Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvarium - hva trenger man å vite?


AnneE

Recommended Posts

Skrevet

Et must for å komme i gang er:

1) Grus eller sand som passer den type fisk man skal ha (vil anbefal vanlig Rådasand da den er utmerket

til de aller, aller fleste fisker)

2) Planter etter egen smak (bortsett fra om du skal ha ciklider og gullfisk - de krever planter som tåler

myyye)

3) Filterpumpe som passer størrelsen på karet du skal ha

4) Varmekolbe med rett styrke i forhold til antall liter

5) Termometer for å får sjekket at temperaturen er riktig

6) Tester for GH, KH, PH og Nitritt (slik at du vet at vannet har de rette verdiene for at fisken skal trives og

ha det bra)

7) GH+ og PH+/- for å tilpasse verdiene til den fisketypen du skal ha

8) Algeskrape

9) Håv

Kjøper man en komplett startpakke (som er oftest rimeligst) trenger man bare grus/sand, planter, tester og preparater i tillegg.

Skrevet

Et must for å komme i gang er:

1) Grus eller sand som passer den type fisk man skal ha (vil anbefal vanlig Rådasand da den er utmerket

til de aller, aller fleste fisker)

2) Planter etter egen smak (bortsett fra om du skal ha ciklider og gullfisk - de krever planter som tåler

myyye)

3) Filterpumpe som passer størrelsen på karet du skal ha

4) Varmekolbe med rett styrke i forhold til antall liter

5) Termometer for å får sjekket at temperaturen er riktig

6) Tester for GH, KH, PH og Nitritt (slik at du vet at vannet har de rette verdiene for at fisken skal trives og

ha det bra)

7) GH+ og PH+/- for å tilpasse verdiene til den fisketypen du skal ha

8) Algeskrape

9) Håv

Kjøper man en komplett startpakke (som er oftest rimeligst) trenger man bare grus/sand, planter, tester og preparater i tillegg.

Du har vel ikke noe peiling på hvor mye sånt ville kommet på hvis man skulle hatt et lite akvarie vel? :D sånt er vel ofte dyrt hvis man kjøper det nytt... Tusen takk for svar!

Skrevet

Kjøpte startpakke fra Eheim med buet front på 58 liter for ca. 900,- via den lokale dyrebutikken her og et annet startpakkekar på 83 liter av ukjent merke via Tropehagen for litt under 1000,-. Ingen av disse fulgte det med møbelbord. Det kostet ca. 900,- til 83 liter'n.

Har også et komplett kar fra Juwel på 240 liter. Det ga jeg 4200,- for inkludert møbel, men det er nok ca. 1000-lappen under hva som er vanlig pris.

Sjekket priser på kar ganske lenge og på mange steder før jeg kjøpte 240 literen og kom frem til at det koster fort 1500 - 2000 mer om du setter sammen et kar selv fremfor å kjøpe startpakker.

Grus koster ikke mange kronene, ca. 35,- pr. kg om du kjøper i smått.

Prisen på planter varierer men ligger på 50-60 kr. pr. stk.

Du kan jo selvfølgelig få brukte kar meget rimelig men da har du jo som regel ingen garanti på utstyret som følger med eller om karet skulle bli lekk.

Hvis du søker litt kan du være så heldig å få kjøpt relativt nye kar og spare en del lapper på det. Bare pass på at karet er såpass nytt at garantien fremdeles er gyldig (vanligvis 3 år) og at du får med kvitteringen/garantiseddelen.

Skrevet

Hvis du tar en titt på tråden min "hvor skal akvariet stå" så fikk jeg mange gode råd som nybegynner der :D:D:D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...