Gå til innhold
Hundesonen.no

Store og sterke hunder, umulig å ha?


Artemis

Recommended Posts

Jeg har lenge vært fascinert av store raser som f.eks. grand danois, og vurderer å skaffe meg en slik hund(langt frem i tid, for all del :P ). MEN, "alle" sier jo at "de spiser deg ut av huset" og at "det er så upraktisk". Derfor lurer jeg litt på om dere med store hunder kan fortelle litt om, ja, hvordan det er å ha stor hund?

Må man ha spesialbygget bil, la være å reise med fly/tog/buss og kjøpe 100 kg fôr i måneden? Innbiller meg jo at det i matveien ikke er så stor forskjell på å ha én stor hund eller flere små... Er størrelsen plagsom og er det umulig å holde igjen hannhundene på tur? Hvordan er livet med en "kjempe"? Til slutt: er det mye sykdom og kort levealder hos alle de store hundene?

Hilsen eier av hund på 62 cm og 27 kg :D

Edit: Har hatt veiing og måling, og bikkjen har vokst! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke akkurat skryte på meg en stor hund da hehe.. da mine veier alle under 20 kg.

MEN drømmmehunden er jo ganske så stor :P Jeg skal ha boerboel når vi har mulighet for det, og jeg har ofte passet naboens Boerboeler og lånt dem med på tur

jeg vil nok tro store hunder er en del dyrere i kosten ja,men ikke sååå ille hvis man bare har en. Jeg vet naboene våre blir "ruinert" i for hver mnd. men så forer dem på 6 store hunder også da.

Ellers er det vel litt hvor sosialisert osv hunden er i forbindelse med dette og trekke en overende på tur i møte med andre hunder, hvis du har den fra den er valp , så er det jo og jobbe mye med båndtrening og sosialisering/miljøtrening. Jeg lå panneflat ut på asfalten for noen uker siden, var en ganske pinlig hendelse, det skjedde i møte av en annen hund når jeg gikk med en boerboel. :D hun ble en smule ivrig og surret band rundt føttene mine og bykset til, min feil da.. var så alt for sikker på hun var roet seg ned da dem passerte. hun veide jo 55 kg ,og er ikke mye man egentlig har og stille opp med når man er så og si gjevne i tyngde, og nesten i høyden :P Men nå er ikke dette min hund heller da, så har jo ikke den samme kontakten og "kontrollen" på den som jeg forhåpentligvis ville hatt hvis hun var min.

Man kan jo ha med både stor hund både på tog,buss og fly da, er vel bare og ta sine forhåndsregler der. koster ikke så mye mer og ta hunden med på flyet hvis man selv er passasjer om den er stor eller liten.

Det er nok mange store raser desverre preget av lav levealder, men feks boerboelen som vi skal ha har ofte en meget høy levealder i forhold til str. så det finnes jo unntak der også.

Det har nok sine fordeler med og ha større bil når du har større hund, mest for komforten skyld. Og ikke minst det er ikke særlig tryggt og ha en hund på 60 kg i baksete hvis man må ta en skikkelig nødbrems eller uhellet skulle være ute. Men har jo sett GD bak i små golfer jeg da.. men netting sikkring hehe, men ser ikke helt smart ut :P og heller ikke så alt for lovlig, hunder skal vel sikkres i bil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg en kjempe riktignok, men en stor hund. (72 cm og 40 kg) Og ja det er mer upraktisk enn en liten hund. Det er værre med transport. Du trenger større bil hvis du skal ha bur i bilen, du må ha hunden visse plasser på båt tog etc.. (noe jeg ser på som et problem når jeg skal reise med båt siden burene på dyrerommet er for små til hunden min..) De spiser mer og dermed koster maten mer. Alt utstyr til hund er dyrere. halsbånd, bur, senger you name it. De tar større plass i hjemmet og ellers, vises mer når de maser feks.. Folk er ofte litt mer skeptisk til større hunder, og det koster mer hos dyrlegen ved feks. sterilisering.

