Gå til innhold
Hundesonen.no

Store og sterke hunder, umulig å ha?

Artemis

Recommended Posts

Jeg har lenge vært fascinert av store raser som f.eks. grand danois, og vurderer å skaffe meg en slik hund(langt frem i tid, for all del :P ). MEN, "alle" sier jo at "de spiser deg ut av huset" og at "det er så upraktisk". Derfor lurer jeg litt på om dere med store hunder kan fortelle litt om, ja, hvordan det er å ha stor hund?

Må man ha spesialbygget bil, la være å reise med fly/tog/buss og kjøpe 100 kg fôr i måneden? Innbiller meg jo at det i matveien ikke er så stor forskjell på å ha én stor hund eller flere små... Er størrelsen plagsom og er det umulig å holde igjen hannhundene på tur? Hvordan er livet med en "kjempe"? Til slutt: er det mye sykdom og kort levealder hos alle de store hundene?

Hilsen eier av hund på 62 cm og 27 kg :D

Edit: Har hatt veiing og måling, og bikkjen har vokst! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke akkurat skryte på meg en stor hund da hehe.. da mine veier alle under 20 kg.

MEN drømmmehunden er jo ganske så stor :P Jeg skal ha boerboel når vi har mulighet for det, og jeg har ofte passet naboens Boerboeler og lånt dem med på tur

jeg vil nok tro store hunder er en del dyrere i kosten ja,men ikke sååå ille hvis man bare har en. Jeg vet naboene våre blir "ruinert" i for hver mnd. men så forer dem på 6 store hunder også da.

Ellers er det vel litt hvor sosialisert osv hunden er i forbindelse med dette og trekke en overende på tur i møte med andre hunder, hvis du har den fra den er valp , så er det jo og jobbe mye med båndtrening og sosialisering/miljøtrening. Jeg lå panneflat ut på asfalten for noen uker siden, var en ganske pinlig hendelse, det skjedde i møte av en annen hund når jeg gikk med en boerboel. :D hun ble en smule ivrig og surret band rundt føttene mine og bykset til, min feil da.. var så alt for sikker på hun var roet seg ned da dem passerte. hun veide jo 55 kg ,og er ikke mye man egentlig har og stille opp med når man er så og si gjevne i tyngde, og nesten i høyden :P Men nå er ikke dette min hund heller da, så har jo ikke den samme kontakten og "kontrollen" på den som jeg forhåpentligvis ville hatt hvis hun var min.

Man kan jo ha med både stor hund både på tog,buss og fly da, er vel bare og ta sine forhåndsregler der. koster ikke så mye mer og ta hunden med på flyet hvis man selv er passasjer om den er stor eller liten.

Det er nok mange store raser desverre preget av lav levealder, men feks boerboelen som vi skal ha har ofte en meget høy levealder i forhold til str. så det finnes jo unntak der også.

Det har nok sine fordeler med og ha større bil når du har større hund, mest for komforten skyld. Og ikke minst det er ikke særlig tryggt og ha en hund på 60 kg i baksete hvis man må ta en skikkelig nødbrems eller uhellet skulle være ute. Men har jo sett GD bak i små golfer jeg da.. men netting sikkring hehe, men ser ikke helt smart ut :P og heller ikke så alt for lovlig, hunder skal vel sikkres i bil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg en kjempe riktignok, men en stor hund. (72 cm og 40 kg) Og ja det er mer upraktisk enn en liten hund. Det er værre med transport. Du trenger større bil hvis du skal ha bur i bilen, du må ha hunden visse plasser på båt tog etc.. (noe jeg ser på som et problem når jeg skal reise med båt siden burene på dyrerommet er for små til hunden min..) De spiser mer og dermed koster maten mer. Alt utstyr til hund er dyrere. halsbånd, bur, senger you name it. De tar større plass i hjemmet og ellers, vises mer når de maser feks.. Folk er ofte litt mer skeptisk til større hunder, og det koster mer hos dyrlegen ved feks. sterilisering.

