Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør du når ditt hamster skal ut?


MegaMarie

Recommended Posts

Ja, hva gjør du når din hamster skal få lov å sjekke verden??

Lar du det gå løs?Og da stikker det ikke av?

Eller fins det bånd eller har du laget et bånd? Og hvordan reagerer hamsteret med bånd på?

Eller bruker du noe til å "gjære inn" et området som hamsteret kan gå løst i??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quoter meg selv fra ditt andre innlegg angående bånd til hamster ;)

Ja, men anbefalest ikke. Har prøvd det og hamsteren liker det ikke.

Det blir på en måte klumpete og de kan smyge seg ut av båndet

Men vist du vil ha hamsteren din gå fritt ute kan du ta av toppen av buret ditt (gitter) og sette det på gresset Under oppsyn selfølgelig for det kan jo hende de greier og snike seg ut under gitteret.

Nå på vinterstid kan du heller lage en leke og tulle kasse inne. Jeg brukte en pappeske full med leker for litt daglig aktivitet.

Puttet kvister, rør, doruller, melkekartonger, en liten gravekasse etc oppi.

Veldig morsomt for dem og utforkse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å slippe en og en inn i gangen å setter ut forskjellig lekesaker. å gitter for døren så di ikke komemr ut i stua. Åsså er det lurt å passe på at alle ledninger er oppe,og alle hull tettet :D

Hamsterhunnene med unger har jeg i egen hamstergård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sletta det andre innlegget ditt jeg :)

Da jeg hadde hamster (det er lenge siden det) så lot jeg han gå løs ute, men krabba jo på alle 4 vedsidenav.

Når jeg ikke gjorde det så gjorde jeg som svart over her at jeg fjerna bunnen på buret å lot ham gå rundt på gresset mens jeg satt å holdt øye med ham. Inne så stengte jeg av spisestua å slapp han og broren hans løs der. La frem flere leker å lagde av og til en sti med no hamstergoddis så di fulgte den å hamstret underveis :wub: (broren var søstra min sin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fikk du jo :D

Hvilke hamstere har du forresten?

Jeg har ikke hamster enda, bare tenker tanken om å få et en gang i tiden...

EDIT: Jeg fikk meg 1 hamster i går og 1 mus også.

Gullhamsteret heter Småen og musen heter Hope.

Slik ser buret demmes ut så jeg har ikke noe sjangs til å løfte av noe lokk å ligge det på plenen.

i180764767_22534_4.jpg

Her er et bildet av Småen:

i180754607_36052_4.jpg

Er han ikke søøt!? :)

Her spiser Småen og Hope sammen

i180737961_21173_4.jpg

Her er Hope på vei ut av tunnelen

i180770403_54256_4.jpg

Her kommer Hope gjennom tunnellen

i180785004_50916_4.jpg

Hun kommer nærmere

i180772401_25576_4.jpg

Næremere

i180776394_36127_4.jpg

Oh shit, just face it. Hun kom seg ikke ut av røret og døde dagen etter at jeg fikk henne av forstoppelse i tunnelen... :D Det var vist ikke noe håp for Hope...

i180781321_47579_4.jpg

Jeg prøver å få hunden til å slutte å gjøre det der men hun vil ikke

i180752949_84397_4.jpg

Så det endte ikke bra med småen heller.... :P

i180784092_35589_4.jpg

Beklager bilde kvaliteten men jeg gjorde det med mobilen og da ser de ut som noen bamser som ikke beveger seg... :wub: dette er vell tidenes største spøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 5 months later...

Hei! Jeg vil bare si at bånd til hamsteren skader den!

Jeg har hatt dverghamster i 8år.. og du kan fint sette de ut i hagen ;P Et lurt tips er og spre beina og la den gå imellom de..Da har du litt kontroll. Så bør du passe på katter..de spretter fram med en gang du snur ryggen til..

Det som også er fint med å la den gå ute er at den får smake på litt annet enn den får i buret å sånn.. de syns sikkert det er fint og få litt frisk luft ;P

i212666242_38860_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som lurte på hva du skulle gjøre når hamsteren skal ut.

Fint at du lurer og ikke bare slipper den ut så den løper og gjemmer seg bort for deg:0)

Husk at du må ikke bruke bånd på en hamster.

Hamsteren er et lite,skjørt dyr som kan klemme seg sammen og bli tynn for å komme inn i sprekker.

Når du prøver å ta på et bånd vil den enten kunne trekke seg sammen og gli rett ut igjen av båndet, eller så vil du stramme båndet så hardt at hamsteren får problemer med å puste eller brekker ribbein!

