Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulovlig amstaff


Marthe

Recommended Posts

Når jeg var på besøk hos foreldrene mine i sommer, og var på tur med hundene møtte jeg en Amstaff. Hunden er født Juni 05, altså den er ulovlig. Jeg snakket med eieren om dette, og jeg forsto det slik at han var full klar over det.

Hadde dere gjort noe med dette (tipset politiet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på besøk hos foreldrene mine i sommer, og var på tur med hundene møtte jeg en Amstaff. Hunden er født Juni 05, altså den er ulovlig. Jeg snakket med eieren om dette, og jeg forsto det slik at han var full klar over det.

Hadde dere gjort noe med dette (tipset politiet)?

Vel, hvis du ønkser livet av hunden tipser du politiet. Er det en velfungerende og grei hund hadde ikke jeg blandet meg opp i det i hvert fall, som jeg heller ikke blander meg oppi om folk kjører for fort, røyker og drikker før de er gamle nok, sniker på bussen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Utrolig idiotisk å skaffe seg hund velvitende om at hunden er ulovlig men om eier tar vare på dyret ser eg ikke behovet å tipse politiet og få hunden avlivet.

Er nok flere amstaff som blir født rundt omkring. En vennine fortalte at hun hadde truffet en her i bergen med en 3mnd gammel amstaff. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen er??

Hovedsaklig fordi at amstaff og pitbull bare kan skilles ved DNA, siden de utseendemessig er helt like. Mange prøvde og blande pitbull inn i amstaffkull for å kunne selge pitbull som NKK-registrerte amstaffvalper.

Og det holder i grunn for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig fordi at amstaff og pitbull bare kan skilles ved DNA, siden de utseendemessig er helt like. Mange prøvde og blande pitbull inn i amstaffkull for å kunne selge pitbull som NKK-registrerte amstaffvalper.

Og det holder i grunn for meg.

Jaha... Har du noen kilder som støtter din påstand om at amstaffen og pitbullen kan skilles ved DNA-prøver?

Kan ikke helt se for meg at det skulle være så enkelt siden de i bunn og grunn er samme rase?

Ellers kan jeg ikke forstå hvordan det kan være fristende å skulle gi en hund en dødsdom kun fordi den er av feil rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig fordi at amstaff og pitbull bare kan skilles ved DNA, siden de utseendemessig er helt like. Mange prøvde og blande pitbull inn i amstaffkull for å kunne selge pitbull som NKK-registrerte amstaffvalper.

Og det holder i grunn for meg.

Pitbullen har litt mer sportslig utseende enn Amstaffen..

Når du ser på en Amstaff så er musklene veldig tydelige.. De hemmer litt for bevegelses evnen..

En Pitbull har å mye muskler, men ser litt mer sporty ut. Litt anderledes bygd. Og greier å bevege seg litt mer fritt og raskt...

Isåfall min erfaring med disse rasene..

Amstaff er ulovlig ja..Men de kan bli like mye familie hund som din rase...

Feil bruk av rasen av feil fok har gjort så denne rasen er ulovlig..

De feile folka finner bare en NY rase å ødlegge..

Og hvis du ser på historikken til rasene.. så er det flere andre raser som å er brukt som kamphunder før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke behov for å gå til politiet med dette. Lurte bare på hva dere mente om slike saker :D Han går jo rundt til naboene å sier det er en rottis blanding. Men når jeg gikk bort å sa "å så fin amstaff du har" så fortalte han at det var en amstaff.

Hunden er ikke noe "bra hund". Den er redd det meste, ikke sosialisert på verken folk eller dyr. Jeg spurte moren hans hvor han hadde kjøpt den, da sa hun at han hadde hentet hunden hos noen narkomane i Oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke helt ut av det blå skille amstaff og pitbull som rase fra hverandre ved DNA-test... det er litt mer komplisert enn som så... trur eg. Det er slektskapet som du kan påvise, ikke "hunderasen".... og det innebærer at man må kjenne til foreldredyr og hva DE regnes som og om de er lovlig registrert.

Alternativt må man såvidt jeg har skjønt, samle inn større mengder DNA fra de to rasene, eller den ene av dem, og bruke det som sammenligningsgrunnlag for enkeltprøver, for å se slektskap eller ikke slektskap. Men så er det jo det, da, med at disse to variantene jo har felles bakgrunn - så jeg vet ikke hvordan det vil slå ut?

Nå er det vel gentestet registrerte amstaffer siden 2002 hos NKK, så man kunne på sikt laget en profil som ville kunne sagt noe om rasen - men det er altså et omhyggelig arbeid. Et problem som jeg har lest i arkivene rundt om, var at man da man forbød pitbull i 1991 burde opprettet et amstaff-register umiddelbart - det kunne kanskje berget rasen.

Et annet problem var jo endel juks med registreringspapirer etc før gentest ble innført.

Og så er det jo ulovlige importer da... inklusive av pitbull. Sukk... det er synd at noen ødelegger slik for andre.