Vanskeligheter med å finne pass til hunden. (hvis man ikke er så heldig at man har familie og venner som liker store dyr) Alle i familien var såå gira på å skulle passe vår lille søte valp, men når hun ble større og større ble de ikke fullt så interessert lengere.... Så vi sliter med pass. Og familien passer andre hunder. de små.. Men ikke vår.. *snurt*)

Kreves litt mer kontroll og skikk for å holde orden på store hunder. Ofte er det sånn med små raser at de kanskje ikke tenker på samme ting som man må med en store. At det er viktigere at hunden ikke trekker i båndet for å nevne noe.

Nei det er ikke mer sykdom og kort levealder på store hunder. Det er avhenging av rase. Men kanskje du spesifikt tenker på de aller største nå?

Store hunder er flotte ja, men min neste hund skal være mindre og mer praktisk :D (selv om jeg ønsker en GD senere i livet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg en kjempe riktignok, men en stor hund. (72 cm og 40 kg) Og ja det er mer upraktisk enn en liten hund. Det er værre med transport. Du trenger større bil hvis du skal ha bur i bilen, du må ha hunden visse plasser på båt tog etc.. (noe jeg ser på som et problem når jeg skal reise med båt siden burene på dyrerommet er for små til hunden min..) De spiser mer og dermed koster maten mer. Alt utstyr til hund er dyrere. halsbånd, bur, senger you name it. De tar større plass i hjemmet og ellers, vises mer når de maser feks.. Folk er ofte litt mer skeptisk til større hunder, og det koster mer hos dyrlegen ved feks. sterilisering.

Vanskeligheter med å finne pass til hunden. (hvis man ikke er så heldig at man har familie og venner som liker store dyr) Alle i familien var såå gira på å skulle passe vår lille søte valp, men når hun ble større og større ble de ikke fullt så interessert lengere.... Så vi sliter med pass. Og familien passer andre hunder. de små.. Men ikke vår.. *snurt*)

Kreves litt mer kontroll og skikk for å holde orden på store hunder. Ofte er det sånn med små raser at de kanskje ikke tenker på samme ting som man må med en store. At det er viktigere at hunden ikke trekker i båndet for å nevne noe.

Nei det er ikke mer sykdom og kort levealder på store hunder. Det er avhenging av rase. Men kanskje du spesifikt tenker på de aller største nå?

Store hunder er flotte ja, men min neste hund skal være mindre og mer praktisk :D (selv om jeg ønsker en GD senere i livet)

Ja, tenkte på de største hundene egentlig. Vi har jo hatt schäfer osv, og de er jo i hvert fall litt større enn IS. Har jo hatt 2 hunder de siste 10 årene, begge på ca. 25-30 kg, og klarte i hvert fall å holde dem igjen sammen på tur uten problemer :P Men det kan jo ikke helt sammenlignes... Ble bare litt skremt da jeg leste at GD hannhunder kan veie opp til 80-90 kg, hehe! Greit at jeg går på roing, men gutt er jeg ikke! :P

Pleier jo å kjøre Land Rover, ikke Polo liksom, men er nok et par år til det blir ny hund på meg, og mye kan endres i mellomtiden! Tar en del tog til hytten, og vil ikke sitte i godsvognen på vei oppover :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel egentlig fått greie svar her, og mange av spørsmålene dine vet du nok selv svaret på..

Hva som er praktisk/upraktisk kommer vel litt an på hvordan hverdagene dine ser ut, men det er ingen som helst tvil om at for-mengdene er større, utgiftene er større (når det gjelder det aller meste sånn sett) og nei- de færreste klarer å holde igjen en GD eller andre "kjemper" hvis de bestemmer seg for at de ikke gidder være sammen med deg lengre av en eller annen grunn.

:D

Levetiden for GD er ikke den lengste i hunde verdenen, og det finnes som nevnt andre store raser med lengre levetid.

Så det må du ta høyde for når du anskaffer deg en.

