Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktivitetslekene til Nina Ottoson

Fillerya

Recommended Posts

Jeg har kjøpt flere aktivitetsleker, og jeg har blant annet Dog spinny, Qulan og pyramiden. Pyramiden skjønner han ikke noe av.. (:) puddler er så smarte liksom..), men de to andre er veldig populære. Det som er synd er at Spinny leken "sveller" når han sikler på den, så du må passe godt på og gjerne tørke av den om hunden din sikler mye. Sophus kan også finne på å gnage litt på Spinnyen, så det er greit å følge godt med. Mitt inntrykk er at trelekene til Nina O er aktivitetsleker du leker _sammen_ med hunden din, enn Qulan f.eks. Qulan kan hunden suse rundt med selv, og den er mye mer hardfør. En fin måte å få i hunden litt mat på er det også.

Andre aktivitetsleker er Busy buddy , Molekylballer o.l

Jeg synes det er kjempegøy med aktiviteteleker til hund, men det er greit å litt flere å bytte på og la hunden leke med de over en begrenset periode, ellers blir det litt for lett og også for kjedelig. En veldig billig aktivitetsleke er å dytte en tom dorull full av godbit og brette den sammen, gratis og gøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo også på hjemmesiden at endel er for eier og hund sammen. Kan tenke meg den som heter Dog Tornado, den ser fin og ikke for vanskelig ut.

Freya har en ball fra før (ikke Ottoson sin men lignende) og det er kjempegøy! Bare så synd at den har en tendens til å havne et sted hun ikke får den ut igjen (under reolen i et hjørne el). Da ligger hun på magen med rompa i været og uler Ouuu, Ouuuu helt til noen henter den for henne :D Så jeg tror for mine knærs skyld at jeg skal kjøpe en som ikke havner på ukurante steder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir det hjernetrim lenger når hunden har skjønt det a ?

Hun oppfatter de så fort og synes ikke de er noe morsomme lenger..

Også har jeg en hu ikke klarte (ikke noe merke tror jeg) å få ut noe av så hun tygget den i stykker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den dogsmart. Er kjempepopulær her hos oss :D

Eneste som er litt dumt at man burde ikke putte pølser/lever(bedre å bruke tørre godbiter) i for det setter utrolig lukt,å da går dem (hvertfall mine) rett på feil siden di lukter at der har det vært noe før :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både ballen og pyramiden og det er kjempemoro :)

Skal kjøpe flere etter hvert, men de som er laget av tre er litt dyre. Vil ha den hunden skal legge ting i en boks så komer det godbit ut:):)

blir det hjernetrim lenger når hunden har skjønt det a ?

Hun oppfatter de så fort og synes ikke de er noe morsomme lenger..

Også har jeg en hu ikke klarte (ikke noe merke tror jeg) å få ut noe av så hun tygget den i stykker ;)

De skal ikke tygge de i stykker, skal ikke være alene med den leken, står på posen de kommer i:)

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet med en ball med to hull i.

Bajas elsker den, og fikk opp matlysten. han var matlei da han flyttet inn til meg i sommer.

Så har vi nylig kjøpt dogtornado av Nina Ottersen.

han forsto den raskt, så hjernetrim var det vel ikke.

Men moro synes han det er.

Ønsker meg en vanskeligere leke, så om noen her har lyst å bytte leke, så er det bare å si fra.

Dogtornadoen er som ny.

Kunne tenkt meg en han f.eks må løfte på brikkene for å få godbiten, den er nok kjempe vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig billig aktivitetsleke er å dytte en tom dorull full av godbit og brette den sammen, gratis og gøy! :D

juppjupp, den funka veldig bra på min gamle. Også ting i flasker og syltetøyglass. Men lille hugogutt er kanskje lur på sin egen måte, og tygger metodisk opp dorullpappen også, slikker litt på godbiten, tygger pappen og spiser godbitene til slutt. Papp med godbitlukt er også godt nemlig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...