Gå til innhold
Hundesonen.no

Heimkunnskap...


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Liten frustrasjon fra min side:

Hver Tirsdag så har vi Heimkunnskap i 3 timer.

Hva vi lærer på disse timene er lik 0.

Lærerne har funnet ut at vi skal selge all maten vår, slik at vi tjener penger. Dermed får vi ikke smake på maten og finne ut om vi vil bake den mer.

Ellers når vi skal varme vann og gjær, slik at det blir kroppstempratur, så tar vi jo selfølgelig varmt vann rett fra springen. Dvs. vann som har oppbevart seg i varmtvannstanken leeenge.

Vi har sjeldent tid til og la deigen heve slik den skal, så vi begynner rett på baksten.

Men baker vi virkelig?

Svaret er vel NEI! :rolleyes:

Vi kjøper ferdigpakker, hvor man skal blande vann og gjær(varmt vann rett fra springen, må vite) og bare blande det. På hver gruppe får man 2 pakker, og vi er 4stk på hver gruppe. Så da blir det noen som bare kan kna deigen og ikke noe mer.

Dessuten har vi bare 500,- i måneden til og kjøpe mat for, og vi er en gruppe med elever på 51 stk. :)

Mens noen har heimkunnskap, så må andre lage stand og skrive plakater til hvor vi skal stå og selge mat :rolleyes:

Høres kanskje ikke såå ille ut, men hva er vitsen med og ha heimkunnskap med ferdigpakninger, som en 6 åring kan lage for seg selv? Vitsen med 3 timer hvor vi bare blir fristet og sulten? :)

Hva kan vi egentlig gjøre med det? Her nytter det ikke og gå til rektor og klage altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det der hørtes ikke særlig gøy ut! På skolen vår har vi kjempebra heimkunnskapstimer. Jeg hadde heimkunnskap i 7. klasse og i 9. klasse og jeg er så fornøyd med hva jeg har lært disse to årene.

Deles klassen deres i to i disse timene, eller er dere alle sammen på heimkunnskapsrommet? Vi er en klasse på bare seksten stykker og vi blir splittet. Kan tenke dere hvor deilig det er å være bare to grupper på tre og fire elever. Noen ganger lager vi middag og dessert og andre ganger baker vi kaker. Vi har hatt alt fra fårikål til kofta, amerikanske muffins til eplekake med karamell. Læreren er flink og vi tar alt fra bunnen av.

Halve klassen har f.eks. norks, matte og engelsk i tre timer, mens den andre klassen har heimkunnskap. Etter på bytter vi.

Vi er små klasser og har bra budsjett på matlagingen på grunn av at det er privatskole, men forde om du går på offentlig skole burde dere ikke få så mye dårligere timer. Foreldrene til elevene på skolen min betaler skolepenger, men likevel da... Klag til skolen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Oi! Det der hørtes ikke særlig gøy ut! På skolen vår har vi kjempebra heimkunnskapstimer. Jeg hadde heimkunnskap i 7. klasse og i 9. klasse og jeg er så fornøyd med hva jeg har lært disse to årene.

Deles klassen deres i to i disse timene, eller er dere alle sammen på heimkunnskapsrommet? Vi er en klasse på bare seksten stykker og vi blir splittet. Kan tenke dere hvor deilig det er å være bare to grupper på tre og fire elever. Noen ganger lager vi middag og dessert og andre ganger baker vi kaker. Vi har hatt alt fra fårikål til kofta, amerikanske muffins til eplekake med karamell. Læreren er flink og vi tar alt fra bunnen av.

Halve klassen har f.eks. norks, matte og engelsk i tre timer, mens den andre klassen har heimkunnskap. Etter på bytter vi.

Vi er små klasser og har bra budsjett på matlagingen på grunn av at det er privatskole, men forde om du går på offentlig skole burde dere ikke få så mye dårligere timer. Foreldrene til elevene på skolen min betaler skolepenger, men likevel da... Klag til skolen din!

Ja, vi deler klassen i 3. Men likevel så er det få ting og gjøre.

Gruppe 1 er som fotest ute i gapahuken og tenner bål og drikker te..

Gruppe to lager stand, plakater og smører på ferdiginnkjøpte rundstykker fra REma 1000

Gruppe tre "lærer" å lage mat med hurtigposer :)

Rektor sier at vi har dårlig økonomi, sånn er det! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiste alltid maten selv vi :/

Men lagde bare sånn "tradisjonell, norsk sunn mat" som f.eks fårikål, kjøttkaker i brun saus, ovs..

Men vi hadde det sinnsykt gøy da, rå kjøttkaker.

