Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhund-Bilder

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Har ingen så flotte bilder da. :P

Men her er noen av mine dyr:

Bogar på ku og sau:

Bogar01.JPG

Bogar02.JPG

Bogar03.JPG

Nirm på kurs:

Nirm01.JPG

Schäfertispa mi "Santi":

Santi01.JPG

Skrevet

Har ikke så mye tid til å laste opp nå, men har en film! :P Den sorte flinke prikken er Margretes Zizco B)

Edit: Nirm, så utrolig kult å se en Schäfer som jobber på sau!! :P

Skrevet

Har ikke så mye tid til å laste opp nå, men har en film! :P Den sorte flinke prikken er Margretes Zizco B)

Edit: Nirm, så utrolig kult å se en Schäfer som jobber på sau! :P

Hihi :P Zizco så ut som en liten bil som kjørte ette sauene!

Skrevet

header.jpg

Bilen uten bakkekontakt

IMG_9610.jpg

Bilen i full konsentrasjon

Line, dette skal du få høre ved en hver anledning og tro meg jeg skal lage anledninger :P

• 4 weeks later...
Skrevet

Så fine bilder, av gjetende hunder ^_^ Vi har ikke sauer, vi da. Bordercollie, Pepper, er vissnok redd dem, i følge forrige eier. Men det finnes løsninger, også for "reddharer" :icon_redface: Hamsteret stiller villig opp, klar for å bli gjetet :rolleyes:

post-1218-1166175717_thumb.jpg

• 4 weeks later...
  • 1 month later...
Skrevet
header.jpg

Bilen uten bakkekontakt

IMG_9610.jpg

Bilen i full konsentrasjon

Line, dette skal du få høre ved en hver anledning og tro meg jeg skal lage anledninger :hug:

Huff da! :shocked: Bilen din er flink! :ahappy:

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg har også gjeterhund! *stolt*

Eller... øh... Ja, dette er altså Toller-gjeteren min :) :

IMG_1957.jpg

Hun gjeter ikke på noe da men... Later som om jeg har en gjeterhund jeg!

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Skrevet
Har ikke så mye tid til å laste opp nå, men har en film! :) Den sorte flinke prikken er Margretes Zizco B)

Edit: Nirm, så utrolig kult å se en Schäfer som jobber på sau! :)

Hihi :) .. søteste bilen da :D

• 5 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig! Heftig lyd er no go for meg også
    • Da snakker vi en helt annen arbeidskapasitet, tilnærmet border collie. Men hvis det er aktuelt, så ja. Og så har de MYE lyd. Mer enn de andre lapphundene. Jeg synes de er dritfine, men lyden (og røytingen) hadde vært uaktuell for meg.
    • Lapsk vallhund kanskje? Kjenner ingen personlig, men kjenner til en oppdretter, og forstår det slik at det er mer å hente der enn hos finsk og svensk
    • Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...