Du bør vel også tilrettelegge trening av GD valpen slik at du ikke i så stor grad er avhengig av å måtte holde den tilbake i ulike situasjoner.. (Hilse situasjoner, passering og andre ting)

Min Greyhound er av størrelsen Gigant å regne, og jeg skal love deg at med en ung herremann som er overlykkelig når det kommer både hunder og mennesker i hans nærhet har jeg måtte ta mine forholds regler.

Men kunne ikke tenke meg liten rase allikevel.

Sånn er vi hunde eiere heldigvis forskjellige.. noen liker dem små og søte, andre kan nesten ikke få dem store nok..

Jeg ville nok oppsøkt GD miljøet var jeg deg, på utstilling, treff, oppdrettere ol og fått ett inntrykk av hvordan det er å ha disse store flotte hundene.

Hør om ikke det er noen som kunne sette pris på om du f.eks luftet en for dem..

Da er du bedre rustet til å avgjøre om GD er rett rase for deg.

Lykke til uansett, selv om det etter hva jeg forstår ikke er aktuelt på ett par år enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P vill bara säga att bara för att en hund är "stor"

så behöver den inte vara stor i maten. :P

har själv ägt en pyreneerhund på 70 kg

& en höjd på 76 cm. (en tik). men hon var inte stor

i maten. nu så har jag en hund som är 71 hög & väger 43 kg.

(min siberian husky tik) & hon är inte alls stor i maten.

hon är därimot ganska kräsen. :P

Litt OT, men det er en enorm sh-tispe du har? De skal vel ikke være så store? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har 2 GrandDanois, enn tispe og en hanne.

jeg vet ikke om det er mer upraktisk med store hunder enn små, for jeg har aldri hatt mindre hund en doberman, men jeg kan tenke meg at det er lettere å dra med seg 10 kg rundt, enn 70-80 kg.

jeg bruker bånd+grime på hannhunden når vi går tur, for han kan være veldig vanskelig i møtsituasjoner med andre hunder, og til dags dato har jeg klart å holde ham igjen, han veier 77 kg. Jeg hadde ikke klart å holde ham med bare båndet, derfor grimen.Han er omplasseringshund, men vi jobber med saken, og prøver å lære ham å være rolig i møtesituasjoner, men han klikker ennå nesten hver gang vi ser en annen hund.

Tispa kan gå uten grime, for hun har jeg mye bedre kontroll på, og vi har jobbet masse med henne fra hun var valp.

Ang. maten så spiser tispa for rundt 550-600 i mnd, og hannen spiser for det dobbelte, men det er kun pga av at han må ha spesialfor pga av allergi. Så tispa på vanlig for syns jeg ikke koster for mye i matveien... Men dette komer jo ann på hvilket for du velger, det er alltid greit å høre med oppdretter du evt. kjøper valp av hva di anbefaler.

jeg ville aldri vært foruten disse store sofapotetene mine, det er utrolig greie og fine hunder!

Send meg gjerne PM hvis du lurer på mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men det er en enorm sh-tispe du har? De skal vel ikke være så store? :D

Tenkte det samme jeg også.Vår tispe var 10 cm lavere og veide 20 kg, hannen vi hadde var litt større selfølgelig, han rakk bare å bli 12 mnd men var ca 63 cm på manken...

Til topic:

Våre hunder er ikke av gigant rase, men 64 cm og oppunder 40 kg (ikke utvokst ennå), men fy så sterke de er. En slik kropp kan dra deg etter seg på 1-2-3 om den vil, men det tror jeg en mindre hund også kan om den går inn for det.

Når vi er ute på tur er det endel folk som spør "Klarer du å holde igjen begge to??", når de ser lille meg komme med to stk. Selvfølgelig så kan de velte meg over ende og sikkert dra meg et godt stykke, men det er jo om å gjøre å ha kontroll på de. Men ja: Jeg bruker isbrodder på vinteren, just in case, ser de en katt og jeg er uoppmerksom på glattissen velter jeg om de rykker til.

