Gå til innhold
Hundesonen.no

Prisreduksjon pga HD og bekken


mowgli

Recommended Posts

Jeg lurer på hva som er vanlig praksis og hva som er vanlig prisreduksjon på en hund med grad D HD og som i tillegg har skjevt bekken?

Vet hva advokat og forbrukerrådet sier, men det ser ut som om enkelte oppdrettere er av en annen oppfatning. Så derfor: hva er normen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut i fra kontrakten vi har med oppdretter til samojeden vår så hadde vi rett på ny hund eller kjøpssummen i retur når vi rønket henne og fikk diagnosen sterk hd, men da mått hunden være rønket innen en viss alder.

men siden vi tenkte at en som driver med trekkhunder ikke trenger en hund med sterk hd så har vi valgt å se vekk i fra dette og beholdt hunden i stedet, da vi måtte ha levert hunden tilbake om vi skulle fått pengene igjen eller ny hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten det samme som jeg har i kontrakten min, men bare dersom hunden ikke er forsikret.

Grad D er middels og da gjelder ikke den setningen, samtidig som hunden ha ren skavanke til.

Det er ikke akktuelt form meg å heve kjøpe (lever hunden tilbake), til det er jeg blitt altfor glad i han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er nesten det samme som jeg har i kontrakten min, men bare dersom hunden ikke er forsikret.

Grad D er middels og da gjelder ikke den setningen, samtidig som hunden ha ren skavanke til.

Det er ikke akktuelt form meg å heve kjøpe (lever hunden tilbake), til det er jeg blitt altfor glad i han.

Du har KRAV på refusjon av en del av kjøpesummen - eksempelvis halve kjøpesummen vil være rimelig - og det har du KRAV på UTEN å måtte levere hunden tilbake.

En kontrakt som er DÅRLIGERE enn norsk lov er ikke gyldig, så enkelt er det faktisk - og når en vare er defekt har man krav på prisreduksjon uten å måtte levere varen tilbake.

Selv har vi 25% refusjon ved svak grad HD/AA - 50% ved middels og sterk, det er vanlig på min rase - men vi kan kanskje gjøre det fordi rasen er relativt frisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akktuelt form meg å heve kjøpe (lever hunden tilbake), til det er jeg blitt altfor glad i han.

Og her er du vel inne på noe vesentlig. De fleste hunder røntges mellom 12 og 24 mnd. alder og innen den tid har eier blitt så knyttet til hunden at tilbake levering er uaktuelt.

Om du har betalt full pris for hunden bør du kunne kreve å få refundert ihvertfall 50% av kjøpesummen og selvsagt beholde hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...