Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbildt svangerskap


sonja027

Recommended Posts

Om du bør ta bort bamsen eller ikke vet jeg ikke, men jeg hadde snakket med en veterinær om dette. Jeg har akkuart kastrert tispa mi. (Ikke sterilisert, det hjelper ikke på innbilt drektighet. Må kastreres for å unngå løpetiden) Jeg fikk henne kastrert på grunn av innbilt drektighet og veterinæren fortalte at hundene har det vondt når de har denne perioden, så for meg var det ikke noe vanskelig valg å ta så lenge jeg ikke skal bruke henne i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke melk i pattene.Hun hadde innbildt svangerskap i fjor vinter også,det gikk over etter noen uker.Hun snakker med bamsene,hun lager sånne rare lyder å holder den i munnen+ingen får komme i nærheten av bamsene untatt meg.

Tror bare jeg skal vente å se om d går over.Gikk jo bra forrige gang så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke melk i pattene.Hun hadde innbildt svangerskap i fjor vinter også,det gikk over etter noen uker.Hun snakker med bamsene,hun lager sånne rare lyder å holder den i munnen+ingen får komme i nærheten av bamsene untatt meg.

Tror bare jeg skal vente å se om d går over.Gikk jo bra forrige gang så.

Hvis noen andre nærmer seg hun? hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbildt svangerskap går alltid over etter en til to uker, det er slik naturen går sin gang. Bud nummer en for å unngå innbildt svangerskap er å fjerne alle gjenstander som kan være fristende for hunden å ta til seg som "valper".

Altså bort med bamsen (gjerne i forkant neste gang), mer mosjon, mindre mat, og helst et miljøskifte for å få tankene på noe annet. Dette gjør ikke at det innbildte svangerskapet går fortere over nødvendigvis, men det bidrar ihvertfall til at tispen trives bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt fra hun bamsen..

Ville også ringt dyrlegen å fått galastopp, hvis hun har melk i pattene? Og kanskje se om det forbedrer seg.

Galastopp endrer ikke adferden, men har hørt at det kan bli bedre..

Galastoppen stopper melkeproduksjonen. Jeg har aldri hørt om tisper med innbilt som ikke har melkeproduksjon... Det er jo ikke slik at det renner melk, men du merker det ved at pattene blir litt større. Når Melkeproduksjonene blir stoppet, så blir hormonforstyrrelsen brutt og tispa blir "seg selv" igjen.

Om du bør ta bort bamsen eller ikke vet jeg ikke, men jeg hadde snakket med en veterinær om dette. Jeg har akkuart kastrert tispa mi. (Ikke sterilisert, det hjelper ikke på innbilt drektighet. Må kastreres for å unngå løpetiden) Jeg fikk henne kastrert på grunn av innbilt drektighet og veterinæren fortalte at hundene har det vondt når de har denne perioden, så for meg var det ikke noe vanskelig valg å ta så lenge jeg ikke skal bruke henne i avl.

Hannhunder kastreres. Tisper steriliseres. Da slutter de å ha løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med tipser og immbilt svangerskap selv, men om dette skjer hver gang ho har løpe tid, noe som tydeligvis er vondt for henne, så ville jeg nok også vurdert å sterilisere. Og det at ho knurrer og viser sånn adferd om andre nærmer seg syns jeg du bør ta seriøst (tror nok du gjør det også :) ), men passe ekstra på, for uhell kan skje. Tispa tror jo tross alt at den vokter barna sine. Og synd om det skal få utfall hvor i værstefall ho biter noen.

Aner ikke om det er noen annen behandling en tispe kan få, men snakk med veterinær, og er sterilisering eneste løsning så sats på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galastoppen stopper melkeproduksjonen. Jeg har aldri hørt om tisper med innbilt som ikke har melkeproduksjon... Det er jo ikke slik at det renner melk, men du merker det ved at pattene blir litt større. Når Melkeproduksjonene blir stoppet, så blir hormonforstyrrelsen brutt og tispa blir "seg selv" igjen.

Har selv hatt en tispe innom med innbilt uten melkeproduksjon, men kjertlene var litt hovene. Hun samlet heller ikke på gjenstander. Hun var bare meget trøtt, sov mye og ble fort sliten. Var også gretten ovenfor hannhundene i huset.

Jeg får si som vet sa til meg (denne tispen fikk alltid innbilt 14 dager etter løpetid) "Det finst ikke like innbiltesvangerskap. Ingen hunder er like når det gjelder det fenomene"

Hun ble sterrilisert, og problemene forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galastoppen stopper melkeproduksjonen. Jeg har aldri hørt om tisper med innbilt som ikke har melkeproduksjon... Det er jo ikke slik at det renner melk, men du merker det ved at pattene blir litt større. Når Melkeproduksjonene blir stoppet, så blir hormonforstyrrelsen brutt og tispa blir "seg selv" igjen.

Hannhunder kastreres. Tisper steriliseres. Da slutter de å ha løpetid.

Joda, det er ikke alle som produserer melk. Min tispe plagdes voldsomt med innbildt svangerskap, men hadde ingen melkeproduksjon. Veterinæren sa at det var individuelt selv om majoriteten har melkeproduksjon.

ps. Det kalles kastrering på tisper også. Kastrering og sterilisering benyttes litt om hverandre i dagligtale, men det er en bitte liten forskjell. Forskjellen går ut på om eggstokker og-/eller livmor fjernes, mener jeg å huske veterinæren sa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er ikke alle som produserer melk. Min tispe plagdes voldsomt med innbildt svangerskap, men hadde ingen melkeproduksjon. Veterinæren sa at det var individuelt selv om majoriteten har melkeproduksjon.

ps. Det kalles kastrering på tisper også. Kastrering og sterilisering benyttes litt om hverandre i dagligtale, men det er en bitte liten forskjell. Forskjellen går ut på om eggstokker og-/eller livmor fjernes, mener jeg å huske veterinæren sa. :)

Stemmer det at tisper også blir kastrert. (Og hannhunder kan bli sterilisert...) Er faktisk kastrering som er mest vanlig å gjøre på tisper (og sikkert hannhunder), i følge veterinæren. Faktisk så er ikke forskjellen så bitte liten, for viss en vil få bukt med innbilt drektighet må en kastrere tispa og ikke "bare" sterilisere. Selv om disse begrepene blir blandet i dagligtalen, så er det jo greit å vite hva man EGENTLIG vil gjøre hos vetten da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Stemmer det at tisper også blir kastrert. (Og hannhunder kan bli sterilisert...) Er faktisk kastrering som er mest vanlig å gjøre på tisper (og sikkert hannhunder), i følge veterinæren. Faktisk så er ikke forskjellen så bitte liten, for viss en vil få bukt med innbilt drektighet må en kastrere tispa og ikke "bare" sterilisere. Selv om disse begrepene blir blandet i dagligtalen, så er det jo greit å vite hva man EGENTLIG vil gjøre hos vetten da. :)

Og hva gjøres konkret ved sterilisering og kastrering av henholdsvis tisper og hanner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sterilisere - kutte over

Kastrere - fjerne

Dvs at ved sterilisering kuttes eggleder/sædleder men hunden beholder alt

Ved kastrering fjerner man testikler/eggstokker

Takk! Kjekt å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...