Vanskeligheter med å finne pass til hunden. (hvis man ikke er så heldig at man har familie og venner som liker store dyr) Alle i familien var såå gira på å skulle passe vår lille søte valp, men når hun ble større og større ble de ikke fullt så interessert lengere.... Så vi sliter med pass. Og familien passer andre hunder. de små.. Men ikke vår.. *snurt*)

Kreves litt mer kontroll og skikk for å holde orden på store hunder. Ofte er det sånn med små raser at de kanskje ikke tenker på samme ting som man må med en store. At det er viktigere at hunden ikke trekker i båndet for å nevne noe.

Nei det er ikke mer sykdom og kort levealder på store hunder. Det er avhenging av rase. Men kanskje du spesifikt tenker på de aller største nå?

Store hunder er flotte ja, men min neste hund skal være mindre og mer praktisk :D (selv om jeg ønsker en GD senere i livet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg en kjempe riktignok, men en stor hund. (72 cm og 40 kg) Og ja det er mer upraktisk enn en liten hund. Det er værre med transport. Du trenger større bil hvis du skal ha bur i bilen, du må ha hunden visse plasser på båt tog etc.. (noe jeg ser på som et problem når jeg skal reise med båt siden burene på dyrerommet er for små til hunden min..) De spiser mer og dermed koster maten mer. Alt utstyr til hund er dyrere. halsbånd, bur, senger you name it. De tar større plass i hjemmet og ellers, vises mer når de maser feks.. Folk er ofte litt mer skeptisk til større hunder, og det koster mer hos dyrlegen ved feks. sterilisering.

Vanskeligheter med å finne pass til hunden. (hvis man ikke er så heldig at man har familie og venner som liker store dyr) Alle i familien var såå gira på å skulle passe vår lille søte valp, men når hun ble større og større ble de ikke fullt så interessert lengere.... Så vi sliter med pass. Og familien passer andre hunder. de små.. Men ikke vår.. *snurt*)

Kreves litt mer kontroll og skikk for å holde orden på store hunder. Ofte er det sånn med små raser at de kanskje ikke tenker på samme ting som man må med en store. At det er viktigere at hunden ikke trekker i båndet for å nevne noe.

Nei det er ikke mer sykdom og kort levealder på store hunder. Det er avhenging av rase. Men kanskje du spesifikt tenker på de aller største nå?

Store hunder er flotte ja, men min neste hund skal være mindre og mer praktisk :D (selv om jeg ønsker en GD senere i livet)

Ja, tenkte på de største hundene egentlig. Vi har jo hatt schäfer osv, og de er jo i hvert fall litt større enn IS. Har jo hatt 2 hunder de siste 10 årene, begge på ca. 25-30 kg, og klarte i hvert fall å holde dem igjen sammen på tur uten problemer :P Men det kan jo ikke helt sammenlignes... Ble bare litt skremt da jeg leste at GD hannhunder kan veie opp til 80-90 kg, hehe! Greit at jeg går på roing, men gutt er jeg ikke! :P

Pleier jo å kjøre Land Rover, ikke Polo liksom, men er nok et par år til det blir ny hund på meg, og mye kan endres i mellomtiden! Tar en del tog til hytten, og vil ikke sitte i godsvognen på vei oppover :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel egentlig fått greie svar her, og mange av spørsmålene dine vet du nok selv svaret på..

Hva som er praktisk/upraktisk kommer vel litt an på hvordan hverdagene dine ser ut, men det er ingen som helst tvil om at for-mengdene er større, utgiftene er større (når det gjelder det aller meste sånn sett) og nei- de færreste klarer å holde igjen en GD eller andre "kjemper" hvis de bestemmer seg for at de ikke gidder være sammen med deg lengre av en eller annen grunn.

:D

Levetiden for GD er ikke den lengste i hunde verdenen, og det finnes som nevnt andre store raser med lengre levetid.

Så det må du ta høyde for når du anskaffer deg en.

