Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbildt svangerskap


sonja027

Recommended Posts

Pia har nå fått tilbake bamsen,hun gikk bare rundt og var deprimert uten den og nektet å spise på flere dager.Nå når Pia har fått tilbake bamsen spiser hun osv.Vi var på en liten tur rett etter at vi våkna og Pia hadde seff med seg bamsen!Hun gikk med dn i munnen og slapp den ikke engang,utrolig flaut!Alle som så Pia med bamsen holdte på å le seg ihjel! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vesentlig forskjell på kastrering og sterilisering (for både tisper og hanner) er at ved kastrering så fjerner man "alt" - dvs også hormonproduksjonen.

Hvis man kun steriliserer vil hunden hormonelt fungere akkurat slik som før - dvs ha alle hormonsvingningene de hadde før inngrepet.

Jeg hadde ikke vært i tvil om jeg hadde hatt en tispe med problemer under løpetidene - få fjernet det (både problemet og løpetiden). Slike tisper bør ikke gå i avl, og ved et (relativt) enkelt ingrep har man løst hennes (og ens eget) problem for all fremtid.

Hannhunder som blir kastrert kan man ikke lenger stille ut, så her får man i alle fall se til å "gjøre unna" de evt. utst.premieringene man vil ha først. Men en tispe kan godt stilles ut selv om hun er kastrert/sterilisert. Kanskje litt urettferdig - men sånn er det nå engang.

En liten fun fact - i England står det av og til: (neut) etter navnet til tisper utst.kataloger - dette betyr da neutered (kastrert). Kanskje som et lite tips om at hun i alle fall slipper masse av den hormonelle røytingen - og derfor har en større pels enn mange andre? Ikke vet jeg hvorfor det står, da det jo ikke har noen som helst interesse for noe å vite slikt, men...

Men, når så det er sagt, operasjoner er ALDRI risikofrie, så man bør absolutt tenke igjennom dette før man bestemmer seg. Jeg har selv mistet en hund på operasjonsbordet som ikke tålte narkose (han hadde hjertefeil som vi ikke visste om), så det skal nærmest ekstreme ting til for at jeg skal legge de under kniven frivillig. Har hjertet langt oppe i halsen bare man HD-røntger dem.. Og den siste "operasjonen" jeg utsatte en av mine hunder for var kun under lokalbedøvelse (fjerning av en fettkul som vi var redd var en svulst).

Men for en tispe å bli så stresset og oppjaget som her nevnt - ja, da hadde jeg absolutt vurdert kastrering.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.De første dagene var Pia veldig stresset og grinete,men nå går det mye bedre.Hun spiser som normalt,vil gå ut og er ikke stresset i det hele tatt.Snakket med dyrlegen for noen dager siden og hun sa det ikke gjorde noe om Pia hadde bamsen så hun fikk den tilbake.Etter at hun fikk bamsen tilbake er hun blitt MYE bedre.Jeg kommer ikke til å sterilisere eller kastrere hun.Tørr ikke å legge hu på operasjons bordet!Er jo livredd for at det ikke kommer til å gå bra!Som sagt: Operasjoner er ALDRI risikofrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.De første dagene var Pia veldig stresset og grinete,men nå går det mye bedre.Hun spiser som normalt,vil gå ut og er ikke stresset i det hele tatt.Snakket med dyrlegen for noen dager siden og hun sa det ikke gjorde noe om Pia hadde bamsen så hun fikk den tilbake.Etter at hun fikk bamsen tilbake er hun blitt MYE bedre.Jeg kommer ikke til å sterilisere eller kastrere hun.Tørr ikke å legge hu på operasjons bordet!Er jo livredd for at det ikke kommer til å gå bra!Som sagt: Operasjoner er ALDRI risikofrie.

Syns du hunden din skal gå tro den har valper? Tror du det er godt for den? Hva om det engang skjer at hun beskytter og glefser? Vil du virkelig risikere sånt?

Jeg vil ikke tro at det er "bra" at hunden går å bærer på bamser fordi den tror det er en valp (må si at jeg ikke helt skjønner meg på den dyrlegen som kan mene at det er sunt,men mulig det bare er meg).

Tror denne tispa hadde hatt det mye bedre om den ble kastrert. Og dine bekymringer må ikke gå utover bikkja. Tror du ho har det best når å tror ho har valper, eller om ho kan gå og oppføre seg som normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så ville hun aldri bitt meg eller noen andre,hun glefsa men hadde neppe bitt!Hva har liksom det med sunnhet å gjøre?Ja jeg kommer til å la hun ha bamsen til det går over,følger bare rådet til dyrlegen som sa at jeg bare skulle la hu den.Forrige gang hun hadde innbildt så lot jeg hun bare ha den og det gikk rimelig kjapt over og hu slutta å bry seg om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte dyrlegen noe om de smertene hunden har i den perioden den er innbilt? Hun har sammentrekninger i livmoren, som om skal føde. Personlig mener jeg at så lenge hunden ikke skal brukes i avl, og hun er så plaget med dette, burde du kastrere henne. Selvfølgelig er det alltid en risiko ved alle operasjoner, men jeg vil bare fortelle at min hund ikke ble lagt i narkose, hun fikk spinalbedøvelse. Dette er noe du kan snakke med dyrlegen om viss det er narkosen du er redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.De første dagene var Pia veldig stresset og grinete,men nå går det mye bedre.Hun spiser som normalt,vil gå ut og er ikke stresset i det hele tatt.Snakket med dyrlegen for noen dager siden og hun sa det ikke gjorde noe om Pia hadde bamsen så hun fikk den tilbake.Etter at hun fikk bamsen tilbake er hun blitt MYE bedre.Jeg kommer ikke til å sterilisere eller kastrere hun.Tørr ikke å legge hu på operasjons bordet!Er jo livredd for at det ikke kommer til å gå bra!Som sagt: Operasjoner er ALDRI risikofrie.

jeg skjønner deg ****** godt!

Jeg tenker mye på det med sterilisering men jeg vet ikke om jeg tør, tenk om hun dør :P

EDIT: jeg har faktisk en i familie som skulle sterilisere sin tispe og hun døde under operasjonen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...