Gå til innhold
Hundesonen.no

Konkurransekurs - for valper?


Mirai

Recommended Posts

Hva syns dere om valpekurs som er konkurranserettet? Hvor det ikke er "hverdagslige" ting som legges vekt på, men grunnferdigheter og deler av øvelser? Er det for krevende for en valp, eller skal man begynne slik trening så tidlig som mulig (selvfølgelig med hensyn på at det er en valp man trener)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så kommer det an på både eierens ambisjoner og på hvordan kurset er lagt opp. Har eieren kjøpt inn hunden for at den skal bli konkurransehund og har erfaring og kunnskap til å trene hverdagsdelen selv, så er det ikke noe problem så lenge som kurset legges opp individuelt.

Men å tvinge fru Hansen som er førstegangs hundeeier og hennes selskapshund til å ltrene unødvendige konkurranseøvelser eller å ta bronsemerket blir temmelig bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg jo ikke hva som legges i dette kurset, men så lenge man tar hensyn til at det er en valp man trener er det sikkert ikke dumt å legge forholdene til rette allerede når den er valp, hvis man har målsetting om en eller annen konkurransegren...

Valper lærer lett, sårlig unoter (?) :) , så sikkert ikke så dumt å pirke litt allerede fra begynnelsen.

MEN: jeg husker en artikkel i Canis for en tid tilbake, som handlet om "når valpen er for flink". Husker ikke så veldig mye av det som sto der, men jeg husker at jeg fikk meg en aha-opplevelse, og anbefalte den til alle med litt store ambisjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å trene små elementer av konkurransebiten i tillegg til nødvendig miljøtrening og hverdagslydighet, så er det sjelden noe problem. Mitt inntrykk av denne artikkelen du nevner er at den gjelder de som bare trener på konkurranseferdigheter og glemmer alt det andre.

Mye av det en konkurransehund må kunne er jo ikke bare ren ferdighetstrening som apportering, fri ved fot osv. Den må kunne takle miljøet, den må kunne konsentrere seg, den må kunne være løs når du trener sammen med andre uten å springe avgårde, den må kunne komme tilbake med ballene du kaster, slippe kamplekene osv. Mye hverdagslydighet som kommer inn i bildet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å trene små elementer av konkurransebiten i tillegg til nødvendig miljøtrening og hverdagslydighet, så er det sjelden noe problem. Mitt inntrykk av denne artikkelen du nevner er at den gjelder de som bare trener på konkurranseferdigheter og glemmer alt det andre.

Så vidt jeg husker var vel ikke artikkelen spesielt rettet mot konkurransetrening, men det å "gape over for mye" på kort tid....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å tvinge fru Hansen som er førstegangs hundeeier og hennes selskapshund til å ltrene unødvendige konkurranseøvelser eller å ta bronsemerket blir temmelig bortkastet.

Haha, måtte le litt av vaget ditt av "tilfeldig" etternavn :) De som vet hvem som arragerer kurset skjønner kanskje hva jeg mener :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så blir det litt rart å ta et vanlig kurs i konkurranselydighet. Ikke fordi valpen ikke tåler det, ei heller fordi eieren ikke får noe ut av det, men har man ambisjoner, så må man ha litt mer enn et kurs under beltet. Jeg skjønner jo at hundeskoler holder slike kurs, de er sikkert veldig poplære også, men det blir jo mest for å tjene penger, da de aller fleste som tar slike kurs kanskje ikke egentlig har så store ambisjoner utover bronsjemerket.

For å få litt futt og klem over sakene, så må man trene i en klubb. Å gå hjem og trene alene etter kurset holder bare ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så blir det litt rart å ta et vanlig kurs i konkurranselydighet. Ikke fordi valpen ikke tåler det, ei heller fordi eieren ikke får noe ut av det, men har man ambisjoner, så må man ha litt mer enn et kurs under beltet. Jeg skjønner jo at hundeskoler holder slike kurs, de er sikkert veldig poplære også, men det blir jo mest for å tjene penger, da de aller fleste som tar slike kurs kanskje ikke egentlig har så store ambisjoner utover bronsjemerket.

For å få litt futt og klem over sakene, så må man trene i en klubb. Å gå hjem og trene alene etter kurset holder bare ikke...

