Gå til innhold
Hundesonen.no

Sagaen om Sophus sin mage.. cortisonbruk


Lemen

Recommended Posts

Vi har endelig mottatt veterinærerklæringen fra veterinærhøgskolen, har nå fått svar på prøvene. Jeg har snakket med behandlende veterinær, en av de dyktigste på dette feltet i Norge, -utrolig hyggelig og serviceminded!. H*n fant betennelseceller i mage og tarm, + masse grass og litt blod.... og at dette kommer av at han spiser noe han ikke tåler, (som vi ennå ikke vet hva er.. vi vet noe, men ikke alt). Kort sagt har han (fremdeles) ekstrem fôrintoleranse.

Behandling er fôrbytte (for ørtene gang), og evnt cortison.

Diagnosen som ble stilt er: lymfocyttær, plasmacyttær gastritt/enteritt, kronisk.

Prøvene viste: mononukleaær betennelsesinfiltrasjon i ventrikkel og tarm.

Vi bytter nå fra Hills z/d ultra til Eukanuba Dermatosis, (noe vi ikke har prøvd før, vi ble tidligere faktisk frarådet det av lokal veterinæren... <_< ).

Jeg har ikke lyst til å være pessimist, men jeg vil veldig gjerne høre om er det noen her som har erfaring med cortison bruk på hund..? Jeg bruker selv cortisonspray, så jeg vet endel om hva cortison gjør med menneskekroppen, men ikke om hva virkningen og ikke minst om bivirkningene(?) er på hund.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål, da jeg ikke har fått med meg evt. tidligere tråder om Sophus. Har dere prøvd råforing?

Vi har forsøkt V&H, nr 25 og 33, men han tåler det desverre ikke, sprutdiare med en gang. Han tåler ikke så høy fettprosent som det er i V&H, den må ganske lav, rundt 12-15% minst. Jeg har snakket med daglig leder på V&H flere ganger, og det er ikke en ukjent problemstilling. De holder faktisk på å utvikle en ny fôrtype nå med mindre fett, så jeg skal vurdere den når den kommer. Uavhengig av fettprosenten, V&H er laget av div slakteavfall og Sophus tåler heller ikke svin så det er også problematisk. Han tåler derimot kylling, så jeg håper på et kyllingfôr med lav fettprosent.. :)

EDIT: Ang BARF føler jeg ikke at jeg har nok kompetanse i å selv lage et fullverdig kosthold, hvor fettprosent, vitaminer og mineraler er riktig representert. Det er "tryggere" med veterinærfôr i så måte synes jeg selv. Men om det ikke funger det nye vi prøver nå, så har vi faktisk forsøkt det aller meste, og da er nok BARF et alternativ, men da skal jeg vite hva jeg gjør først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ice har spist eukanuba dermatosis i 1-2 år nå. Vi har akkurat startet med å blande inn eukanuba lam og ris så han går litt opp i vekt, for han har ikke akkurat vært tjukk tidligere.

Dermatosis foret har fungert veldig bra for ham, han har for det første spist det og for det andre hatt bra avføring. Og det er noe vi har slitt litt med. Har prøvd uttalige fortyper og ingen påvist allergi for noe. Han har klødd noe besatt i nesten to år og ingen har funnet ut hva det har vært. Eneste som virka var kortison.

Noen uker har han fått 5mg hver dag og andre uker en eller to dager. Bivirkningene skal jo være at hunden drikker mye og tisser deretter. Men det har virka som om det ikke har vært noen bivirkninger når han virkelig trengte kortison, for han var i kjempeform uten mye drikking og tissing. Andre ganger har han ikke trengt det for da har han stått å tissa i alle fall et kvarter.

Vi vet ikke helt enda hva som er problemet med Ice, men vi har vært gjennom reveskabb, hårsekkmidd, forallergi og tatt prøver i hytt å gevær. Men for øyeblikket klør han mindre enn han har gjort på lenge og kortison er det måneder siden han fikk.

