Gå til innhold
Hundesonen.no

Heimkunnskap...


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Liten frustrasjon fra min side:

Hver Tirsdag så har vi Heimkunnskap i 3 timer.

Hva vi lærer på disse timene er lik 0.

Lærerne har funnet ut at vi skal selge all maten vår, slik at vi tjener penger. Dermed får vi ikke smake på maten og finne ut om vi vil bake den mer.

Ellers når vi skal varme vann og gjær, slik at det blir kroppstempratur, så tar vi jo selfølgelig varmt vann rett fra springen. Dvs. vann som har oppbevart seg i varmtvannstanken leeenge.

Vi har sjeldent tid til og la deigen heve slik den skal, så vi begynner rett på baksten.

Men baker vi virkelig?

Svaret er vel NEI! :rolleyes:

Vi kjøper ferdigpakker, hvor man skal blande vann og gjær(varmt vann rett fra springen, må vite) og bare blande det. På hver gruppe får man 2 pakker, og vi er 4stk på hver gruppe. Så da blir det noen som bare kan kna deigen og ikke noe mer.

Dessuten har vi bare 500,- i måneden til og kjøpe mat for, og vi er en gruppe med elever på 51 stk. :)

Mens noen har heimkunnskap, så må andre lage stand og skrive plakater til hvor vi skal stå og selge mat :rolleyes:

Høres kanskje ikke såå ille ut, men hva er vitsen med og ha heimkunnskap med ferdigpakninger, som en 6 åring kan lage for seg selv? Vitsen med 3 timer hvor vi bare blir fristet og sulten? :)

Hva kan vi egentlig gjøre med det? Her nytter det ikke og gå til rektor og klage altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det der hørtes ikke særlig gøy ut! På skolen vår har vi kjempebra heimkunnskapstimer. Jeg hadde heimkunnskap i 7. klasse og i 9. klasse og jeg er så fornøyd med hva jeg har lært disse to årene.

Deles klassen deres i to i disse timene, eller er dere alle sammen på heimkunnskapsrommet? Vi er en klasse på bare seksten stykker og vi blir splittet. Kan tenke dere hvor deilig det er å være bare to grupper på tre og fire elever. Noen ganger lager vi middag og dessert og andre ganger baker vi kaker. Vi har hatt alt fra fårikål til kofta, amerikanske muffins til eplekake med karamell. Læreren er flink og vi tar alt fra bunnen av.

Halve klassen har f.eks. norks, matte og engelsk i tre timer, mens den andre klassen har heimkunnskap. Etter på bytter vi.

Vi er små klasser og har bra budsjett på matlagingen på grunn av at det er privatskole, men forde om du går på offentlig skole burde dere ikke få så mye dårligere timer. Foreldrene til elevene på skolen min betaler skolepenger, men likevel da... Klag til skolen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Oi! Det der hørtes ikke særlig gøy ut! På skolen vår har vi kjempebra heimkunnskapstimer. Jeg hadde heimkunnskap i 7. klasse og i 9. klasse og jeg er så fornøyd med hva jeg har lært disse to årene.

Deles klassen deres i to i disse timene, eller er dere alle sammen på heimkunnskapsrommet? Vi er en klasse på bare seksten stykker og vi blir splittet. Kan tenke dere hvor deilig det er å være bare to grupper på tre og fire elever. Noen ganger lager vi middag og dessert og andre ganger baker vi kaker. Vi har hatt alt fra fårikål til kofta, amerikanske muffins til eplekake med karamell. Læreren er flink og vi tar alt fra bunnen av.

Halve klassen har f.eks. norks, matte og engelsk i tre timer, mens den andre klassen har heimkunnskap. Etter på bytter vi.

Vi er små klasser og har bra budsjett på matlagingen på grunn av at det er privatskole, men forde om du går på offentlig skole burde dere ikke få så mye dårligere timer. Foreldrene til elevene på skolen min betaler skolepenger, men likevel da... Klag til skolen din!

Ja, vi deler klassen i 3. Men likevel så er det få ting og gjøre.

Gruppe 1 er som fotest ute i gapahuken og tenner bål og drikker te..

Gruppe to lager stand, plakater og smører på ferdiginnkjøpte rundstykker fra REma 1000

Gruppe tre "lærer" å lage mat med hurtigposer :)

Rektor sier at vi har dårlig økonomi, sånn er det! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiste alltid maten selv vi :/

Men lagde bare sånn "tradisjonell, norsk sunn mat" som f.eks fårikål, kjøttkaker i brun saus, ovs..

Men vi hadde det sinnsykt gøy da, rå kjøttkaker.