Folk med ambisjoner om å konkurrere, som har trent hund før, vet at det ikke er nok med et kurs 8 kvelder :-)) Alle med nogenlunde normal hjernekapasitet vet at man trenger flere kurs, godt treningsmiljø osv for å lykkes med ambisjonene.

Men hva er vitsen om xxx som har den 4. hunden, konkurrerer i LP, skal gå på et typisk valpekurs der det er satt av mye tid til å besvare 'nybegynner' spørsmål som renslighetstrening, bitehemming, aktivisering, foring, hjemme alene trening osv, pluss øvelser som gå pent i bånd osv. Ville du gjort det, om du hadde valget - med neste hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er vitsen om xxx som har den 4. hunden, konkurrerer i LP, skal gå på et typisk valpekurs der det er satt av mye tid til å besvare 'nybegynner' spørsmål som renslighetstrening, bitehemming, aktivisering, foring, hjemme alene trening osv, pluss øvelser som gå pent i bånd osv. Ville du gjort det, om du hadde valget - med neste hund?

Dersom Ola Normann er på sin 4. konkurransehund, så ville han ikke gått kurs i det hele tatt. Da ville han vært vel etablert i en klubb og tatt med valpen dit i stedet for å betale flere tusen kroner for et kurs der han lærer ting han kan fra før.

Jeg gikk valpekurs med min hund fordi jeg ville sosialisere med forskjellige raer, og fordi jeg kom tilfeldigvis over et kurs der jeg kjente til instruktøren fra før. Kommer jeg over et tilsvarende kurs neste gang, så kanskje. Antakelig kommer jeg bare til å dra med valpen på trening i hundeklubben jeg trener i og sosialisere og trene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Ola Normann er på sin 4. konkurransehund, så ville han ikke gått kurs i det hele tatt. Da ville han vært vel etablert i en klubb og tatt med valpen dit i stedet for å betale flere tusen kroner for et kurs der han lærer ting han kan fra før.

Jeg gikk valpekurs med min hund fordi jeg ville sosialisere med forskjellige raer, og fordi jeg kom tilfeldigvis over et kurs der jeg kjente til instruktøren fra før. Kommer jeg over et tilsvarende kurs neste gang, så kanskje. Antakelig kommer jeg bare til å dra med valpen på trening i hundeklubben jeg trener i og sosialisere og trene der.

Du er sta altså :) Neida, jeg skjønner det - så absolutt. Men det er fortsatt mange som konkurrerer, som går valpekurs - men gjør 'sin egen greie'. Kurset blir vel kanskje primært for de :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sta altså :) Neida, jeg skjønner det - så absolutt. Men det er fortsatt mange som konkurrerer, som går valpekurs - men gjør 'sin egen greie'. Kurset blir vel kanskje primært for de :(

He he, ja, jeg vet jeg er sta. Er egentlig ganske morsomt å være det også, særlig siden man ikke er altfor hårsår B)

Fra spøk til revolver så tror jeg vel at et konkuranserettet kurs for valper kanskje ikke blir så konkurranserettet, men at det mest gagner hundeskolen som tar flerfoldige tusen pr. deltaker. Så lenge eier og hund har det ålreit og kanskje får med seg noen nyttige tips, så er det jo opp til den enkelte om de er villige til å bruke så mye penger på noe de kan få for 250,- kr. i året om man melder seg inn i den lokale hundeklubben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til revolver så tror jeg vel at et konkuranserettet kurs for valper kanskje ikke blir så konkurranserettet, men at det mest gagner hundeskolen som tar flerfoldige tusen pr. deltaker. Så lenge eier og hund har det ålreit og kanskje får med seg noen nyttige tips, så er det jo opp til den enkelte om de er villige til å bruke så mye penger på noe de kan få for 250,- kr. i året om man melder seg inn i den lokale hundeklubben :(

Skal man se så svart og hvitt på det, trenger man jo faktisk ikke kurs. Om det 'bare' er å være i den lokale hundeklubben. Og om du er i en hundeklubb som benytter dine treningsmetoder, har det miljøet du liker og dere hjelper hverandre i stor grad - da er du særs heldig. For å sammenlikne hundeklubben her(som jeg synes er veldig bra på en rekke punkter), er det kun fritrening man har tilgang til med valper. Man får ikke trene på konkurransegruppen om man ikke har startet i konkurranse. På fritreningene er det svært sjeldent folk, og er det noen der, så er det typen mennesker som må sosialisere sin usikre og til tider aggresive hund. Og når man kommer med klikkerboksen sin og ikke følger deres opplegg, er det ikke bare bare. ;)

