mye han vil! når vi kommer inn i hytta, er det litt verre med den pelsdotten som er dekket av snø baller! i hytta har vi ingen dusj å spyle han med heller...:D

her er det ikke mørk før i 18 tiden. mørket er ikke det verste.

jeg håper ikke folk slutter å møte opp på trening på vinterstida! jeg møter jallefall opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...