En gang fikk vi noen grusomme First Price fiskeboller, hadde vikar så vi

fant ut at fiskeboller i brunsaus var bedre, haha ;p

Lagde aldri skikkelig saus, bare putti i noe, ****** gøy ser du :)

Men klag og henvis til andre skoler..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn læreplanen 06 på internett, plukk ut de målene som henviser til heimkunnskap og lag ett formelt brev til rektoren din fra hele klassen som sammenligner undervisningen dere får mot læreplanen.

Han bør svare på brevet, er svaret negativt så gå til avisen, forklar situasjonen, og send en oppfordring til de lokale butikkene om å sponse dere med ingredienser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere muligheten å høre hvordan de andre skolene i byen har det så gjør det. Har de det mye bedre enn dere så er media(lokalavis) et fint hjelpemiddel.

Veldig god ide. Vi hadde god heimkunnskapsundervisning i niende (til tross for dårlige lokaler mesteparten av skoleåret). Lærte å lage ting helt fra bunnen av - smørjevninger, grunndeiger osv. Hadde også en skoletime med teori i uka. Vi lagde faktisk veldig god mat, og hver heimkunnskapstime ble ordentlig avsluttet med at vi satt og spiste maten med god matro. Også lærte vi å vaske opp og være nøye med renhold osv.

Dere kunne fått med dere Strindabladet (eller ligger dere utenfor den kretsen?), Byavisa eller Adressa og først dratt på Charlottenlund og vist hvordan heimkunnskapen er der, før dere dro tilbake til Lade og viste hvordan deres heimkunnskaptimer er til sammenligning.

Og økonomi er en dårlig unnskyldning - alle skolene i Trondheim har dårlig råd. Det hadde vår også, men vi hadde veldig gode heimkunnskapstimer allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker hvordan vi hadde det. Og der var klassen delt inn i to grupper, og 4 bord på hver gruppe. Så hadde vi 1, 2, 3 og 4`ere på gruppene, og Da fikk man oppgaver. Lagde alltid mat fra bunn av.

Fisk, supper, saus (fra bunn av), kaker, desserter, mye som smakte dritt (og havnet i blomstepottene (hysj hysj :) vi måtte jo spise opp alt).

Og engang fikk vi plukke ut selv hva vi skulle lage, fikk en sum (over 100 pr gruppe) så skulle vi plukke ut ting læreren skulle kjøpe. Helt greit opplegg, men aldri likt læreren, for en heimkunnskapslærer peller seg bare ikke i nesa når man er ¨på kjøkennet og forklarer og viser åssen ting skal gjøres :)

Men heimkunnskap er jo til for at man skal lære å lage ting på kjøkkenet, og kanskje lærerene der tror at det er sånn det blir i fremtiden, at INGEN lager maten fra bunn av lengre ;) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk, supper, saus (fra bunn av), kaker, desserter, mye som smakte dritt (og havnet i blomstepottene (hysj hysj :) vi måtte jo spise opp alt).

Gruppa mi (vi var fire stykker) doblet bolledeigene, forsynte oss med bare halvparten så mye fisk som vi skulle ha og la all brokkolien i et hjørne i omeletten (det var forresten den delen vi ga til læreren da hun ville smake på omeletten vår).

Men jeg syns et er synd at dere ikke lærer å lage ordentlig mat, Christine. Jeg mener - om ikke annet så veit jeg hvordan jeg lager lys smørjevning (og dermed masse sauser og supper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter nok ikke å snakke med rektor, egentlig er det jo regjeringen sin skyld. <_< Eller evt kommunen, men det er jo i bunn og grunn regjeringen det også..

Hvis dere har snakket med rektor, på en saklig måte, gå videre til media, og på den måten få oppmerksomheten fra kommunen og de andre "der oppe".

Vi lagde all maten selv, fra bunnen av, og vi spiste all maten selv. Joda, noen poteter havnet på veggene, men det var da litt av morroa.. :) (Ikke se på meg.. det var ikke jeg som kasta de.. ;)) Tror klassen var delt i to, ca 15 på hver gruppe.

Husker en gang da vi skulle lage fransk mat i fransktimen, lærerinna hadde med seg konjakk som skulle i ostefonduen, og hadde merket av hvor mye som var i flaska kvelden før. Det skulle bare to spiseskjeer konjakk i, så egentlig skulle jo det jo ikke sees at vi hadde tatt av den til matlaging. Men vi tømte i litt mer enn som så, og i tillegg måtte vi jo smake på. Endte med at vi lurte lærerinna til å tro at hun hadde tatt seg en dram kvelden før, etter at hun hadde satt merket på flaska.. hihi! :P Fatter fremdeles ikke at hun ikke kjente noe på ånden vår.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...