PS. Vi har også en slik en i nabolaget. Som hevder hunden er blanding av amstaff og noe annet, mens det i realiteten er noe pitbullmiks - noe vedkommende har fortalt noen. Dette avles snart på. Med rottweiler. Stakkars valpekjøpere, det blir deres UMULIGE jobb å dokumentere hundene sine. Jeg hadde ikke skaffet meg blanding av slike "bullelignende" hunder idag, man sitter med hele bevisbyrden selv - og risikerer avlivning fordi man ikke kan bevise at hunden er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke helt ut av det blå skille amstaff og pitbull som rase fra hverandre ved DNA-test... det er litt mer komplisert enn som så... trur eg. Det er slektskapet som du kan påvise, ikke "hunderasen".... og det innebærer at man må kjenne til foreldredyr og hva DE regnes som og om de er lovlig registrert.

Man kan ikke se forskjell på dem med øynene heller. Det er altfor stor variasjon i begge rasene til å kunne generalisere noe særlig. Enkelte ser man det klart på, andre ikke. For å være helt ærlig synes jeg det er så mange likheter at det er meningsløst å kalle det forskjellige raser. Forskjellige typer passer kanskje bedre.

Alternativt må man såvidt jeg har skjønt, samle inn større mengder DNA fra de to rasene, eller den ene av dem, og bruke det som sammenligningsgrunnlag for enkeltprøver, for å se slektskap eller ikke slektskap. Men så er det jo det, da, med at disse to variantene jo har felles bakgrunn - så jeg vet ikke hvordan det vil slå ut?

Ikke minst har mange vært registrert som både amstaff og pitbull i forskjellige registre og blitt parret om hverandre i generasjoner. Kanskje man kunne skilt de renavlete "bruks"-pitbullene fra utstillings-amstaffene, men majoriteten er nok en plass midt i mellom. Kanskje også i Norge.

Nå er det vel gentestet registrerte amstaffer siden 2002 hos NKK, så man kunne på sikt laget en profil som ville kunne sagt noe om rasen - men det er altså et omhyggelig arbeid. Et problem som jeg har lest i arkivene rundt om, var at man da man forbød pitbull i 1991 burde opprettet et amstaff-register umiddelbart - det kunne kanskje berget rasen.

Et annet problem var jo endel juks med registreringspapirer etc før gentest ble innført.

Og så er det jo ulovlige importer da... inklusive av pitbull. Sukk... det er synd at noen ødelegger slik for andre.

Jeg blir så forbanna oppgitt over en hundelov som fungerer så fantastisk dårlig som kun rammer de lovlydige. Et erkeeksempel på å prøve å fjerne symptomer uten å se på årsak.

Hadde man bare kunne berget rasen tror jeg det hadde vært enkelere å kjempe for å oppheve en gammel lov som heller ikke hadde særlig funksjon, enn å snu en fersk lov. Jeg tror også det er meningsløst å forsvare at amstaffen skal være lovlig uten å inkludere pitbullen og de andre forbudte rasene. Men akkurat den er det overasskende mange som ikke er med på i hundemiljøet.

Jeg kan leve med restriksjoner, men jeg synes det er vanskelig å se hvor grensen skal gå. Hvilke raser er potensielt farligere? Hvilke er trygge? Hvordan definere "farlig"? Hvordan unngår man at hunder generelt havner i feil hender?

Det er jo det som må være målet. Ikke "hvordan skille pitbull fra amstaff på sikrest måte".

PS. Vi har også en slik en i nabolaget. Som hevder hunden er blanding av amstaff og noe annet, mens det i realiteten er noe pitbullmiks - noe vedkommende har fortalt noen. Dette avles snart på. Med rottweiler. Stakkars valpekjøpere, det blir deres UMULIGE jobb å dokumentere hundene sine. Jeg hadde ikke skaffet meg blanding av slike "bullelignende" hunder idag, man sitter med hele bevisbyrden selv - og risikerer avlivning fordi man ikke kan bevise at hunden er lovlig.

Argh! Du også?

Jeg synes det er så forbanna egoistisk å sette naive hundeeiere i en slik posisjon! Jeg har bare hørt om EN som har fått tilbake sin blandingshund, etter å ha blitt huket inn. Og det var bare fordi eieren satte igang et spetakkel uten like for å få ut hunden. Han fikk alle vennene sine til å ringe advokater og dommere til alle døgnets tider, stakkars juristene ble bombadert. Hunden er forøvrig en fantastisk pit/stb-blanding som alltid går løs, er lydig, og aldri gjør en flue fortred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en i mitt nabolag har en pitbull, registrert som amstaff. så lenge den oppfører seg ser jeg ingen grunn til å melde fra til politiet. får politiet vite noe, er det jo hundens dødsdom. hadde ikke greid å g rundt å vite at jeg "drepte" den hunden. den har like mye rett til å leve den, som andre hunder. er ikke den sin skyld at den "ikke er ønsket". søt er den ihvertfall, leker med min gjør den også, selvom den kan være litt voldsom iblandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ikke noe "bra hund". Den er redd det meste, ikke sosialisert på verken folk eller dyr. Jeg spurte moren hans hvor han hadde kjøpt den, da sa hun at han hadde hentet hunden hos noen narkomane i Oslo...

