Gå til innhold
Hundesonen.no

Brodder

Djervekvinnen

Brodder  

40 stemmer

1. 1.

• Ja
      16
    • Nei
      24

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bruker av og til brodder når det er is ute og jeg har planer om å gå på isen over en lengre periode, uavhengig av om jeg har med meg hund eller ikke. Jeg har hatet is siden jeg gikk i fjerde (da datt jeg og måtte sy). tinka går greit nok i bånd, så jeg tviler på at jeg kommer til å dette fordi jeg har med meg hende, men jeg er relativt klossete til tider. Detter noen ganger i løpet av en vinter.

Guest Christine
Skrevet

Har de i lomma på kjeledressen men er ofte jeg går på trynet selvom. <_<

Skrevet

Nei, har faktisk aldri eid brodder. Pleier ikke å falle så mye, og Buster er forsiktig når jeg sier forsiktig. Men har tenkt hver vinter på å skaffe meg det, men har bare glemt det bort eller noe.

Skrevet

Ja jeg bruker brodder hvis jeg skal ut. Å gå uten funker dårlig her. Hera har ikke alltid like ro i ræva og skal hoppe og sprette. SÅ da er det greit at ihvertfall en har fotfeste. Så brodder er et must. Bruker de nå. Og kommer til å fortsette med dem så lenge isen er på veien. :P Søsteren min mobber meg og sier at det bare er gamle kjerringer som bruker brodder, og at det ser så teit ut. Akkurat som at det er så myye stiligere med gips og krykker? :rolleyes:

Skrevet

Nei Chicka går så fint at det tenger jeg ikke, blir hun ivrig og det er glatt får hun klar beskjed om å skjerpe seg, og hun er tilbake i rolig modus igjen. :P

Guest Christine
Skrevet

Ikke rart du tryner om de ligger i lomma vel? Hihi :P

haha, skrev jeg virkelig det? :P:P Det skulle stå:

"De ligger ofte i lomma på kjeledressen, men tryner selv om jeg har de på føttene <_< "

Skrevet
Søsteren min mobber meg og sier at det bare er gamle kjerringer som bruker brodder, og at det ser så teit ut. Akkurat som at det er så myye stiligere med gips og krykker? :rolleyes:

Selvsagt ser det teit ut, og det høres enda verre. Men jeg bryr meg virkelig ikke om jeg ser eller høres teit ut. Hadde jeg gjort det, hadde jeg aldri vist meg utendørs med kjeledressen min i alle fall, men det er jo tross alt omtrent det mest komfortable plagget jeg eier.

Skrevet

Jeg har alltid trodd at det bare var gamle kjærringer som brukte brodder :P Men i fjor etter at Luke ble kastrert og skulle holde seg rolig i flere dager måtte jeg ty til brodder. Det var speilglatt ute og det var ikke bare bare å lufte en unghund som hadde holdt seg rolig i flere dager. Tror jeg kommer til å lete fram broddene i år også selv om han er mye roligere nå.

Skrevet

Jeg brukte ikke, men i år skal jeg nok skaffe meg. etter at jeg sklei bortover isen, og falt rett på rompa forran en bygningsarbeider som bare så rart på meg.

Skrevet

Ja, så lenge jeg skal gå langs veien eller gangfeltet og det er antydning til å være glatt ute(trenger ikke å være is) så tar jeg broddene på. Broddene mine består av jerntråder surret rundt noe gummi under hele sålen på skoen. Veldig effektiv brodd som ikke er glatt uansett føre.

Skrevet

Jeg bruker ikke brodder nå.

Men for 5 år siden da jeg fortsatt hadde malamuten min, da var broddene på plass hele vinteren.

Han gikk stort sett veldig fint i bånd, men når vi møtte andre hunder så kunne han begynne å trekke veldig. Da hadde jeg ikke sjans uten brodder. Men det er ikke like mye styrke i de to små pels dottene jeg har nå :P

Neste gang jeg skal ha hund, så blir det en i str. stor igjen, og da kan det hende broddene er på plass igjen :P

Skrevet

JA, jeg bruker brodder når det er glatt ute. :P

Jeg er ikke redd for å brekke lårhalsen akkurat, men det stakkars halebenet mitt har fått seg en trøkk for mye på glatta.. Jeg bor på et særdeles kupert tettsted, og når det er glatt tar jeg ingen sjangser, spesielt siden jeg bruker mye tid på å henge etter en kattehater i bånd.. :rolleyes:

Skrevet

Jeg har ikke brodder, men har planlagt å kjøpe for å bruke når det er speilholke og skikkelig ille ute. Dit jeg flytter om 14 dager så er det en 100-200 meter ganske bratt bakke, og jeg ser for meg hvordan jeg skal komme meg ned der om vinteren, med en stk Eso som har det dritmorro med å dra meg nedover :P Vanligvis så går han fint i bånd, man han har da sine perioder.. hehe..

Skrevet

Noen ganger når jeg går på tur med Elwira bruker jeg det. Det er ikke lett å holde henne igjen uten noen ganger altså :lol: Har gått på tryne mange ganger med brodder da, men enda flere uten.

Skrevet

Brodder er for kyllinger :lol:

Har aldri hatt, har aldri hatt behov for det heller.. Hverken med 2 huskyer, 1 husky og 1 gal belger, 1 gal og 1 veloppdragen belger.. Kommer neppe til å kjøpe meg brodder før jeg begynner å bli redd for lårhalsen min heller.. hehe

Jeg pleier å gå som om det ikke er glatt jeg, det funker det! Det er når en begynner å snike seg rundt på isen og være redd for å dette, det pleier å galt - det er min svært lite vitenskapelige konklusjon.. B)

Skrevet

Tok ikke mange timer med glatt føre før jeg kjøpte meg brodder. Tussie er ikke spesielt veloppdragen og i fjor vinter var hun valp, unghund i år, så det eneste som har forandret seg er størrelsen og styrken.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...