Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken salve/spray bruker dere til sår?


Carina

Recommended Posts

Mulig jeg er litt pysete men jeg tør liksom ikke bruke noe særlig i sår ( bortsett fra Bas..hvit og gul pakke på apoteket - eller om man får noe fra dyrlegen )

Bruker dog potesalve på sprekker/kutt i potene.

Men Alo Vera kan man sikkert bruke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spørs hvordan sår det er snakk om, som oftest renser jeg dem med Pyrisept eller Klorhexidin og lar de være.

Trenger jeg sårsalve så har jeg alltid brukt Brulidine som kjøpes på apoteket, kjempe effektiv krem.

Ellers så er Fucicine kremen utrolig god, men den må du få vetrinæren din til å skrive ut en resept på for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det, kan man bruke blåspray som man bruker på hest, til hund? Det er jo et kjempekjekt middel, isåfall! Bruker sånn sårsalve fra apoteket, sånn gulakrig krem. Når jeg tenker over det kan det være at jeg har fått den på resept en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte blåspray nå når Willis fikk gnagsår av jaktdekkenet. En dyrelege sa at det var en bra spray, men minuset var at den laget en hinne som var vanskelig å få vekk dersom man skulle rense såret skikkelig. Ikke vet jeg, vi vasket det jo godt først liksom. En annen dyrelege sa at det var en kjemåe bra spray å ha med seg hvis en feks var på langtur for å unngå at det kom mye dritt og sånt i såret. Men den går altså an å bruke ja. Mange fuglehundfolk som bruker den tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke pyrisept på hunder? Har hørt at man ikke kan det, men vet ikke grunnen :unsure:

Ja har ikke hørt at man ikke skal bruke det, men Klorhexidin er mer effektiv og får bort mer "dritt" i sårene.

Man kan også bruke uttynnet jodosan som er enda bedre enn Pyrisept og Klorhexidin, men det vil jeg ikke anbefale til folk som ikke vet 100% sikkert hvordan å blande ut, derfor nevner jeg det fint skjelden i tråder som dette hvor det er litt usikkerhet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...