Gå til innhold
Hundesonen.no

Lavinehund

Nina

Recommended Posts

Skrevet

Med til og stunder ønsker jeg å utdanne en lavinehund, men jeg er usikker på rase. Dette blir ikke før om noen år, men er artig å planlegge og det tar jo gjerne litt tid også.

Hvordan raser egner seg som lavinehund?

Selv om det kanskje er mange raser som kan egne seg som lavinehund så ønsker jeg en liste over aktuelle raser slik at jeg kan stryke de som ikke passer mine krav(skal jo ha en hund jeg kan trives med uten om lavinetreninga også). Skriv gjerne hvorfor akkuart den rasen egner seg som lavinehund.

Skrevet

Etter hva jeg har skjønt så bør lavinehunder være relativt lette. BC, lettere aussies, belgere, jaktretrivere osv. bør passe perfekt. Jeg trente ikke lavine, men mye snøsøk (grave ned gjenstander og la hunden snuse de frem og grave de opp, hente de til meg) med forrige BC.

Skrevet

Tja, de fleste som ikke tar med seg all snøen hjem igjen;)

I et snøskred er det temmelig tettpakket snø og det er hardt, så de fleste hunder takler fint å gå på det (de detter ikke igjennom). På trening derimot kan det være litt værre... Hehe;) Her i Tromsø er det en del schæfere (flest gråe/bruks men også noen litt større/tynge), en og annen jaktlabbe, en akita har trent og selv har jeg nå en aussie som jeg skal trene med (har trent med husky). Han har ikke så mye pels som mange andre aussier, og har hittil ikke kladdet noe. Gjør han det så får han på seg "supermanndrakt" (superdekken til fuglehunder).

Jeg ville ikke valgt en rase som kladder veldig mye, har sett noen snøballer med et spanielhode eller puddelhode stikkende ut ene enden, og en hale i andre enden.. Hehe;) Helt korthårshunder trenger jo mer påkledning enn hunder med pels (dekken under arbeid + ekstra ved hvile) Ellers vil jo fryktelig tunge raser være litt trege, og litt for tunge på trening. Hvis jeg ikke husker helt feil av oversikten som kom i redningshunden for en stund siden, så var det flest gjeterhunder (av "brukstypene", ikke labbetuss..), retrievere (mest flat, golden og toller, men her har det også begynt å bli flere av jakttypene).

Så er det jo litt greit å ha en hund som er litt lettmotivert på godbiter og/eller lek, og som ikke har et stort jakt (og drepe) innstinkt slik at den ikke stikker av;)

red: Glemte helt av at det er en del Riesen rundt om også, vet jo om flere gode;)

Mailin

Skrevet

Hva med Springer Spaniel? Passelig pels, størrelse, "drive" og vilje til å lære/ tjene. Vet om en del flotte lavinehunder av nevnte rase.

Ta f.eks en titt på:

Denne siden

Skrevet

Vet om iallefall en samojed som er godkjent lavinehund. Husker det var en på tv da det var jordskjelv i den Iranske landsbyen Bam. Dette er litt om Aico vet ikke om dette var den hunden, men han er iallefall lavinehund :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...