Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshund - energinivå


jrt-mannen

Recommended Posts

Jeg går og vurderer å kjøpe en brukshund som hund nr 2. Er ikke helt avgjort hva den skal brukes til, men jeg er i alle fall såpass ærlig at jeg innser at jeg ikke er noen friidrettsutøver akkurat... Derfor håper jeg å få noen tips her til hvilke brukshunder som har minst fysisk trim-behov. Jeg vil selvsagt gi turer hver dag, men å gå daglige turer på 2-3 timer er ikke min hylle. En god del mental aktivisering blir det selvsagt, samt at den vil få løpe løs på fjellet noen ganger per uke.

For å ramse opp noen alternativer: Schæfer, Dobermann, Hovawart, Retriver-hundene, Belgiske fårehunder, ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de belgiske fårehundene er vel av de du har ramset opp en av de brukshundene som krever mest, så uten spesiell interesse for å drive veldig aktivt med hunden ville jeg ikke valgt den rasen, det er en veldig aktiv rase som krever mye både fysisk og mental trening og som lett blir stresset og ødelegger ting hvis den ikke får nok aktivitet.... men ellers er de herlige hunder, men krever altså mye...

ser du nevner retrivere, hva med en golden? sånn jeg har forstått er det en hund som ikke trenger alt for mye aktivitet og mental trening, men det er vel andre her inne som kan mer om rasen enn meg...

så har jeg jo en schæfer selv, det er jo selvfølgelig hunderasen som ligger meg nærmest hjertet, men den krever jo en del den også, men kan alikevel trives fint som en familiehund bare den får brukt hodet på ett eller annet og selvfølgelig også kroppen..

lykketil med valget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ja problemet blir nok ikke å gå den nok mental trening, det blir nok både turer med kløv, litt trekk på ski, ukentlig lydighetstrening (og kanskje agility), samt spor. Men jeg er rett og slett ikke i form til å gå lange turer hver dag, så det er hunder som foretrekker mental-trening foran fysisk trening jeg ser etter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. mist fysisk mosjonsbehov.. Si det.. Brukshundraser er gjerne de rasene som er mest krevende sånn sett, så ærlig talt vet jeg ikke om hvem som skiller seg mest ut. Forskjeller er det jo! Jeg har ikke selv den erfaringen med så mange ulike typer, men noen typer retriverraser er vel lettere (hvis jeg kan si det) enn feks. noen typer belgere.

Jeg kan svare for min rase. Jeg er litt lik deg. Ikke den mest aktive personen i gata som suser rundt dagen lang på fjellet. og deltar i konkurranser osv. Og visse raser hadde nok passet meg bedre sånn sett. Men det går veldig fint å ha Dobermann. En herlig rase med masse liv og energi. Men den krever mye. mentalt, oppdragelse og det gjelder å finne en god balanse mellom behovet til hunden. Den kan lett stresses seg opp og problemer kan komme derifra. Rasen har høyt stressnivå, og kan like lett bli understimulert som overstimulert.

Så det er opp til hvor mye tid og arbeid du vil legge ned i hundeholdet ditt. For noen raser krever endel mer enn andre. Spesiellt når man velger brukshundraser.

Det er mye man kan si om min rase, så er du interessert eller er noe mer du lurer på, så bare spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også schäfer, og det er den perfekte alrounder. Enkelt og greit :D

Når det er sagt, så ville jeg kanskje også sett på jaktvariantene av retrieverene. Om du for et par år siden hadde sagt at jeg ville like retrievere, så hadde jeg ledd høyt, men nå kunne jeg faktisk tenkt meg å prøvd en jaktgolden eller noe lignende selv (åh.. jeg banner i kjærka!!). En gang, i alle fall (der håper jeg at jeg rettet opp inntrykket... *humrehumre*).

For å holde på med bruks, og agility, så bør man ha en rase med et vist energinivå og spenst. En aktiv rase, og ikke altfor stor? En jaktlabrador, tispe kanskje, hadde vært perfekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og vurderer å kjøpe en brukshund som hund nr 2. Er ikke helt avgjort hva den skal brukes til, men jeg er i alle fall såpass ærlig at jeg innser at jeg ikke er noen friidrettsutøver akkurat... Derfor håper jeg å få noen tips her til hvilke brukshunder som har minst fysisk trim-behov. Jeg vil selvsagt gi turer hver dag, men å gå daglige turer på 2-3 timer er ikke min hylle. En god del mental aktivisering blir det selvsagt, samt at den vil få løpe løs på fjellet noen ganger per uke.

