Gå til innhold
Hundesonen.no

Heimkunnskap...


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Liten frustrasjon fra min side:

Hver Tirsdag så har vi Heimkunnskap i 3 timer.

Hva vi lærer på disse timene er lik 0.

Lærerne har funnet ut at vi skal selge all maten vår, slik at vi tjener penger. Dermed får vi ikke smake på maten og finne ut om vi vil bake den mer.

Ellers når vi skal varme vann og gjær, slik at det blir kroppstempratur, så tar vi jo selfølgelig varmt vann rett fra springen. Dvs. vann som har oppbevart seg i varmtvannstanken leeenge.

Vi har sjeldent tid til og la deigen heve slik den skal, så vi begynner rett på baksten.

Men baker vi virkelig?

Svaret er vel NEI! :rolleyes:

Vi kjøper ferdigpakker, hvor man skal blande vann og gjær(varmt vann rett fra springen, må vite) og bare blande det. På hver gruppe får man 2 pakker, og vi er 4stk på hver gruppe. Så da blir det noen som bare kan kna deigen og ikke noe mer.

Dessuten har vi bare 500,- i måneden til og kjøpe mat for, og vi er en gruppe med elever på 51 stk. :)

Mens noen har heimkunnskap, så må andre lage stand og skrive plakater til hvor vi skal stå og selge mat :rolleyes:

Høres kanskje ikke såå ille ut, men hva er vitsen med og ha heimkunnskap med ferdigpakninger, som en 6 åring kan lage for seg selv? Vitsen med 3 timer hvor vi bare blir fristet og sulten? :)

Hva kan vi egentlig gjøre med det? Her nytter det ikke og gå til rektor og klage altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det der hørtes ikke særlig gøy ut! På skolen vår har vi kjempebra heimkunnskapstimer. Jeg hadde heimkunnskap i 7. klasse og i 9. klasse og jeg er så fornøyd med hva jeg har lært disse to årene.

Deles klassen deres i to i disse timene, eller er dere alle sammen på heimkunnskapsrommet? Vi er en klasse på bare seksten stykker og vi blir splittet. Kan tenke dere hvor deilig det er å være bare to grupper på tre og fire elever. Noen ganger lager vi middag og dessert og andre ganger baker vi kaker. Vi har hatt alt fra fårikål til kofta, amerikanske muffins til eplekake med karamell. Læreren er flink og vi tar alt fra bunnen av.

Halve klassen har f.eks. norks, matte og engelsk i tre timer, mens den andre klassen har heimkunnskap. Etter på bytter vi.

Vi er små klasser og har bra budsjett på matlagingen på grunn av at det er privatskole, men forde om du går på offentlig skole burde dere ikke få så mye dårligere timer. Foreldrene til elevene på skolen min betaler skolepenger, men likevel da... Klag til skolen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Oi! Det der hørtes ikke særlig gøy ut! På skolen vår har vi kjempebra heimkunnskapstimer. Jeg hadde heimkunnskap i 7. klasse og i 9. klasse og jeg er så fornøyd med hva jeg har lært disse to årene.

Deles klassen deres i to i disse timene, eller er dere alle sammen på heimkunnskapsrommet? Vi er en klasse på bare seksten stykker og vi blir splittet. Kan tenke dere hvor deilig det er å være bare to grupper på tre og fire elever. Noen ganger lager vi middag og dessert og andre ganger baker vi kaker. Vi har hatt alt fra fårikål til kofta, amerikanske muffins til eplekake med karamell. Læreren er flink og vi tar alt fra bunnen av.

Halve klassen har f.eks. norks, matte og engelsk i tre timer, mens den andre klassen har heimkunnskap. Etter på bytter vi.

Vi er små klasser og har bra budsjett på matlagingen på grunn av at det er privatskole, men forde om du går på offentlig skole burde dere ikke få så mye dårligere timer. Foreldrene til elevene på skolen min betaler skolepenger, men likevel da... Klag til skolen din!

Ja, vi deler klassen i 3. Men likevel så er det få ting og gjøre.

Gruppe 1 er som fotest ute i gapahuken og tenner bål og drikker te..

Gruppe to lager stand, plakater og smører på ferdiginnkjøpte rundstykker fra REma 1000

Gruppe tre "lærer" å lage mat med hurtigposer :)

Rektor sier at vi har dårlig økonomi, sånn er det! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiste alltid maten selv vi :/

Men lagde bare sånn "tradisjonell, norsk sunn mat" som f.eks fårikål, kjøttkaker i brun saus, ovs..

Men vi hadde det sinnsykt gøy da, rå kjøttkaker.