En gang fikk vi noen grusomme First Price fiskeboller, hadde vikar så vi

fant ut at fiskeboller i brunsaus var bedre, haha ;p

Lagde aldri skikkelig saus, bare putti i noe, ****** gøy ser du :)

Men klag og henvis til andre skoler..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn læreplanen 06 på internett, plukk ut de målene som henviser til heimkunnskap og lag ett formelt brev til rektoren din fra hele klassen som sammenligner undervisningen dere får mot læreplanen.

Han bør svare på brevet, er svaret negativt så gå til avisen, forklar situasjonen, og send en oppfordring til de lokale butikkene om å sponse dere med ingredienser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere muligheten å høre hvordan de andre skolene i byen har det så gjør det. Har de det mye bedre enn dere så er media(lokalavis) et fint hjelpemiddel.

Veldig god ide. Vi hadde god heimkunnskapsundervisning i niende (til tross for dårlige lokaler mesteparten av skoleåret). Lærte å lage ting helt fra bunnen av - smørjevninger, grunndeiger osv. Hadde også en skoletime med teori i uka. Vi lagde faktisk veldig god mat, og hver heimkunnskapstime ble ordentlig avsluttet med at vi satt og spiste maten med god matro. Også lærte vi å vaske opp og være nøye med renhold osv.

Dere kunne fått med dere Strindabladet (eller ligger dere utenfor den kretsen?), Byavisa eller Adressa og først dratt på Charlottenlund og vist hvordan heimkunnskapen er der, før dere dro tilbake til Lade og viste hvordan deres heimkunnskaptimer er til sammenligning.

Og økonomi er en dårlig unnskyldning - alle skolene i Trondheim har dårlig råd. Det hadde vår også, men vi hadde veldig gode heimkunnskapstimer allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker hvordan vi hadde det. Og der var klassen delt inn i to grupper, og 4 bord på hver gruppe. Så hadde vi 1, 2, 3 og 4`ere på gruppene, og Da fikk man oppgaver. Lagde alltid mat fra bunn av.

Fisk, supper, saus (fra bunn av), kaker, desserter, mye som smakte dritt (og havnet i blomstepottene (hysj hysj :) vi måtte jo spise opp alt).

Og engang fikk vi plukke ut selv hva vi skulle lage, fikk en sum (over 100 pr gruppe) så skulle vi plukke ut ting læreren skulle kjøpe. Helt greit opplegg, men aldri likt læreren, for en heimkunnskapslærer peller seg bare ikke i nesa når man er ¨på kjøkennet og forklarer og viser åssen ting skal gjøres :)

Men heimkunnskap er jo til for at man skal lære å lage ting på kjøkkenet, og kanskje lærerene der tror at det er sånn det blir i fremtiden, at INGEN lager maten fra bunn av lengre ;) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk, supper, saus (fra bunn av), kaker, desserter, mye som smakte dritt (og havnet i blomstepottene (hysj hysj :) vi måtte jo spise opp alt).

Gruppa mi (vi var fire stykker) doblet bolledeigene, forsynte oss med bare halvparten så mye fisk som vi skulle ha og la all brokkolien i et hjørne i omeletten (det var forresten den delen vi ga til læreren da hun ville smake på omeletten vår).

Men jeg syns et er synd at dere ikke lærer å lage ordentlig mat, Christine. Jeg mener - om ikke annet så veit jeg hvordan jeg lager lys smørjevning (og dermed masse sauser og supper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter nok ikke å snakke med rektor, egentlig er det jo regjeringen sin skyld. <_< Eller evt kommunen, men det er jo i bunn og grunn regjeringen det også..

Hvis dere har snakket med rektor, på en saklig måte, gå videre til media, og på den måten få oppmerksomheten fra kommunen og de andre "der oppe".

Vi lagde all maten selv, fra bunnen av, og vi spiste all maten selv. Joda, noen poteter havnet på veggene, men det var da litt av morroa.. :) (Ikke se på meg.. det var ikke jeg som kasta de.. ;)) Tror klassen var delt i to, ca 15 på hver gruppe.

Husker en gang da vi skulle lage fransk mat i fransktimen, lærerinna hadde med seg konjakk som skulle i ostefonduen, og hadde merket av hvor mye som var i flaska kvelden før. Det skulle bare to spiseskjeer konjakk i, så egentlig skulle jo det jo ikke sees at vi hadde tatt av den til matlaging. Men vi tømte i litt mer enn som så, og i tillegg måtte vi jo smake på. Endte med at vi lurte lærerinna til å tro at hun hadde tatt seg en dram kvelden før, etter at hun hadde satt merket på flaska.. hihi! :P Fatter fremdeles ikke at hun ikke kjente noe på ånden vår.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...