Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferen og dens slektninger


Argyr

Recommended Posts

Det er ok, men snakker ikke vi om "normalen" her? Legger ut et bilde av min gamlehund, han var godt trent og, og var stor (67cm på skulder) På det meste vegde han 36 kg.

Nei, når du snakket om "normalen" så sa ikke jeg et ord. Jeg sa bare at en schäferhann ikke trenger å være feit selv om han er tung.

Uansett - er det ikke et problem blant utstillingsschäfere at hundene er for store? For høye og for tunge, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Nei, når du snakket om "normalen" så sa ikke jeg et ord. Jeg sa bare at en schäferhann ikke trenger å være feit selv om han er tung.

Uansett - er det ikke et problem blant utstillingsschäfere at hundene er for store? For høye og for tunge, altså.

Ikkje problem, for sch. har en maxhøyde å gå ut i fra, og om dommeren er i tvil så blir hunden målt. Men størrelsen er på vei ned. (det blir gjort et forsøk på det i værtfall)

Ser ofte sch fra brukslinjer er høyere enn de som blir brukt i utstilling, såg tre stk berre på siste utstilling no i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje problem, for sch. har en maxhøyde å gå ut i fra, og om dommeren er i tvil så blir hunden målt. Men størrelsen er på vei ned. (det blir gjort et forsøk på det i værtfall)

Ser ofte sch fra brukslinjer er høyere enn de som blir brukt i utstilling, såg tre stk berre på siste utstilling no i helga.

Eh... Jeg tror ikke du skjønner spørsmålet. Jeg mente om det var et problem at de nettopp var for høye i forhold til standard. Altså at populasjonen generelt er høyere enn ønskelig.

Du så tre bruksschäfere som var for høye på siste utstilling, ja? Kan det tenkes at det ikke var rene brukslinjer slik jeg tenker på dem, men kombilinjer eller utstillingslinjer som også brukes? Det blir ikke "brukslinjer" av at det er en IPO1 her og der i stamtavla, liksom...

Min erfaring er at brukslinjene oftest er ganske kompakte, fordi det er en mer bruksvennlig fysikk. Og at en cm eller tre for mye eller for lite betyr lite for en brukshund, eller oppdretteren for den saks skyld, er vel ingen hemmelighet, så jeg tror ikke de mister nattesøvnen over det. :huh:

Det er vel verre for de som avler med sløyfer i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Jeg tror ikke du skjønner spørsmålet. Jeg mente om det var et problem at de nettopp var for høye i forhold til standard. Altså at populasjonen generelt er høyere enn ønskelig.

Du så tre bruksschäfere som var for høye på siste utstilling, ja? Kan det tenkes at det ikke var rene brukslinjer slik jeg tenker på dem, men kombilinjer eller utstillingslinjer som også brukes? Det blir ikke "brukslinjer" av at det er en IPO1 her og der i stamtavla, liksom...

Min erfaring er at brukslinjene oftest er ganske kompakte, fordi det er en mer bruksvennlig fysikk. Og at en cm eller tre for mye eller for lite betyr lite for en brukshund, eller oppdretteren for den saks skyld, er vel ingen hemmelighet, så jeg tror ikke de mister nattesøvnen over det. :huh:

Det er vel verre for de som avler med sløyfer i tankene.

Forsto spørsmålet, og nei det er ikkje noko problem. og dei tre vart stilt for å få den sløyfa som dei treng for brukschampionat(trur det er det det heiter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto spørsmålet, og nei det er ikkje noko problem. og dei tre vart stilt for å få den sløyfa som dei treng for brukschamionat(trur det er det det heiter)

Fikk de det, da?

Hva med denne "bruksschæferen"? (sorry, folkens kunne ikke dy meg! :blush: :huh: )

Close...

But no cigar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kva med den...? Fin hund om du spør meg. :huh:

Du ser at det der ikke er en schäfer, ikke sant, Ricco? :unsure:

Ja dei fikk rød sløyfe, og dommeren kommenterte dei endatil meget positivt og dei høstet klapp fra oss andre rundt ringen.

