Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor langt/lenge kan valper gå tur?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Ja, det er jo forskjell på raser såklart. Hadde likt å sett hva Eso hadde rasert i huset, hvis han hadde vært kun på en 15 min tur hver dag :D

Et par ganger om dagen går vi til enden av boligfeltet, der kan jeg slippe ham, så får han løpe og herje langs en skogsvei. Den turen tar ca 20-30 min hver gang.

Ellers tusler vi rundt i boligfeltet/skogen hver gang han må på do.. Hvis jeg vet at jeg skal gå litt lengre med han en dag, så tropper jeg en eller begge de 20-30 minutters turene langs skogsveien. Men jeg mener at valper skal få løpe så mye fritt som mulig, så prøver å få til ihvertfall en tur der han får være løs.

Dette ble litt mye rot, men dere fatter sikkert poenget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. :D

For Oscar så er en 10 minutters tur mer enn nok. :D

Men vi har stor hage og den er inngjerdet så han løper masse med Zico der når han vil.

Om jeg skal på en litt lengre tur så pleier jeg å ta med meg datteren min og barnevogna så da får han sitte i barnevogna når han er sliten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangen hundeeiere som får valp av ren tilfeldighet gjør den feilen at de tror at de må gå tur med valpen til den er utslitt. Det er helt feil og kan skape mangen problem når den blir stor. Men som de fleste har opplev så har en valp mye energi. Da synes jeg det er greitt å løse det på f.eks den måten Ina skrev. Man kan også leke med valpen. Eller gå flere småturer om dagen.Og ha litt hjernetrim med den. Jeg tenker som så at i valpekassen leker de en hel del i løpet av dagen, men når de er trøtte legger de seg til å sove. Går litt på interval. F.eks så snakket jeg med en mann som var ute med en bordercollie blanding på ca 3-4 mnd. Han spurte meg hvor lang tur den store hunden min fikk. Jeg svarte at det var minst 1 time til dagen, alt etter, og som regel mer i helgene. Da ble han :-o Han gikk med valpen sin 2-3 timer til dagen fordi den aldri ble sliten!! Jeg prøvde å forklare at til mer du går når den er valp, til mer krever den som stor. Og det kan komme symptomer som bl.a. stress... Det kan være ganske hardt for de små labbene å traske rundt i mangen timer... Skal du ut å gå langt må du iallefall passe på å bære den av og til... Det er som med barn i denne situasjonen. Er vi i barnehagen leker de hele dagen, men har anledning til å slappe litt av viss de føler for det. Men skal vi gå tur klager de fortere over at de blir slitne. Selv om aktivitetsnivået er like stort både på leken og på tur...

Huff, vanskelig å forklare, men håper dere forstod poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner hadde en bulldogg på 3 mnd. Hun kunne fortelle at hun gikk tur på 30-45 minutter 3 ganger om dagen. Måtte forklare at det ikke var bra da... For det hadde hun nemlig aldri hørt om at ikke var bra før... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner hadde en bulldogg på 3 mnd. Hun kunne fortelle at hun gikk tur på 30-45 minutter 3 ganger om dagen. Måtte forklare at det ikke var bra da... For det hadde hun nemlig aldri hørt om at ikke var bra før...  :roll:

en bulldog har ikke akkurat den mest atletiske kroppen heller da :D

Nena er en mester på tur og har erfaring med at valper trenger å få løpt fra seg en gang om dagen, spessielt når de er valper :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, valpene trenger å få løpt av seg. Og det kan godt være ute i hagen en hel dag uten problem. :D Det som er litt sørgelig er når det går tur på asfalt mangen timer til dagen... Fikk inntrykk av den mannen at viss valpen ikke sov så måtte de ut på tur!!! Det er ikke bra [-X Men å få en lang tur av og til skader jo ikke. Og valpene har jo som sagt en del energi som skal ut. Aro var en skikkelig energibombe til tider :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine også- men nå i denne varmen er den beste turen i skogen (der du vet det er skygge) eller bare å dra til et vann, helst så skal en kun gå turer om kvelden eller morgenen i denne varmen, men det går helt greit å stikke opp i skogen en liten tur, bare hold deg hjemme mellom 12og3 er det vel :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego klarer fint å gå 1 times tur nå..