Hvis jeg anså eieren som en person med feil hensikter med hundeholdet og en ustabil hund i tillegg hadde jeg nok vurdert å ringe politiet. Mye avhenger av eieren her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pitbullen har litt mer sportslig utseende enn Amstaffen..

Når du ser på en Amstaff så er musklene veldig tydelige.. De hemmer litt for bevegelses evnen..

En Pitbull har å mye muskler, men ser litt mer sporty ut. Litt anderledes bygd. Og greier å bevege seg litt mer fritt og raskt...

Isåfall min erfaring med disse rasene..

Amstaff er ulovlig ja..Men de kan bli like mye familie hund som din rase...

Feil bruk av rasen av feil fok har gjort så denne rasen er ulovlig..

De feile folka finner bare en NY rase å ødlegge..

Og hvis du ser på historikken til rasene.. så er det flere andre raser som å er brukt som kamphunder før.

Enig, de er egentlig ikke så like. Og tidligere kamphund? Så? Tidligere betyr da ikke nå.

Da tror jeg at jeg burde vært litt redd når man ser på Boxeren`s fortid.

*Holde øye med snorkedyret så han ikke flyr på meg*

Og er dette en tilnærmet forsvarlig eier (ikke helt forsvarlig siden han har en ulovlig hund som politiet vil ta livet av om de oppdager det..) og dette er en grei hund, så hadde jeg ikke anmeldt det.

Men seriøst, hadde personlig IKKE anskaffet meg en hund som politiet når som helst kan ta livet av uten at jeg har noe å si, da hadde jeg blitt skikkelig nervøs og gjemt meg for alle former for politi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Man må bare elske folk som tenker "kamphund" og at de ikke har noe her og gjøre , TINGEN er at 90% av hundens mentalitet står på eiern! jeg vet om MANGE som har amstaff og lignendes som har kunskap med denne rasen og jeg kan trygt si at jeg vil heller forby de illsinte små krypa de gammle folka går rundt med en de her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amstaff og Pitbull blir begge brukt i statene som redningshund !! Tenk det :wub:

Det er som regel eieren man bør straffe ikke hunden. I steden for debatten om hunderaser, hva med en liten debatt om hundeeiere. Det burde vært strengere regler rundt det å eie hund. Det eneste samfunnet krever i dag er at du har bikkja i bånd i en gitt tid og at du plukker opp etter bikkja di.

Hvorfor i all verden skal man få en tilsynelatende velfungerende hund avlivet. Vedkommende er fullt klar over hvilken "risiko" de tar ved å ha en slik rase.

Det er labrador og amerikansk coker som står for de fleste bitt skadene. Ikke disse såkalte"kamphundene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke meldt de bare for at de såkalt er ulovlig. Ikke større grunn til å melde den enn den gneldrete hissige småhunden til ei gammel tante jeg kjenner... Men må innrømme at jeg tipset noen (ikke dir til politiet) når jeg bodde i oslo, og tilfedighvis gjennom noen medstudenter kom over en luguber gjeng som faktisk brukte slike hunder som kamphunder. Og det er en stor hundetragedie og en menneskelig tragedie spør du meg. De menneskene må jo bli avstumpet følelsesmessig.

Har dyrleger plikt til å melde fra hvis de vet om ulovlige blandinger av såkalte "kamphunder"? Utrolig teit benevnelse spør du meg... Da de fleste av disse kamphundene egentli er familiehunder.

voffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nylig vite at en gammelmen ung belkjent i nær avstand har skaffet seg en amstaff blanding- og den kommer nok til å bli stor.med tanke på resten av mixen.

hunden skal på valpekurs ,takk og lov.

H*n lurte på hvordan jeg opplevde puberteten med min hund.Sa som sant var at det var litt problemer med selektiv døvhet.

ja, sa min bekjent ,noe pubbe nykker kulle det ikke bli noe av, da ble det lusinger!

takk og lov at den hunden skulle omgås andre hunder masse, h*n hadde tenkt masse på sosialisering.Håper inderlig det går bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nylig vite at en gammelmen ung belkjent i nær avstand har skaffet seg en amstaff blanding- og den kommer nok til å bli stor.med tanke på resten av mixen.

hunden skal på valpekurs ,takk og lov.

H*n lurte på hvordan jeg opplevde puberteten med min hund.Sa som sant var at det var litt problemer med selektiv døvhet.

ja, sa min bekjent ,noe pubbe nykker kulle det ikke bli noe av, da ble det lusinger!

takk og lov at den hunden skulle omgås andre hunder masse, h*n hadde tenkt masse på sosialisering.Håper inderlig det går bra...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...