Gå til innhold
Hundesonen.no

Heimkunnskap...


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Liten frustrasjon fra min side:

Hver Tirsdag så har vi Heimkunnskap i 3 timer.

Hva vi lærer på disse timene er lik 0.

Lærerne har funnet ut at vi skal selge all maten vår, slik at vi tjener penger. Dermed får vi ikke smake på maten og finne ut om vi vil bake den mer.

Ellers når vi skal varme vann og gjær, slik at det blir kroppstempratur, så tar vi jo selfølgelig varmt vann rett fra springen. Dvs. vann som har oppbevart seg i varmtvannstanken leeenge.

Vi har sjeldent tid til og la deigen heve slik den skal, så vi begynner rett på baksten.

Men baker vi virkelig?

Svaret er vel NEI! :rolleyes:

Vi kjøper ferdigpakker, hvor man skal blande vann og gjær(varmt vann rett fra springen, må vite) og bare blande det. På hver gruppe får man 2 pakker, og vi er 4stk på hver gruppe. Så da blir det noen som bare kan kna deigen og ikke noe mer.

Dessuten har vi bare 500,- i måneden til og kjøpe mat for, og vi er en gruppe med elever på 51 stk. :)

Mens noen har heimkunnskap, så må andre lage stand og skrive plakater til hvor vi skal stå og selge mat :rolleyes:

Høres kanskje ikke såå ille ut, men hva er vitsen med og ha heimkunnskap med ferdigpakninger, som en 6 åring kan lage for seg selv? Vitsen med 3 timer hvor vi bare blir fristet og sulten? :)

Hva kan vi egentlig gjøre med det? Her nytter det ikke og gå til rektor og klage altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det der hørtes ikke særlig gøy ut! På skolen vår har vi kjempebra heimkunnskapstimer. Jeg hadde heimkunnskap i 7. klasse og i 9. klasse og jeg er så fornøyd med hva jeg har lært disse to årene.

Deles klassen deres i to i disse timene, eller er dere alle sammen på heimkunnskapsrommet? Vi er en klasse på bare seksten stykker og vi blir splittet. Kan tenke dere hvor deilig det er å være bare to grupper på tre og fire elever. Noen ganger lager vi middag og dessert og andre ganger baker vi kaker. Vi har hatt alt fra fårikål til kofta, amerikanske muffins til eplekake med karamell. Læreren er flink og vi tar alt fra bunnen av.

Halve klassen har f.eks. norks, matte og engelsk i tre timer, mens den andre klassen har heimkunnskap. Etter på bytter vi.

Vi er små klasser og har bra budsjett på matlagingen på grunn av at det er privatskole, men forde om du går på offentlig skole burde dere ikke få så mye dårligere timer. Foreldrene til elevene på skolen min betaler skolepenger, men likevel da... Klag til skolen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Oi! Det der hørtes ikke særlig gøy ut! På skolen vår har vi kjempebra heimkunnskapstimer. Jeg hadde heimkunnskap i 7. klasse og i 9. klasse og jeg er så fornøyd med hva jeg har lært disse to årene.

Deles klassen deres i to i disse timene, eller er dere alle sammen på heimkunnskapsrommet? Vi er en klasse på bare seksten stykker og vi blir splittet. Kan tenke dere hvor deilig det er å være bare to grupper på tre og fire elever. Noen ganger lager vi middag og dessert og andre ganger baker vi kaker. Vi har hatt alt fra fårikål til kofta, amerikanske muffins til eplekake med karamell. Læreren er flink og vi tar alt fra bunnen av.

Halve klassen har f.eks. norks, matte og engelsk i tre timer, mens den andre klassen har heimkunnskap. Etter på bytter vi.

Vi er små klasser og har bra budsjett på matlagingen på grunn av at det er privatskole, men forde om du går på offentlig skole burde dere ikke få så mye dårligere timer. Foreldrene til elevene på skolen min betaler skolepenger, men likevel da... Klag til skolen din!

Ja, vi deler klassen i 3. Men likevel så er det få ting og gjøre.

Gruppe 1 er som fotest ute i gapahuken og tenner bål og drikker te..

Gruppe to lager stand, plakater og smører på ferdiginnkjøpte rundstykker fra REma 1000

Gruppe tre "lærer" å lage mat med hurtigposer :)

Rektor sier at vi har dårlig økonomi, sånn er det! :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiste alltid maten selv vi :/

Men lagde bare sånn "tradisjonell, norsk sunn mat" som f.eks fårikål, kjøttkaker i brun saus, ovs..

Men vi hadde det sinnsykt gøy da, rå kjøttkaker.