For å ramse opp noen alternativer: Schæfer, Dobermann, Hovawart, Retriver-hundene, Belgiske fårehunder, ++

Av det jeg har sett av JRT, så trenger vel belgeren neppe MER enn de.. De er bare større, liksom..

Syns nå at belgerens aktivitetsbehov har blitt litt av en "urban legend" nesten, det fortelles stadig at de MÅ ha så masse for å ikke bli uutholdelige å dele hus med. Jeg er langt unna en friidrettutøver sjøl (er ingen idrettsutøver i det hele tatt, for å være helt ærlig), og skjønner jo at jeg tydeligvis ikke burde ha belger - OG at mine belgere neppe er belgere?

Hvis du er flink til å stimulere de mentalt - og det antar jeg du er om du klarer å leve med en JRT ;) - så trenger de ikke mye fysisk trim-behov, annet enn hvis du har tenkt å konkurrere i ett eller annet og det er viktig med utholdenhet.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og vurderer å kjøpe en brukshund som hund nr 2. Er ikke helt avgjort hva den skal brukes til, men jeg er i alle fall såpass ærlig at jeg innser at jeg ikke er noen friidrettsutøver akkurat... Derfor håper jeg å få noen tips her til hvilke brukshunder som har minst fysisk trim-behov. Jeg vil selvsagt gi turer hver dag, men å gå daglige turer på 2-3 timer er ikke min hylle. En god del mental aktivisering blir det selvsagt, samt at den vil få løpe løs på fjellet noen ganger per uke.

For å ramse opp noen alternativer: Schæfer, Dobermann, Hovawart, Retriver-hundene, Belgiske fårehunder, ++

2 ting egentlig.

1. Først bør du finne ut hva du skal bruke hunden til. Da er det myyyye lettere å finne rase.

2. Hva skal du med en brukshund hvis du skal bruke den lite?

*forvirret*... men det er kanskje bare meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og vurderer å kjøpe en brukshund som hund nr 2. Er ikke helt avgjort hva den skal brukes til, men jeg er i alle fall såpass ærlig at jeg innser at jeg ikke er noen friidrettsutøver akkurat... Derfor håper jeg å få noen tips her til hvilke brukshunder som har minst fysisk trim-behov. Jeg vil selvsagt gi turer hver dag, men å gå daglige turer på 2-3 timer er ikke min hylle. En god del mental aktivisering blir det selvsagt, samt at den vil få løpe løs på fjellet noen ganger per uke.

For å ramse opp noen alternativer: Schæfer, Dobermann, Hovawart, Retriver-hundene, Belgiske fårehunder, ++

At du er ærlig er en god ting :D

Hva skal du bruke brukshunden til? Skal du bruke den aktivt? Kommer du til å gå på kurs og trene så godt som daglig med den? Om du skal bruke hunden til hverdagsaktiviteter, skjønner jeg ikke hvorfor du vil ha en brukshundrase. Da finnes det ørten forskjellige raser som kan fylle dine behov på en vel så god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ting egentlig.

1. Først bør du finne ut hva du skal bruke hunden til. Da er det myyyye lettere å finne rase.

2. Hva skal du med en brukshund hvis du skal bruke den lite?

*forvirret*... men det er kanskje bare meg. ;)

Hehe, joda jeg skal bruke den, sannsyneligvis både til lydighetskonkurranser, agility, spor og trekk/kløv. Blir neppe noe på høyt nivå, men jeg skal definitivt komme forbi klasse 1 :D Poenget her er bare at jeg foretrekker en rase som MÅ få brukt seg fysisk hele tiden, og ikke trenger å løpe løs "på fjellet" hver dag. Selvfølgelig, er hunden veldig fører-fokusert er det jo lettere å ha den løs f.eks på en lokal fotballbane for å trene f.eks lydighet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel flere av brukshundrasene som godt kan klare seg med kortere turer daglig, samt mental stimulering og lengre turer innimellom. Vil du konkurrere i ag og lp blir jo en av de mindre brukshundene aktuelle, så som en liten flat, toller, aussie, kelpie etc. De klarer også å bære kløv og hvis du ikke går de himla lange fjellturene trenger ikke kløven være så stor heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige erfaring er at belgeren min krever langt mer mentalt enn min JRT gjorde når han var i samme alder. (han er nå "skilsmissehund" og bor mest hos pappsen sin) Forskjellen ligger ikke bare i at Jonas er pitteliten og derfor kan aktiviseres greit inne, men belgerdyret er også mye mer på meg for å bli aktivisert..Lille Jonas går å snuser på bakken når vi går tur og er lykkelig med det -en tur uten litt trening er fullstendig verdiløs for Lokeliten. Han finner liksom ikke på så mye selv får han velge. Jovisst kan han snuse her og der, men det må hele tiden sjekkes om jeg er klar for noen morsomme påfunn. Selvfølgelig har dette sikkert mye med at jeg har trent de 2 hundene helt forskjellig, Loke er klikkertrent - Jonas er trent med positiv straff og på Loke har jeg forsterket frivillig kontakt - i mens på Jonas har jeg brølt for å få kontakt.