Ellers så tror jeg at Barf er et godt alternativ! Ice kommer fra en kennel som forer med det og jeg kommer nok til å gå over til Barf når jeg har lest nok om det og når jeg tør :) Er vel egentli bare å hoppe i det!

Jeg vet at en dame i sverige drver å lager Barf og man får tak i ferdig kværna kjøtt i pølser med alt hunden trenger for et måltid. Fikk med noen slike da jeg henta Ice.

Skal se om jeg finner en link eller no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han allergisk eller er det magetrøbbel?

Kortison skal jo virke da,men det er bivirkningene da,, <_< ?

Han får magetrøbbel pga av at han ikke tåler etellerannet... Han har ikke typiske allergiske reaksjoner som flassing, kløe, mye ørevoks o.l. Han får betennelser i magen og tarm, og fryktelig vondt. Han kan få en reaksjonen pga noe han spiste for 3 dager siden, eller noe han spiste samme dag. Vi har funnet ut en del, men han får fremdeles vondt, så det noe han ikke tåler som vi ikke har funnet ut av enda... Siden cortison bare demper betennelsen, men ikke fjerner årsaken til betennelsen, er jeg skeptisk til cortsionbruk, men må vi, så må vi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker kanskje litt flåsete, men du kan prøve brødskiver med leverpostei. Nei, det er ikke det beste foret i verden, men vet om hunder som har levd på dette i 10+ år. Leste om en gutt med matallergi som nesten kun kunne spise potetgull, så må du så må du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes når alt kommer til alt, så er livskvaliteten hunden har mens den lever viktigere enn levetiden. Dvs at jeg synes det er helt greit at hunder går på kortison om det forbedrer tilstanden de har, selv om det kan forkorte levetiden til hunden. Å leve slik med allergier, enten det er kløe eller mage/tarmproblemer, er svært plagsomt og smertefullt. Jeg er i alle fall ikke i tvil om hva jeg kommer til å gjøre om jeg får en hund (igjen) med allergier som ikke kan løses på andre måter innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har prøvd v&h så antar jeg du har prøvd skyttens og? Det var det enste tørrfòret min forrige hund tålte. Han reagerte på tilsetningstoffer viste det seg. Han ble fòret på høns, fisk og skyttens sökla og da gikk det bra.Men som sagt: jeg antar du har testet å fòre han uten tilsetninsgstoffer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker kanskje litt flåsete, men du kan prøve brødskiver med leverpostei. Nei, det er ikke det beste foret i verden, men vet om hunder som har levd på dette i 10+ år. Leste om en gutt med matallergi som nesten kun kunne spise potetgull, så må du så må du.

Jeg har også tenkt sånn, men da må jeg finne noe han tåler.. alltid. Han tåler ikke loff eller leverpostei. Og siden han er på den tynne siden av slank er jeg veldig opptatt av at han ikke skal bli tynnere.

Jeg synes når alt kommer til alt, så er livskvaliteten hunden har mens den lever viktigere enn levetiden. Dvs at jeg synes det er helt greit at hunder går på kortison om det forbedrer tilstanden de har, selv om det kan forkorte levetiden til hunden. Å leve slik med allergier, enten det er kløe eller mage/tarmproblemer, er svært plagsomt og smertefullt. Jeg er i alle fall ikke i tvil om hva jeg kommer til å gjøre om jeg får en hund (igjen) med allergier som ikke kan løses på andre måter innen rimelig tid.

Jeg opplever at vi at har forsøkt det aller meste, nå har jeg riktig nok gjennom div innlegg på ulike hundefora heldigvis fått flere gode ideer, men så er det noe med å se at mine behov for en avklaring ikke skal gå foran Sophus sine behov for smertelindring. Og cortsion gir smertelindring, hvertfall for en tid, mitt inntrykk er at det er like ille bivirkninger på hund som det er mennesker. Jeg har selvfølgelig mest lyst til å finne ut av alt han ikke tåler, men det skal ikke gå på bekostning av Sophus. Jeg har blant annet blitt tispet om Atopica, som absolutt skal sjekkes ut som evnt smertelindring og behandling.