De var for høye, men fikk det de trengte. Så kjekt da. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser at det der ikke er en schäfer, ikke sant, Ricco? :unsure:

De var for høye, men fikk det de trengte. Så kjekt da. :rolleyes:

Les innlegget mitt en gang til du om størrelse... Da ser du sikkert at eg skreiv at dei var høgere, ikkje for høye... :rolleyes:

Ps: Eg svarte at hunden var fin, ikkje noko meir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innlegget mitt en gang til du om størrelse... Da ser du sikkert at eg skreiv at dei var høgere, ikkje for høye... :rolleyes:

Ps: Eg svarte at hunden var fin, ikkje noko meir...

Når noen skriver "Hva med denne bruksschäferen?" og du svarer "hva med den", så er det naturlig å anta at du ikke var uenig i at det var en bruksschäfer. Hvis jeg spør "hva med denne labben?" og viser frem en rottweiler, så er vel det naturlige svaret at "det er ikke en labbe".

Derav spørsmålet.

Ser ofte sch fra brukslinjer er høyere enn de som blir brukt i utstilling, såg tre stk berre på siste utstilling no i helga.

Vel, med tanke på at de (uts.hundene) ofte er i det høyere sjiktet om dagen (altså sånn at dommere faktisk må frem med målestaven), så må vel bruksene være for høye hvis de er enda høyere?

Vi er kanskje ikke enige om høyden på utst.linjene, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med tanke på at de (uts.hundene) ofte er i det høyere sjiktet om dagen (altså sånn at dommere faktisk må frem med målestaven), så må vel bruksene være for høye hvis de er enda høyere?

Vi er kanskje ikke enige om høyden på utst.linjene, tenker jeg.

Lurer på om du er i "kranglehumør" i dag...?

Kopierer litt av det jeg har skrevet:

Ikkje problem, for sch. har en maxhøyde å gå ut i fra, og om dommeren er i tvil så blir hunden målt. Men størrelsen er på vei ned.

Kan igjen referere til dei to siste utstillingene eg har vore på no, og ikkje en gang ble målestaven tatt frem. Og eg har ikkje noko grunn til å vere uenig om høyden på sch pga de har en maxhøyde å gå ut i fra... (på centimeteren), så da tenker du nok feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om du er i "kranglehumør" i dag...?

Alltid. :huh:

Kopierer litt av det jeg har skrevet:

Ikkje problem, for sch. har en maxhøyde å gå ut i fra, og om dommeren er i tvil så blir hunden målt. Men størrelsen er på vei ned.

Kan igjen referere til dei to siste utstillingene eg har vore på no, og ikkje en gang ble målestaven tatt frem. Og eg har ikkje noko grunn til å vere uenig om høyden på sch pga de har en maxhøyde å gå ut i fra... (på centimeteren), så da tenker du nok feil...

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid. :huh:

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til.

Skjønner ikke, eller vil ikke skjønne...?

Sch.hann har en størrelse på 60-65 cm

Sch.tispe har en størrelse på 55-60 cm

Det er i tillegg 2 cm å gå på for maxhøyden, det vil da si at hannen kan være max 67 cm,

og tispen kan være max 62 cm.

Det jeg vil frem til at alle (bør) vite dette som har sch... det står i rasestandaren. Det går til det du skreiv i sta:

Vel, med tanke på at de (uts.hundene) ofte er i det høyere sjiktet om dagen (altså sånn at dommere faktisk må frem med målestaven),

Har du vært på utstillinger i det siste siden du veit dette eller er det bare noe du tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men..altså..Loke er minst 66cm..og han er av en type som ser litt høyere ut enn det han er..Hvordan har det seg da at "alle" schæferhanner rager over han da? Hvis standaren deres bare er 1cm høyere enn belgerens? Jeg får ikke det til å stemme..jeg vet at ihvertfall Yngvild sin hund er langt større en Loke (han er det, sant Yngvild?) og greit han er en stor gutt, men han er ikke den største schäferen jeg har sett!