Spiser mye? Ja! Akkurat det ser jeg ikke på som noe problem, jeg vil jo ha disse herlige hundene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man seg stor hund over mot "gigant", så krever det på en måte mer av hundeeieren - som MÅ ha kontroll over en så stor hund. Jeg mener... jeg har sett folk som ikke klarer å få med seg en ridgeback eller en bullterrier, verken fysisk eller mentalt. Helt ærlig tror jeg det sistnevnte, altså den "mentale kontrollen", er det langt viktigste. Når man skaffer seg en hund man vet blir enorm, så må man sette alt inn fra første stund på å gjøre det til en lydig, trygg, sosial og håndterbar hund - fra valpestadiet.

Mange "lar hunden være valp" altfor lenge, de går glipp av den fantastiske muligheten en trenbar og liten valp gir - og må begynne å hanke det inn igjen senere, når mønstre har blitt lagd og hunden har pådratt seg erfaringer som ikke er så bra. For se på de som driver for eksempel oppdrett av større raser... og som må antas å kunne sin vei rundt dem; de kan komme med flere sværinger i bånd og no problem :D

Andre hundeeiere kan synes så store hunder er skumle, ikke minst hvis de virker ukontrollerte. Da skygger vi også banen... fordi en "valp" på femti kilo og sju-åtte-ni ustyrlige måneder som skal herje med den minste hunden her er regelrett farlig. Kan eieren stoppe den, kan forutsi når den blir for mye, og har grei kontroll, er det sjelden et problem. Man kan synes det er urettferdig at det tåles mer av små hunder, men sånn er det - og det må man tåle på kjøpet når man velger en stor hund.

Og når det smeller, så får man gjerne skylden - fordi det virker usedvanlig voldsomt når en stor hund fyrer. Så en GD som angrep her nylig, det ble bittskader på en noe mindre - men fremdeles stor - hund, og det var ganske heftig - fordi ting foregår jo i "høy" høyde, og folk tør ikke helt å gripe inn. Man skal med andre ord heller ikke være redd egen hund, og... på en måte bør man vite at man tør, kan og evner å gå inn i bråk den er involvert i og stoppe det.

Slik det kan virke, så reagerer folk mindre på store raser a la de største myndene, grand danoiser, mens de synes mørke tigrete mastiffer, som er kraftige og mer "bullete", kanskje er litt skumlere. Og så tror jeg "atferd" har litt å si - rolige hunder som "spaserer" virker mindre truende enn de som er veldig "på'n" i bevegelsene. Vi har en stor dogge i nabolaget, og alle elsker ham - selv om han er "pitbullrød", har naglehalsbånd og er diiiiger. Men han spaserer bedagelig og ser ut til å ha allverdens tid, så han er det visst ikke mange som frykter :P

Det samme med "bamsehunder" som leonberger og newfoundlender, de er "søte" antakelig, og en bekjent som hadde to kjemper var jo nabolagets barnetrekkplaster. Det krevde jo også sitt av hundene. Du treffer mange rare holdninger og kommentarer når du har stor hund, så du må gidde å lukke ørene for "å, så mye den må spise" og lignende festligheter.

Plass er selvsagt en annen sak, men der er én stor hund vel grei å få med seg - med mindre man har tenkt å ha med bagasje selv, da. Der vil det vel variere, noen tar mindre plass til tross for størrelsen fordi de er mer "sammenleggbare", andre er breiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, GD hadde vært gøy...men siden jeg akkurat klarer å holde igjen han tassen her når han har sele på, så tror jeg at jeg holder meg til Boxer og mindre raser :D Nå tar jo han allerede hele baksetet da, så de som vil sitte på med oss kan bare glemme det :P Lurer på hvor jeg skal plassere hund nummer 2 i bilen..hmm..

Hvis hunden ligger under setene på toget som Boxie gjør, så går det nok bra det. Han er jo ikke så liten han heller :P

En gang var det fullt på toget, og vi satt med hunden ute blant bagasjen hele veien fra Voss, artige greier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en liten og søt sak, som nå veier det dobbelte av det jeg gjør, men det er faktisk ikke noe problem på tur da han er hellig overbevist om at jeg er myye sterkere enn han :rolleyes: Og teknikk er faktisk mer effektivt enn styrke, det er jo bare å se på småjenter som holder igjen hissige hester uten problemer.