Siden du har prøvd v&h så antar jeg du har prøvd skyttens og? Det var det eneste tørrfòret min forrige hund tålte. Han reagerte på tilsetningstoffer viste det seg. Han ble fòret på høns, fisk og skyttens sökla og da gikk det bra.Men som sagt: jeg antar du har testet å fòre han uten tilsetninsgstoffer :D

Skyttens gikk bestekompisen på en periode, han har "vanlig" sensitiv mage, og Sophus fikk forsøke det som godbiter. Sophus ble skikkelig dårlig, av kun littegrann, så jeg har ikke forsøkt det som fullfôr av den grunn.

Med tilsetningstoff-fri fôring tenker du da på rå foring? Jeg har bla gitt Sophus skånekost (etter vet instrukser) loff, hjelkokt ris, og fiskeboller, og det visste seg at han ikke tålte loff... Han ble også veldig slapp og døsig, av kun fiskeboller og ris. Vi fikk tips om å steke kyllingfileten (for bedre opptak og unngå campylobact bakterier, jeg er derfor blant de som er skeptisk til å gi rå kylling til hunder med dårlig immunforsvar og mageproblemer. .) og gi sammen med hjelkokt ris, og det fungerte greit (han elsker kylling!). Vi fant bla ut at han ikke tålte at kyllingen ble stekt i Melange, men uavhengig av melange-hendelsen, tåler han kylling, men jeg synes at han ble sløvere enn vanlig og hadde mindre overskudd. Det å lage egen diett synes jeg er vanskelig, men jeg har bestilt noen bøker på biblioteket, så jeg skal se om jeg blir noe klokere av det, det er lov å håpe. :(

Men nå er han faktisk mer spretten og leken og glad enn på lenge, og enten er fordi min vinter elskende hund er høst-yr (men det er ikke så kaldt her ennå) eller så er det fôret, og jeg har veldig lyst til å tro at det er fôret..! :huh:

Jeg setter stor pris på innspill, så pøs på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tilsetningstoff-fri fôring tenker du da på rå foring?

Jeg tenkte på råfòring og med skyttens som fiber og vitaminkilde ja.Det var slik jeg fòret min forrige..men når han ikke tåler skyttens så er det vel ikke tilsetningstoffene han reagerer på (skyttens er helt fri for tilsetningstoffer).

Får håpe han blir bedre da :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har blant annet blitt tispet om Atopica, som absolutt skal sjekkes ut som evnt smertelindring og behandling.

Vi var til vetrinæren i dag, for Ice har fått no kjipe utslett på halsen som klør no sinnsykt. Det starta slik som alle de andre gangene med små områder hvor det blir mindre og mindre pels. De blir litt rødlige og begynner å klø. Skrapeprøver ble tatt og døde hårsekkmidd ble funnet, slik som sist gan vi tok skraping for et par mndr siden. Så i morgen ( hvis apoteket har fått pillene) starter vi på Atopica vet kuren.

Krysser fingre, armer og bein for at det funker.

Hvis det ikke funker kommer jeg til å prøve Ekholms Prob produkter... Noen som har hørt om de? Brukes på hest og hund, mot diverse. Oppdretteren til Ice har prøvd de og sier at de funker men de lukter litt sterkt og er tidkrevende, får se hva det blir til. :P

Link til Ekholms Prob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i morgen ( hvis apoteket har fått pillene) starter vi på Atopica vet kuren.

Krysser fingre, armer og bein for at det funker.

Hvis det ikke funker kommer jeg til å prøve Ekholms Prob produkter... Noen som har hørt om de? Brukes på hest og hund, mot diverse. Oppdretteren til Ice har prøvd de og sier at de funker men de lukter litt sterkt og er tidkrevende, får se hva det blir til. :D

Jeg vil veldig gjerne høre resultatene og evnt bivirkninger Ice får av Atopica altså.. Sophus har riktig nok ikke problemer med kløe, det er mage og tarmetennelse på han, men Atopica høres veldig interessant ut, og er absolutt aktuelt.

