Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebil


Comic

Recommended Posts

Heisann folkens!

Vi är på vei å skal kjöpe bil siden familien snart også inneholder ett barn. Vi har sett på Saab 9-5 kombi og Mondeo kombi. Jeg vet at Mondeoen er större i bagasjen, men har veldig lyst på Saab da den er mer driftsikker.

Da blir spörsmålet om hvordan plassen er i bagasjen på en 9-5? får man plass til ett bur som skal ha en hund på ca 65 cm i mankehöyde + en barnevogn og evt annen opp-pakning?

Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vurdere flerbruksbil?

Vi har en av typen Renaul Scenic. Setene kan enkelt taes ut hvis man har bruk for ekstra lasteplass, men normalt er det god plass til både hundebur mm i disse. Andre varianter er Toyota med versomodellene, Citroen Berlingo, Opel Zafira, Ford Galaxy m fl. Litt større varianter er Renauld grand Scenic, Renault Espace, Crysler spacevagon m fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har igrunnen ikke vurdert disse bilene... Hvordan er komforten, jeg bor i GBG og vi kjörer til Norge (8 timers tur) endel ganger i året... I tillegg så ser de faktisk litt små ut i lasterommet når man har de som 5 setere, får man da plass til hunde bur og barnevogn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte i sommer fra Trondheim til sør i Danmark med tre unger i baksetet (ingen hund - for ung for vaksine), med dertilhørende bagasje for alle for to uker. Vi har en liten boks til å ha på taket, og på grunn av den fikk vi også med oss golfutstyret. Kjølebag og bærbar pc ++ og fremdeles var hattehyllen fri.

Det er atskillig mer plass i en slik enn det ser ut til.

Kjørekomfort? Vel, vi har jo fransk bil med dertilhørende god kjørekomfort. Helt uproblematisk med en så lang tur i denne bilen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Godt forslag, men de ligger endel höyere i pris enn hva jeg hadde tenkt meg. En 02 model med det meste av utstyr ligger på 160-200 000 her i Sverige. Da vet jeg ikke om de har antisladd og antispinn heller. I tilegg har de vel ganske store motorer som drar mye bensin? Her i sverige lönner det seg ikke med diesel forsi veiavgiften da tar et kjempe hopp, må kjöre ca 30000 i året for at det skal väre noe poeng med diesel...

Comic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange gode varianter og ikke minst biler med bedre kvalitet. Saab er jo langt nede på lista over de bilene med flest feil. Men det er veldig god plass i en saab 9 5. Har en stor hund selv, og hun kan godt stå baki der og har god plass. (typen min kjører drosje og bruker 9 5. Og det er diesel og den bråker! :D ) Men jeg ville sett ette andre biler. Toyota feks. eller honda. Får kjøpt bruktbiler som er gode. Men jeg ville tenkt kvalitet. sånn for å tenke langsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt spennende du sier det der, for her i sverige så ligger saab 9-5 stv ganske höyt når det gjelder driftsikkerhet (og kollisjons sikkerhet). Det har vist seg at i kollisjoner (da er det virkelige kollisjoner som har skjedd ute på veiene) så er det färre, og mindre alvorlige personskader på personer som har värt i Saab 9-5. i tillegg så har de mindre feil på bilprovningen (sveriges svar på EU kontroll) enn gjennomsnitts bilen. Problemet er også mye prisen; for 120 130 000 her i sverige så får man fx 02/03 Saab 9-5 med utsyr jeg gjerne vil ha (antispinn, antisladd, hengerfeste, del el helskinn - med tanke på hunde og katte hår...etc), man får og Citröen C5 02-04 og Ford mondeo 03-04. Det er vel disse jeg har funnet ut at her stort nok bagasje rom Renault laguna, mazda 6, nissan primera blir litt for små. Toyota Avensis, Volvo v70 blir ca 20-30 000 dyrere...

Er typen fornöyd med 9-5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Godt forslag, men de ligger endel höyere i pris enn hva jeg hadde tenkt meg. En 02 model med det meste av utstyr ligger på 160-200 000 her i Sverige. Da vet jeg ikke om de har antisladd og antispinn heller. I tilegg har de vel ganske store motorer som drar mye bensin? Her i sverige lönner det seg ikke med diesel forsi veiavgiften da tar et kjempe hopp, må kjöre ca 30000 i året for at det skal väre noe poeng med diesel...

Comic

Okay! Her i Norge har de en listepris som er relativt høy mens den reelle markedsprisen er adskillig lavere bl.a. pga. et ufortjent rykte og lav etterspørsel.

Jeg har hatt flere, både bensin og diesel og automat og manuell, og kommer nok ikke til å kjøre noe annet på noen år... :D

Har nå en -98 mod. manuell 2,4 diesel som jeg ga 95 000,- for. Er kjempefornøyd!

En kollega av meg har maken men bensindreven og den ligger på samme forbruket som en Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens!

Vi är på vei å skal kjöpe bil siden familien snart også inneholder ett barn. Vi har sett på Saab 9-5 kombi og Mondeo kombi. Jeg vet at Mondeoen er större i bagasjen, men har veldig lyst på Saab da den er mer driftsikker.

Da blir spörsmålet om hvordan plassen er i bagasjen på en 9-5? får man plass til ett bur som skal ha en hund på ca 65 cm i mankehöyde + en barnevogn og evt annen opp-pakning?

Noen som har erfaringer?

Hva med å vurdere flerbruksbil?

Vi har en av typen Renaul Scenic. Setene kan enkelt taes ut hvis man har bruk for ekstra lasteplass, men normalt er det god plass til både hundebur mm i disse. Andre varianter er Toyota med versomodellene, Citroen Berlingo, Opel Zafira, Ford Galaxy m fl. Litt større varianter er Renauld grand Scenic, Renault Espace, Crysler spacevagon m fl.

Er det noen planer for bur til hunden? For med bur og barnevogn ( regner med den er relativt stor ) da tenker jeg en vanlig stasjonsvogn blir litt liten. Bagasjerommet blir brukt til hund og vogn + at dere er tre stykker. Og i tillegg til det skal dere ha bagasje... som enten må plasseres i baksete samtidig som en sitteplass må være fri for en av dere... Takboks er praktisk ja, får pakka vekk litt saker i den.

Nå er vi bare to stk + hund og kjører en renault scenic og vi har ganske full bil når vi drar på helgetur for å si det sånn. Hadde aldri i verden fått plass til barnevogn + en unge i den.. ( kanskje vi er dårlige på å pakke eller no..)

Dra å prøv en Mitsubishi Grandis, Toyota Hiace , Toyota Hiclass, Crysler (grand) Voyager WV Caravelle eller WV transporter. Store biler der du har plass til det meste uten å måtte takboks og kjøre med kjipt full bil å ikka ha god sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...