Men det er jo også naturlige rasemessige forskjeller som følge av de opprinnelige arbeidsoppgavene.

Når det kommer til fysisk trening er det svært liten forskjell. Begge er såre fornøyd med alt de kan få, men krever forsåvidt ikke voldsomme greier. Bortsett fra at begge mine belgere har hatt et behov for å løpe ut en slags galskap - eller løpe om kapp med vinden om du vil - og det behovet har jeg sett lite av hos Jonas.

Så min konklusjon er vel at hvis du er klar for å ikke surre rundt i din egen verden når du er på tur og liker at hunden hele tiden vil gjøre ting sammen med deg istedet for ved siden av deg (det kan faktisk være ganske irriterende noen ganger :D ) så er det ingenting i veien for å velge belger. Valpe/unghund tiden til en jack russel er uansett vanskelig å overgå så der har du nok god trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og vurderer å kjøpe en brukshund som hund nr 2. Er ikke helt avgjort hva den skal brukes til, men jeg er i alle fall såpass ærlig at jeg innser at jeg ikke er noen friidrettsutøver akkurat... Derfor håper jeg å få noen tips her til hvilke brukshunder som har minst fysisk trim-behov. Jeg vil selvsagt gi turer hver dag, men å gå daglige turer på 2-3 timer er ikke min hylle. En god del mental aktivisering blir det selvsagt, samt at den vil få løpe løs på fjellet noen ganger per uke.

For å ramse opp noen alternativer: Schæfer, Dobermann, Hovawart, Retriver-hundene, Belgiske fårehunder, ++

Det er mulig at jeg er litt i tåka her, etter en lang dag med to hunder som har fått hver sin skogstur fordi de er så utrolig mye greiere mot alle andre hver for seg enn sammen! Ikke minst kan elgen være glad for at han ikke møtte et helt jaktlag i dag! Da jeg kom hjem etter skogstur nr. 2, var det jammen på tide med en luftetur med frøkna som ikke hadde vært ute på de fire timene jeg var borte for å hente og lufte mora hennes, så regnbuksa var på fra klokka ti til klokka halv sju i dag. Det er utrolig som man svetter inni en sånn bukse. Blir jo nesten våtere inni enn utenpå, jo. Æsj.Nei, til saken.

Hva skal du med en brukshund hvis du ikke gidder å gå tur, da? Selvfølgelig er hjernetrim viktig, men jeg vet ikke om noen brukshunder som ikke har et visst behov for fysisk fostring, jeg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jepp JRT som unghund er en morsom erfaring! Han har mye energi, og på skogsturen vår der vi snur etter ca 30 minutter blir han helt spinnvill når vi begynner å gå hjemover. Han løper i sirkler rundt meg, så raskt mellom busker og trær at jeg får vondt av å se på farten. Stein og sand spruter! :D

Men til saken; det er jo ingen hast med hund nr 2. Først skal jeg komme meg gjennom min første vinter med hund. Er litt spent på hvordan det blir. Har store planer om å trimme Nero på såkalte Snowblades, altså veldig korte alpint-ski, når det er føre for det.

Har som smått begynt med agility, og hadde håpet å få prøvd blodspor, så jeg får et inntrykk av om dette er noe jeg vil fortsette med, med en brukshund. I såfall er det jo mulig jeg går for å få den som godkjent ettersøkshund.