Derfor skal man ikke bruke bånd eller sele på en hamster.

Mine hamstere fikk komme ut i en lekegrind på gulvet.

Du kan bestille slike lekegrinder på nettet.

Søk etter "rodent play pen" eller "rodent cage".

Seriøse dyrebutikker bør også kunne skaffe deg en slik.

Gi dem noe å leke med og gjemme seg under der inne, ellers kan de bli engstelige fordi de er byttedyr i naturen slik at instinktet sier at de skal gjemme seg bort og ikke sitte åpent midt på et gulv.

Ellers passet jeg på at de ikke bodde i et sånt bittelite bur som dyrebutikkene selger til hamstere.

Dersom du skaffer hamster så ikke tenk at den trenger liten plass fordi den er et lite dyr.

Hamstere trenger god plass for ikke å kjede seg.

Å sette dem ut på gresset kan være skummelt hvis du ikke sitter ved siden av og passer på hele tiden.

Husk på at ville hamstere bor i ganger under jorden.

Derfor kan hamsteren din finne på å prøve å grave seg ut dersom du setter den på gresset med nettingen fra buret over.

Hamsteren kan også bli syk hvis den får i seg bakterier fra jorden i hagen din, så vær obs.

Dersom du har badekar kan hamsteren godt få komme ut i bunnen på badekaret.

Da må du sette i proppen, og gi den leker og noe å gjemme seg under der også.

Lykke til dersom du får en liten, pelsete venn.

De er utrolig morsomme og søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det jeg gjør, er å fjerne alle ledningene ( ikke nødvendigvis fjerne, men sånn at han ikke kan gnage på dem). så legger jeg ut litt ting han kan utforske og sånt. alt dette foregår selvfølgelig på rommet mitt. så trekker jeg ned rullegardinene, slår av alle lysene og lukker døra. da koser han seg med å utforske rommet mitt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 2 months later...
Jeg bruker hamsterball :lol:

Er du fornøyd med å bruke hamsterball? Har lurt på om jeg skal kjøpe det til mine dverghamstere, for de klarer å gjemme seg på de utroligste steder når jeg har dem løs...

Men - vet noen hvor man kan får kjøpt hamsterball på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt 20 hamstere eller noe sånt (det er nesten ikke en overdrivelse engang), og de har aldri blitt skadet av å ha bånd på seg... Bruker man hodet og er forsiktig så går det veldig fint, faktisk. Men for det meste slapp vi de bare løs og fulgte nøye med dem hele tiden. Skjedde aldri noen uhell. :lol:

Hamsterball synes jeg er tåpelig, da kan hamsteren like gjerne være i buret sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei : )

jeg har et hamster som løper ganske mye.

Også jeg vil prøve og ta Nusse ut noen ganger.

Men der jeg bor er det masse katter:)

Å da vil jeg ikke akkurat at hu skal bli spist opp heller.

Og jeg vil ha hu ute noen ganger om dagen , Sånn at hun kan få løpe litt fritt!

Hva skal jeg gjøre ?

skal jeg lage en ''ute hage'' til hun å passe på hele tiden , å prøve å få kattene vekk hvis de kommer mot nusse ?

( nusse er hamsteret mitt ) :-)

men etter det jeg har lest nedover her , så vil ikke jeg ha bånd på hu heller :)

håper på svar så fort som mulig : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Hei! Ser jeg drar opp en gammel tråd, men er ny på forumet. :) Sjekket litt rundt, og kom over denne tråden. :)

Ang hamsterball, så har jeg en til mitt gullhamster. Som noen andre nevnte, så går også mitt hamster frivillig inni ballen, og farter ganske så raskt frem og tilbake. Man hører bare på dunkene hvor hun er henne. Som egentlig svarer på spørsmålet til personen over meg, at nei slike baller skal tåle å dunke borti ting. Hvis ikke vil jeg si det må være noe feil med ballen.

Vårt hamster er ikke like flink til å springe i hjulet, og når hun gjør, så titter hun ut for hvert femte skritt hun tar, dermed blir ikke øktene særlig effektive. Derfor vil jeg si at en hamsterball er greit i mitt tilfelle.

Derimot bør man aldri ha hamsteret for lenge inni en slik ball, del da heller øktene opp litt. Vil tro det blir dårlig luft der inne etterhvert. I tillegg får jo ikke hamsteren luktet på noe når den er i ballen, og hamstere elsker jo å lukte. Derfor bør ikke hamsterballen være noe erstatter for å la hamsteret løpe fritt.