Edit: for å presisere, han er ikke høyere enn mange av "utstillingschæferene" jeg har sett. (hater å bruke slike betegnelser..det er jo en bruksrase for pokker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Virker" de, og de klarer å jobbe så lenge at det er verdt det - altså atskillige år i tjeneste, så er det vel en "god brukshund" - uansett høyde.

Det varierer vel endel i ulike brukskenneler, men det handler IGJEN om å finne en god balanse: En hund som er spretten og greit konstruert, men som også har en viss tyngde i tjenesten. Å avle små, små hunder fordi de er "raskest" blir igjen å være enøyd - en schäfer vil vel aldri være raskest, men den skal ha allsidigheten.

Og igjen: Det som vel er mer brukshundene, er at de er ofte - iallfall i min observasjon - mer kompakte og "bastante" enn endel av utstillingshundene, som kan være litt "høyere og smalere". Har sett små, kompakte hunder som veier MER enn de høyere, så igjen... spiller det noen rolle? Å diskutere en eller to centimetre?

Velbygde hunder er velbygde, enkelt og greit sagt. Henger man seg opp i høyde, ser man seg kanskje blind på resten av pakka. Dette er jo i ferd med å bli rene eksteriørdiskusjonen.... mens man vel egentlig d.... i hvordan de ser ut, så lenge de kan jobbe, har det i hodet og har så bra helse som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke, eller vil ikke skjønne...?

Sch.hann har en størrelse på 60-65 cm

Sch.tispe har en størrelse på 55-60 cm

Du blander. Det er nemlig forskjell på hva standarden sier og realiteten, det er jo det jeg har sagt hele tiden. Det er "problemet".

Det er i tillegg 2 cm å gå på for maxhøyden, det vil da si at hannen kan være max 67 cm,

og tispen kan være max 62 cm.

Igjen, de kan være ganske mye høyere enn det, de vil da bare være feil i forhold til standarden. Sliter du med å skjønne at standarden ikke er en beskrivelse av gjennomsnitt, eller?

Har du vært på utstillinger i det siste siden du veit dette eller er det bare noe du tror?

Trenger jeg å gå på utstilling for å se utstillingsschäfer? Nei. Ikke en eneste en. For alt jeg vet er det man ser på utstilling helt annerledes (noe som isåfall tyder på at man driver mye med enslige stjerner, og det vet vi egentlig fra før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men..altså..Loke er minst 66cm..og han er av en type som ser litt høyere ut enn det han er..Hvordan har det seg da at "alle" schæferhanner rager over han da? Hvis standaren deres bare er 1cm høyere enn belgerens? Jeg får ikke det til å stemme..jeg vet at ihvertfall Yngvild sin hund er langt større en Loke (han er det, sant Yngvild?) og greit han er en stor gutt, men han er ikke den største schäferen jeg har sett!

Edit: for å presisere, han er ikke høyere enn mange av "utstillingschæferene" jeg har sett. (hater å bruke slike betegnelser..det er jo en bruksrase for pokker)

Beklager, Tempo er 65 cm høy :)

Jeg vet han ser ut som en stor hund, selv om han er det bittelille Gullet til mor :huh:

"Virker" de, og de klarer å jobbe så lenge at det er verdt det - altså atskillige år i tjeneste, så er det vel en "god brukshund" - uansett høyde.

Det varierer vel endel i ulike brukskenneler, men det handler IGJEN om å finne en god balanse: En hund som er spretten og greit konstruert, men som også har en viss tyngde i tjenesten. Å avle små, små hunder fordi de er "raskest" blir igjen å være enøyd - en schäfer vil vel aldri være raskest, men den skal ha allsidigheten.

Og igjen: Det som vel er mer brukshundene, er at de er ofte - iallfall i min observasjon - mer kompakte og "bastante" enn endel av utstillingshundene, som kan være litt "høyere og smalere". Har sett små, kompakte hunder som veier MER enn de høyere, så igjen... spiller det noen rolle? Å diskutere en eller to centimetre?