En gang fikk vi noen grusomme First Price fiskeboller, hadde vikar så vi

fant ut at fiskeboller i brunsaus var bedre, haha ;p

Lagde aldri skikkelig saus, bare putti i noe, ****** gøy ser du :)

Men klag og henvis til andre skoler..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn læreplanen 06 på internett, plukk ut de målene som henviser til heimkunnskap og lag ett formelt brev til rektoren din fra hele klassen som sammenligner undervisningen dere får mot læreplanen.

Han bør svare på brevet, er svaret negativt så gå til avisen, forklar situasjonen, og send en oppfordring til de lokale butikkene om å sponse dere med ingredienser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere muligheten å høre hvordan de andre skolene i byen har det så gjør det. Har de det mye bedre enn dere så er media(lokalavis) et fint hjelpemiddel.

Veldig god ide. Vi hadde god heimkunnskapsundervisning i niende (til tross for dårlige lokaler mesteparten av skoleåret). Lærte å lage ting helt fra bunnen av - smørjevninger, grunndeiger osv. Hadde også en skoletime med teori i uka. Vi lagde faktisk veldig god mat, og hver heimkunnskapstime ble ordentlig avsluttet med at vi satt og spiste maten med god matro. Også lærte vi å vaske opp og være nøye med renhold osv.

Dere kunne fått med dere Strindabladet (eller ligger dere utenfor den kretsen?), Byavisa eller Adressa og først dratt på Charlottenlund og vist hvordan heimkunnskapen er der, før dere dro tilbake til Lade og viste hvordan deres heimkunnskaptimer er til sammenligning.

Og økonomi er en dårlig unnskyldning - alle skolene i Trondheim har dårlig råd. Det hadde vår også, men vi hadde veldig gode heimkunnskapstimer allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker hvordan vi hadde det. Og der var klassen delt inn i to grupper, og 4 bord på hver gruppe. Så hadde vi 1, 2, 3 og 4`ere på gruppene, og Da fikk man oppgaver. Lagde alltid mat fra bunn av.

Fisk, supper, saus (fra bunn av), kaker, desserter, mye som smakte dritt (og havnet i blomstepottene (hysj hysj :) vi måtte jo spise opp alt).

Og engang fikk vi plukke ut selv hva vi skulle lage, fikk en sum (over 100 pr gruppe) så skulle vi plukke ut ting læreren skulle kjøpe. Helt greit opplegg, men aldri likt læreren, for en heimkunnskapslærer peller seg bare ikke i nesa når man er ¨på kjøkennet og forklarer og viser åssen ting skal gjøres :)

Men heimkunnskap er jo til for at man skal lære å lage ting på kjøkkenet, og kanskje lærerene der tror at det er sånn det blir i fremtiden, at INGEN lager maten fra bunn av lengre ;) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk, supper, saus (fra bunn av), kaker, desserter, mye som smakte dritt (og havnet i blomstepottene (hysj hysj :) vi måtte jo spise opp alt).

Gruppa mi (vi var fire stykker) doblet bolledeigene, forsynte oss med bare halvparten så mye fisk som vi skulle ha og la all brokkolien i et hjørne i omeletten (det var forresten den delen vi ga til læreren da hun ville smake på omeletten vår).

Men jeg syns et er synd at dere ikke lærer å lage ordentlig mat, Christine. Jeg mener - om ikke annet så veit jeg hvordan jeg lager lys smørjevning (og dermed masse sauser og supper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter nok ikke å snakke med rektor, egentlig er det jo regjeringen sin skyld. <_< Eller evt kommunen, men det er jo i bunn og grunn regjeringen det også..

Hvis dere har snakket med rektor, på en saklig måte, gå videre til media, og på den måten få oppmerksomheten fra kommunen og de andre "der oppe".

Vi lagde all maten selv, fra bunnen av, og vi spiste all maten selv. Joda, noen poteter havnet på veggene, men det var da litt av morroa.. :) (Ikke se på meg.. det var ikke jeg som kasta de.. ;)) Tror klassen var delt i to, ca 15 på hver gruppe.

Husker en gang da vi skulle lage fransk mat i fransktimen, lærerinna hadde med seg konjakk som skulle i ostefonduen, og hadde merket av hvor mye som var i flaska kvelden før. Det skulle bare to spiseskjeer konjakk i, så egentlig skulle jo det jo ikke sees at vi hadde tatt av den til matlaging. Men vi tømte i litt mer enn som så, og i tillegg måtte vi jo smake på. Endte med at vi lurte lærerinna til å tro at hun hadde tatt seg en dram kvelden før, etter at hun hadde satt merket på flaska.. hihi! :P Fatter fremdeles ikke at hun ikke kjente noe på ånden vår.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...