Han har ikke veldig lang levetid, ti år er vel normalt til bra, men for meg så er det ti gode år med lite frustrasjon og masse kos. Han er den letteste hunden jeg har vært borti, men det er kanskje individuelt.

Han spiser en sekk på tre uker og får noe vom og hundemat i tillegg innimellom.

Transport går helt greit, vi har en kjekk bil, på toget sover han uansett hvor mange som snubler over han, og på buss er det ikke lov med hunder her, uansett størrelse.

Det som har vært pes for oss er bading og røyting, var ikke forberedt på så mye hår etter å ha levd med ikkerøytere hele livet, og når han må bades så tar vi fronten først, så bakparten. Men vi har dusjkabinett da, og det ender gjerne med at han dumpes på hundesalongen fordi vi er late..

Men han er verdens beste hund, og etter noen måneder begynte jeg å synes han er ganske liten jeg.. Plass til han i senga ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er verdens beste hund, og etter noen måneder begynte jeg å synes han er ganske liten jeg.. Plass til han i senga ihvertfall :D

He he, ja etterhvert så synes jeg også hundene våre blir mindre og mindre. De er mindre enn din, men stor nok til å være stor :(

Må bare si meg enig i hva Akela nevnte om "Bamsehunder". Våre er jo ganske så bamsete og bjørnete, noe barn tydeligvis synes er veldig tiltrekkende. Rett som det er stopper barn opp å gata og om vi ikke stopper de er de rundt halsen på den ene for å gi en real bjørneklem. Våre er vokst opp med småbarn, så dette er de vandt til, men jeg kan tenke meg at man må være veldig oppmerksom dersom hunden ikke er vandt til barn. -Man vet jo aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo GD jeg også... Og jeg syns det er mye kjekkere å gå tur med Theo(GD'n) enn Maiko(mixen min).

Maiko drar mye mer, og ser han en katt, så må mann holde igjen. Han kan selfølgelig gå fint også :D

Men vist Theo møter motstand, så stopper han opp. Og istedfor å dra i bandet, så hopper han som en kenguru :( Så eg trenger ikke noe mer en et lærhalsbånd på Theo. Selv om han er stor og tung, så er han super på alle måter. Men det er ikke så kjekt å møte på andre hunder når eg har begge i bånd- ene hopper, og den andre drar :( da snur jeg meg vekk, å går litt...

Men jeg merker jo størrelsen på han inne... Er ikke alltid like greit når han stiller seg forann TV'n, eller river med seg vaser/glass når han snur seg ;)

Han spiser jo mye, men det må man jo bare rekne med at de gjør..

Og en GD er jo utrolig lærevillig og god å snill på alle måter, men man må vise hvem som er sjefen, og ha en fast hånd under oppdragelsen/valpe-unghundtiden... ellers kan du få en kjempe som gjør som han selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vist Theo møter motstand, så stopper han opp. Og istedfor å dra i bandet, så hopper han som en kenguru

Ser for meg den digre hunden som hopper opp og ned på samme sted av bare opphisselse! :(

Jeg er litt misunnelig på dere som har kjempehunder, tenk å ha så mye hund på en gang! Jeg torde ikke å ha veldig stor førstegangshund, men hvem vet hva jeg kan finne på i frantida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg den digre hunden som hopper opp og ned på samme sted av bare opphisselse! :(

Jeg er litt misunnelig på dere som har kjempehunder, tenk å ha så mye hund på en gang! Jeg torde ikke å ha veldig stor førstegangshund, men hvem vet hva jeg kan finne på i frantida!

Stor hund virker fristende på meg og ;)

Newfoundlender eller Berner sennen eller Leonberger eller Grand Danios :P

Traff en newfoundlandvalp for en stund siden, på ca 9-10 mnd og falt pladask. For en stor bamse :(

Men det blir nok en del år til...

