Gå til innhold
Hundesonen.no

Låne bort hannhund til avl


WheatenMali

Recommended Posts

Til dere som har avls hanner, hvem låner dere han til?

Er dere nøye på at tispen er HD-røntget= AA-røntget? Mentaltestet? øyelyst? o.l?

Skal hun følge alle avlskriteriene for din rase? som 1.plass på utstilling(varierer litt med plasseringen fra rase til rase)?

skal dere helst ha møtt henne for å se om dette er en kandidat?

Eller er du ikke så nøye på det bare du får penger?

Har dere lånt hannen deres bort til ei tispe som ikke er HD/AA-røntget/øyelyst? Eller ikke er utstilt?

Har dere lånt han bort hvis dere vet at valpene ikke blir registrert? (som. evt.fargefeil, eller ren giddalaøshet fra oppdretter, eller annen rase)

Hva krever du av penger? pris pr.sprang og valp? eller prisen av en valp eller valp? Eller en annen betalingsmåte?

Er litt nyssjerrig hva dere gjør, Oscar bli nok en kandidat som avlshund om ikke lenge og vi kommer nok bare til å låne han bort til tisper som har avlskriteriene, men vil også møte dem først for jeg synes det blir avlet så mye KUN på utseende [-X og jeg mener gemyttet er viktigere enn utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å bruke Diego som avlshanne.

Men skal først HD/AA røntge han. Og gå litt på utstilling.

Men kommer til å stille krav til HD/AA røntging..

Og se i stamtavlen hvordan det ligger an med HD der. Ettersom jeg ikke vil at valpene skal få dette.. Og er ekstremt nøye på det ettersom det er chow.

Og gemyttet er viktig..

Kommer til å se litt på utseende også, ettersom jeg ville ikke valgt ei tispe som ikke er rasetypisk.. (Er noe på fjeset til Chows som gjør den rasetypisk :D )

Kommer nok til å ta prisen av en valp..

Skal møte tispen før jeg hadde lånt Diego vekk.

Vil ikke ha no tull.. Skal gjøres skikkelig.. :D

Hva skal du gjøre med Oscar da? ta prisen for en valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det??  :oops:

jeg tror vanlig pris er 1000, og da koster parringen 1000kr. og 1000kr. pr.levende valp etter 5.leveuke :D Synes det er en mer ryddig ordning da prisen kan variere på valp fra oppdretter til oppdretter, men når du sier den ordningen der så kan ikke oppdretteren bytte pris, oppdretteren vår gikk opp en tusen lapp etter før vi hentet Oscar :? Så sånt kan skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er ikke helt sikker, det var dems første kull så de fant vel ut at det var større pågang på rasen en de trodde, for de kjøpte sin frøken for 9000kr. inkludert en klipp etter salg, og de skulle selge uten klipp så da sa de 8000, men så bestemte de seg for at de heller skulle ta 9000kr. :? Det var ikke noe problem for oss, men da kan du tenke deg at oppdretteren kan gå opp og ned som h*n vil før valpesalget og du kan få mindre enn avtalt men også mer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en oppdretter gjort det mot meg, så tror jeg bare hadde sagt han kunne beholdt valpen.. Greit nok at 9000 kr er ikke en galen pris.

Men å gå opp i pris etter dere hadde avtalt 8000 kr syns jeg var merkelig..

Du hadde jo Nkk's kjøpeavtale? Da kan de jo ikke gjøre sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte dette ang. pris pr.valp og sprang, hvis det ikke blir valper på første forsøk så er 2.forsøk gratis :wink:

ang. valpepris: tenk om tispen kun får 1valp, da sitter jo oppdretter igjen i minus fordi h*n måtte betale fra egen lomme for helseattest og chip o.l., i Nena sitt kull kom det 2valper og de skulle beholde en selv, så hvis de hadde avtalt valpepris med hannhundeier så hadde de sittet igjen med minus... og prisen går ikke an å forandre, for det skal skrives kontrakt før parringen tar sted så det blir liksom "no turning back" hvis du bare fikk en valp :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en oppdretter gjort det mot meg, så tror jeg bare hadde sagt han kunne beholdt valpen.. Greit nok at 9000 kr er ikke en galen pris.

Men å gå opp i pris etter dere hadde avtalt 8000 kr syns jeg var merkelig..

