Gå til innhold
Hundesonen.no

snart kommer snøen


janne&kenny

Recommended Posts

hei! nå venter meg å Bajas på snøen:) han har jo endel pels og somregel så ser hunden ut som en stor snøball! er det noe vi kan gjøre for å forhindre dette? eller hvordan på enklest måte fjerne det? det er det som er så kjedelig med vinteren! år vi kommer inn så er hunden full av små snøballer på bena og under magen..

en ting til... er det bra med tykk pels om vinteren eller er det like så greit med nedklippet.

for dem som ikke vet hva hund jeg har så han jeg blanding av cairn terrier og puddel. han har mer puddel pels enn terrier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper ned de av mine som er små og langhåret, men det hjelper bare halvveis mot snøklumper. Blir klumper likevel, de blir bare litt mindre, men likeså vanskelige å plukke bort.

De er for små til kondomdress, dvs disse tettsittende jaktdressene av silke, ellers hadde jo dette vært perfekt! Har prøvd vanlige dresser, men problemet er at de klarer å få beina ut av beina på dressen og setter de fast oppunder magen istedet.

Nedklippet er greit, men de må ha dekken om det er veldig kaldt.

Da vi stilte ut pleide jeg å spraye olje på før vi gikk ut i nysnøen. Klumpene stoppes ikke, men pelsen floket ikke så mye etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg klipt føttene og magen til Ero. Det klumper litt, men ikke så mye som før jeg klipte han. Bruker en regndress for å unngå det værste snøen når vi bare er ute en snartur og jeg ikke orker å ta vekk snø fra pelsen når vi kommer inn.

Den letteste måten å få vekk snøen på er å hive hunden i dusjen og dusje vekk snøklumpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper ned de av mine som er små og langhåret, men det hjelper bare halvveis mot snøklumper. Blir klumper likevel, de blir bare litt mindre, men likeså vanskelige å plukke bort.

De er for små til kondomdress, dvs disse tettsittende jaktdressene av silke, ellers hadde jo dette vært perfekt! Har prøvd vanlige dresser, men problemet er at de klarer å få beina ut av beina på dressen og setter de fast oppunder magen istedet.

Nedklippet er greit, men de må ha dekken om det er veldig kaldt.

Da vi stilte ut pleide jeg å spraye olje på før vi gikk ut i nysnøen. Klumpene stoppes ikke, men pelsen floket ikke så mye etterpå.

jeg har tenkt litt på dress og olje. men jeg liker ikke så godt å ha klær på hunden.. men jeg tror jeg må prøve.. vet ikke hvorfor men jeg føler at jeg kommer til å synest at det er litt flaut å gå med hund med klær.. men det er jo bedre å bruke dress enn å gå rundt med denn snøen.

men hva gjør dere da for å få vekk desse snø ballene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg klipt føttene og magen til Ero. Det klumper litt, men ikke så mye som før jeg klipte han. Bruker en regndress for å unngå det værste snøen når vi bare er ute en snartur og jeg ikke orker å ta vekk snø fra pelsen når vi kommer inn.

Den letteste måten å få vekk snøen på er å hive hunden i dusjen og dusje vekk snøklumpene.

jeg må vel klippe han ned jeg også... men vil jo ha litt på kroppen men det ser kanskje litt domt ut.. stor/tykk kropp og tynne ben... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skidress og sokker på henne da vi er på fjellet/skogen... kan sikkert høres veldig fælt ut men det er da bedre enn å ikke klare å gå fordi du har så mye snøklomper i pelsen.. og i tillegg ikke kunne se.

på korte turer her hjemme stapper vi henne bare i dusjen da vi kommer hjem eller lar henne gå i buret sitt og renne av (hørtes dette fælt ut ?:S).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skidress og sokker på henne da vi er på fjellet/skogen... kan sikkert høres veldig fælt ut men det er da bedre enn å ikke klare å gå fordi du har så mye snøklomper i pelsen.. og i tillegg ikke kunne se.

på korte turer her hjemme stapper vi henne bare i dusjen da vi kommer hjem eller lar henne gå i buret sitt og renne av (hørtes dette fælt ut ?:S).

Nei hvorfor skal det være fælt? Det er nok mye bedre for en hund å gå med dress i snøen og dermed slippe å bli en levende snøball etter en tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp ned potehårene. Det hjelper mye. Vær nøye med å smøre på potesalve. Det er forebyggende. Kjøp et godt varmedekken eller en dress. Til og med mine hunder har på dekken når de ligger stille på runderingen f.eks ;) Og jeg liker IKKE klær på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva gjør dere da for å få vekk desse snø ballene?

Er som med plaster det. Her går det fort og brutalt. :P Ikke no vits i å pine han med å bruke lang tid, da skriker han bare :P Røsker jeg det ut på null komma niks så får jeg ingen reaksjon :D

Kan være Decos pels er litt annerledes da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nødt til å bruke regndress og potesokker på Chessea når det er klumpe-snø!

Jeg tror jeg skal prøve å få til å få strikket en genser som bare dekker den delen av kroppen der hun har lang pels, for på bakparten, der pelsen er kort, klumper det ikke noe særlig. Oppdretteren min har et par slike. det høres helt idiotisk ut, men det ser ikke så ille ut, og det fungerer bra! Under potene pleier jeg å smøre litt vaselin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt potesalve..

jeg synest det ser litt domt ut med hunder med klær.. har et dekken til Bajas som jeg bruker minst mulig. med dress ser det ikke så behagelig ut å gå i.... kan de bevege seg slik som de pleier når de går med en slik dress? er litt sånn mot hunder og klær, men det trengs jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bogar bruker både dekken og sokker ute i snøen. Kommer litt an på hvor kaldt det er. Men sokker er fast utstyr i snøen. Kjøpte noen grønne fleece sokker til han i fjor pga kladding under beina, og eneste jeg kan si om det, er at jeg burde ta noe hardt og slå meg i hue for at jeg ikke har gjort det før. Jeg prøvde alt mulig rart i mange år for at de ikke skulle kladde, uten at det hjalp. Han kunne være ute ca 15 minutter før det var snøballer under potene, og dette er forståelig nok ikke godt å gå rundt på.

Han kladder litt andre steder da, men de verste klumpene tar vi ut med hansker på hendene ute, og så blir det en tur i dusjen når vi kommer inn for å få ut resten. Og Bogar synes det går helt greit med en kladd her og der, så lenge de ikke er under beina...

En ting er å dolle opp hundene med diverse plagg, noe annet når det faktisk er en hensikt med klærne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren er ikke noe gøy når det kommer til alt med store snøballer overalt. Jeg bruker regndress og potesokker. Er heller ikke noe for å kle opp hunden for å pynte den, men er for å kunne gjennomføre en tur i snøen, så synes jeg det er helt ok. Ei jeg kjenner med samme rase, måtte bære hunden sin hjem fordi den hadde fått så store snøklumper at den ikke klarte å gå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...