Du bør vel også tilrettelegge trening av GD valpen slik at du ikke i så stor grad er avhengig av å måtte holde den tilbake i ulike situasjoner.. (Hilse situasjoner, passering og andre ting)

Min Greyhound er av størrelsen Gigant å regne, og jeg skal love deg at med en ung herremann som er overlykkelig når det kommer både hunder og mennesker i hans nærhet har jeg måtte ta mine forholds regler.

Men kunne ikke tenke meg liten rase allikevel.

Sånn er vi hunde eiere heldigvis forskjellige.. noen liker dem små og søte, andre kan nesten ikke få dem store nok..

Jeg ville nok oppsøkt GD miljøet var jeg deg, på utstilling, treff, oppdrettere ol og fått ett inntrykk av hvordan det er å ha disse store flotte hundene.

Hør om ikke det er noen som kunne sette pris på om du f.eks luftet en for dem..

Da er du bedre rustet til å avgjøre om GD er rett rase for deg.

Lykke til uansett, selv om det etter hva jeg forstår ikke er aktuelt på ett par år enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P vill bara säga att bara för att en hund är "stor"

så behöver den inte vara stor i maten. :P

har själv ägt en pyreneerhund på 70 kg

& en höjd på 76 cm. (en tik). men hon var inte stor

i maten. nu så har jag en hund som är 71 hög & väger 43 kg.

(min siberian husky tik) & hon är inte alls stor i maten.

hon är därimot ganska kräsen. :P

Litt OT, men det er en enorm sh-tispe du har? De skal vel ikke være så store? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har 2 GrandDanois, enn tispe og en hanne.

jeg vet ikke om det er mer upraktisk med store hunder enn små, for jeg har aldri hatt mindre hund en doberman, men jeg kan tenke meg at det er lettere å dra med seg 10 kg rundt, enn 70-80 kg.

jeg bruker bånd+grime på hannhunden når vi går tur, for han kan være veldig vanskelig i møtsituasjoner med andre hunder, og til dags dato har jeg klart å holde ham igjen, han veier 77 kg. Jeg hadde ikke klart å holde ham med bare båndet, derfor grimen.Han er omplasseringshund, men vi jobber med saken, og prøver å lære ham å være rolig i møtesituasjoner, men han klikker ennå nesten hver gang vi ser en annen hund.

Tispa kan gå uten grime, for hun har jeg mye bedre kontroll på, og vi har jobbet masse med henne fra hun var valp.

Ang. maten så spiser tispa for rundt 550-600 i mnd, og hannen spiser for det dobbelte, men det er kun pga av at han må ha spesialfor pga av allergi. Så tispa på vanlig for syns jeg ikke koster for mye i matveien... Men dette komer jo ann på hvilket for du velger, det er alltid greit å høre med oppdretter du evt. kjøper valp av hva di anbefaler.

jeg ville aldri vært foruten disse store sofapotetene mine, det er utrolig greie og fine hunder!

Send meg gjerne PM hvis du lurer på mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men det er en enorm sh-tispe du har? De skal vel ikke være så store? :D

Tenkte det samme jeg også.Vår tispe var 10 cm lavere og veide 20 kg, hannen vi hadde var litt større selfølgelig, han rakk bare å bli 12 mnd men var ca 63 cm på manken...

Til topic:

Våre hunder er ikke av gigant rase, men 64 cm og oppunder 40 kg (ikke utvokst ennå), men fy så sterke de er. En slik kropp kan dra deg etter seg på 1-2-3 om den vil, men det tror jeg en mindre hund også kan om den går inn for det.

Når vi er ute på tur er det endel folk som spør "Klarer du å holde igjen begge to??", når de ser lille meg komme med to stk. Selvfølgelig så kan de velte meg over ende og sikkert dra meg et godt stykke, men det er jo om å gjøre å ha kontroll på de. Men ja: Jeg bruker isbrodder på vinteren, just in case, ser de en katt og jeg er uoppmerksom på glattissen velter jeg om de rykker til.