Må også si jeg er spent på hvordan JRT'en blir når han blir litt mer voksen. Han er en energibunt nå, ingen overraskelse, men vil det fortsette? Jeg vet ikke, men det er gøy med en unghund i hus! Kanskje er jeg for beskjeden med tanke på hvor mye jeg egentlig aktiviserer/kommer til å aktivisere hundene mine, og at 1 JRT rett og slett blir for daff for meg ;)

Grunnen til at jeg lurer sånn på dette med brukshunder og energi, er at jeg ikke vil ta meg vann over hodet. Det kan umulig være gøy å gå på gaten mens folk peker og ler: "Hehe, der er han som ikke klarte å oppdra retrieveren sin. Den ble vel for mye for han, hoho". Samtidig vet jeg om flere som har typiske brukshunder som familiehunder (diverse retrivere, samt schæferhunder) så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
de belgiske fårehundene er vel av de du har ramset opp en av de brukshundene som krever mest, så uten spesiell interesse for å drive veldig aktivt med hunden ville jeg ikke valgt den rasen, det er en veldig aktiv rase som krever mye både fysisk og mental trening og som lett blir stresset og ødelegger ting hvis den ikke får nok aktivitet.... men ellers er de herlige hunder, men krever altså mye...

Uh...? Javel...

OK - nå skal jeg først svare på hovedinnlegget - for jeg tror det handler en del om definisjonen av "brukshund" her - JRT snakker om brukshund, og flere leser tydeligvis "hund etter brukslinjer".

JRT imidlertid - beskriver en helt gjennomsnittlig hverdagshund som skal være en god allrounder og kunne brukes til det meste dersom han ønsker det, men ellers fungere som en vanlig hund.

Forstår jeg deg rett JRT?

En helt normal langhårsbelger er ikke spesielt krevende - den trenger vanlig mosjon ja - men ikke tre-fire timer joggetur hver dag. Normal tur med litt løsløping og lek med andre hunder (JRT har jo da sikkert en JRT liksom), en sykkeltur på noen kilometer (tar en halvtimes tid) eller lignende setter de også pris på.

Men de har ikke noe absurd behov for å gå gatelangs i mange timer daglig. I alle fall har ingen av mine belgere hatt slike perverse behov. At de har fått så mye - se det er en annen sak, for jeg har drevet med utstilling - jeg liker veltrente hunder også fysisk, så mine har generelt sett fått en del mosjon i form av å trekke dekk, sykle lange turer - løpe mye løs i skogen osv. Men ingen av dem har blitt hysteriske om de en uke eller to ikke har fått mer enn en halvtime daglig liksom.

Og jeg har vanlige belgere.......

All verdens hjernetrim kan forøvrig ikke forhindre at en belger ødelegger dersom den har bestemt seg for å ødelegge liksom.

Jeg er ikke noe sportsfantom - allikevel har jeg belgere som trives både fysisk og psykisk - men jeg har ikke belger etter brukslinjer - dvs. jeg har ikke belgere som faktisk KREVER 110% innsats fra eier hele tiden - mine funker som vanlige familiehunder, dog er de aktive og våkne - men det skal rasen være.

JRT er nok ikke på utkikk etter ekstremmallen til sitt bruk, antagelig er han på jakt etter en gjennomsnittlig belger med akkurat passe av det meste - og den varianten finnes det mange av bland de langhåra - mer enn nok til både bruks, lydighet og agility på hobbynivå, og supre til kløv og trekking - men verdensmester i bruks blir man nok ikke med "normalutgaven" - dog får man mer enn nok moro for pengene - og det er det jeg tror JRT er ute etter..... en god allrounder - og de blir hverken stressa eller destruktive av å ikke få tur en dag (når de har blitt voksne hihi)

Blir litt frustrert når jeg leser gang på gang at belgere er gale - de er ikke det!!

Jeg har selv en Parson i hus - og hun går fanden meg utapå belgerne 10 ganger når det gjelder aktivitetsnivå og stimuleringsbehov - den valpen er pip hakke gal, og jeg aner ikke hvordan jeg skal temme den - den har ikke bakkekontakt i det hele tatt - fullstendig ute av kontroll - den runder belgerne på tur som om den var 10 ganger så stor og den blir heller aldri sliten.

Så min konklusjon - klarer du å bo med en Jack Russel - ja, da er en belger piece of cake ...... og det selv om din JRT ikke er halvparten så spinnvill som min Parson..

Det finnes også andre gode allround raser, retrieverrasene er nevnt - riesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Belgerpia! Takk for oppklaringen av definisjonene. Jeg driver jo ikke med hund på heltid eller noe slikt, så en fullblods brukshund med elite-potensiale blir ikke rett for meg.

