Gå til innhold
Hundesonen.no

snart kommer snøen

janne&kenny

Recommended Posts

hei! nå venter meg å Bajas på snøen:) han har jo endel pels og somregel så ser hunden ut som en stor snøball! er det noe vi kan gjøre for å forhindre dette? eller hvordan på enklest måte fjerne det? det er det som er så kjedelig med vinteren! år vi kommer inn så er hunden full av små snøballer på bena og under magen..

en ting til... er det bra med tykk pels om vinteren eller er det like så greit med nedklippet.

for dem som ikke vet hva hund jeg har så han jeg blanding av cairn terrier og puddel. han har mer puddel pels enn terrier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper ned de av mine som er små og langhåret, men det hjelper bare halvveis mot snøklumper. Blir klumper likevel, de blir bare litt mindre, men likeså vanskelige å plukke bort.

De er for små til kondomdress, dvs disse tettsittende jaktdressene av silke, ellers hadde jo dette vært perfekt! Har prøvd vanlige dresser, men problemet er at de klarer å få beina ut av beina på dressen og setter de fast oppunder magen istedet.

Nedklippet er greit, men de må ha dekken om det er veldig kaldt.

Da vi stilte ut pleide jeg å spraye olje på før vi gikk ut i nysnøen. Klumpene stoppes ikke, men pelsen floket ikke så mye etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg klipt føttene og magen til Ero. Det klumper litt, men ikke så mye som før jeg klipte han. Bruker en regndress for å unngå det værste snøen når vi bare er ute en snartur og jeg ikke orker å ta vekk snø fra pelsen når vi kommer inn.

Den letteste måten å få vekk snøen på er å hive hunden i dusjen og dusje vekk snøklumpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper ned de av mine som er små og langhåret, men det hjelper bare halvveis mot snøklumper. Blir klumper likevel, de blir bare litt mindre, men likeså vanskelige å plukke bort.

De er for små til kondomdress, dvs disse tettsittende jaktdressene av silke, ellers hadde jo dette vært perfekt! Har prøvd vanlige dresser, men problemet er at de klarer å få beina ut av beina på dressen og setter de fast oppunder magen istedet.

Nedklippet er greit, men de må ha dekken om det er veldig kaldt.

Da vi stilte ut pleide jeg å spraye olje på før vi gikk ut i nysnøen. Klumpene stoppes ikke, men pelsen floket ikke så mye etterpå.

jeg har tenkt litt på dress og olje. men jeg liker ikke så godt å ha klær på hunden.. men jeg tror jeg må prøve.. vet ikke hvorfor men jeg føler at jeg kommer til å synest at det er litt flaut å gå med hund med klær.. men det er jo bedre å bruke dress enn å gå rundt med denn snøen.

men hva gjør dere da for å få vekk desse snø ballene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg klipt føttene og magen til Ero. Det klumper litt, men ikke så mye som før jeg klipte han. Bruker en regndress for å unngå det værste snøen når vi bare er ute en snartur og jeg ikke orker å ta vekk snø fra pelsen når vi kommer inn.

Den letteste måten å få vekk snøen på er å hive hunden i dusjen og dusje vekk snøklumpene.

jeg må vel klippe han ned jeg også... men vil jo ha litt på kroppen men det ser kanskje litt domt ut.. stor/tykk kropp og tynne ben... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skidress og sokker på henne da vi er på fjellet/skogen... kan sikkert høres veldig fælt ut men det er da bedre enn å ikke klare å gå fordi du har så mye snøklomper i pelsen.. og i tillegg ikke kunne se.

på korte turer her hjemme stapper vi henne bare i dusjen da vi kommer hjem eller lar henne gå i buret sitt og renne av (hørtes dette fælt ut ?:S).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skidress og sokker på henne da vi er på fjellet/skogen... kan sikkert høres veldig fælt ut men det er da bedre enn å ikke klare å gå fordi du har så mye snøklomper i pelsen.. og i tillegg ikke kunne se.

på korte turer her hjemme stapper vi henne bare i dusjen da vi kommer hjem eller lar henne gå i buret sitt og renne av (hørtes dette fælt ut ?:S).

Nei hvorfor skal det være fælt? Det er nok mye bedre for en hund å gå med dress i snøen og dermed slippe å bli en levende snøball etter en tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp ned potehårene. Det hjelper mye. Vær nøye med å smøre på potesalve. Det er forebyggende. Kjøp et godt varmedekken eller en dress. Til og med mine hunder har på dekken når de ligger stille på runderingen f.eks ;) Og jeg liker IKKE klær på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva gjør dere da for å få vekk desse snø ballene?

Er som med plaster det. Her går det fort og brutalt. :P Ikke no vits i å pine han med å bruke lang tid, da skriker han bare :P Røsker jeg det ut på null komma niks så får jeg ingen reaksjon :D

Kan være Decos pels er litt annerledes da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nødt til å bruke regndress og potesokker på Chessea når det er klumpe-snø!

Jeg tror jeg skal prøve å få til å få strikket en genser som bare dekker den delen av kroppen der hun har lang pels, for på bakparten, der pelsen er kort, klumper det ikke noe særlig. Oppdretteren min har et par slike. det høres helt idiotisk ut, men det ser ikke så ille ut, og det fungerer bra! Under potene pleier jeg å smøre litt vaselin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt potesalve..

jeg synest det ser litt domt ut med hunder med klær.. har et dekken til Bajas som jeg bruker minst mulig. med dress ser det ikke så behagelig ut å gå i.... kan de bevege seg slik som de pleier når de går med en slik dress? er litt sånn mot hunder og klær, men det trengs jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bogar bruker både dekken og sokker ute i snøen. Kommer litt an på hvor kaldt det er. Men sokker er fast utstyr i snøen. Kjøpte noen grønne fleece sokker til han i fjor pga kladding under beina, og eneste jeg kan si om det, er at jeg burde ta noe hardt og slå meg i hue for at jeg ikke har gjort det før. Jeg prøvde alt mulig rart i mange år for at de ikke skulle kladde, uten at det hjalp. Han kunne være ute ca 15 minutter før det var snøballer under potene, og dette er forståelig nok ikke godt å gå rundt på.

Han kladder litt andre steder da, men de verste klumpene tar vi ut med hansker på hendene ute, og så blir det en tur i dusjen når vi kommer inn for å få ut resten. Og Bogar synes det går helt greit med en kladd her og der, så lenge de ikke er under beina...

En ting er å dolle opp hundene med diverse plagg, noe annet når det faktisk er en hensikt med klærne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren er ikke noe gøy når det kommer til alt med store snøballer overalt. Jeg bruker regndress og potesokker. Er heller ikke noe for å kle opp hunden for å pynte den, men er for å kunne gjennomføre en tur i snøen, så synes jeg det er helt ok. Ei jeg kjenner med samme rase, måtte bære hunden sin hjem fordi den hadde fått så store snøklumper at den ikke klarte å gå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...