Og enn hvis hunden har et problem med hopping. Jeg ville jo tippet bakover hadde jeg fått en 60 kilos hund over meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av størrelse kan jeg egentlig ikke se noen stor forskjell på irsk ulvehund og grand danois, det er èn cm forskjell i rasestandarden, men ulvehunden er i mange tilfeller avlet større i virkeligheten. Så det er jo verdens omtrent høyeste rase du ser på :icon_redface:

Litt avhengig av fòrtype, regn ca. 500,- mnd på fòr (jeg betaler rundt der, og hun spiser ca. 15 kg pr. mnd).

Du trenger ikke være mann med bart og store armer for å klare å holde igjen en stor og sterk hund. Jeg er 167 og veier 3 kg mindre enn Mona. Pappa er 180cm og veier definitivt mer enn Mona. Men hvem er det som kan holde henne igjen? Det er meg, og ikke han. Kontakt og lydighet ER viktig på store hunder, noe av det viktigste. Fra de er valper.

Sosialisering og korrekt "mosjon" frem til hunden er voksen er også viktig å tenke på. Det er ikke gøy å ha en gigant som er hissig, og jeg er veldig glad for at min er mentalt god. Senest i går lå hun i midtgangen på toget og brydde seg hverken om barn med potetgull som klatret og klappet på henne, eller andre folk, selv om hun lå der med en tyggepinne. Og sånt er viktig!

Eneste ulempen jeg kan se med stor hund, i mitt tilfelle irsk ulvehund, er nettopp størrelsen :wub: Men jeg koser meg utrolig med henne og man får oppmerksomhet uansett hvor du går. Spesielt hestekommentarer, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldar er en 2år gammel Sankt Bernhard på 95kg og større skal han bli :wub:

Dette er min første hund, men mannen min har jo alltid hatt hund så da har jeg jo masser av hjelp. Jeg trodde også at en stor hund ville spise oss ut av huset, men det gjør han ikke. Han spiser 3 store boller hunde mat, gjerne blanda med litt hundepølse eller boksemat. Til middag blander vi inn middagsrester, så her er det aldri noe til overs. Skal jo sies at matlysten til enhver hund avhenger av mengden av aktivitet.

Han er oppvokst med sønnen vår som er 3,5mndr eldre en ham. Ellers så er han godt sosialisert sammen med andre hunder. Så har vi jo katter. Eneste han ikke tåler trynet på er reven,siden han opplevde at en katt han ble glad i ble tatt. Er glad i alle, mennesker som dyr(ignorerer tilogmed rådyr!)såfremt reven holder seg laaaangt unna.

.

Jeg er ute å går tur med ham sammen med sønnen min og vogna med vesla i. Her er det jo ikke så mange folk vi møter på, men det skjer. Hester møter vi jo også. Jeg pleier å be han sette seg jeg for det er jo flere som er redd ham pga størrelsen. Har jo møtt folk som har plukka opp mini hunden sin og gått stor ring rundt oss. Redd for å bli spist opp? Eldar trekker ikke i det heletatt, han dalter mere etter :icon_redface:

Skulle han dra når vi møter noen så er det et røkk å da gir han seg.

Frakt: Hvis han sitter i gamle stv. så blir bilen helt skjev av vekta hans hvis han legger seg på den ene siden. Så dekka blir mere slitt på yndlings siden hans :D Den nye bilen har stabilisator så der merker vi ikke noe. Men man må jo ikke ha en stor bil heller. Da svigers hadde Sankt Bernhard hadde di en liten Fiat. Di bare la ned baksetet,men støtdemperne måtte byttes jevnlig :D

Alder: Sankt Bernharden er vel satt til 8år, men det er vel opp og ned. Sviger sin ble 11år.

Eneste med Sankt Bernharden er at den er så diger at det er jo ikke lett å ha den på fanget og kommer den å legger seg på deg så er det fryktelig tungt,men sover i fanget til mannen min med jevne mellomrom. sier d går greit etter 2-3min,da har han ikke følelse i beina lenger:P. Så er det jo siklinga da, masser av slevj..overalt..på klær..i taket...argh..

Men etter 2år med Eldar så tror jeg vi kommer til å få flere med tida ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...