Gledelig det du sier om belgere, og tar jeg ikke helt feil finnes det kanskje slike store forskjeller i linjene til de andre bruksrasene også? Kan du, eller noen andre, si noe om hvordan man finner hunder som ikke er fra brukslinjer da? (Kan jo spørre seg frem, men tenker kanskje det er noen fysiske forskjeller man kan se på osv) Av det jeg har sett av oppdrettere, så står det ikke så mye (på deres hjemmesider) om hvilke linjer de avler på. Og er det da utstillingslinjer man må se etter?

Hehehe, og morsomt det du skriver om din Parson. Jeg er kanskje heldig som ikke har andre hunder i hus nå når Jack'en er ung. Ville kanskje vært fullstendig kaos her i såfall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei Belgerpia! Takk for oppklaringen av definisjonene. Jeg driver jo ikke med hund på heltid eller noe slikt, så en fullblods brukshund med elite-potensiale blir ikke rett for meg.

Gledelig det du sier om belgere, og tar jeg ikke helt feil finnes det kanskje slike store forskjeller i linjene til de andre bruksrasene også? Kan du, eller noen andre, si noe om hvordan man finner hunder som ikke er fra brukslinjer da? (Kan jo spørre seg frem, men tenker kanskje det er noen fysiske forskjeller man kan se på osv) Av det jeg har sett av oppdrettere, så står det ikke så mye (på deres hjemmesider) om hvilke linjer de avler på. Og er det da utstillingslinjer man må se etter?

Hehehe, og morsomt det du skriver om din Parson. Jeg er kanskje heldig som ikke har andre hunder i hus nå når Jack'en er ung. Ville kanskje vært fullstendig kaos her i såfall! ;)

Bare hyggelig :D

Selvsagt er det akkurat like stor forskjell innen andre raser også, man har jo jakt-retrievere som kanskje er litt mer enn det man ønsker seg, schæfere etter brukslinjer likeså...

Når det gjelder å finne hunder som ikke er etter "ekstremsportlinjer" (jeg kaller det det når det gjelder belgere i alle fall *ler*) så er ikke det så vanskelig - for det finnes ekstremt få som driver bruksoppdrett - ene og alene fordi det ikke er marked for ekstremiteter i samme grad som "familiehunder" - når det gjelder belgere så driver bruksoppdretterne stort sett med malinois - korthårsvarianten, og det finnes forøvrig bare en oppdretter av malinois i Norge som IKKE har bruksmaller, men utstillingsmaller som har kull med jevne mellomrom.

Når det ikke står noe på hjemmesiden om at dette er hunder til bruks - så kan du være sikker på at det ikke er det for å si det sånn *ler* - Bruksoppdretterne er fryktelig flinke til å poengtere at de lager det beste av det beste. Andre har gjerne informasjon som sier at hundene er brukanes til det meste.........

Jeg synes det er trist at man skiller og kaller det brukslinjer og utstillingslinjer - i så måte blir ofte utstillingslinjer ett skjellsord mens faktum er at det kanskje er slike hunder hvermansen trenger, men folk ser da for seg pyntedokker og ikke noe annet. Synd men sant.

Bra at du er ute i god tid, da kan du se på flere forskjellige raser og vurdere ut i fra ditt behov, vil anbefale deg å ta en tur på for eksempel Vikingskipet i november, eller andre store utstillinger (NKK) i nærheten av der du bor sånn etterhvert for å se, snakke litt med oppdrettere og få litt bedre inntrykk av rasen ved å få sett flere individer samlet på ett sted. Lettere å vurdere selv da.

Lykke til med jakten på drømmerasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner dette.... du er ikke "i form" til å gå lange turer hver dag. Hva er en lang tur? Jeg synes da at enhver hund FORTJENER å være ute 1.5-2 timer på tur... rett og slett fordi det er fysiske dyr, som LIKER å være ute og snuse og ture rundt. Er det en "lang tur" for deg, så må du kanskje tenke litt på hvor mye du kan tilby istedet. Og det bare å dra opp et sted og slippe hunden fri... veldig mange hunder vil ikke nødvendigvis GJØRE så mye da, enn at DU må gjøre noe sammen med dem. Ellers blir det omtrent som å tusle rundt i en hage...