En gang fikk vi noen grusomme First Price fiskeboller, hadde vikar så vi

fant ut at fiskeboller i brunsaus var bedre, haha ;p

Lagde aldri skikkelig saus, bare putti i noe, ****** gøy ser du :)

Men klag og henvis til andre skoler..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn læreplanen 06 på internett, plukk ut de målene som henviser til heimkunnskap og lag ett formelt brev til rektoren din fra hele klassen som sammenligner undervisningen dere får mot læreplanen.

Han bør svare på brevet, er svaret negativt så gå til avisen, forklar situasjonen, og send en oppfordring til de lokale butikkene om å sponse dere med ingredienser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere muligheten å høre hvordan de andre skolene i byen har det så gjør det. Har de det mye bedre enn dere så er media(lokalavis) et fint hjelpemiddel.

Veldig god ide. Vi hadde god heimkunnskapsundervisning i niende (til tross for dårlige lokaler mesteparten av skoleåret). Lærte å lage ting helt fra bunnen av - smørjevninger, grunndeiger osv. Hadde også en skoletime med teori i uka. Vi lagde faktisk veldig god mat, og hver heimkunnskapstime ble ordentlig avsluttet med at vi satt og spiste maten med god matro. Også lærte vi å vaske opp og være nøye med renhold osv.

Dere kunne fått med dere Strindabladet (eller ligger dere utenfor den kretsen?), Byavisa eller Adressa og først dratt på Charlottenlund og vist hvordan heimkunnskapen er der, før dere dro tilbake til Lade og viste hvordan deres heimkunnskaptimer er til sammenligning.

Og økonomi er en dårlig unnskyldning - alle skolene i Trondheim har dårlig råd. Det hadde vår også, men vi hadde veldig gode heimkunnskapstimer allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker hvordan vi hadde det. Og der var klassen delt inn i to grupper, og 4 bord på hver gruppe. Så hadde vi 1, 2, 3 og 4`ere på gruppene, og Da fikk man oppgaver. Lagde alltid mat fra bunn av.

Fisk, supper, saus (fra bunn av), kaker, desserter, mye som smakte dritt (og havnet i blomstepottene (hysj hysj :) vi måtte jo spise opp alt).

Og engang fikk vi plukke ut selv hva vi skulle lage, fikk en sum (over 100 pr gruppe) så skulle vi plukke ut ting læreren skulle kjøpe. Helt greit opplegg, men aldri likt læreren, for en heimkunnskapslærer peller seg bare ikke i nesa når man er ¨på kjøkennet og forklarer og viser åssen ting skal gjøres :)

Men heimkunnskap er jo til for at man skal lære å lage ting på kjøkkenet, og kanskje lærerene der tror at det er sånn det blir i fremtiden, at INGEN lager maten fra bunn av lengre ;) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk, supper, saus (fra bunn av), kaker, desserter, mye som smakte dritt (og havnet i blomstepottene (hysj hysj :) vi måtte jo spise opp alt).

Gruppa mi (vi var fire stykker) doblet bolledeigene, forsynte oss med bare halvparten så mye fisk som vi skulle ha og la all brokkolien i et hjørne i omeletten (det var forresten den delen vi ga til læreren da hun ville smake på omeletten vår).

Men jeg syns et er synd at dere ikke lærer å lage ordentlig mat, Christine. Jeg mener - om ikke annet så veit jeg hvordan jeg lager lys smørjevning (og dermed masse sauser og supper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter nok ikke å snakke med rektor, egentlig er det jo regjeringen sin skyld. <_< Eller evt kommunen, men det er jo i bunn og grunn regjeringen det også..

Hvis dere har snakket med rektor, på en saklig måte, gå videre til media, og på den måten få oppmerksomheten fra kommunen og de andre "der oppe".

Vi lagde all maten selv, fra bunnen av, og vi spiste all maten selv. Joda, noen poteter havnet på veggene, men det var da litt av morroa.. :) (Ikke se på meg.. det var ikke jeg som kasta de.. ;)) Tror klassen var delt i to, ca 15 på hver gruppe.

Husker en gang da vi skulle lage fransk mat i fransktimen, lærerinna hadde med seg konjakk som skulle i ostefonduen, og hadde merket av hvor mye som var i flaska kvelden før. Det skulle bare to spiseskjeer konjakk i, så egentlig skulle jo det jo ikke sees at vi hadde tatt av den til matlaging. Men vi tømte i litt mer enn som så, og i tillegg måtte vi jo smake på. Endte med at vi lurte lærerinna til å tro at hun hadde tatt seg en dram kvelden før, etter at hun hadde satt merket på flaska.. hihi! :P Fatter fremdeles ikke at hun ikke kjente noe på ånden vår.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
×
×
  • Opprett ny...