Gå til innhold
Hundesonen.no

Hills


Baby

Recommended Posts

Jeg har nettopp byttet til Hill's og fornøyd så langt.

Om du ser på hjemmesiden: ww.hillspet.com

Under hver produkt kan man klikke på " Få tilgang til flere detaljer om dette produktet samt et utskrivbart dokument " Da får du opp innholds fortegnelsen på foret :)

Jeg spurte Hill's litt om for og her er svaret:

( spurte om normal foret med kylling )

Det er ikke lett å orientere seg om ulike fôr bare ved å se på nettsider og fôrposer! Skjønner godt at du spør, det er en jungel av fôr og den eneste måten å sammenlikne dem på er å ha en tabell som oppgir innhold av næringsstoffer per 100 kcal Metaboliserbar Energi. Da får du opplysning om den delen av fôret som hunden faktisk tar opp i kroppen og nyttiggjør seg av. Enhver sammenlikning ut fra ingredienslister blir meningsløs så lenge man ikke oppgir næringsstoff per 100 kcal ME. Det som teller er jo kvaliteten på råvarene, hva hunden faktisk får i seg, og hvor nøyaktig de ulike næringsstoffene er balanser ut fra energimengden.

På ingredienslisten skal råvarene stå oppgitt i synkende rekkefølge. Dette kan fôrprodusenter bevisst manipulere ved å dele opp f eks ingrediensen mais i "maismel", "maisstivelse", "malt mais", "maisekstrakt" o.l. På den måten kan du sette kylling først på ingredienslisten, selv om den samlede mengden mais altså utgjør en større prosentandel. (Bare et løst eksempel for å forklare hvordan ingredienslister fungerer.) I et vanlig fullkostfôr til hund vil det alltid være prosentvis mest av karbohydrater. Hunder har god evne til å fordøye karbohydrater og nyttiggjøre seg av dem dersom kvaliteten på råvarene er bra nok.

På næringsstofflisten står næringsstoffene oppgitt i %. Som regel oppgis prosentene av fôret slik det er i posen. Skal man sammenlikne fôr må man ha disse prosenttallene oppgitt på tørrstoffbasis. Det betyr at prosenttallene sier hvor mye det er av f.eks proteiner, fett og karbohydrater når alt vannet i fôret er trukket fra. Det er vanlig med 7-14% vanninnhold i tørrfôr.

Hill's Adult Chicken inneholder proteinkildene kylling og kalkun, samt soya og egg. Mel betyr bare at kjøttet er oppmalt før det inngår i produksjonen, det er dette som er oppgitt på posen som kylling- og kalkun protein. Oppmalingen er av praktiske og hygieniske årsaker og har ingen betydning ernæringsmessig. Soya er også en god proteinkilde som inneholder mange nyttige aminosyrer, og egg er som du sikkert vet en veldig rik og sunn proteinkilde.

Fôret inneholder altså kjøtt fra kylling og kalkun, mest kylling (min 26%) og til sammen utgjør kjøttet min 30% av fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det på mine, men

a ) de måtte nesten lures til å spise det, og

b ) det kom stooore mengder avføring, ofte og den var lys

Skiftet tilbake til RC nå, da det er det eneste tørrfôret jeg har brukt som de spiser frivillig og det jeg har hatt best resultater med når det gjelder avføring.

Så fort vi får flyttet og kommer i orden skal det også suppleres med litt v&h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. ;)

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette egentlig...

Oscar går pr i dag på Olivers Weight loss, men han er nå akkurat passe, for å få han til å holde vekta har jeg blandet inn litt RC adult. MEN, saken er at jeg ikke vil bruke Olivers til han mer. Syns avføringen blir litt vèl våt av det foret. men hva skal jeg ellers bruke liksom? Hadde vært fint å hatt et for midt i mellom de to liksom. ;)

På RC står det ikke noe prosenter, kun:

INGREDIENSER

majs, torkad fågel, majsmjöl, majsgluten, anima-liskt fett, hydrolyserat animaliskt protein, sockerbetsfiber, sojaolja, jäst, fiskolja, mineral, DL-methionin, natriumpolyfosfat, L-lysin, äggpulver, L-karnitin.