Jobber du, er hunden hjemme da, så BLIR det en begrenset periode du har til den - og hvis den da får lite tur, så BLIR det litt lite "igjen" til en aktiv hund.... Samtidig så skriver du jo om endel andre aktiviteter som også krever endel fysisk form... Men driver du med dem idag - eller er det ting du tror du kommer til å gjøre?

Det er vel lurere å finne ut rett aktivitet først, hva du tror du kommer til å ha overskudd til, før du velger rase. Kommer du til å brenne for LP, så er det ikke like festlig å trene alene, alene, alene - det er kanskje lurt å sjekke ut hva det er miljøer for der du bor, og tenke litt på det også, så du ikke TROR du kommer til å trene lydighet hver dag i en halvtime-time... men ender med ikke å gjøre det. Da kan jo hundevalget avgjøre om du får en frustrert hund og blir frustrert eier, eller dere begge blir happy.

Vil ikke pirke, men en ansvarlig oppdretter ville stilt deg minst like nærgående spørsmål <_<

Du skriver at du har tenkt å trene MYE mentalt med den nye hunden. Men har du overskudd til å trene begge? Du har en aktiv jack nå, som du sliter noe med å få lydig ifølge den andre tråden, og den er ennå ung - tenk på at problemer med innkalling og denslags antagelig FORVERRER seg hvis du raskt skaffer en til. Du burde minst vente et år eller to til, og se om du faktisk klarer å fikse en liten jack - før du skaffer deg en hund til. Mange får seg en overraskelse når hund nr 2 kommer i hus, hvis de ikke klarer å få til den første først.

En valp vil antagelig være like opptatt av den andre HUNDEN som av deg. Og ta det som et lite tegn at hunden du har nå, er mer opptatt av andre hunder når den ser dem på trening... tenk når du får det doblet. Hunder blir ikke lydige av seg selv "bare de blir eldre", det kreves trening. Og bor du nær fjellet, så er det vel kanskje litt husdyr i området? Tenk deg to hunder i vill fart avgårde... Nei, jeg hadde kanskje tenkt litt på det å få til førstehunden når det gjelder en solid innkalling, og lære av det - da vil du stå best rustet til å takle en større hund nummer to, når den tid kommer.

En "førerorientert" hund vil ikke bli mer lydig dersom den ser andre hunder, ser noe festlig i det fjerne - men den vil antagelig komme TILBAKE til deg. Etterpå.... Men jeg har da ikke tall på hvor mange ulydige schäfere, riesen, dobermann etc jeg har sett storme avgårde med eier som roper i det fjerne, uansett hvor "førerorientert" rasen kan være..... Skjønner?

Du er jo i et hundemiljø, siden du går kurs. Er det ikke bedre å være veldig aktiv der med den hunden du har, se hva du liker av andre hunder, dra til litt utstillinger og stevner andre steder og se hva du liker der, snakke med folk, og prøve å finne ut hva du EGENTLIG vil - og hvorfor du "må" ha ny hund så raskt?

Er ikke overpositiv, men jeg vil heller OVERdrive det behovet aktive hunderaser som de du nevner har, enn å UNDERdrive dem - fordi jeg har sett litt for mange omplasseringer av aktive hunder med futt som har havnet hos eiere som ikke er helt "der", enten det er i treningskapasitet eller erfaring ennå. Det er jo synd, når man kanskje heller bør tenke litt på å få "passe" hund enn å ende opp med "for mye".

Jo mer forarbeid du legger ned i rasevalg, gjennom å SE hunder og snakke med "normale" eiere - altså kanskje ikke de superinteresserte/mest erfarne (som jeg ser har svart deg her inne...) - jo bedre vil valget bli.

Og så hadde jeg altså tatt litt mer tid, og opparbeidet meg erfaring på den hunden jeg hadde først - da ser du hvor du lander hen. En jack kan være en god læremester den, og så kan du jo "prøve og feile" litt på den - før du skjerper ambisjonene og tenker ny hund, med tanke på konkurranser og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fornuftig der akela! Er ferdig på jobb nå og rekker ikke svare så mye, men en ting: Er det et helt håpløst argument at 2 hunder trives hjemme alene bedre enn 1 alene?

