Gå til innhold
Hundesonen.no

Dvergpuddel på utstilling...


Line_

Recommended Posts

Jeg er ganske ny i utstillings "gamet" kan du si :P Så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt sånn at jeg forstår litt mer :wink:

Kan man stille på valpeshow når de er 4 mnd?

Har tenkt til å stille på valpeshow å det er jo bare en mnd. til han er 4 mnd. så..

Hvordan skal han gå i ringen? han er jo ikke så veldig flink til å gå i bånd kan du si :oops: Når jeg prøver å "stille" han (oppå et bord), så setter han seg bare ned, det går nesten ikke ann å få han til å stå :? Hva koster det ca. å melde seg på utstilling(det er ikke noe stor hindring liksom men greit å vite hva det kommer på ca...)..

Han er ganske flink til å vise tennene.. Men hva hvis han vegrer noe, blir ikke det godkjent på en måte da eller? Han er flink med de på sidene men ikke så mye de foran.. :wink:

Burde jeg bare se på en utstilling før jeg stiller selv (tror det er lurt men...)?

Håper noen kan hjelpe meg litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeshow er ikke så seriøst, så det er bare å melde på! Dommerne på valpeshow pleier å være ganske hjelpsomme.

Det er to klasser, en fra 4-6 måneder og en fra 6-9 måneder.

Det er lurt å trene masse både på bordet og på å gå i bånd, kanskje du har en hundeklubb i nærheten som har ringtrening? Han skal vel stå med forbeina rett ned, parallelt og bakbena lenger bak og parallelt. Bakbena skal stå sånn at du viser frem vinklene hans. Vanskelig å forklare, men.. Hvis du skal få han til å stå på bordet, kan du godt bruke klikkertrening. Klikk og gi godbit når han står, og etter hvert må han stå lenger og lenger får han får godbiten.

Valpeshow koster som regel 150 kroner. Om han vegrer så gjør ikke det så mye på valpeshow. LiLi ble jo BIR sist, selv om hun nesten spiste dommeren til middag. :oops: Men det er lurt å øve mye da!

Kan være lurt å dra på en utstilling å se først, men da går du glipp av en mulighet til å stille. Så egentlig er det bare å melde på med det samme. Er du heldig, så går de voksne før valpene, og da får du jo god tid til å se på dem først.

Hmm, ble litt rotete dette men.. Bare å spørre hvis du lurer på noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk! Da blir det for dumt for min del å skryte av at bikkja har blitt BIR altså :P Hehe.. For da kan den jo bli det selv om den er...stygg...hehe..

De kan holde tilbake BIR'et hvis hunden ikke er innen for rasestandar! Så du kan nok skryte litt fordet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ofte lett å få BIR på valpeshow, siden det ofte er få hunder med. Men når de blir voksne er det ofte verre. Men har man en sjelden rase, så er det vel lett å få BIR. Men så er det som regel ikke så mange utstillinger man får vært med på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, men sett hvis du feks har en hund som ville kommet sist at 17 hunder i en gruppe da, og den er innenfor standarden, så vinner den jo? Hmm.. Men jaja, da kommer vel Mona til å få en BIR :P

På en valpeutstilling så hadde de nok ikke holdt tilbake BIR'et. Men på en voksen utstilling hadde de muligens gjort det. Det er jo en ofisiell utstilling og det er jo også utdeling ac cert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Regner med at du kanskje vet hvordan pudler skal stilles? I så fall kan jeg forklare deg:-) har stilt stor, dverg og toy- puddel før, skjønner du;-) Jo, forbeina skal stå rett ned og være parallelle, og bakbeina skal stå i en flott vinkel på linje med hverandre. Hold hodet oppe enten med båndet eller med et lite, lett tak i munnviken. Hold gjerne halen oppe med to små fingre på tuppen. Men dette er mest for de løveklippede... Du kan også stille fritt selvsagt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...Men han har jo en tendens til å sette seg ned da :oops: Hva skjer da for å si det sånn?

Hvor lenge skal man trave i ringen(regner med at de skal trave?)?..Eller skal de Både trave å skritte eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kan også bare gi deg rødt og takk for i dag liksom.. de gir ikke ut BIR/BIM på måfå:cry: hehe..

Det er ikke kvalitetsbedømming på valper. De får bare kritikker, men ikke kvalitetssløyfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rasen må være for voksne, hvis det skal være valpeshow for den rasen?

Eksempel, er jo nesten aldri utstilling for BC, dvs at det nesten aldri er valpeshow for de heller da?

Innbilte meg at når jeg så på et valpeshow på Støren for noen år siden, så gikk valper av alle raser i samme ring (ikke så mange som var påmeldt..) Altså ikke noe raseinndeling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rasen må være for voksne, hvis det skal være valpeshow for den rasen?

Eksempel, er jo nesten aldri utstilling for BC, dvs at det nesten aldri er valpeshow for de heller da?

Innbilte meg at når jeg så på et valpeshow på Støren for noen år siden, så gikk valper av alle raser i samme ring (ikke så mange som var påmeldt..) Altså ikke noe raseinndeling..

Hmm, jeg vet ikke. Er kanskje annerledes på små utstillinger? Men kan godt hende at det er med valper selv om ikke det er med voksne, men da trenger man ikke å få en dommer som er godkjent for den rasen. Det må man jo ha for å stille voksne, men ikke på valper. Så du finner sikkert valpeshow for bc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...