Selv går jeg (altfor)mange kurs, det er det mange grunner til. Motivasjon og at noen holder meg i øra er vel noen av de viktigste faktorene. Dette får jeg ikke i en hundeklubb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man se så svart og hvitt på det, trenger man jo faktisk ikke kurs. Om det 'bare' er å være i den lokale hundeklubben. Og om du er i en hundeklubb som benytter dine treningsmetoder, har det miljøet du liker og dere hjelper hverandre i stor grad - da er du særs heldig. For å sammenlikne hundeklubben her(som jeg synes er veldig bra på en rekke punkter), er det kun fritrening man har tilgang til med valper. Man får ikke trene på konkurransegruppen om man ikke har startet i konkurranse. På fritreningene er det svært sjeldent folk, og er det noen der, så er det typen mennesker som må sosialisere sin usikre og til tider aggresive hund. Og når man kommer med klikkerboksen sin og ikke følger deres opplegg, er det ikke bare bare. ;)

Selv går jeg (altfor)mange kurs, det er det mange grunner til. Motivasjon og at noen holder meg i øra er vel noen av de viktigste faktorene. Dette får jeg ikke i en hundeklubb :)

Nei,det skjønner jeg jo blir litt dumt. Det er jo en forutsenitng at hundeklubben kan dekke de behovende man har der ja. Er forøvrig enig i at det er morsomt å gå på kurs, men det er jo ikke alle kursholder som er like fasinerende, for å si det slik :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det skjønner jeg jo blir litt dumt. Det er jo en forutsenitng at hundeklubben kan dekke de behovende man har der ja. Er forøvrig enig i at det er morsomt å gå på kurs, men det er jo ikke alle kursholder som er like fasinerende, for å si det slik :(

Er vel like mye(om ikke mer) mangelvare på gode og inspirerende instruktører, som det er på gode og inspirerende hundeklubber :) Men akkurat det problemet har jeg ikke lenger, i og med at jeg arrangerer kurs(og fritreninger) selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Ola Normann er på sin 4. konkurransehund, så ville han ikke gått kurs i det hele tatt. Da ville han vært vel etablert i en klubb og tatt med valpen dit i stedet for å betale flere tusen kroner for et kurs der han lærer ting han kan fra før.

Nåja, det spørs vel på hvem som holder kurset også?

Var nylig på et konkurransekurs i LP med en velrennomert instruktør, og der deltok flere valper - med eiere som bl.a. har konkurrert i Elite med tidligere hunder. Deres motivasjon var å få gode tips til å gjøre ting helt riktig helt fra starten av - komme med en "tabula rasa"-hund.

Tror de hadde minst like stort utbytte av det som oss andre (som var der med hunder fulle av feillærte unoter :) ).

Utbyttet fordrer selvsagt et ønske og en vilje til å lære noe nytt - selv om man har lykkes godt med tidligere hunder.

Men så var jo dette en innleid instruktør da, ikke klubbens "husinstruktør"

Nå er jeg jo prinsipielt enig i at konkurransekurs kun for valper er noe spesielt - men at konkurransekurs er åpent også for valper er vel supert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ??? Hvorfor er det bedre med konkurransekurs der valper er velkommen enn et konkurranse-valpekurs?

Sa ikke at det nødvendigvis er BEDRE, men du skal vel ha et rimelig stort marked å ta av for å fylle et valpekurs med reellt konkurranseambisiøse folk. Derfor ordet spesielt.

Selv i en såpass stor og aktiv klubb som den jeg er medlem i, tror jeg det ville blitt enten veldig få påmeldinger eller mange deltakere som strengt tatt egentlig ønsker å trene hverdagslydighet.

Dessuten ser jeg ikke helt poenget med å begrense det til valper? Prinsippene og teknikkene instruktøren forfekter vil jo være akkurat de samme for en valp som for en voksen hund, man ligger bare på ulikt nivå i innlæringen (og såpass bør vel intruktøren takle - såfremt ikke hele kurset består i fellesøvelser som en valp eventuelt vil kunne "ødelegge"?).