Formen min er forsåvidt god nok til å gå i fjellet en hel helg, men hadde sett for meg at "smarte" brukshunder helst ville ha 1 time mental stimuli i form av f.eks lydighet eller agility, enn 2-3 timer med gatelangs vandring i nabolaget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da blir jo egentlig regnestykket ditt: To smarte brukshunder - for du må jo regne med lillejacken! - kan du gå tur med samtidig, men skal turen erstattes med trening, så må du tenke på at de BEGGE må trenes = to timer :P

Trener man den ene hunden, så blir det jo ingenting på den andre... og det er det lurt å tenke litt på. Jeg var veldig aktiv før, men nå med to hunder som jeg er alene om, så må jeg enten trene dobbelt opp (det betyr at dersom jeg trener bruks, så må jeg gjøre dobbelt opp av spor, eller jeg må løpe dobbelt så mye som enhundseierne når jeg trener begge i agility)... eller så må jeg trene bare litt med hver.

Jeg tror det viktigste for deg EGENTLIG blir å få orden på jacken først, så finne deg en passende rase som er på et "passe" nivå, finne en god valp og så videre - så vil du nok tilpasse hundelivet ditt deretter. Her i huset så er det alt fra øde skogsturer der vi enten går langt, eller bare går kort til et vann og sitter og driver dank mens hundene suller med sitt, det er parkturer, eller byvandringer der vi spiser på utekafe, vandrer langs havna, møter mye rare folk, noen ganger går vi bare en tur som ender hos kjente med hund og "besøker", og så videre. Vi trener også, mest for oss selv nå siden jeg er blitt litt allergisk mot tidsskjemaer å følge i fritiden.

Alt er greit, så lenge man har hunder som er greie og "nok" stimulerte - da ordner det meste seg. Det er mye som er mindre morsomt med en ustyrlig hund! For det ER endel ting som skal ut fysisk også. Jeg gjør endel ting med hundene, men aldri etter klokka, de er glade i turene sine ja... fordi vi gjør det sammen.

Vi har alltid hatt flere hunder, og så sant man finner hunder som er litt på "samme plan", så trives de godt sammen hjemme, ja. Hunder er flokkdyr, og de er nå sammen. Samtidig så gjelder det å huske på at det ikke er så lett å ta med to hunder overalt. Jeg skulle gjerne hatt en hund, men det måtte vært hvis den var med på jobb alltid.

Siden alle andre foreslår raser, så tenkte jeg på en rase som jeg synes virker tiltalende, og som - fra de rette linjene - kan være en litt "passe" hund som du kan skru på når det passer, nemlig australian shepherd. Jeg kjenner flere, de kommer fra samme sted, og har vært behagelige hunder over mot det myke, som liker å være rundt eier også - men som også er gode konkurransehunder når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da blir jo egentlig regnestykket ditt: To smarte brukshunder - for du må jo regne med lillejacken! - kan du gå tur med samtidig, men skal turen erstattes med trening, så må du tenke på at de BEGGE må trenes = to timer :P

Ja det er helt klart noe å tenke på. Som du har nevnt tidligere må jeg nok først finne ut hva slags sporter jeg skal drive med, og videre hvilke hunder jeg vil bruke til hva. Jack'en min er helt uaktuell til lydighetstrening i alle fall, jeg trør han bare på foten hvis han skal gå fot og så blir han redd for å gå nær min venstre side. Ja - det har skjedd et par ganger... :P

Trener man den ene hunden, så blir det jo ingenting på den andre... og det er det lurt å tenke litt på. Jeg var veldig aktiv før, men nå med to hunder som jeg er alene om, så må jeg enten trene dobbelt opp (det betyr at dersom jeg trener bruks, så må jeg gjøre dobbelt opp av spor, eller jeg må løpe dobbelt så mye som enhundseierne når jeg trener begge i agility)... eller så må jeg trene bare litt med hver.

Ja jeg vet enda ikke hvor seriøst jeg blir å trene, kanskje seriøst med den ene, og bare for gøy med den andre. Men jeg ser problemet, og skal tenke mer på dette før jeg bestemmer meg for noe.

Jeg tror det viktigste for deg EGENTLIG blir å få orden på jacken først, så finne deg en passende rase som er på et "passe" nivå, finne en god valp og så videre - så vil du nok tilpasse hundelivet ditt deretter. Her i huset så er det alt fra øde skogsturer der vi enten går langt, eller bare går kort til et vann og sitter og driver dank mens hundene suller med sitt, det er parkturer, eller byvandringer der vi spiser på utekafe, vandrer langs havna, møter mye rare folk, noen ganger går vi bare en tur som ender hos kjente med hund og "besøker", og så videre. Vi trener også, mest for oss selv nå siden jeg er blitt litt allergisk mot tidsskjemaer å følge i fritiden.