Spiser mye? Ja! Akkurat det ser jeg ikke på som noe problem, jeg vil jo ha disse herlige hundene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man seg stor hund over mot "gigant", så krever det på en måte mer av hundeeieren - som MÅ ha kontroll over en så stor hund. Jeg mener... jeg har sett folk som ikke klarer å få med seg en ridgeback eller en bullterrier, verken fysisk eller mentalt. Helt ærlig tror jeg det sistnevnte, altså den "mentale kontrollen", er det langt viktigste. Når man skaffer seg en hund man vet blir enorm, så må man sette alt inn fra første stund på å gjøre det til en lydig, trygg, sosial og håndterbar hund - fra valpestadiet.

Mange "lar hunden være valp" altfor lenge, de går glipp av den fantastiske muligheten en trenbar og liten valp gir - og må begynne å hanke det inn igjen senere, når mønstre har blitt lagd og hunden har pådratt seg erfaringer som ikke er så bra. For se på de som driver for eksempel oppdrett av større raser... og som må antas å kunne sin vei rundt dem; de kan komme med flere sværinger i bånd og no problem :D

Andre hundeeiere kan synes så store hunder er skumle, ikke minst hvis de virker ukontrollerte. Da skygger vi også banen... fordi en "valp" på femti kilo og sju-åtte-ni ustyrlige måneder som skal herje med den minste hunden her er regelrett farlig. Kan eieren stoppe den, kan forutsi når den blir for mye, og har grei kontroll, er det sjelden et problem. Man kan synes det er urettferdig at det tåles mer av små hunder, men sånn er det - og det må man tåle på kjøpet når man velger en stor hund.

Og når det smeller, så får man gjerne skylden - fordi det virker usedvanlig voldsomt når en stor hund fyrer. Så en GD som angrep her nylig, det ble bittskader på en noe mindre - men fremdeles stor - hund, og det var ganske heftig - fordi ting foregår jo i "høy" høyde, og folk tør ikke helt å gripe inn. Man skal med andre ord heller ikke være redd egen hund, og... på en måte bør man vite at man tør, kan og evner å gå inn i bråk den er involvert i og stoppe det.

Slik det kan virke, så reagerer folk mindre på store raser a la de største myndene, grand danoiser, mens de synes mørke tigrete mastiffer, som er kraftige og mer "bullete", kanskje er litt skumlere. Og så tror jeg "atferd" har litt å si - rolige hunder som "spaserer" virker mindre truende enn de som er veldig "på'n" i bevegelsene. Vi har en stor dogge i nabolaget, og alle elsker ham - selv om han er "pitbullrød", har naglehalsbånd og er diiiiger. Men han spaserer bedagelig og ser ut til å ha allverdens tid, så han er det visst ikke mange som frykter :P

Det samme med "bamsehunder" som leonberger og newfoundlender, de er "søte" antakelig, og en bekjent som hadde to kjemper var jo nabolagets barnetrekkplaster. Det krevde jo også sitt av hundene. Du treffer mange rare holdninger og kommentarer når du har stor hund, så du må gidde å lukke ørene for "å, så mye den må spise" og lignende festligheter.

Plass er selvsagt en annen sak, men der er én stor hund vel grei å få med seg - med mindre man har tenkt å ha med bagasje selv, da. Der vil det vel variere, noen tar mindre plass til tross for størrelsen fordi de er mer "sammenleggbare", andre er breiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, GD hadde vært gøy...men siden jeg akkurat klarer å holde igjen han tassen her når han har sele på, så tror jeg at jeg holder meg til Boxer og mindre raser :D Nå tar jo han allerede hele baksetet da, så de som vil sitte på med oss kan bare glemme det :P Lurer på hvor jeg skal plassere hund nummer 2 i bilen..hmm..

Hvis hunden ligger under setene på toget som Boxie gjør, så går det nok bra det. Han er jo ikke så liten han heller :P

En gang var det fullt på toget, og vi satt med hunden ute blant bagasjen hele veien fra Voss, artige greier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en liten og søt sak, som nå veier det dobbelte av det jeg gjør, men det er faktisk ikke noe problem på tur da han er hellig overbevist om at jeg er myye sterkere enn han :rolleyes: Og teknikk er faktisk mer effektivt enn styrke, det er jo bare å se på småjenter som holder igjen hissige hester uten problemer.