Innholdet i Olivers er:

råprotein: 28 %

råfett: 10 %

råfibre: 5 &

fersk kylling: 17,5 %

kylling i alt: 55 %

råaske: 7 %

L Karnitin: 120 mg/kg

kromgjær: 100 mg/kg

lutein: 4 mg/kg

taurin: 0,1 %

omega 3: 0, 25 %

omega 6: 1,5 %

opptak*: 92%

kcal pr kg (ME): 3180

Så, noen som har noe tips? Hvilket for?

Det enkleste hadde jo vært å bare gi han mere av olivers, men jeg liker ikke at avføringen er så myk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vi har netopp skiftet til Brit's og har foreløpig ingenting og klage på ;)

Brit's Light: http://www.forimport.no/BRITLight&Senior.html

Brits Adult: http://www.forimport.no/BRITAdult.html

Jeg var heller ikke fornøyd med Olivers. Avføringa var lys, løs og han gikk ofte på do uten at det kom noe..Treg i magen med andre ord...Etter 2(?) uker med Brits Lamb and Rice, så går han ikke like mye på do lenger, og avføringa har fått flottere farge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vi har ikke det her. ;)

Jeg vet det..Er i trondheim, men var snakk om utkjøring av fôr...Synes jeg har hørt at de kan få det til Steinkjer uten problemer, og da er det jo ikke såå langt til namsos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjører som regel til Steinkjer og ikke lenger ja... Og nå som det er vinter og glatt er ikke jeg så glad i å kjøre så mye heller... Blir jo da evt snakk om å kjøre 2 timer for å hente for liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har gått på HILLS i to år nå og det er det eneste fôret hun tåler.

Hun har gått på Light fôret og tålte det bra, men jeg måtte over på "super lett fôret" (r/d) siden hun ikke tok av nok på light maten.

Jeg er veldig fornøyd med maten, flott pels, poter, hud, avføring, ingen ørebetennelser eller fulle analkjertler osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke liker Hills noe særlig. For ca 10 år siden var Hills et av de beste fôrene en kunne få tak i, men de er dårlige på å forske på fôret sitt og oppdatere det. For et halvt-ett år siden oppdaterte de ved at de hadde fått omega 3 i fôret sitt, noe Eukanuba fikk for 8 år siden!

I tillegg inneholder fôret mest maismel, som er vegetabilske proteiner. Og 1 kg vegetabilske proteiner er IKKE det samme som 1 kg animalske proteiner. Hunder har mye bedre opptaksevne på animalske proteiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke liker Hills noe særlig. For ca 10 år siden var Hills et av de beste fôrene en kunne få tak i, men de er dårlige på å forske på fôret sitt og oppdatere det. For et halvt-ett år siden oppdaterte de ved at de hadde fått omega 3 i fôret sitt, noe Eukanuba fikk for 8 år siden!

I tillegg inneholder fôret mest maismel, som er vegetabilske proteiner. Og 1 kg vegetabilske proteiner er IKKE det samme som 1 kg animalske proteiner. Hunder har mye bedre opptaksevne på animalske proteiner

De har akkurat nå byttet om på mye og fått inn mye nye produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd Hill's jeg

Kan avføringen være så lys fordi du blander to fortyper ( Olivers og RC ). Det optimalet er nok bruke 1 merke.

Nei, det tror jeg ikke, avføringen var den samme når han gikk på bare Olivers også.

Tror nok jeg prøver light foret til Hills ja. Har brukt Hills før og fungerte egentlig greit på det. Nå gjelder det bare å finne den riktige formengden da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke noe big deal, er jo bare å lese bakpå pakken :)

Jo, men sånn som det er nå så er han i perfekt hold egentlig, men om jeg gir BARE light for så går han enda mer ned, og om jeg gir BARE vanlig adult så går han opp i vekt. Derfor må han nødvendigvis få litt mer enn det som står anbefalt på lightforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke liker Hills noe særlig. For ca 10 år siden var Hills et av de beste fôrene en kunne få tak i, men de er dårlige på å forske på fôret sitt og oppdatere det. For et halvt-ett år siden oppdaterte de ved at de hadde fått omega 3 i fôret sitt, noe Eukanuba fikk for 8 år siden!

