Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store boken om hunder, av Bruce Fogle


magicka

Recommended Posts

Lånte denne boken i dag på biblioteket. Noen har lest den/ har den?

Synes den var litt kortfattet. (En halv side med store bilder på hver hund.)

Det står den er fra 2005, men det står null og niks om hvilke hunderaser som er ulovlig i Norge. For eksempel står det om amstaff, pitbull og ulvehunder.

Det står også at Pitbullen kan låse kjeven, noe såvidt jeg vet, er tull.

Om Amstaffen står det "Alle medlemmer av rasen, men spesielt hannhunder, behøver tidlig sosialisering med andre dyr for å sikre at de ikke følger sitt angrepsinstinkt."

Boken fremstiller alle spitz (Gross, mittel, klein og pommer) som oppmerksomhetssyke beist omtrent..

"Spisshundene har en synkende popularitet i hjemlandet. Nedgangen er ikke helt uventet - de krever mer oppmerksomhet enn mange andre raser." :P Og dette er hundene med selvrensende pels, som trenger lite turer og tilpasser seg eierens aktivitetsnivå? Tror jeg stoler mer på oppdretter i dette tilfellet, I`m still getting one :P

"Hundehold ble en gang forbudt i Reykjavik pga. Echinococcus-bendelorm." Greit nok, det visste jeg.

"Forbudet står fremdeles ved makt." Det visste jeg ikke! Så ingen i Reykjavik har hund?

Det vet jeg da er tull :P

"Tsjekkoslovakisk ulvehund er ikke egnet som familiehund, og blir ikke registrert i NKK." Er dette fordi de er "skumle ulver som kan spise ungene dine", eller er det fordi de rett og slett ikke er lov i dette landet? :P

De fremhever og glorifiserer også nye "raser" som Labradoodle, Bichon yorkie, cockerpoo :P og bull boxer(!), fordi "valpene er så tiltalende"...! Alle disse nye hundene er visst en helbredelse innen sykdommer og er mye sterkere og mindre syke enn renrasede hunder :P

Og fordi valpene er så "tiltalende", må derfor den "ikke planlagte avlen" gjentas. Dette er for dumt..

I slutten står det om utstyr, der de sier de første anskaffelsene bør være blant annet bur og munnkurv! ;)

"Hunder som skal møte barn de ikke kjenner, bør få munnkurv inntil forholdet er trygt." :wallbash:

På bildet er det en cavalier king charles med munnkurv.

Denne boken var bare tåpelig, og den er bare 1 år gammel, så det er ikke gamle fordommer heller! *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte denne boken i dag på biblioteket. Noen har lest den/ har den?

Jeg har den ikke, men har i stedet Teknologisk Forlags Store Hundebok (1997), og The New Encyclopedia of the Dog (2000). Begge er av Bruce Fogle.

Synes den var litt kortfattet. (En halv side med store bilder på hver hund.)

Enig, men det ville blitt en voldsomt svært bok om alle rasene skulle fått en side hver. Jeg for min del ville nok likevel kjøpt boka, men jeg tror nok at folk flest vegrer seg for å betale 400-500 kr for en sånn bok.

Det står den er fra 2005, men det står null og niks om hvilke hunderaser som er ulovlig i Norge. For eksempel står det om amstaff, pitbull og ulvehunder.

Det står også at Pitbullen kan låse kjeven, noe såvidt jeg vet, er tull.

Om Amstaffen står det "Alle medlemmer av rasen, men spesielt hannhunder, behøver tidlig sosialisering med andre dyr for å sikre at de ikke følger sitt angrepsinstinkt."

Begge utgavene mine er for gamle til å ha med forbudet mot annet enn pitbull. I den engelske utgaven står det atpåtil - feilaktig - at pitbull er forbudt i Sverige. Ingen av bøkene har noe om at pitbull liksom skal være i stand til å låse kjevene. Skjønner ikke hvorfor han skal ha tatt med en så hårreisende feil påstand i senere utgaver! Lurer på om den engelskspråklige versjonen av 2005-utgaven sier det samme, eller om den norske oversetteren muligens har tatt seg friheter.

Boken fremstiller alle spitz (Gross, mittel, klein og pommer) som oppmerksomhetssyke beist omtrent..

"Spisshundene har en synkende popularitet i hjemlandet. Nedgangen er ikke helt uventet - de krever mer oppmerksomhet enn mange andre raser." :P Og dette er hundene med selvrensende pels, som trenger lite turer og tilpasser seg eierens aktivitetsnivå? Tror jeg stoler mer på oppdretter i dette tilfellet, I`m still getting one :P

Dette står også i min engelske versjon. Det virker ganske simplifisert og "populistisk" formulert, og det trekker ned helhetsinntrykket i boka. Det er ganske mange raser som beskrives ganske snålt i forhold til de individene jeg kjenner. Men når man må være kortfattet er det lett å ende opp med å kutte hjørner, og da risikerer man å bli upresis. Og jeg tror neppe at Bruce Fogle har truffet alle de hunderasene han beskriver...

De fremhever og glorifiserer også nye "raser" som Labradoodle, Bichon yorkie, cockerpoo :P og bull boxer(!), fordi "valpene er så tiltalende"...! Alle disse nye hundene er visst en helbredelse innen sykdommer og er mye sterkere og mindre syke enn renrasede hunder ;)

Og fordi valpene er så "tiltalende", må derfor den "ikke planlagte avlen" gjentas. Dette er for dumt..