Han har ikke veldig lang levetid, ti år er vel normalt til bra, men for meg så er det ti gode år med lite frustrasjon og masse kos. Han er den letteste hunden jeg har vært borti, men det er kanskje individuelt.

Han spiser en sekk på tre uker og får noe vom og hundemat i tillegg innimellom.

Transport går helt greit, vi har en kjekk bil, på toget sover han uansett hvor mange som snubler over han, og på buss er det ikke lov med hunder her, uansett størrelse.

Det som har vært pes for oss er bading og røyting, var ikke forberedt på så mye hår etter å ha levd med ikkerøytere hele livet, og når han må bades så tar vi fronten først, så bakparten. Men vi har dusjkabinett da, og det ender gjerne med at han dumpes på hundesalongen fordi vi er late..

Men han er verdens beste hund, og etter noen måneder begynte jeg å synes han er ganske liten jeg.. Plass til han i senga ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er verdens beste hund, og etter noen måneder begynte jeg å synes han er ganske liten jeg.. Plass til han i senga ihvertfall :D

He he, ja etterhvert så synes jeg også hundene våre blir mindre og mindre. De er mindre enn din, men stor nok til å være stor :(

Må bare si meg enig i hva Akela nevnte om "Bamsehunder". Våre er jo ganske så bamsete og bjørnete, noe barn tydeligvis synes er veldig tiltrekkende. Rett som det er stopper barn opp å gata og om vi ikke stopper de er de rundt halsen på den ene for å gi en real bjørneklem. Våre er vokst opp med småbarn, så dette er de vandt til, men jeg kan tenke meg at man må være veldig oppmerksom dersom hunden ikke er vandt til barn. -Man vet jo aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo GD jeg også... Og jeg syns det er mye kjekkere å gå tur med Theo(GD'n) enn Maiko(mixen min).

Maiko drar mye mer, og ser han en katt, så må mann holde igjen. Han kan selfølgelig gå fint også :D

Men vist Theo møter motstand, så stopper han opp. Og istedfor å dra i bandet, så hopper han som en kenguru :( Så eg trenger ikke noe mer en et lærhalsbånd på Theo. Selv om han er stor og tung, så er han super på alle måter. Men det er ikke så kjekt å møte på andre hunder når eg har begge i bånd- ene hopper, og den andre drar :( da snur jeg meg vekk, å går litt...

Men jeg merker jo størrelsen på han inne... Er ikke alltid like greit når han stiller seg forann TV'n, eller river med seg vaser/glass når han snur seg ;)

Han spiser jo mye, men det må man jo bare rekne med at de gjør..

Og en GD er jo utrolig lærevillig og god å snill på alle måter, men man må vise hvem som er sjefen, og ha en fast hånd under oppdragelsen/valpe-unghundtiden... ellers kan du få en kjempe som gjør som han selv vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vist Theo møter motstand, så stopper han opp. Og istedfor å dra i bandet, så hopper han som en kenguru
:D

Ser for meg den digre hunden som hopper opp og ned på samme sted av bare opphisselse! :(

Jeg er litt misunnelig på dere som har kjempehunder, tenk å ha så mye hund på en gang! Jeg torde ikke å ha veldig stor førstegangshund, men hvem vet hva jeg kan finne på i frantida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Ser for meg den digre hunden som hopper opp og ned på samme sted av bare opphisselse! :(

Jeg er litt misunnelig på dere som har kjempehunder, tenk å ha så mye hund på en gang! Jeg torde ikke å ha veldig stor førstegangshund, men hvem vet hva jeg kan finne på i frantida!

Stor hund virker fristende på meg og ;)

Newfoundlender eller Berner sennen eller Leonberger eller Grand Danios :P

Traff en newfoundlandvalp for en stund siden, på ca 9-10 mnd og falt pladask. For en stor bamse :(

Men det blir nok en del år til...

