Gå til innhold
Hundesonen.no

Din hunds vekt!

Silje

Recommended Posts

Skrevet

Hva var din hunds fødselsvekt, og hva veier den (kommer ca til å veie) som voksen?

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg var inne på en Chi'side der vekten på en valp var større enn på Mala, min første valp. Nå skal det jo sies at hun var for tidlig født, og svevde mellom liv og død den første uka :D

Mala var 83 gram som nyfødt

7,8 kg som voksen :D

Skrevet

Diego veide 350 gram.. Han var ikke størst eller minst i kullet.

Og kommer til å veie omtrent 30 kg. :D

Skrevet

Jeg aner faktisk ikke fødselsvekten på mine jeg. :wink:

Men de var begge rundt 2 kg når de kom hit 8 uker gamle.

Voksenvekt er 5,5-8,2 kg.

Oscar veier nå 5,8 kg og Zico 7,7. :D

Skrevet

Vet ikke fødselsvekten til Tequila men når jeg fikk henne så var hun 1,6 kg og som voksen ca 8 kg.. Jadda hun var en smultbolle!!! :D

Skrevet

Nena sin fødselsvekt var 200gram nå veier hun MYE(mer en Oscar til og med).

Jeg vet ikke fødselsvekten men regner med det var noe rundt 200g. der og, nå veier han 14.75kg. :D

Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye valpene veide da de ble født. Men når vi fikk vår hund veide ho 8 kg. Nå er ho 36 kg, og vet ikke hvor tung ho blir. Kan variere fra slik det er nå til 40-45 kg. Men det kommer an på hvordan hunden blir ferig utvokst. Moren hennes er iallefall 45 kg.

Guest Vicky
Skrevet

usikker på hva hun veide, men nå er det 16 kilo... hun skal gå ned litt nå da... :D

Skrevet
usikker på hva hun veide, men nå er det 16 kilo... hun skal gå ned litt nå da...  :D

Hæ? Veier ikke en aussie mer enn 16 kg?? :-o

Hadde en blandingshund som veide 15, og han var en spinkel hund..

Guest Vicky
Skrevet

tja... Vicky er en liten tispe så hun blir litt for rund med den siste kiloen... ellerser hun helt fin :D

Guest Vicky
Skrevet

16 er vanlig vekt for en litt større tispe... på hannhunder er det fra 17-21 som er normalt... de skal ikke være for tunge... dette er for å oppnå best fart ved frisbee trening og agility... men Vicky er litt litta, så hennes normale vekt burde være 15 :D

Skrevet

Vet ikke fødselsvekten på LiLi jeg, men hun var 700gram når jeg kjøpte henne, og nå er hun 1.9 kg. Regner med at hun blir 3-4 kg.

Skrevet

Oooh..jeg troor Odin var nesten 400 gr som nyfødt, og når han kom til meg som 3 mndr, var han vel 12 kg tror jeg.. :wink:

Han lå på seg fort de første mndr, men har lagt en stund nå på 36 -39 kg.

I helgen nå har han imidlertid tatt av fordi man skal ikke spise når man er på langtur..(sukk) -siden torsdag har jeg fått i ham like mye mat som han vanligvis spiser på EN dag..!! :-o :evil: -dustebikkje...hihihi

Når han er ferdig utvokst om et år halvannet, så kommer han vel til å ligge på 48-52 kg. Faren hans er 54kg hvertfall,og moren er og kraftig bygget for tispe å være.

Skrevet

vet ikke hvor tung han var når han ble født.. men når vi fikk han (8 uker) var han 5 kg tror jeg. Når han var 10-11 uker var han 25 kg. nå er han ett år, tror ikke han veier så mye mer..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
    • Takk for svar. han har to trygge eldre hunder som han har lekt med noen ganger. vi har prøvd oss med andre valper, men han er ikke intendert i å leke med de, legger seg kun ned og ruller seg sammen som en ball. Virker utrygg, redd, så det har vi sluttet med.han er at typen som blir mer giret av å hyle, så det fungerer ikke.  han har ikke begynt å miste tenner enda, men har begynt å få noen. Får både tyggebein, fryser klut fra fryseren og fryste gullerøtter/ men når de intense periodene kommer så fungerer ingen ting. Time out er det eneste som fungerer, men det er jo et mareritt å få han i valpebingen fordi han bokstaveligtalt  sitter fast i deg.    vi krysser jo fingrene for at dette er en fase, for ellers er han lydig. Kan både sitt, ligg og bli. Men ikke når dette kikker inn
    • Sosialiserer dere noe med andre hunder? Bitehemming er noe de lærer veldig mye bedre i lek med andre hunder enn fra mennesker. Prøv å finne noen trygge hunder i nærområder eller bland kjente og gå en kort tur i bånd uten hilsing, før de får leke litt. Prøv å klynke til når han biter, og snu dere bort. For noen funker det, andre blir med gira av det. Vri opp filler og tauknuter i vann og frys dem. Isen demper smerte og klør i tennene. Nå er det vel litt tidligste laget med tannfelling, men kan være starten på en periode med MYE biting. 
    • Du kan anmelde eier/fører med beskrivelse og tidspunkt/sted til politiet, men det er lite sannsynlig at de vil ha kapasitet til å gjøre noe med det. Hvis du har mulighet til å finne ut hvem det er kan du sende en bekymringsmelding til Mattilsynet, men så lenge hunden får mat, vann og tak over hodet er det lite de kan gjøre også, så lenge de ikke ser faktisk alvorlig mishandling. Det er lovpålagt å ha kontroll på hunden enten den er i bånd eller ikke, men i realiteten veldig vanskelig å håndheve.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...