Det irriterer meg også at så mange sider i en *rase*bok er brukt på blandingshunder. De står under "Random-bred Dogs", men beskrives likevel på samme måte som rasehundene. Fire "raser" er med i min engelske utgave: Labradoodle, Bichon/Yorkie, Cockerpoo og Bull Boxer. Det påstås at dette er blandinger som avles bevisst med det som mål å skape nye, anerkjente raser. Men i så fall er det et utrolig lite utvalg, for det foregår mye utvikling av raser som er kommet mye lenger, for eksempel Boerboel (renavlet siden 70-tallet og godkjent som "emerging breed" av KUSA, Sør-Afrikas FCI-tilknyttede kennelklubb), Continental Bulldog (raseutviklingen er anerkjent av den Sveitsiske Kennelklubben), og diverse andre raser som er kommet mye lenger i prosessen mot anerkjennelse enn de fire som er utvalgt i denne boka.

I slutten står det om utstyr, der de sier de første anskaffelsene bør være blant annet bur og munnkurv! :P

"Hunder som skal møte barn de ikke kjenner, bør få munnkurv inntil forholdet er trygt." :wallbash:

På bildet er det en cavalier king charles med munnkurv.

Gud forby at denne holdningen skal bli formidlet til bokas lesere! Er man usikker på om hunden kan omgås fremmede barn, så hold dem såpass fra hverandre at ingenting kan skje. Å bruke munnkurv i sånne situasjoner får meg til å tenke på amerikanernes sinnsvake holdning til erstatningskrav, hvor man går til rettsak for den minste ting. Kanskje har Fogle tatt med dette med munnkurv av den grunn? Men hva blir da det neste: at man bør halekupere alle hunder som skal omgås små barn fordi de kan logre barna overende...?

Denne boken var bare tåpelig, og den er bare 1 år gammel, så det er ikke gamle fordommer heller! *grøss*

Jeg synes bildene er ok, derfor har jeg boka. Jeg kjøpte den først på norsk, og deretter på engelsk fordi jeg foretrekker å ha en bøker på originalspråket. Men teksten leser jeg med en solid klype salt. Spesielt siden min egen rase såvel som mine venners raser beskrives på en måte jeg i liten grad kjenner igjen. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har den, og ja syns det er liten og rar informasjon til tider, men jeg kjøpte den mest fordi den ikke var dyr (betalte vel 199 kr), også ville jeg ha en rasebok.

Men til mitt formål så holder det ;) ser på en rase jeg evt liker, og finner info på nettet. Synes bildene er fine, men liker ikke helt bildet av tolleren. (syns det så veldig rart ut. litt pirk :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har den, og ja syns det er liten og rar informasjon til tider, men jeg kjøpte den mest fordi den ikke var dyr (betalte vel 199 kr), også ville jeg ha en rasebok.

Men til mitt formål så holder det :P ser på en rase jeg evt liker, og finner info på nettet. Synes bildene er fine, men liker ikke helt bildet av tolleren. (syns det så veldig rart ut. litt pirk :P )

Ja, det så jeg også, ikke lik de tollerene jeg har sett. Og elghunden var helt svart i ansiktet, første elghunden jeg har sett som jeg synes er stygg :rolleyes:

Mange av de andre bildene er fine også, men hadde satt litt pris på om ikke resten var så snålt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det så jeg også, ikke lik de tollerene jeg har sett. Og elghunden var helt svart i ansiktet, første elghunden jeg har sett som jeg synes er stygg :rolleyes:

Mange av de andre bildene er fine også, men hadde satt litt pris på om ikke resten var så snålt ;)

Så sant så sant. Mange av bildene vises riktig, men noen av de er litt merkelige <_<

Men som sagt det var en billig bok så derfor jeg kjøpte den, Jeg bare "måtte" ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne boken var bare tåpelig, og den er bare 1 år gammel, så det er ikke gamle fordommer heller! *grøss*

Er det snakk om samme boka "Store hundebok"? Høres hvert fall veldig slik ut, og er det tilfelle, så er boka skrevet i 95, den du har i fanget er om jeg ikke tar feil 4. opplag. Det er nok bare litt som oppdateres i hvert opplag, så alle påstandene er ikke 1 år gamle. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om samme boka "Store hundebok"? Høres hvert fall veldig slik ut, og er det tilfelle, så er boka skrevet i 95, den du har i fanget er om jeg ikke tar feil 4. opplag. Det er nok bare litt som oppdateres i hvert opplag, så alle påstandene er ikke 1 år gamle. :P

Ok, men da skjønner jeg litt bedre.

Men litt ille om de i 95 ikke visste bedre enn å bruke munnkurv på hund til vanlig. Men skal sant sies kjøpte jeg en selv på den tiden, fordi min gamle elghund bjeffet så mye (eller det var mer en stropp egentlig), hev den etter en dag, det ble for dumt... :P

Og folk trodde vel også at pitbuller låste kjeven på den tiden, noen tror jo det enda :rolleyes:

Snodig at den er kommet i ny utgave, men ikke har blitt oppdatert da.. Hva er vitsen med ny utgave da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...