Og enn hvis hunden har et problem med hopping. Jeg ville jo tippet bakover hadde jeg fått en 60 kilos hund over meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av størrelse kan jeg egentlig ikke se noen stor forskjell på irsk ulvehund og grand danois, det er èn cm forskjell i rasestandarden, men ulvehunden er i mange tilfeller avlet større i virkeligheten. Så det er jo verdens omtrent høyeste rase du ser på :icon_redface:

Litt avhengig av fòrtype, regn ca. 500,- mnd på fòr (jeg betaler rundt der, og hun spiser ca. 15 kg pr. mnd).

Du trenger ikke være mann med bart og store armer for å klare å holde igjen en stor og sterk hund. Jeg er 167 og veier 3 kg mindre enn Mona. Pappa er 180cm og veier definitivt mer enn Mona. Men hvem er det som kan holde henne igjen? Det er meg, og ikke han. Kontakt og lydighet ER viktig på store hunder, noe av det viktigste. Fra de er valper.

Sosialisering og korrekt "mosjon" frem til hunden er voksen er også viktig å tenke på. Det er ikke gøy å ha en gigant som er hissig, og jeg er veldig glad for at min er mentalt god. Senest i går lå hun i midtgangen på toget og brydde seg hverken om barn med potetgull som klatret og klappet på henne, eller andre folk, selv om hun lå der med en tyggepinne. Og sånt er viktig!

Eneste ulempen jeg kan se med stor hund, i mitt tilfelle irsk ulvehund, er nettopp størrelsen :wub: Men jeg koser meg utrolig med henne og man får oppmerksomhet uansett hvor du går. Spesielt hestekommentarer, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldar er en 2år gammel Sankt Bernhard på 95kg og større skal han bli :wub:

Dette er min første hund, men mannen min har jo alltid hatt hund så da har jeg jo masser av hjelp. Jeg trodde også at en stor hund ville spise oss ut av huset, men det gjør han ikke. Han spiser 3 store boller hunde mat, gjerne blanda med litt hundepølse eller boksemat. Til middag blander vi inn middagsrester, så her er det aldri noe til overs. Skal jo sies at matlysten til enhver hund avhenger av mengden av aktivitet.

Han er oppvokst med sønnen vår som er 3,5mndr eldre en ham. Ellers så er han godt sosialisert sammen med andre hunder. Så har vi jo katter. Eneste han ikke tåler trynet på er reven,siden han opplevde at en katt han ble glad i ble tatt. Er glad i alle, mennesker som dyr(ignorerer tilogmed rådyr!)såfremt reven holder seg laaaangt unna.

.

Jeg er ute å går tur med ham sammen med sønnen min og vogna med vesla i. Her er det jo ikke så mange folk vi møter på, men det skjer. Hester møter vi jo også. Jeg pleier å be han sette seg jeg for det er jo flere som er redd ham pga størrelsen. Har jo møtt folk som har plukka opp mini hunden sin og gått stor ring rundt oss. Redd for å bli spist opp? Eldar trekker ikke i det heletatt, han dalter mere etter :icon_redface:

Skulle han dra når vi møter noen så er det et røkk å da gir han seg.

Frakt: Hvis han sitter i gamle stv. så blir bilen helt skjev av vekta hans hvis han legger seg på den ene siden. Så dekka blir mere slitt på yndlings siden hans :D Den nye bilen har stabilisator så der merker vi ikke noe. Men man må jo ikke ha en stor bil heller. Da svigers hadde Sankt Bernhard hadde di en liten Fiat. Di bare la ned baksetet,men støtdemperne måtte byttes jevnlig :D

Alder: Sankt Bernharden er vel satt til 8år, men det er vel opp og ned. Sviger sin ble 11år.

Eneste med Sankt Bernharden er at den er så diger at det er jo ikke lett å ha den på fanget og kommer den å legger seg på deg så er det fryktelig tungt,men sover i fanget til mannen min med jevne mellomrom. sier d går greit etter 2-3min,da har han ikke følelse i beina lenger:P. Så er det jo siklinga da, masser av slevj..overalt..på klær..i taket...argh..

Men etter 2år med Eldar så tror jeg vi kommer til å få flere med tida ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...