Generelt er det vel bedre at man arrangerer flere (og mer omfattende) konkurranserettede kurs - enn at man kunstig oppdeler i valp og voksen, og dermed ekskluderer mange potensielt interesserte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å se litt på det.. så blir vel et konkurranserettet valpekurs å inngå vanlige "grunnferdigheter" som sitt, ligg, utgangsstilling og lignende.. Regner med det ikke er planlagt å ha klare lydighetsøvelser etter kurset...? Så fremst det ikke blir mye pes (en valp skal få være valp) så må jeg innrømme at jeg godt kunne tenkt meg ett litt mer ambisiøst valpekurs enn de vanlige for hvermansen hvor sitt, kontakt, innkalling, gå pent i båndet og sosialisering inngår..

Nå er jeg så heldig at det er en kjempe klubb her jeg bor, så med minsten har jeg ikke vært på kurs. Vi hjelper hverandre og bakker opp om hverandre... Og alle er velkomne på treningskveldene!:) De eneste som blir sett rart på er de som banker bikkja...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke at det nødvendigvis er BEDRE, men du skal vel ha et rimelig stort marked å ta av for å fylle et valpekurs med reellt konkurranseambisiøse folk. Derfor ordet spesielt.

Selv i en såpass stor og aktiv klubb som den jeg er medlem i, tror jeg det ville blitt enten veldig få påmeldinger eller mange deltakere som strengt tatt egentlig ønsker å trene hverdagslydighet.

Dessuten ser jeg ikke helt poenget med å begrense det til valper? Prinsippene og teknikkene instruktøren forfekter vil jo være akkurat de samme for en valp som for en voksen hund, man ligger bare på ulikt nivå i innlæringen (og såpass bør vel intruktøren takle - såfremt ikke hele kurset består i fellesøvelser som en valp eventuelt vil kunne "ødelegge"?).

Generelt er det vel bedre at man arrangerer flere (og mer omfattende) konkurranserettede kurs - enn at man kunstig oppdeler i valp og voksen, og dermed ekskluderer mange potensielt interesserte?

Tok meg i det etter innlegget var skrevet, at det kunne være det du mente :) Men var så nysgjerrig, så jeg lot det stå. Men ja, ser poenget ditt :( By the way, kurset er snart fullt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min første valp gikk jeg på et konkurranse rettet valpekurs i den lokale hundeklubben, så jeg må ha fått full score jeg da, Yngvild?! :huh:

Det finnes hundeklubber som lager slike kurs, hvis de har en dedikert og dyktig instruktør. Vi var 7 valper på dette kurset. 6 av dem har konkurrert høyere enn LP1. Flere av deltagerne var klasse og lagvinnere ved flere anledninger. Så jeg vil si at det var en ubetinget suksess. Skulle ønske flere klubber bidro slik i rekrutteringen av potensielle konkurranse- mennesker! Det var forøvrig ett av de bedre trenings oppleggene jeg har vært med på, nå er det mange år og hunder siden, men bruker fortsatt mye av samme teknikker i dag..

Forøvrig er vel ikke hundeskoler nødvendigvis bare ett onde....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jag tror inte att det finns något motsatsförhållande mellan att gå kurser och att vara aktiv i sin klubb. I alla fall fungerar det inte så i Sverige, där vi har haft många väldigt framgångsrika förare (landslagsdeltagare etc.) på kurs - eftersom de är intresserade av att lära sig mera.

Vi har faktiskt satt upp en valpkurs för tävlingsintresserade som börjar om några veckor (kanske lite inspirerade av den här tråden :)). Jag tror att det kan bli kanonbra. Det är jätteskillnad på hur man lägger upp träningen för en valp som bara ska bli snäll sällskapshund, jämfört med en valp som är tänkt som framgångsrik tävlingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror inte att det finns något motsatsförhållande mellan att gå kurser och att vara aktiv i sin klubb. I alla fall fungerar det inte så i Sverige, där vi har haft många väldigt framgångsrika förare (landslagsdeltagare etc.) på kurs - eftersom de är intresserade av att lära sig mera.

Vi har faktiskt satt upp en valpkurs för tävlingsintresserade som börjar om några veckor (kanske lite inspirerade av den här tråden :)). Jag tror att det kan bli kanonbra. Det är jätteskillnad på hur man lägger upp träningen för en valp som bara ska bli snäll sällskapshund, jämfört med en valp som är tänkt som framgångsrik tävlingshund.

"Om några veckor" <_< Tsssk... for det var liksom ikke aktuellt å vente några måndar? (eller månadar, måntar eller hvordan det skrives ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...