Gikk det når han var mindre også, men da gikk jeg ikke hele tiden.

Var på ett turområde og slapp han løs. Så turene han får er helst i skog og mark. Og da er han løs, og bestemmer farten selv. (Selv om han som regel går fortere enn meg)

Kunne aldri tenkt meg å gå en times tur på asfalt.

Syns det er kjekkere for meg og Diego å gå tur på Veden. (Turområde med skog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betryggende! Var nemlig redd det motsatte, ikke at jeg skulle gå for lite, men at jeg skulle gå for mye, så nå kan jeg altså ta med henne på lengre turer enn 10 min. :D

Men jeg har litt problemer med å la henne løpe fritt langs en sti/vei, hun stikker bare av, men hun går fitt i hagen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva man legger i begrepet "tur".

Å gå langs asfalten i en time er ikke bra for en valp, mens derimot en flere timers skogstur hvor valpen springer i sitt eget tempo med ilagte pauser kan være OK. Det viktigste er at det skjer på valpens premisser. En valp hjemme legger seg ikke ned og sovner etter 15 minutters aktivitet -der er det bånn gass i timesvis! Men der får han regulere aktiviteten selv.

Jeg har en valp på 15 uker, og vi har gått lange turer på et par timer i skogen uten at han blir sliten. Vi har stoppet opp og slappet godt av lenge, og skulle det bli slitsomt for han, får han en tur i armene mine. Så det er ingen problemer!

Det er også vel så viktig at valpen får stimulert seg psykisk som fysisk - gjemme godbiter eller andre ting er kjempemoro og han får brynt seg på oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva man legger i begrepet "tur".  

Å gå langs asfalten i en time er ikke bra for en valp, mens derimot en flere timers skogstur hvor valpen springer i sitt eget tempo med ilagte pauser kan være OK.  Det viktigste er at det skjer på valpens premisser.  En valp hjemme legger seg ikke ned og sovner etter 15 minutters aktivitet -der er det bånn gass i timesvis!  Men der får han regulere aktiviteten selv.

Jeg har en valp på 15 uker, og vi har gått lange turer på et par timer i skogen uten at han blir sliten.  Vi har stoppet opp og slappet godt av lenge, og skulle det bli slitsomt for han, får han en tur i armene mine.   Så det er ingen problemer!

Det er også vel så viktig at valpen får stimulert seg psykisk som fysisk - gjemme godbiter eller andre ting er kjempemoro og han får brynt seg på oppgaver.

Det er jo nevnt, at asfaltturer er nei nei og skogen er =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk på tur med Oscar på ca 30 minutter i dag da, første gang han har "gidda" å gå så langt selv. :D

Det var ca 20 minutter på en gammel skogsvei og 10 minutter på asfalt. Han var litt sliten når vi kom hjem da, men så var det jo ganske varmt i tilegg. :wink:

Nå har jeg vært nede på åkeren her med alle hundene, og da fikk de springe løse som de ville. MORO. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk på tur med Oscar på ca 30 minutter i dag da, første gang han har "gidda" å gå så langt selv. :D

Det var ca 20 minutter på en gammel skogsvei og 10 minutter på asfalt. Han var litt sliten når vi kom hjem da, men så var det jo ganske varmt i tilegg.  :wink:  

Nå har jeg vært nede på åkeren her med alle hundene, og da fikk de springe løse som de ville. MORO.  :D

hihi sånt er koslig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig, så trenger du ikke GÅ tur med den. Jeg ville heller ha tatt med valpen til et åpent sted hvor den ikke kan ta skade og slippe den løs der og la den herje på. Bare sutt rolig selv på en stein og oberserver. Valper finner ofte på mye sprell: tygge p pinner, grave, tussebyer osvosv... Et kvaterstid på en slik plass og hunden din er utslitt, MEN den kan gi beskjed om at den er utslitt, noe valpene ofte ikke kan fortelle når vi går tur med de, siden de da hele tiden må "holde følge" med eieren sin.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en halvtime klokka seks fredag morgen med Mona, alderen ser dere jo under her :D heh.. virker ikke som om hun tok skade eller ble sliten av det. Det jeg er beymret for er om hun blir overbelastet. Så jeg tar heller korte turer og øver på å gå pent enn å la henne traske en time hver dag. Hun går jo uansett løs her hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...