I tillegg inneholder fôret mest maismel, som er vegetabilske proteiner. Og 1 kg vegetabilske proteiner er IKKE det samme som 1 kg animalske proteiner. Hunder har mye bedre opptaksevne på animalske proteiner

Synes Hills virker veldig up to date jeg

Eukanuba byttet om noen ingredienser for en stund tilbake og det gjorde at mange hunden reagerer negativt på Eukanuba. Og jeg er ikke så sikker på om Euk. inneholder mer kjøtt enn Hill's

Er bare en måte å finne ut på - prøv

Alle hunder reagerer forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker du om natures best, eller?

De har allikevel ikke forsket noe særlig de siste årene, og er ganske "uoppdaterte"

Nei Natures Best er jo gammel. :D

Det er snakk om Science Plan Canine Light Adult Large Breed with Chicken , Canine Adult med tunfisk og ris, Canine Adult Large Breed Lamb and Rice, Mature Adult/Senior 7+ Mini som er nye i serien

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at de ikke har forsket i det siste, kan du dokumentere dette, vil gjerne se url eller liknende på dette.

Syntes det er rart siden de har kommet ut med nye for utgaver og du sier samtidig at de ikke forsker.

Som sagt vil gjerne se det dokumentert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Natures Best er jo gammel. :D

Det er snakk om Science Plan Canine Light Adult Large Breed with Chicken , Canine Adult med tunfisk og ris, Canine Adult Large Breed Lamb and Rice, Mature Adult/Senior 7+ Mini som er nye i serien

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at de ikke har forsket i det siste, kan du dokumentere dette, vil gjerne se url eller liknende på dette.

Syntes det er rart siden de har kommet ut med nye for utgaver og du sier samtidig at de ikke forsker.

Som sagt vil gjerne se det dokumentert. :P

Ok, hva i disse typene er det som er nytt i forskningen (jeg spør fordi jeg selv lurer)? Flere fôrprodusenter gir ut nye typer uten å forske noe særlig på mer på de. Ofte (jeg sier ikke at det er det i dette tilfellet) virker det som om fôrprodusentene lager haugevis av fôr bare for å selge.

Jeg har ikke dokumentasjon på det, det er vanskelig å få dokumentasjon på at en fôrprodusent forsker lite på fôret sitt. Grunnen til at jeg sier det er at jeg har hørt masse om det, av mennesker som driver med fôr i jobben. Jeg snakker mye med de, så jeg kan prøve å få en dokumentasjon på det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Hills virker veldig up to date jeg

Eukanuba byttet om noen ingredienser for en stund tilbake og det gjorde at mange hunden reagerer negativt på Eukanuba. Og jeg er ikke så sikker på om Euk. inneholder mer kjøtt enn Hill's

Er bare en måte å finne ut på - prøv

Alle hunder reagerer forskjellig.

Alle fôrtyper har en hovedserie som de selger mest av. Denne serien er ofte den med best ingredienser i. Men noen hunder reagerer jo på disse, og da har de fleste fôrtyper også et eller flere sensitiv-fôr. Eukanuba har nå utviklet en ny serie, en sensitivserie som består av 4 forskjellige typer. Siden hunden min reagerer på noen ingredienser i hovedserien, så har jeg byttet til sensitiv-serien hvor disse ingrediensene er byttet ut med noen andre som de fleste hunder tåler.