Du hadde jo Nkk's kjøpeavtale? Da kan de jo ikke gjøre sånn?

Dette gjorde ikke mye, prisen var ikke avtalt skriftlig for noen av valpekjøperne, de hadde kun sagt at de tror de ville ta 8 for dem, og da er det ikke alvorlig, og vi fikk vite at prisen steg lenge før vi skulle betale den :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde det ikke blitt valper på første forsøk hadde jeg jo ikke tatt betalt for 2 gang.. Og hadde de bare fått en valp så hadde jeg tatt hensyn til dette også. (Selv om det var en kontrakt) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjorde ikke mye, prisen var ikke avtalt skriftlig for noen av valpekjøperne, de hadde kun sagt at de tror de ville ta 8 for dem, og da er det ikke alvorlig, og vi fikk vite at prisen steg lenge før vi skulle betale den :wink:

Daså.. :D Da gjor det ikke så mye..

Begynte å lure på om de bare plutselig sier 1 uke før levering at prisen stiger.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å bruke mine i avl år de er gamle nok ja, men jeg kommer til å være nøye med at tispeeier er seriøs, skal ha fulgt avlskriteriene og jeg kommer til å ta betalt for hver valp. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på en ting.. Har dere tenkt på hvordan gutta blir etter at de har fått den virkelige smaken på damene...?

Mange hanner blir helt idioter etter at de opplever hvordan det virkerlig er å være mann.....! :roll:

Bare en liten ting å tenke på liksom..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kanskje låne Diego bort til en bl tispe???? :-o

Nei.. :D Det skal jeg IKKE gjøre..

Mener at siden chow ble avlet mye på selv om de hadde HD,så skal jeg være nøye med dette.. Alså siden det er en chow, skal jeg være veldig nøye på at tispen ikke har HD/AA.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurte på en ting.. Har dere tenkt på hvordan gutta blir etter at de har fått den virkelige smaken på damene...?

Mange hanner blir helt idioter etter at de opplever hvordan det virkerlig er å være mann.....! :roll:  

Bare en liten ting å tenke på liksom..... :wink:

Som oftest er de bare "kongen på haugen" en liten stund etter parring.. :wink: (en ukes tid),og har du en hanne som blir brukt endel,vil han etterhvert lære seg til å holde seg rolig og grei,til tiden er inne. Da er det verre med en yngre,uerfaren hanne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er de bare "kongen på haugen" en liten stund etter parring.. :wink: (en ukes tid),og har du en hanne som blir brukt endel,vil han etterhvert lære seg til å holde seg rolig og grei,til tiden er inne. Da er det verre med en yngre,uerfaren hanne!

Håper det stemmer :D Men er det ikke også sånn at etterhvert som de blir brukt en del så lærer de seg til å kjenne akkurat den dagen tispa er klar, og ikke drive og prøve seg på feil dag bare fordi tispa har løpetid?(Men ikke står enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det stemmer :D Men er det ikke også sånn at etterhvert som de blir brukt en del så lærer de seg til å kjenne akkurat den dagen tispa er klar, og ikke drive og prøve seg på feil dag bare fordi tispa har løpetid?(Men ikke står enda)

Hadde vært veldig fint om de gjorde det da.. slippe alt stresset ellers i løpetiden.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på det "kullet" hvor Tinka bare fikk en valp så har vi avtalt en ny parring på den betingelsen at vi bare betaler for valpene og ikke spranget(men det blir jo dyrt nokk det da med 1000,- pr valp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det stemmer :D Men er det ikke også sånn at etterhvert som de blir brukt en del så lærer de seg til å kjenne akkurat den dagen tispa er klar, og ikke drive og prøve seg på feil dag bare fordi tispa har løpetid?(Men ikke står enda)

Det stemmer. :P Har du en erfaren hanne, er han mye roligere og snillere med løpetid i nærheten,for han vet nøyaktig når tiden er inne.. :wink:

-ja - de kan godt være litt sutrete,g spise litt mindre med klare damer i nærheten,men det er ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg bare har vært heldig i valg av hunder, men har aldri opplevd en hannhund som sutrer og piper i forbindelse med tisper som har løpetid.

Balto ville vekk fra tisper med løpetid.. Han ville ikke ha noe med dem å gjøre.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...