Jump to content
Hundesonen.no

Purina Beneful

magicka

Recommended Posts

Posted

Purina Beneful

Hvordan er dette foret? Liker hunden det?

De reklamerte for det i Hundesport isåfall :)

Har hverken prøvd eller hørt om fôret, men det er sikkert ok..

Personlig er jeg litt skeptisk til "frokostblanding"-fôr (Der man har mange forskjellige biter), grunnen er at hunden kan bli kresen og bare ta bitene den liker og på den måten gå glipp av viktig næring..

En annen ting er at biffkjøtt er det tyngste proteinet for hunden å bryte ned og da kan man få fordøyelsesproblemer.. foretrekker kylling og lam som hovedproteinkilder jeg :)

Posted

Dette ville jeg aldri ha brukt!

For det første så er det alt for lite fett i forhold til protein.

For det andre så er hovedingrediensen oppmalte maiskorn, neste ingrediens er mel av kyllingBIprodukter (=ikke kjøtt, men rester og avfall), videre kommer maisglutenmel, grovmalt hvete...

Å fôre med noe slikt er å be om problemer, etter min mening.

Posted

Tenkte bare at siden de reklamerte for det i Hundesport at det var mer seriøst enn de andre :D

Tror uansett ikke jeg kommer til å prøve det :D

Guest Belgerpia
Posted

Ja, hva forbrukerrapporter og tester sier - og hva som er praksis når det forsøkes på HUNDER er to forskjellige ting. I denne testen har man analysert innholdet og funnet ut at det inneholder det hunden trenger sant - men det faktum at en hund kanskje må ha 10 ganger så mye av fôret for at den skal funke og at man må bruke Rema pose når man skal plukke opp driten se DET tar ikke denne testen hensyn til - altså opptakeligheten hos våre firbeinte.

Ta Labb for eksempel - for at mine hunder ikke skal tape seg i kondisjon må jeg når jeg forer med dette gi 5,5 liter fôr om dagen (fordelt på 5 hunder) - bruker jeg Royal Canine er fôrmengden 2 liter på de samme fem hundene.

En sekk med Labb varer 1 uke - en sekk Royal Canine varer i to uker - på felleskjøpet her koster en sekk med Labb 310 kroner eller deromkring - en sekk RC koster 509. RC er mye dyrere enn Labb - men den varer lenger, hundene er i perfekt kondisjon uten å måtte ete absurde mengder og jeg trenger ikke traktor med møkkaskuff på for å plukke bæsj i hundegården - hvilket jeg må ha om jeg fôrer med Labb.

Om jeg VET dette (jada, dere som tror jeg er gal som forer på Labb - jeg har en logisk forklaring på hvordan jeg vet dette) - jupp, jeg vant den nette sum av 40 kilo Labb i slutten av August - jeg har ikke råd til å kaste mat - så det ble fôret opp - og jeg brukte ikke lang tid på det når jeg først fant ut hvor mye de faktisk måtte ha av dette fôret som i tillegg til å være ****** udrøyt lukter død og fordervelse til den grad at hundene lurte på om jeg var frisk når jeg serverte det - og det lukter virkelig ille - for mine hunder er reine åtselseterne sånn ellers - døde mus og andre ekle ting er snadder - de var ikke så imponert over Labb..

På 14 dager vil det å bruke Labb koste meg over sekshundre kroner i reine utgifter - samt MYE ekstrajobb fordi hundene driter absurde mengder og dermed må fordele dette i flere ruker utover dagen - og møkka - ja, den lukter SILO................. juhu liksom - det bør ikke lukte silo når en hund gjør fra seg - da er det noe fundamentalt galt med maten.... kubæsj skal lukte silo - hundebæsj, ja det skal lukte hundebæsj...

Posted

Vi passet en cocker spaniel-gutt 2 uker i sensommer, og han hadde eieren kjøpt inn purina beneful til, han likte det godt og sorterte ikke, fin mengde avføring også. Personlig bruker vi Eukanuba på våre hunder, for mengden fòr en må gi er jo en del mindre da, selv om det er dyrere i innkjøp, blir det ikke dyrere i det lange løp. Men om folk vil kjøpe butikkfòr el labb må de gjerne gjøre det for meg, legger meg ikke opp i hva andre gir hundene sine, det er smak og behag. :D

Posted

Kjøpte en sekk Beneful for å bruke som godbiter, jeg.

Fungerer flott som turgodbiter på en matgal hund i alle fall (selv om bitene er bittelitt i største laget). Kiloprisen er mindre enn for Frolic, og jeg tviler på om det er mindre sunt enn dét... Avføringen er i alle fall bedre enn etter ei real frolic-økt...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...