Vi har også hatt hamsteret på gresset om sommeren, men har ikke no problemer med at hamsteret stikker av. Det kan ha litt med at de vi bor hos ikke klipper gresset så ofte. Dermed var det litt lengde på stråene og litt vanskeligere å komme frem, samtidig som det fremdeles er mye nytt og mye å lukte på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden, kun siste innlegget. Men er ikke hjul/ball skadelig for ryggen til hamsteret? Siden de går med ryggen buet 'nedover' i stedet for 'oppover' som de gjør når de går på flatmark/terreng?

Vet iallefall at det er skadelig for rotter, og at det fører til deformeringer i skjelettet, overbelastninger, knekte haler, og tilogmed hodepine/hodesmerter pga spenninger i nakken når de løfter hodet så lenge av gangen.

I tillegg stopper de ikke når de er slitne eller selv om det gjør vondt, fordi de blir 'treningsnarkomane', avhengige av endorfinene som utløses når man trener. Så selv om de har smerter i rygg/nakke, så fortsetter de å løpe.

Jeg tror dette skulle være det samme på hamster/mus/ørkenrotter som på tamrotter, i følge den artikkelen jeg leste. (skal finne link) Iallefall er det gjengs oppfatning blant rottefolk at hjul ikke er bra

En artikkel, en til, og den jeg egentlig så etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden, kun siste innlegget. Men er ikke hjul/ball skadelig for ryggen til hamsteret? Siden de går med ryggen buet 'nedover' i stedet for 'oppover' som de gjør når de går på flatmark/terreng?

Vet iallefall at det er skadelig for rotter, og at det fører til deformeringer i skjelettet, overbelastninger, knekte haler, og tilogmed hodepine/hodesmerter pga spenninger i nakken når de løfter hodet så lenge av gangen.

I tillegg stopper de ikke når de er slitne eller selv om det gjør vondt, fordi de blir 'treningsnarkomane', avhengige av endorfinene som utløses når man trener. Så selv om de har smerter i rygg/nakke, så fortsetter de å løpe.

Jeg tror dette skulle være det samme på hamster/mus/ørkenrotter som på tamrotter, i følge den artikkelen jeg leste. (skal finne link) Iallefall er det gjengs oppfatning blant rottefolk at hjul ikke er bra

En artikkel, en til, og den jeg egentlig så etter.

Tilogmed Norsk Hamsterforening anbefaler hjul når det blir brukt korrekt, så jeg tror ikke det er så skadelig.

Altså, de må være store nok(Her er det mye dårlig ute å går, de fleste hjul som følger med bur er som oftest alt for små til gullhamstre, men større hjul er å få kjøpt da).

Og i tillegg skal ikke hamsteret ha tilgang til hjulet hele tiden, man burde bare la den ha hjul en kort stund pr. dag, for de, som rotter, kan lett bli avhengig av hjulet og stopper ikke å løpe i det.. Dette er jo selvfølgelig ikke bra uansett hvilken dyreart det er snakk om..Her blingser folk stort veldig ofte, de fleste har jo hjulet stående i buret hele tiden.

Så brukt korrekt er altså hjul bare en fin måte å få trimmet hamsteren litt på :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hamsteren din er tam, så er det ikke noe problem og slippe den løs mens du sitter og ser på :huh: Jeg bruker også og ta av gitteret på buret, og la hamsterene gå under der. Det synes de er morsomt ;) Jeg har latt dem være inne i kaninburet også, men det var ikke så artig, siden nettingen var ekkel og tråkke mellom.

Hamsterball synes jeg ikke noenting om, hamsterne min hater det, og den går kjempelett i stykker. Det er uansett ikke noe vits i og bruke ute(!).

Hamsterene min har hjul som er såppas store at ryggen er rett når de løper. Jeg synes det er fært og se på hamstere som har en stor 'U' i ruggen sin når de løper i hjulet. Det er ikke sånn det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
    • Jeg har passet på at valpen har spist og drukket mye tidligere på dagen og ikke mye sent på kvelden. (Lager suppemåltider så drikkes det ikke mye utover dette.) Og en gått en dorunde like før legging. Har du testet dette?
    • Ja, nå er han 4 måneder. I dag våknet han klokken 6. I helgen våknet han og en natt tidlig, men da klarte han å roe seg og sove videre etter jeg klappet han litt.  Får vel bare fortsette og håpe at han snart sover igjennom natten.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...