Velbygde hunder er velbygde, enkelt og greit sagt. Henger man seg opp i høyde, ser man seg kanskje blind på resten av pakka. Dette er jo i ferd med å bli rene eksteriørdiskusjonen.... mens man vel egentlig d.... i hvordan de ser ut, så lenge de kan jobbe, har det i hodet og har så bra helse som mulig.

Jeg synes det nå er fullt mulig å avle frem mentalt gode schäfere, og at man da burde også tenke mer på det eksteriøre. Da tenker jeg ikke på farge, men igjen på funksjonalitet. Jeg har truffet èn tispe som er bitteliten, men stort sett treffer jeg både tisper og hanner som ligger oppunder maxmålet og det synes jeg faktisk man bør gjøre noe med. En schäfer skal være en schäfer, ingen kelpie eller belger i størrelse eller form, men når de aller fleste hanner ligger rundt 65 cm, så ligger de jo virkelig oppunder max og da får man heller ingen mindre valper.

Dersom man hadde fått ned høyden, og det gjelder både bruks- og utstillingschäfere, så hadde man fått hunder som ikke så lett hadde blitt hemmet av tyngde i terrenget.

Nå skal de sies at jeg sjelden ser hunder som hemmes i terrenget, og at om de gjør det så er de som regel overvektige (feite, altså), men med tanke på slitasje og belastningsskader, så vil jeg fortsatt ha ned størrelsen på schäfer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Tempo er 65 cm høy :(

Jeg vet han ser ut som en stor hund, selv om han er det bittelille Gullet til mor :huh:

:D Du tuller! Er Loke større en Tempo?Lille pingla mi! Han synes ihvertfall tempo var større :)

Så da må det være en slags optisk illusjon..pga måten de er byggd på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du med "vanlig" mener typiske utstillingslinjer. Det utseendet der er nemlig ikke så fremmed i brukshundlinjene om dagen.

Både og. Kan hende jeg er litt utdatert men de brukshundlinjene jeg har tittet på er gjerne mer firkantet enn utstillingsschæfer men de er fremdeles for tunge for min smak - altså tyngre enn denne smekre tispa ser ut til å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Kan hende jeg er litt utdatert men de brukshundlinjene jeg har tittet på er gjerne mer firkantet enn utstillingsschæfer men de er fremdeles for tunge for min smak - altså tyngre enn denne smekre tispa ser ut til å bli.

Hvis du mener tispa på Finn, så synes jeg faktisk den ser for liten ut. Ta en kelpie i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener tispa på Finn, så synes jeg faktisk den ser for liten ut. Ta en kelpie i stedet!

Ville du ikke ha mindre schæfere da, yngvil? ;P Hverken schæfer eller kelpie frister særlig - det blir et tilfelle av, "hvis jeg noen gang skulle, så..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du ikke ha mindre schæfere da, yngvil? ;P Hverken schæfer eller kelpie frister særlig - det blir et tilfelle av, "hvis jeg noen gang skulle, så..."

Selvfølgelig, men det er forskjell på 55 cm og 35 cm! De skal jo se ut som schäfere, selv om de er bruksvariant og små :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, men det er forskjell på 55 cm og 35 cm! De skal jo se ut som schäfere, selv om de er bruksvariant og små :)

Hehe, syns hun var nyydelig jeg! Men det kommer fra en som i utgangspunket ikke liker schæfer så jeg har kanskje ikke så mye jeg skulle sagt :D

Og hadde hun virkelig vært 35 cm hadde tilog med jeg vurdert det! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, syns hun var nyydelig jeg! Men det kommer fra en som i utgangspunket ikke liker schæfer så jeg har kanskje ikke så mye jeg skulle sagt :)

Og hadde hun virkelig vært 35 cm hadde tilog med jeg vurdert det! :huh:

He he

Min far har en Spansk gatemix som kan ligne på en liten schäfer. Makan til spretten liten sak skal du lete lenge etter. Synd hun er mix. Hade vært spendstig å se henne i runderingsløypa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...