Selvsagt reagerer hunder forskjellig, men det er ofte umulig å se hvordan hunden egentlig reagerer på fôret. Det er vanskelig for oss å se hvordan fôret påvirker leddene til hunden, indre organer etc., derfor er det ikke bare å gå ut og prøve forskjellige fôr for å finne det beste til hunden, siden mye ikke kan sees på pels og avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hva i disse typene er det som er nytt i forskningen (jeg spør fordi jeg selv lurer)? Flere fôrprodusenter gir ut nye typer uten å forske noe særlig på mer på de. Ofte (jeg sier ikke at det er det i dette tilfellet) virker det som om fôrprodusentene lager haugevis av fôr bare for å selge.

Jeg har ikke dokumentasjon på det, det er vanskelig å få dokumentasjon på at en fôrprodusent forsker lite på fôret sitt. Grunnen til at jeg sier det er at jeg har hørt masse om det, av mennesker som driver med fôr i jobben. Jeg snakker mye med de, så jeg kan prøve å få en dokumentasjon på det. :D

Flott, venter gjerne litt på den dokumentasjonen, for med så sterkt argument så bør du også ha en dokumentasjon på at de ikke forsker.

For meg så virker dette utsagnet om at de ikke forsker helt på jordet, for de er en av de ledende på fôrmaekedet, har holdt på i så mange år at uten forsking så hadde de mest sannsynelig ikke holdt ut så lenge som de har gjort.

Ok, hva i disse typene er det som er nytt i forskningen (jeg spør fordi jeg selv lurer)?

Alle fôr som gis ut på markedet må igjennom flere sjekker for å bli godkjente, de kan ikke bare legge ut et nytt fôr merke uten at det er forsket på og dokumentert innhold osv.

For at det skal selges her i Norge må det igjennom de forskriftene vi har her i Norge for å godkjennes, det sier seg selv at det må forsking til for å legge ut et nytt produkt på makedet.

Jeg har mye kontakt med flere som også jobber med fôr i jobben sin og man kan ikke gi ut en ny fôr type uten at det er forsket på innholdet. :P

Men som sagt jeg venter gjerne litt på den dokumentasjonen (skal ikke glemme den), for den hadde vært morro å se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt reagerer hunder forskjellig, men det er ofte umulig å se hvordan hunden egentlig reagerer på fôret. Det er vanskelig for oss å se hvordan fôret påvirker leddene til hunden, indre organer etc., derfor er det ikke bare å gå ut og prøve forskjellige fôr for å finne det beste til hunden, siden mye ikke kan sees på pels og avføring.

Det er jeg enig i, men dette får vi ikke sjekket. Så da må vi stole på at kvalitets forene inneholder det hunden trenger.

Noen hunder fungerer fint på Eukanuba, mens andre fungerer bedre på Hill's

Og det eneste man kan måle det på er at hunden har fin pels, bra avføring og liker maten. Om foret oppfyller disse kravene så må vi stole på at produsentene sørger for resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har netopp skiftet til Brit's og har foreløpig ingenting og klage på :D

Brit's Light: http://www.forimport.no/BRITLight&Senior.html

Brits Adult: http://www.forimport.no/BRITAdult.html

Jeg var heller ikke fornøyd med Olivers. Avføringa var lys, løs og han gikk ofte på do uten at det kom noe..Treg i magen med andre ord...Etter 2(?) uker med Brits Lamb and Rice, så går han ikke like mye på do lenger, og avføringa har fått flottere farge :D

Lurte litt på hvordan det gikk med Milo og magen, og det var godt å høre at ting ser bedre ut! :wub:

(samtidig som det er godt å få litt hjelp til å "spre budskapet" :P )

De kjører som regel til Steinkjer og ikke lenger ja... Og nå som det er vinter og glatt er ikke jeg så glad i å kjøre så mye heller... Blir jo da evt snakk om å kjøre 2 timer for å hente for liksom..

Vet at de sender endel med varetaxi oppover til Namsos..du kan jo sjekke priser på å få det levert om du vil? :)

Fikk også høre at de etterhvert har begynt å få endel distributører rundt omkring, kan jo hende det bor noen i Namsos som du kan kjøpe hos, hvis ikke kan du jo begynne å selge Brit der selv! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...