Ja å få orden på jacken har første prioritet her, og vil ikke kjøpe en hund før Nero er grei. Jeg ser at mye av det jeg gjør med hunden, kunne jeg like greit ha gjort med 2 hunder. Det er jo høst, så vi benytter de fleste anledninger til en fjelltur :P Jobber helkontinuerlig skift, så det skjer av og til at jeg ikke har anledning til å trene på normale tidspunkter.

Siden alle andre foreslår raser, så tenkte jeg på en rase som jeg synes virker tiltalende, og som - fra de rette linjene - kan være en litt "passe" hund som du kan skru på når det passer, nemlig australian shepherd. Jeg kjenner flere, de kommer fra samme sted, og har vært behagelige hunder over mot det myke, som liker å være rundt eier også - men som også er gode konkurransehunder når det trengs.

Jeg sjekket australian shepherd på canis.no og ser at det står "Meget stort" på aktivitetsbehov. Altså i samme klasse som border collie og diverse :P Var det denne rasen du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt klart noe å tenke på. Som du har nevnt tidligere må jeg nok først finne ut hva slags sporter jeg skal drive med, og videre hvilke hunder jeg vil bruke til hva. Jack'en min er helt uaktuell til lydighetstrening i alle fall, jeg trør han bare på foten hvis han skal gå fot og så blir han redd for å gå nær min venstre side. Ja - det har skjedd et par ganger... :P

Ja jeg vet enda ikke hvor seriøst jeg blir å trene, kanskje seriøst med den ene, og bare for gøy med den andre. Men jeg ser problemet, og skal tenke mer på dette før jeg bestemmer meg for noe.

Ja å få orden på jacken har første prioritet her, og vil ikke kjøpe en hund før Nero er grei. Jeg ser at mye av det jeg gjør med hunden, kunne jeg like greit ha gjort med 2 hunder. Det er jo høst, så vi benytter de fleste anledninger til en fjelltur :P Jobber helkontinuerlig skift, så det skjer av og til at jeg ikke har anledning til å trene på normale tidspunkter.

Jeg sjekket australian shepherd på canis.no og ser at det står "Meget stort" på aktivitetsbehov. Altså i samme klasse som border collie og diverse :P Var det denne rasen du mente?

Må bare få skyte inn at Canis sine informasjonssider om hunderaser ikke alltid er til å stole på. Ta det som står der med en klype salt. Mener å huske at det stod at dvergpuddel hadde meget stort aktivitetsnivå for en stund tilbake. (Husker ikke helt hvilken rase som var nevnt). Når jeg tenker på meget stort aktivitetsnivå, tenker jeg på raser som BC og Belger, kanskje også Aussie. Les heller på Aussieklubben sine hjemmesider, eller på for eks. en kennelside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket australian shepherd på canis.no og ser at det står "Meget stort" på aktivitetsbehov. Altså i samme klasse som border collie og diverse :P Var det denne rasen du mente

Jeg har selv en aussie, og vil si at min trenger like mye trim som andre aktive bruksraser. Nå er det jo litt forskjell på linjene rundt om. Min har en del mer "gjeterlinjer" enn andre linjer i Norge, mens jeg har hørt om folk som har aussie (fra helt andre linjer) som familiehunder... Aussien i Norge varierer en god del i Norge i forhold til stress, motor, mot og vaktinstinkt (for noen har stort vaktinstinkt). Jeg kjøpte aussie for å få en god brukshund (bruks, redning, agility og lydighet), og det har jeg til nå fått;) Skal du ha aussie så vil jeg anbefale å se på linjene du kjøper fra. Siden rasen er litt delt så er det en god del forskjell på linjene rundt om.

Som de andre har sagt; bruk litt tid på å finne ut hva du egentlig vil gjøre, hva du har tid til, og se hvordan jrt'en blir:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i det tråden går mot sin avsluttelse, vil jeg bare si at jeg satte pris på hvert eneste innlegg her, kjempefin respons! :P

Innser at det kanskje ligger mer jobb i en aktiv hund enn man kanskje først tror, så skal definitivt vurdere mer mine "behov" før jeg bestemmer meg, samt å få litt dressur på "brukshunden" jeg har allerede :P Kanskje jeg lager flere tråder om hunderaser etterhvert, men de er jo alltids interessante :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...