Sophus har hatt en skikkelig ille uke nå, og jeg er i løpende kontakt med veterinæren (som er knall hyggelig!) og vi har diskutert Atopica, men det er visst et par ting vi kan prøve først.. Så nå prøver vi på store doser omega 3 og total slutt på Zoolac (tarmbakterier), det er visst noen som blir syke av det også..

Ekholms høres veldig spennende ut, men jeg er så skeptisk til sånne ting, for det er så mye Sophus ikke tåler.. Men er det noen som har positive erfaringer med sånt eller Noni juice for den saks skyld vil jeg gjerne høre om det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil veldig gjerne høre resultatene og evnt bivirkninger Ice får av Atopica altså.. Sophus har riktig nok ikke problemer med kløe, det er mage og tarmetennelse på han, men Atopica høres veldig interessant ut, og er absolutt aktuelt.

Sophus har hatt en skikkelig ille uke nå, og jeg er i løpende kontakt med veterinæren (som er knall hyggelig!) og vi har diskutert Atopica, men det er visst et par ting vi kan prøve først.. Så nå prøver vi på store doser omega 3 og total slutt på Zoolac (tarmbakterier), det er visst noen som blir syke av det også..

Ekholms høres veldig spennende ut, men jeg er så skeptisk til sånne ting, for det er så mye Sophus ikke tåler.. Men er det noen som har positive erfaringer med sånt eller Noni juice for den saks skyld vil jeg gjerne høre om det. :)

Nå har vi gitt Ice Atopica siden torsdag 5 og resultatet er som følger..

Torsdag: Oppkast ( i min sedan, på kanten av sete v døra...ugh)

Fredag: Helt greit (ikke oppkast)

Lørdag:Også helt greit (ikke oppkast)

Søndag: Oppkast (på sin egen plass)

Mandag: Oppkast ( på soveromsmatte x2 )

Tirsdag: Oppkast ( i sin sofa og på gulv)

Bivirkningene var oppkast, slimet eller bløt avføring og diare.

Dyrelegen sa at det bare skulle vare fra to til ti dager, men det er jo ikke sikkert at han blir no bedre når vi starter på neste brett. Og da vil jeg heller ha en hund som ikke spyr hver dag, så vi avslutter behandlinga å ser an om vi fortsetter om et par dager. Eller ikke :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi gitt Ice Atopica siden torsdag 5 og resultatet er som følger..

Torsdag: Oppkast ( i min sedan, på kanten av sete v døra...ugh)

Fredag: Helt greit (ikke oppkast)

Lørdag:Også helt greit (ikke oppkast)

Søndag: Oppkast (på sin egen plass)

Mandag: Oppkast ( på soveromsmatte x2 )

Tirsdag: Oppkast ( i sin sofa og på gulv)

Bivirkningene var oppkast, slimet eller bløt avføring og diare.

Dyrelegen sa at det bare skulle vare fra to til ti dager, men det er jo ikke sikkert at han blir no bedre når vi starter på neste brett. Og da vil jeg heller ha en hund som ikke spyr hver dag, så vi avslutter behandlinga å ser an om vi fortsetter om et par dager. Eller ikke :/

Så ikke innlegget ditt før nå jeg.. ;)

Så innmari synd Ice fikk så ille bivirkninger av Atopica. :P "Heldigvis" skal bivirkninger gå over etter 14 dager, men 14 dager med oppkast og en hund som ikke er i form er ikke så særlig det heller. Jeg kan godt skjønne at dere er motvillige til å fortsette behandlingen. Har dere forsøkt store doser omega 3? Omega 3 styrker immunforsvaret, og hjelper kroppen med å bekjempe infeksjoner.

Sophus får nå omega 3 (Dr. Baddakys som han tåler! :P ) og heldigvis han liker det godt, så nå spiser han maten sin med glede. :P Noen vidundeurkur er det nok ikke, men jeg håper det kan styrke immunforsvaret hans på lang sikt, samt fiskjeolje på maten gjør visstnok "vonde" dermatosis spisbart, så da har vi slått to fluer i et smekk. :P

Jeg håper dere finner en løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...